بازی Iron Harvest یک بازی استراتژیک در سابژانر تاریخ بدیل است که عنصار استراتژیک نظامی را با رباتهای غول پیکر در زمان جنگ جهانی اول پیوند زده است. با وجود این که هنوز بازی به صورت کامل منتشر نشده اما نشانههایی وجود دارند که از ظهور یک بازی منحصر به فرد خبر میدهند.
استودیو King Art در حال ساختن یک بازی جدید در سبک استراتژی همزمان هستند، این بازی در شهریور ۲۰۲۰ عرضه میشود. با این حال نسخه بتا این بازی منتشر شده که در نگاه اول شبیه به بازیهای دیگر است، اما بعد از چند ماموریت اول بازی هویت منحصر به فردش رابه مخاطب نشان میدهد. اگر به تاریخ بدیل، ماشینهای بخار عظیم و یک بازی داستان محورعلاقه دارید این عنوان را به لیست بازیهای مورد انتظارتان اضافه کنید.
در بازی Iron Harvest شما کنترل جوخههای مختلفی از سربازهای ارگانیک (به این معنا که ربات نیستند) را برعهده دارید که براساس نوع زره، تجهیزات و سلاحهایی که حمل میکنند به گروههای مختلفی دسته بندی میشوند، این جوخه در طول بازی با کسب امتیاز تجربه قویتر شده و تواناییهای جدیدی کسب میکنند. وقتی که زمان مبارزه در بازی فرا برسد، وجود دستههای مختلفی از سربازها به بازیکن این امکان را میدهد که به جای انتخاب کردن تمام نیروها و فرستادن انها به جنگ، جوخههای مختلفاش را برای هدفهای متفاوتی تنظیم کرده و با استراتژی خاص به نبرد بپردازد. برای مثال میتوانید سربازهایی که در منطقهای به خطرافتادهاند را عقب بکشید و جوخه دیگری که تجهیزاتی مناسب منطقه و شرایط در اختیار دارد را به نبرد اعزام کنید.
همه سربازها میتوانند از تمامی سلاحهای موجود در بازی استفاده کنند و حتی سلاحهای روی زمین و تجهیزات رها شده توسط تیم خودی و دشمنان را برداشته و استفاده کنند. برای همین ممکن است در ابتدا یک جوخه از تفنگداران را در اختیار داشته باشید، اما با ویدا کردن تجهیزات مهندسی، یا شعلهافکن و یا تجهیزات گروه انفجار، در نهایت جوخهای کاملا متفاوت با قابلیتهای جدید بسازید. مانند بازی Company of Heros سربازها میتوانند در ساختمانهای موجود در محیط سنگر بسازند و یا پشت دیوارها، فنسها و تختهسنگها سنگر بگیرند. هنگام کردن دادن جوخهها نقطههایی در نقشه ظاهر میشوند که نوع چینش سربازها در سنگر را نشان میدهند.
پس چطور باید دشمنانی که سنگر گرفتهاند را از بین برد؟ مخصوصا دشمنانی که پشت سلاحهای عظیم پنهان شدهاند؟ در خط زمانی بدیل بازی Iron Harvest به جای زرهپوشهای مرسوم مثل تانک و نفربر، ماشینهای غول پیکر و پرسرو صدا که دود سیاه پخش میکنند و همه چیز را برسر راهشان نابود میکنند وجود دارد. میخواهید دشمنانتان را از بین ببرید ولی آنها در انبار مستقر شدند؟ انبار را نابود کنید و آنها را در معرض شلیک گلوله قرار دهید درست مثل سربازان چندین نوع ماشین در بازی وجود دارد که بازی را تازه و استراتژی نگه میدارد.
جنگهای ناخواسته و غافلگیر کننده، غیرقابل پیش بینی و گیج کنندهاند و هیچ راهی برای اجتناب از درگیری وجود ندارد. به محض مشاهده دشمن، باید پناه بگیرین در صورت عدم وجود پناهگاه، عقب نشینی کنید ومسیر جدیدی را برای حمله برنامه ریزی کنید. دیدن دشمنان معمولا بلافاصله به شلیک گلوله ختم میشود و ریتم ماموریتهای داستانی بازی، میتواند به خوبی حس امنیت را چند لحظه قبل از شروع یک درگیری بزرگ در مخاطبانش ایجاد کند. خوشبختانه کلیدهای خاصی به اکثر دستورات بازی اختصاص داده شده که تسلط بر نبردها را بسیار سادهتر میکند.
