عوامل استودیو Hello Games که بیشتر برای ساخت بازی No Man’s Sky میان طرفداران بازیهای ویدیویی شناخته میشود، چندی پیش و در جریان رویداد The Game Awards 2023 به صورت رسمی از پروژه بعدیشان رونمایی کردند. تا به این لحظه، صرفا یک تیزر تریلر نسبتا مختصر و کوتاه از بازی Light No Fire منتشر شده و تیم سازنده هنوز اطلاعات چندان زیادی را با بازیکنها به اشتراک نگذاشته است. با این وجود، تریلر عرضه شده به خوبی موفق شد تا توجه بازیکنها و منابع مختلف مدیوم ویدیوگیم را به خود جلب کند. این بازی قرار است تا در آینده نزدیک برای پلتفرم کامپیوتر و کنسولهای نسل نهمی در دسترس قرار بگیرد. باتوجه به تریلر رسمی بازی، میتوان اطلاعات به خصوصی را از این عنوان مورد انتظار کسب کرد و به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی و معرفی برخی از مهمترین ویژگیهای رونمایی شده از بازی Light No Fire بپردازیم.
تا به امروز هیچگونه تاریخ به خصوصی برای انتشار بازی Light No Fire از جانب استودیو Hello Games اعلام نشده است. اما با در نظر داشتن این نکته که بیش از پنج سال از شروع روند توسعه این پروژه میگذرد، میتوان انتظار داشت که بازیکنها نیازمند انتظار طولانی مدت برای تجربه این بازی نخواهند بود. براساس اعلام بسیاری از منابع، این عنوان در تاریخ نامشخصی از سال آینده میلادی در دسترس قرار خواهد گرفت. با این حال، همچنان میبایست تا انتشار اطلاعات تکمیلی و رسمی پیرامون این موضوع منتظر ماند.
مطالب مرتبط: بازی Light No Fire معرفی شد
جهان بازی Light No Fire مملو از المانهای فانتزی است و تمامی موجودات حاضر در آن با یکدیگر همزیستی دارند. مشابه با اطلاعات نمایش داده شده در تریلر رسمی بازی، جهان این عنوان شامل تنوع چشمگیری از موجوداتی نظیر اژدها، پرندگان منحصر به فرد و موارد دیگر است. اینگونه به نظر میرسد که استودیو Hello Games تمرکز قابل توجهی را روی جهان سازی این پروژه داشته و در این بین، تیم توسعه دهنده همچنین مدعی است که در کنار تجربهای که بازیکنها در زمان پیشروی در جهان بازی کسب میکنند، محیط اطرافشان نیز با گذشت زمان پختهتر و با تجربهتر میشود. البته هنوز جزئیات دقیقتری در این زمینه ارائه نشده و باید دید که تیم سازنده بازی Light No Fire دقیقا در مورد چه چیزهایی صحبت میکند.
استودیو نام برده همچنین تایید کرده است که جهان این بازی شامل بیومهای متنوع و متعدد خواهد بود. هریک از بیومهای بازی در کنار ویژگیهای زیست محیطی منحصر به فرد، شامل چالشهای متفاوتی در مسیر بازیکن خواهد بود. مشخصا این موضوع به خودی خود میتواند هربازیکنی را به کاوش و گشت و گذار در جهان بازی سوق دهد. از جمله بیومهای نمایش داده شده برای این عنوان میتواند به مناطق آتش فشانی، بیابانها یا مناطق سرسبز جنگلی اشاره کرد. بیشک ساخت چنین جهان گستردهای به شیوههای سنتی توسعه بازیهای ویدیویی، پروسهای زمانبر و پرهزینه محسوب میشود. از این رو مشابه با روند تولید بازی No Man’s Sky، تیم سازنده از شیوه Procedural Generation استفاده کرده است. شیوه مذکور درواقع روشی برای ایجاد دادهها به صورت الگوریتمی و با کمک هوش مصنوعی است و این فرصت را برای تیم سازنده فراهم میکند تا تمامی محیطها و عناصری که پیشتر تولید یا بارگزاری نشدهاند، به صورت خودکار و به شکلی کاملا پویا به صورت لحظهای در جهان بازی پیادهسازی شوند. درنهایت باید خاطر نشان کرد که شان موری (Sean Murray) مدیرعامل استودیو Hello Games عقیده دارد که این بازی تبدیل به بهترین تجربه بازیکنها در زمینه آثار جهان باز خواهد شد. چراکه اشخاص قادر خواهند بود تا به هرنقطه که میخواهند رفته و هرکاری را که آرزویش را در سر دارند، انجام دهند!
