ماه گذشته مشخص شد که اگر باتری داخلی پلی استیشن 4 از کار بیافتد، این کنسول در حالت آفلاین غیرقابل استفاده خواهد شد و تنها در صورت اتصال دائمی به شبکه PSN بازیها را اجرا خواهد کرد. از زمان اعلام این خبر، بسیاری از بازیکنان نگران وضعیت کنسول خود در آینده و از کار افتادن این سرویس برای پلی استیشن 4 شدهاند. گزارشهای اخیر نشان میدهند که سونی شروع به تحقیق درباره یافتن راه حلی برای این موضوع کرده است.
هدف ساعت داخلی پلی استیشن 4 این است که در هنگام متصل نبودن کنسول به اینترنت، یکی بودن ساعت دستگاه و سرویس PSN را تایید کند و به بازیها اجازه اجرا شدن بدهد. این ساعت از یک باتری CMOS ساده استفاده میکند که وظیفهاش به خاطر سپردن ساعت دستگاه در صورت قطع شدن جریان برق است.عمر مفید این باتریها بین 5 تا 10 سال است و اگر از کار بیافتند، بازیکنان باید هر بار که کنسول را روشن میکنند به صورت دستی تاریخ و زمان را وارد کنند و بعد از آن کنسول این تاریخ را با PSN همگام سازی میکند.
این مکانیزم برای جلوگیری از تقلب بازیکنان برای دریافت برخی از تروفیهای وابسته به زمان واقعی است. به همین دلیل تمامی کنسولهای پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، پلی استیشن 3 و پلی استیشن ویتا از این باتری CMOS استفاده میکنند. در نتیجه، خاموش شدن سرورهای PSN پلی استیشن 3 به معنی غیر قابل بازی بودن تمامی عناوین دیجیتال این کنسول است و به همین دلیل، اگر سرورهای پلی استیشن 4 هم خاموش شوند، سیستم ثبت تروفیهای دستگاه اجازه اجرا شدن هیچ بازی دیجیتالی و فیزیکی را (در صورت از کار افتادن باتری CMOS دستگاه) نمیدهد.
این مشکل برای پلی استیشن 5 هم وجود دارد. با وجود این که تمامی بازیهای فیزیکی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 روی یک پلی استیشن 5 بدون باتری CMOS قابل اجرا هستند، اما بسیاری از این بازیها نیاز به رفع مشکلات متعددی از طریق اتصال به سرویس PSN دارند.
این موضوع بازیکنان را نسبت به بی ارزش شدن کلکسیون بازیهای قدیمیشان نگران کرده است. به نظر میرسد سونی با جدیت تمام در حال بررسی این مشکل است و به برخی از کاربرانی که با این مشکل روی کنسول پلی استیشن 3 خود مواجه شدهاند، با ارسال یک ایمیل، وعده برطرف شدن این مشکل در آینده نزدیک را داده است.