نرخ بروزرسانی متغیر (یا به اختصار VRR) از زمانی که کنسول پلیاستیشن 5 در نوامبر ۲۰۲۰ راهاندازی شد، یک ویژگی مورد درخواست برای این کنسول بوده است. به خصوص از آنجایی که کنسول پرچمدار سونی در حال حاضر بسیاری از ویژگی های برتر، از جمله پشتیبانی ۱۲۰ هرتز، قابلیتهای Ray-Tracing، بازخورد هپتیک عالی و تریگرهای تطبیق پذیر کنترلر دوالسنس را داراست.
قابلیت VRR به طور عجیبی در کنسول پلیاستیشن 5 وجود نداشت و حذف آن گیج کننده بود. به خصوص با توجه به اینکه هر دو کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس از این ویژگی پشتیبانی میکنند. با این حال، خوشبختانه غیبت قابلیت VRR به زودی دیگر وجود نخواهد داشت، زیرا سونی تأیید کرده است که از طریق به روز رسانی سیستم عامل «در ماههای آینده»، این قابلیت به این کنسول باز میگردد.
اما اگر صاحب یک کنسول پلیاستیشن 5 هستید و نمیدانید که این همه هیاهو در مورد قابلیت VRR سر چیست، ما راهنمای دقیقی برای توضیح این موضوع آماده کردهایم که دقیقاً این ویژگی چیست و چگونه روی بازیهای کنسول شما تأثیر میگذارد.
قابلیت VRR چیست؟
نرخ بروزرسانی متغیر (قابلیت VRR) یکی از ویژگیهای رایج است که توسط بسیاری از تلویزیونهای پرچمدار پشتیبانی میشود و تجربه بازی روی صفحه نمایش را بسیار روانتر میکند. این ویژگی راه حلی برای پاره شدن صفحه است، که وقتی نرخ تازه سازی تصویر تلویزیون شما با بازی که در حال انجام آن هستید هماهنگ نباشد، رخ میدهد.
تا به حال متوجه شدهاید که هر زمان که زاویه دوربین را تنظیم میکنید، بخشی از تصویر از قسمتی دیگر عقب بماند، گویی از وسط نصف شده است؟ این همان پارگی تصویر در عمل است و چیزی است که نرخ بروزرسانی متغیر میتواند به طور کامل آن را حذف کند.
قابلیت VRR پلیاستیشن 5 با همگامسازی نمایشگر تلویزیون شما با خروجی کنسول به این عملکرد دست مییابد، و عملاً از پارگی صفحه بدون ضربه زدن به عملکرد کلی جلوگیری میکند. قبل از اینکه نرخ بروزرسانی متغیر بیشتر به یک ویژگی استاندارد تبدیل شود، یکی از بهترین راهها برای رفع پارگی صفحه، از طریق گزینه V-sync (همگامسازی عمودی) بود. V-sync با توجه به اینکه به سختافزار شما وابسته است، کمابیش نتایج مشابهی با نرخ بروزرسانی متغیر به دست میآورد. به این ترتیب، فعال کردن همگام سازی عمودی با ضربه سنگینی به عملکرد کلی همراه است.
با این حال، پارگی صفحه تنها مشکلی نیست که قابلیت VRR پلیاستیشن 5 آن را برطرف میکند. یکی دیگر از مزایای عالی این ویژگی این است که به تمیزتر اجرا کردن بازیهایی با لکنت مکرر یا آنهایی که مستعد افت فریم هستند کمک میکند تا تجربهای نرمتر و ثابتتر داشته باشید. این یک پیروزی بزرگ برای عناوین عظیمی مانند بازی Horizon Forbidden West یا بازی Elden Ring است، جایی که عملکرد سختافزار میتواند زیر بار آن جهانهای باز عظیم خم شود. با قابلیت VRR، زمانی که نرخ فریم بازی کمتر از هدف ۶۰ فریم بر ثانیه میشود، به سختی متوجه تغییری خواهید شد.
خوشبختانه، نرخ بروزرسانی متغیر اکنون یک ویژگی استاندارد با کابلهای HDMI 2.1 است که یکی از آنها با کنسولهای جدید پلیاستیشن 5 بستهبندی شده است. اگر تلویزیونی دارید که با پورتهای HDMI 2.1 ready ساخته شده است، میتوان گفت که از قبل به طور کامل برای استفاده از قابلیت VRR پلیاستیشن 5 مجهز شدهاید. البته بهتر است بررسی کنید که آیا صفحه نمایش شما از این ویژگی پشتیبانی میکند یا خیر.
