استودیو FormSoftware پیش از عرضه بازی Demon’s Souls برای پلی استیشن 3 چندان استودیو شناخته شدهای نبود، اما فرمول گیمپلی بازیهای سولزبورن این استودیو به چنان موفقیتی رسیده که حالا نهتنها این استودیو بهعنوان یکی از موفقترین استودیوهای صنعت بازیهای ویدیویی شناخته میشود، بلکه بسیاری از استودیوهای کوچک و بزرگ هم سعی میکنند تا در بازیهای خود از این فرمول موفق و پرطرفدار استفاده کنند.
بازی Bloodborne بهخاطر فضای منحصر به فرد و مکانیکهای گیمپلی متفاوتی که در آن زمان نسبت به دیگر عناوین استودیو FromSoftware ارائه میکرد خیلی زود تبدیل به یکی از بهیادماندنیترین و پرطرفدارترین بازیهای این استودیو شد. با وجود رشد روزافزون طرفداران بازی Bloodborne و نیاز بازار به دنباله مستقیم این بازی، استودیو FromSoftware و کمپانی سونی که صاحب امتیاز این بازی است حتی برای عرضه نسخه کامپیوتر آن هم اقدامی نکردهاند. در همین حال استودیوهای زیادی از غفلت سازندگان بازی Bloodborne استفاده کردهاند تا جای خالی دنباله مورد انتظار آن را پر کنند. برای مثال میتوان به بازی Thymesia اشاره کرد که مشخصا برای جذب طرفداران بازی Bloodborne ساخته شده، اما این بازی و بسیاری از عناوین مشابه دیگر هنوز نتوانستهاند تا تجربه مورد انتظار طرفداران Bloodborne را ارائه کنند. با تمام این تفاسیر، بازی Lies of P بسیار امیدوارکننده بهنظر میرسد و پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی عالی و جذب طرفداران تشنه بازی Bloodborne را دارد.
استودیو Neowiz که پیش از بازی Lies of P مشغول توسعه بازیهای موبایل کژوال بوده، در اولین تلاش خود برای توسعه یک بازی بزرگ و جاه طلبانه، سراغ ترکیب داستان پینوکیو و ژپتو با فضای تاریک بازی Bloodborne رفته و تا جایی که در تصاویر و تریلرهای بازی دیدهایم، نتیجه کار این استودیو دور از انتظار و بسیار امیدوارکننده است. در بازی Lies of P در نقش یک عروسک خیمهشب بازی قرار میگیرید که از ژپتو دستور میگیرد. در این بازی باید به هر زحمتی در کوچههای کشنده شهر کرت (Krat) زنده بمانید و انسانیت از دسته رفته خود را پشت دروغهای ژپتو پیدا کنید. ایده داستانی و جهان بازی Lies of P بسیار جذاب هستند و بهنظر میرسد که استودیو Neowiz کار فوق العادهای در تغییر روایت داستان پینوکیو انجام داده است.
البته مانند هر بازی سولزلایک دیگر، گیمپلی بازی Lies of P مهمترین بخش آن است و تریلرهایی که تا امروز از این بازی دیدیم نشان میدهند که سازندگان قدمهای بزرگی بهسوی موفقیت برداشته است. مبارزات بازی خشن بهنظر میرسند. ضربات شما و دشمنان قدرت قابل باوری دارند و انیمیشنهای مبارزه هم زیبایی و پیچیدگی بیشتری به نبردهای بازی میدهند.
شباهت بیش از حد بازی Lise of P به بازی Bloodborne میتواند به این عنوان آسیب بزند
یکی دیگر از بخشهای بازی Lies of P که شدیدا تحت تاثیر بازی Bloodborne قرار گرفته، سیستم مبارزات آن است که کاملا برپایه نبردهای هجومی بنا شده و بازیکن را همواره در خطر کشته شدن قرار میدهد. در این بازی هیچ سپری برای محفاظت از شما وجود ندارد و در بیشتر لحظات مبارزه باید به فکر زمانبندی جاخالی دادن ضربات و ضدحمله باشید. البته امکان دفع ضربه دشمنان در آخرین لحظه هم وجود دارد، اما بهتر است به این گزینه بهعنوان آخرین حرکت دفاعی برای کاهش آسیب ضربه به خط سلامتیتان در لحظات حساس نگاه کنید. عادت کردن به این سیستم مبارزه اندکی زمان میبرد، اما پس از یادگیری متوجه هیجان بالای مبارزات و جاخالی و ضربه زدن مداوم به حریفان خواهید شد.
