تقریبا یک و نیم سال از عرضه کنسول پلی استیشن 5 در بازارهای جهانی میگذرد، و این کنسول بالاخره شاهد اضافه شدن قابلیت رفرش ریت متغیر یا VRR به برخی از بازیهای خود خواهد بود. این بهروزرسانی که در همین هفته منتشر میشود به شکل جهانی در دسترس کاربران قرار میگیرد و برای نمایشگرها و تلویزیونهایی که از HDMI 2.1 VRR پشتیبانی میکنند این امکان را فراهم میکند که از رفرش ریت متغیر بهره ببرند. شما با این قابلیت میتوانید فریم ریت کنسول را نیز با نرخ بهروزرسانی نمایشگر (رفرش ریت) منطبق سازید. این بهروزرسانی نه تنها لگ و تاخیر را کاهش خواهد داد (با توجه به بازیای که در حال اجراست)، بلکه تصویر بهتری نیز روی نمایشگر ثبت خواهد کرد و در نهایت به بهتر شدن تجربه کاربر از بازی منجر خواهد شد.
پس از انتشار آپدیت، قابلیت VRR به شکل خودکار روی کنسول فعال میشود و بازیهایی که از این قابلیت پشتیبانی میکنند در صورت داشتن نمایشگر مناسب HDMI 2.1 از بهروزرسانی نرخ تصویر به شکل متغیر استفاده میکنند. از VRR برای بازیهایی که پشتیبانی نمیشوند نیز میتوان استفاده کرد، اما معلوم نیست چه نتیجهای داشته باشد، پس توصیه میکنیم که چنین کاری انجام ندهید و منتظر آپدیتهای رسمی کنسول و بازی بمانید. اگر در این شرایط قرار گرفتید و VRR برای نمایشگر یا بازی مشکل ایجاد کرد به صفحه اصلی کنسول بروید و از بخش Settings و سپس بخش Video، گزینه VRR را از Video Output خاموش کنید.
در پستی که پلی استیشن منتشر کرده، سونی تایید کرد که بازیهایی که قبلا برای پلی استیشن 5 منتشر شدهاند قابل بهینهسازی برای استفاده از VRR هستند، و عناوین آینده نیز احتمالا همزمان با عرضه از این مورد پشتیبانی خواهند کرد. در این پست نام چند بازی را هم میبینیم که در هفتههای آتی از VRR روی پلی استیشن 5 پشتیبانی میکنند. شما میتوانید این بازیها را در زیر ببینید:
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.