ایکسباکس گزارش کرده که با افزایش ۳۲.۸ درصدی و ۱۵.۳۷ میلیارد درآمد، بهترین سابقه مالی را در تاریخ خود تجربه کرده است. با توجه به نظرات دنیل احمد (Daniel Ahmad)، تحلیلگر صنعتی، تمرکز شرکت مایکروسافت روی سرویس گیم پس از زمان عرضه ایکس باکس سری ایکس و اس، سهم بزرگی در این امر داشته که میتوان آن را به افزایش ۲.۳ میلیارد دلاری درآمد از نرمافزار و سرویسهای اشتراکی مرتبط دانست. در حالی که نرمافزار برنده اصلی در این درآمدزایی بوده، اما سختافزار هم نقش کم رنگی در آن نداشته و درآمد سختافزاری از زمان عرضه ایکس باکس سری ایکس و اس، حدودا دو برابر شده و درآمد سالانه آن ۹۲ درصد افزایش داشته است.
احمد تاکیید کرد که این رکورد شکنی در درآمد، نتیجه همهگیری بیماری کرونا در دنیاست که منجر به افزایش فروش نرمافزار و سرویسهای اشتراکی شده است. با اینحال، شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری عظیمی روی گیم پس داشته که در حال حاضر شامل ۳۰۰ عنوان میشود. این امکان هم وجود دارد که خرید استودیو Bethesda توسط شرکت مایکروسافت و انحصاری کردن بازی Starfield برای رایانههای شخصی و کنسولهای ایکس باکس، نقش مهمی در این موفقیت بازی کرده است.
با توجه به اعداد میتوان دید که شرکتهای سونی و مایکروسافت استراتژیهای مختلفی را در عمل اتخاذ کردهاند. کنسول پلی استیشن 5 تا به حال ۱۰ میلیون نسخه فروش داشته ولی ایکس باکس سری ایکس و اس با ۶.۵ میلیون نسخه فروش، هنوز عقب است. اما جدای از این، امسال پر درآمد ترین سال برای شرکت مایکروسافت بوده که نشان میدهد مایکروسافت تمرکز بر سرویسهای اشتراکی سود بسیاری برای این شرکت داشته است.
جدای از جنگ همیشگی بین کنسولها، امسال هر سه کمپانی برتر تولید کنسولهای بازی، سال خوبی را تجربه کردهاند. شرکتهای سونی و نینتندو نیز پیشتر گزارش یک رکورد شکنی در درآمد را داشتهاند که برای هرکدام از این دو به ترتیب برابر با ۲۵.۰۳ و ۱۶.۵۹ میلیارد دلار بوده است. جالب است که بر خلاف دو شرکت دیگر، شرکت نینتندو چنین درآمدی را بدون عرضه یک کنسول جدید تجربه کرده است.