بازی Lies of P در نحوه چینش دشمنان و طراحی برخوردهایی که با آنها دارید هم وامدار بازیهای استودیو FromSoftware است. طرفداران سولزبورنهای این استودیو میدانند که میازاکی علاقه زیادی به مخفی کردن دشمنان در گوشههای مخفی محیط و غافلگیر کردن بازیکن دارد. بازی Lies of P هم در خلق چنین سکانسهای غافلگیرکنندهای در نقاط مختلف شهر کرت موفق عمل میکند. در دمو این بازی و تریلرهای گیمپلی بارها دیدیم که دشمنان از پشت بازیکن را غافلگیر میکنند. البته چینش برخی دشمنان هم شما را مجبور خواهد کرد تا نسبت به سبک مبارزهتان دقت بیشتری بهخرج دهید و با جدا کردن بعضی از آنها از گروه، شانس پیروزیتان را افزایش دهید.
استودیو Neowiz در طراحی مراحل بازی Lies of P نشان میدهد که چه درک خوبی از یکی از مهمترین دلایل محبوبیت بازی Bloodborne و دیگر عناوین سولزلایک دارد. تمام محیطهای بازی درکنار هم مانند یک هزارتوی بزرگ هستند و درکنار چالشهایی که برای کاوش سر راه بازیکن قرار میدهند، وسعت عمودی قابل توجهی هم دارند.
البته بازی Lies of P در همه بخشهای خود صرفا از بازی Bloodborne یا دیگر عناوین سولزبورن الگو برداری نکرده و سیستم اسلحه این بازی مشخصا یک قدم رو به جلو در این سبک محسوب میشود. این سیستم به بازیکن اجازه میدهد تا با ترکیب قطعات مختلف سلاحها، اسلحه جدید و شخصیسازی شده خودشان را بسازند. برای مثال، میتوانید دسته یک شمشیر سنگین را به تیغهی یک نیزه متصل کنید یا با ترکیب همین دسته شمشیر با یک چکش سلاح سنگین جدیدی بسازید. استودیو Neowiz ادعا میکند که با ترکیب 30 سلاح پایه بازی میتوان به بیش از 100 ترکیب مختلف رسید.
بازوی مکانیکی پینوکیو در این بازی یکی از تاثیرگذارترین ابزار بازیکن در مبارزات است. بازیهای مبارزهای زیادی وجود دارند که شخصیت اصلیشان یک بازوی مکانیکی دارد و شاید بیانصافی باشد که همه ویژگیهای گیمپلی بازی Lies of P را به حساب تقلید از عناوین موفق سولزبورن بنویسیم، اما شباهت این بازوی مکانیکی به بازوی ولف (Wolf) در بازی Sekiro: Shadows Die Twice غیرقابل انکار است. مانند بازی Sekiro، در بازی Lies of P میتوانید بازوی پینوکیو را با ابزار مختلفی مانند سلاح آتشزن یا شوکر برقی مجهز کنید. کاربرد هرکدام از ابزار مختلف این بازوی مکانیکی در بخشهای مختلف مبارزات مشخص میشود و ترکیب آنها با دیگر چندضربهای پینوکیو میتواند پیچیدگی و لذت مبارزات را افزایش دهد. برای مثال، میتوانید از آن برای گیج کردن یک باس استفاده کرده تا راههای بیشتری برای ضربه زدن به او پیدا کنید.
بهعنوان آخرین بخش هم بهتر است به جلوههای بصری بازی Lies of P اشاره کنیم. عناوین نقش آفرینی اینچنینی معمولا بیشتر به گرافیک هنری میپردازند و توجه خیلی زیادی به گرافیک فنی و جزئیات بصری نمیکنند. بازی Lies of P تعادل بسیار خوبی بین این دو بخش برقرار کرده و باوجود اینکه با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخته شده یکی از چشمنوازترین بازیهای پیشرو محسوب میشود. استودیو Neowiz یکی از چشمنوازترین جهانهای عناوین نقش آفرینی را خلق کرده و امیدواریم محصول نهایی غافلگیریهای بیشتری هم نسبت به چیزی که در تریلرها و دمو مشاهده کردیم داشته باشد.
بازی Lies of P امیدوارکنندهتر از چیزی است که انتظارش را داشتیم. خوشبختانه این بازی یک کپی معمولی و بدون نوآوری از این این بازی نیست و میتواند با ویژگیهای جدیدی که به فرمول گیمپلی سولزبورنها اضافه کرده مرهمی برای طرفداران بازی Bloodborne باشد که سالهاست منتظر دنباله این بازی هستند.
بازی Lies of P در تاریخ 19 سپتامبر برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.