از اولین نمایش بازی Lies of P مشخص بود که این بازی شباهت بسیار زیادی به عناوین سولزبورن، خصوصا بازی Bloodborne دارد. تریلرهای گیمپلی این بازی بیشتر و بیشتر شباهتهای آن را به بازی Bloodborne نشان میدادند و درنهایت دمو قابل بازی آن جزئیات بیشتری از جهان و گیمپلی این بازی در اختیار ما قرار داد.
شاید در ابتدا باورش سخت باشد، اما بازی Lies of P بر اساس رمان پینوکیو کارلو کلودی ساخته شده است. البته پینوکیو این بازی یک پسرک چوبی نیست که با دروغ گفتن دماغش دراز شود و به جای آن شمشیر در دست میگیرد و تشنه خون است.
شباهتهای این بازی به عناوین سولزبورن از همان ابتدای بازی و با معرفی معادل بونفایر آغاز میشوند. سولهای این عناوین هم با کاربرد یکسان اما نام متفاوت در بازی Lies of P وجود دارند. البته ورودی محل مبارزه با باسها و حتی رابط کاربری بازی هم شباهت بیش از حدی به بازیهای سولزبورن دارد. البته همه اینها لزوما نکات منفی نیستند، اما شباهت بیش از حد بازی Lies of P به بازیهای استودیو FromSoftware، این بازی را در خطر مقایسه با بازیهای این استودیو قرار میدهد، که بسیار بعید است نتیجه خوبی برای این بازی داشته باشد.
گیمپلی بازی Lies of P براساس مبارزات تن به تن بنا شده است. در دمو این بازی، میتوانید بین سه استایل متفاوت اسلحه، یکی را براساس سبک بازی خودتان انتخاب کنید. در کنار سلاح اصلی، میتوانید ابزار مختلفی مانند یک تیغه شبیه تیغه اسکورپیون، روی بازوی مکانیکی پینوکیو قرار دهید که مکمل مبارزات و سبک مبارزه شما خواهد بود.
البته این بازی یک کپی چشم بسته از بازیهای سولزبورن نیست و ویژگیهای جدید و هیجان انگیزی به گیمپلی اضافه کرده است. یکی از آنها، تغییر نحوه پر شدن آیتمهای بازیابی سلامت است که بهجای شارژ شدن دوباره با استراحت کردن در بونفایر، با حمله کردن به دشمنان شارژ میشوند. این تغییر شدیدا روی گیمپلی بازی تاثیرگذار است و با ترغیب بازیکنان به بازی هجومی، مبارزه با دشمنان کشنده شهر کرت (Krat) را بسیار هیجانانگیزتر میکند. علاوه بر این، با این روش بازیابی آیتم سلامتی دیگر نیازی به بازگشت مکرر به بونفایرها نیست و میتوانید با خیال راحتتری در جهان بزرگ و پیچیده این بازی گشت و گزار کنید.
جهان بازی Lies of P بسیار چشمنواز و مبتکرانه طراحی شده است. این شهر پر شده از عروسکهای خیمه شب بازی یاغی که بهنظر میرسد شهر کرت را کاملا خالی از سکنه کردهاند. طراحی ظاهری شهر کرت هم ترکیبی از معماری اروپایی و ویکتوریایی است که البته باز هم شباهت غیرقابل انکاری با بازی Bloodborne دارد، اما کاملا با حال و هوای بازی همخوانی دارد و قطعا در نگاه اول عاشق آن خواهید شد.
طراحی دشمنان بازی Lies of P یکی از نقاط قوت آن محسوب میشود. دشمنان این بازی بسیار خطرناکند و میتوانند در چند ضربه پینوکیو را از پا در بیاورند، اما حرکاتشان قابل درک است و به همین دلیل، با وجود سرسختیشان در مبارزات، آزاردهنده نیستند. این عروسکها باهوشترین دشمنانی نخواهند بود که در بازیهای سولزبورن دیدهاید. البته این موضوع باتوجه به داستان بازی و هویت آنها قابل درک است، اما هوش مصنوعی بازی در دمو باگهای عجیب و غریبی دارد که امیدواریم در بازی نهایی برطرف شوند.
باسهای بازی هم ویژگیهای جذابی دارند که آنها را اندکی از دیگر باسهای این سبک متمایز میکند. آنها از سیستمی مشابه سیستم Rally بازی Bloodborne بهره میبرند و با حمله کردن به شما، اندکی از خط سلامتیشان را بازیابی میکنند. تقابل این ویژگی باسها با شارژ آیتم سلامتی بازیکن از طریق مبارزه هجومی، ریتم فوق العادهای به سکانسهای مبارزه میدهد.
در دمو این بازی دو باس وجود دارند که هر دو از نظر بصری بسیار چشمنواز هستند، اما حرکات سادهای دارند و چندان چالش برانگیز نیستند. البته باتوجه به اینکه این دمو نماینده اولین ساعات بازی است، سادگی دشمنان قابل درک است، اما این باسها هیچ سرنخی از نحوه پیشرفت دشمنان به ما نمیدهند. با این حال، طراحی آنها زیبا و منحصر به فرد است و قطعا یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی Lies of P محسوب میشود.
با توجه به چیزهایی که در دمو بازی Lies of P دیدیم، این بازی میتواند تا حدودی جای خالی بازی Bloodborne را برای بسیاری از طرفداران این بازی که سالهاست منتظر انتشار نسخه کامپیوتر آن هستند پر کند. باید دید که استودیو Round8 میتواند به اثر جدید خود یک هویت منحصر به فرد بدهد یا اینکه همیشه در سایه بازی Bloodborne باقی خواهد ماند.
بازی Lies of P در سال ۲۰۲۳ برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.