برخلاف بسیاری از آثار جهان باز که از ورود بازیکنها به دلیل پایین بودن سطح شخصیتشان به برخی مکانها و مناطق جلوگیری میکنند، در بازی Light No Fire چنین چیزی وجود نداشته و یک تجربه جهان باز کاملا واقعی را به بازیکن هدیه میدهد. بازی هیچگونه حد و مرزی را در مقابل بازیکنها قرار نخواهد داد و اشخاص میتوانند بنابر میل شخصیشان در نقاط مختلف جهان بازی تردد کرده و ماجراجوییهای متفاوتی را تجربه کنند. همانطور که مشخص است، سیستم گیم پلی بازی تمرکز و تاکید ویژهای را روی کاوش در محیط اطراف دارد. به همین منظور احتمالا بازیکنها میبایست میزان قابل توجهی از وقتشان را صرف جست و جو در محیط، جمعآوری منابع متفاوت و درنهایت خلق سلاحها و آیتمها متنوع به منظور بقا در جهان بازی کنند. باتوجه به تریلر رسمی بازی میدانیم که جهان این عنوان مملو از خطرات مختلف است و زنده ماندن در آن، هدف اصلی هربازیکنی خواهد بود.
اگرچه که اساس سیستم گیم پلی بازی Light No Fire روی مکانیزمهای بقا بنا شده است، به وضوح میتوان متوجه وجود مکانیزمهای نقش آفرینی درون گیم پلی بازی و میزان اهمیت آنها شد. به عبارتی بازیکنها با گذشت زمان میبایست ضمن تقویت هرچه بیشتر منابع و ابزار یا آیتمهایی که به همراه دارند، سطح شخصیتشان را نیز ارتقا داده تا با قدرت و توان بیشتری در برابر تهدیدات موجود قرار بگیرند. ناگفته نماند که باتوجه به میزان گستردگی جهان بازی، احتمالا سوالات مختلفی در مورد سیستم پیمایش آن در ذهن اکثریت بازیکنها ایجاد شده است. خوشبختانه استودیو Hello Games صحبتها و اطلاعات قابل توجهی را در اینباره منتشر کرده است. بنابر اعلام عوامل این استودیو، سیستم پیمایش بازی Light No Fire شامل شیوهها و روشهای متنوعی خواهد بود. در کنار گزینه قدم زدن در جهان بازی و بررسی هرچه دقیقتر محیط اطراف، بازی این امکان را برای بازیکنها فراهم میکند تا با استفاده از اسبهای وحشی روی سطح زمین مشغول گشت و گذار در محیط شوند یا با کنترل اژدهاهای غول آسا در آسمانها حرکت کنند. گمان میرود که سیستم پیمایش بازی در هریک از بیومها و مناطق حاضر در جهان آن متفاوت خواهد بود. اما مشابه با موارد و جوانب دیگر این بازی، پیرامون این موضوع نیز هنوز اطلاعات چندان زیادی در سترس نیست.
مطالب مرتبط: سازندگان بازی Light No Fire تجربیات زیادی از بازی No Man's Sky بهدست آوردهاند
مشابه با آنچه که در تریلر بازی Light No Fire نمایش داده شد، تمرکز اصلی این عنوان روی خلق یک تجربه چند نفره فراموش نشدنی برای بازیکنها قرار دارد. هنگامیکه اشخاص مشغول کاوش در جهان بازی هستند، میتوانند سایر بازیکنها را حین انجام کارهای متنوعی مشاهده کنند. بدون شک وجود المانها و مکانیزمهای این چنینی به منظور افزایش هرچه بیشتر تعامل بازیکنها با یکدیگر در جهان گسترده و فانتزی محور بازی میتواند توجه و رضایت هرشخصی را جلب کند. البته با توجه به پروژههای اخیر استودیو Hello Games، کمی بعید به نظر میرسد که این تیم توسعه دهنده هیچگونه توجهی را به بخش تک نفره و پیادهسازی المانهای لازم برای سرگرم کردن بازیکنها در زمان تجربه بازی به صورت آفلاین نداشته باشد!