و البته RTS بدون جمع کردن منابع چه معنایی دارد؟ ماموریتهای داستانی بازی بیشتر مورد پیشروی در یک خط داستان خاص بودند اما در قسمت آنلاین و مبارزه با هوش مصنوعی همه چیز درباره دراختیار گرفتن کنترل چاههای نفت، معادن آهن و پرچمها برای رشد منابع و منطقه تحت کنترلتان است. هر چه پرچم بیشتر کسب کنید امتیاز پیروزی بیشتری دارید. اولین بازیکنی که زودتر به تعداد پرچم مشخص شده برسد برنده است. علاوه بر چاههای و معادن، انبارهای کوچکی وجود دارند که باعث تقویت فوری منابع شما میشوند. مهندسین میتوانند ساختمانهای جدیدی در مقر فرماندهی بسازند که از طریق آنها میتوانید واحدهای نظامی جدیدی تولید کنید. اگر بازی Company of Heroes را بازی کرده باشید اینجا همه چیز برایتان آشنا خواهد بود.
علاوه بر سربازهای معمولی، قهرمانان با ارائه تواناییهای منحصر به فردشان نقشی مهم را در بازی ایفا میکنند. در اولین مرحله، شما به عنوان آنا کاس (Anna kos) بازی میکنید، یک پلونیایی (کشوری خیالی) که خانوادهاش در اثر جنگ جهانی اول از هم پاشیده و حالا در اثر جنگ بین کشورهای خیالی پولانیا، ساکسونی و راسویت در منطقه اروپا شرقی همه آنها در اروپای شرقی پراکنده شدهاند.
در حال حاضر، فقط مبارزات بخش داستانی پلونیا قابل بازی کردن است، اما شما میتوانید ببینید که کمپینهای دو کشور دیگر در کجا ساکن خواهند شد. این کمپینها ظاهرا مجموعه قهرمانان خاص خود را دارند و از یک خط داستانی استفاده میکنند. میانپردههای بازی هنوز در حال توسعهاند، اما در حال حاضر کات سینها ترکیبی از فیلمهای واقعی جنگ و CGI هستند.
بازی Iron Harvest در دنیایی است که توسط یک هنرمند لهستانی به اسم جیکوب رزالسکی (Jakub Różalski) ساخته شده است کسی که در تصویرسازی بازی تختهای Scythe مشارکت کرده است.که بخشی از جهان 1920+ است که او خلق کرده و دراختیار بازیسازان قرار داده است.
بازی Iron Harvest همی حالا و قبل از عرضه هم یک بازی منحصر به فرد در میان عناوین استراتژی همزمان است که هویت متفاوت و خاص خود را دارد. ترکیب گرافیک زیبا، موسیقی متن و جلوههای بصری، داستان پردازی و واحدهای متنوع هویت خاصی به این بازی بخشیده است. بازی Iron Harvest در تاریخ یک سپتامبر (۱۱ شهریور) ۲۰۲۰ منتشر میشود که زمان مناسبی برای رفع برخی از مشکلات بازی است.
قابل توجه ترین مشکل، مسیریابی واحدها است که اغلب به درستی کار نمیکند. گاهی اوقات واحدها گم شده و در میان فنسها گیر میافتند که باعث میشوند در مقابل شلیکهای دشمن کاملا بیپناه باشند.همچنین بالانس کردن بازی هم ایده خوبی به نظر میرسد چون برخی از نبردهای ابتدایی بازی به شدت آسان و ساده به نظر میرسند. اما اینها مشکلات مهمی نیستند و زمان زیادی برای اصلاح چنین جزییاتی وجود دارد.
اگر طرفدار RTS هستید بیشک برای عرضه این بازی هیجان زده خواهید شد.