چگونه VRR را روی کنسول پلیاستیشن 5 فعال کنیم
قابلیت VRR پلیاستیشن 5 هنوز روی کنسول سونی در دسترس نیست، اما این شرکت از طریق وبلاگ رسمی PlayStation تایید کرده است که این ویژگی در ماههای آینده در دسترس خواهد بود. سونی لیستی از بازیهایی را منتشر خواهد کرد که قرار است در آینده از پشتیبانی رسمی قابلیت VRR برخوردار شوند، اما میتوانید انتظار داشته باشید که اکثر بازیهای انحصاری ساخت شرکتهای شخص اول کنسول پلیاستیشن 5، این ارتقا را دریافت کنند.
در این موارد، یک پچ برای هر بازی مورد نیاز است، که چیز ایده آلی نیست. اما امیدواریم که اندازههای پچ برای پیادهسازی نرخ بروزرسانی متغیر در هر بازی نسبتاً کم باشد و اطمینان حاصل شود که این ویژگی همانطور که در نظر گرفته شده است کار میکند. سونی همچنین اشاره میکند که نسخههای بعدی پلیاستیشن 5 ممکن است در زمان عرضه از قابلیت نرخ بروزرسانی متغیر پشتیبانی کنند، بنابراین نیازی به بهروزرسانی سیستم عامل نخواهد بود.
با این حال، زمانی که قابلیت VRR روی کنسول پلیاستیشن 5 در دسترس باشد، میتوان آن را با رفتن به تنظیمات و رفتن به زیر منوی خروجی ویدیو (Video Output) در بخش صفحه و ویدیو (Screen and Video) روشن کرد. این گزینه را میتوان روی روشن، خاموش یا بهتر از هردوی آنها، روی خودکار تنظیم کرد، که باعث میشود قابلیت VRR بلافاصله برای همه بازیهای پشتیبانی شده اعمال میشود.
جالب اینجاست که سونی همچنین یک گزینه برای اعمال قابلیت VRR پلی استیشن 5 در بازیهای پشتیبانی نشده قرار داده است. مسلم است که همه بازیها یک پچ سفارشی برای پشتیبانی از VRR دریافت نخواهند کرد، اما این گزینه به این معنی است که میتوانید نرخ بروزرسانی متغیر را در سطح سیستم اعمال کنید، که امیدواریم به نفع بسیاری از بازیهای پشتیبانینشده کنسولهای پلیاستیشن 5 و پلیاستیشن 4 باشد.
سونی خاطرنشان کرده که فعال کردن این گزینه «ممکن است کیفیت ویدیو را برای برخی بازیها بهبود بخشد» اما همچنین هشدار میدهد که در نتیجه ممکن است جلوههای بصری غیرمنتظرهای رخ دهد. در هر صورت، دیدن این که قابیلت VRR پلیاستیشن 5 تنها به چند عنوان منتخب محدود نمیشود، فوقالعاده است. حتی اگر آن عناوین احتمالاً بهتر از عناوین پشتیبانی نشده عمل کنند. البته، اگر هنگام استفاده از این ویژگی با هر گونه ناهنجاری بصری عجیب و غریب مواجه شدید، همیشه گزینه خاموش کردن آن روی میز است.
قابلیت VRR یک افزودنی هیجانانگیز برای کنسول پلیاستیشن 5 است، پس از اینکه سونی اخیراً حالت تأخیر کم خودکار (یا ALLM) را به کنسول خود اضافه کرد، به وجود میآید. با این حال، یکی از مواردی که از ویژگیهای نمایش کنسول پلیاستیشن 5 که هنوز هم اذیت کننده است، عدم پشتیبانی از وضوح 1440p است. یک کنسول پلیاستیشن 5 را به یک مانیتور با وضوح 1440p وصل کنید، و میبینید که در وضوح 1080p گرفتار شدهاید. که به این معنی است که گیمرها ۴۳٫۷۵ درصد بیشتر از آنچه که باید جزئیات را از دست میدهند. با توجه به اینکه مانیتورهای 1440p یکی از پذیرفتهشدهترین وضوحهای نمایشگر در بازار هستند، این یک غفلت قابل توجه از جانب سونی است که کنسول پلیاستیشن 5 نمیتواند بهطور طبیعی بازیهایی را با این وضوح در خروجی به نمایش بیاورد.
با این حال، این مشکل، چیزی از ارزش پشتیبانی پلیاستیشن 5 از قابلیت VRR را کم نمیکند. وقتی این ویژگی در ماههای آینده وارد شود، یافتههای کاملتر و بازیهای سازگار را معرفی میکنیم. پس منتظر باشید.