به تازگی اسناد محرمانهای از کمپانی Sony Interactive فاش شده است که برای دادگاه کمپانی مایکروسافت و کمیسیون تجارت فدرال بر سر خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد، توسط کمپانی سونی به این کمیسیون ارائه شده بود. این اسناد که بخشهای مهم آن به شکل ضعیفی با خودکار خط خورده بودند، حاوی جزئیات مهمی از بودجه بندی پلی استیشن برای بازیهای پر فروش این کمپانی بود.
یکی از این اسناد که در روز چهارشنبه منتشر شده بود، جزئیاتی مربوط به بودجه بندی هنگفت مورد نیاز برای توسعه بازیهای شخص اول در کمپانی Sony Interactive بود. در این سند جزئیاتی کلیدی همچون اندازه تیم، بودجه و زمان توسعه آورده شده بود که به شکل ضعیفی خط خورده بودند.
با این حال، طبق کشفیات تام وارن (Tom Warren)، روزنامه نگار، به نظر میرسد که خط زدن این اطلاعات با خودکار انجام شده و سپس توسط وکلای این کمپانی اسکن شده بود. به دلیل خط خوردن ضعیف جزئیات مهم، بخشی از این اطلاعات، پس از اسکن به وضوح قابل مشاهده بودند و پس از مدت کوتاهی پس از افشای جزئیات، این اسناد به بیرون درز کردند.
در این اسناد آورده شده است که ساخت و توسعه بازی Horizon Forbidden West بودجهای ۲۱۲ میلیون دلاری داشته و حدود ۳۰۰ نیروی انسانی به مدت پنج سال روی آن کار میکردند. همچنین در این سند ذکر شده است که توسعه و ساخت بازی The Last of Us Part 2 حدود ۲۲۰ میلیون دلار هزینه داشته و حدود ۲۰۰ نیروی انسانی بیش از پنج سال درگیر توسعه و ساخت آن بودند.
در گذشته مشخص شده بود که هزینه توسعه و ساخت عناوین مدرن AAA بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است، اما این اولین باری است که مقیاس کاملی از بودجه بندی کمپانی Sony Interactive برای توسعه و ساخت بازیهایش، فاش میشود و احتمالا این هزینهها شامل چیزهایی همچون بازاریابی نمیشوند.
در سال ۲۰۲۰، شاون لیدن (Shawn Layden)، رئیس زیرمجموعه آمریکای کمپانی پلی استیشن، صحبتهایی در مورد هزینههای «ناپایدار» ساخت عناوین پرفروش مدرن کرده بود. لازم به ذکر است که لیدن در آن سال بر توسعه بازی The Last of Us part 2 نظارت داشته است.
لیدن بنا به نظریه رایجی که با آمدن نسل جدیدی از کنسولها، هزینه ساخت بازیها دو برابر میشود، ادعا کرده بود که توسعه و ساخت عناوین AAA برای کنسولهای نسل جدید، بودجهای بین ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار لازم دارد.
لیدن گفته بود :«مشکلی که در این مدل وجود دارد، ناپایدار بودن آن است. من فکر نمیکنم که در نسل بعدی، بتوان ارقام را به راحتی ضرب در ۲ کرد و انتظار رشد داشت. من فکر میکنم که صنعت بازیسازی باید کمی عقب نشینی کند و بگوید که ما چه میسازیم؟ انتظار مخاطبان چیست ؟ بهترین راه برای انتقال داستان و گفتن آنچه که باید بگوییم چیست ؟»
مدیر سابق پلی استیشن که در سال ۲۰۱۹ و پس از سه دهه فعالیت، کمپانی سونی را ترک کرد، پیشنهاد داد که ساخت بازیهای کوتاهتر میتواند به کنترل هزینههای توسعه عناوین برای کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، کمک کنند.