آیا بازی Resident Evil 5 باید بازسازی شود؟

آیا بازی Resident Evil 5 باید بازسازی شود؟

آرین صفری آرین صفری
10 ماه و 29 روز پیش

بازی Resident Evil 5 به‌هیچ‌وجه بازی بدی نیست. بله، در بعضی جاها این عنوان مقصر جهت گرفتن این فرنچایز به سمت ژانر اکشن بود، اما یک بازی شوتر جذاب و مهیج با مراحل و مکانیک‌های مخصوصِ یک بازی ترسناک، چیز‌ی بود که طرفداران را مجذوب خود کرد. با سکناکس‌های اکشن به‌یاد ماندنی و گیم‌پلی دونفره جالبش، قدم زدن در میان دشت‌های آلوده و شهرک‌های زاغه‌نشین (چه تنها و چه در حالت Co-op) سرگرم‌کننده بود.

 

موضوعاتی که بازی Resident Evil 9 می‌تواند از عناوین قبلی یاد بگیرد

 

 

علیرغم اینکه سکانس‌های اکشن بازی Resident Evil 5 سنگین و واقع‌گرایانه بودند، در آن زمان این بازی پرفروش‌ترین بازی این فرنچایز بود و فروش آن تا سال ۲۰۲۲ به ۱۳ میلیون واحد رسید. با این وجود نمی‌توان از برخی مشکلات اساسی این بازی گذشت. داستان بازی، خصوصا در اواسط آن، کمی خسته کننده بود و شخصیت‌ها و باس فایت‌هایی که در بین راه با آن‌ها مواجه می‌شدید آنچنان جذاب نبودند. با همه این اوصاف، بازی Resident Evil 5، همانند عناوینی پیشین این مجموعه، سزاوار یک بازگشت باشکوه به صنعت بازی‌های ویدیویی است. مهم‌ترین چیزی که این بازی را از دیگر عناوین این فرنچایز متمایز می‌کرد، نور روشن و سوزان خورشید در مناطق مختلف شهر کیجوجو است. از طرفی، یکی از دلایل موفقیت کمپانی Capcom در احیای عناوین اولی این فرنچایز، ادای احترام آن‌ها به نسخه اصلی این بازی‌ها است. استراتژی این کمپانی در انتخاب بهترین جنبه‌های کلاسیک آن بازی‌ها و انتقال آن‌ها به موتورهای بازی‌سازی مدرن، برگ برنده آن‌ها بوده است. حال اگر کپکام بتواند بازی Resident Evil 5 را دوباره بسازد و درعین حال تاثیر خورشید سوزان کیجوجو در گیم‌پلی بازی را نگه‌دارد، تجربه آن قطعا دلنشین خواهد بود. شاید برای بسیاری از طرفداران، این تغییر ناگهانی محیط از تاریک به روشن خوش‌آیند نباشد، اما این دقیقا همان چیزی است که بازی Resident Evil 5 را از بقیه متمایز می‌کند.

 

 

درحالی که بسیاری از بازیکنان دوست دارند بازی Resident Evil 5 Remake بتواند مکانیک‌های بقا و ترسناک خاص نسخه اصلی را نگه دارد و مدیریت منابع فشرده خود را نگه دارد، حضور همه آن‌ها در یک بازی مدرن می‌تواند باعث نارضایتی بسیاری از طرفداران دوآتیشه این سری شود. واقعیتش این است که بازی Resident Evil 5 یک تجربه اکشن سنگین بود، اما با توجه محیط منحصربه‌فرد و درخشانش، سخت است بتوان مکانیک‌های بقا را بدون آسیب زدن به اکشن در بازی گنجاند. از طرفی، کپکام می‌تواند از این محیط حداکثر استفاده را داشته باشد. برای مثال، ممکن است اگر زیاد زیر نور خورشید بمانید، اثرات نامطلوبی برای شما داشته باشد. مثلا هدف‌گیری سلاح‌ها مختل شود، گرمازدگی ممکن است سلامت بازیکن را کاهش دهد، درخشش و تابش خیره کننده روی صفحه می‌تواند روی دید تأثیر بگذارد و لایهای اضافی از ناامیدی را به برخوردهای متعدد با انبوه زامبی‌ها اضافه کند. برای مقابله با اثرات خورشید، بازیکنان ممکن است مجبور شوند به سایهها پناه ببرند. ساختمان‌ها می‌توانند به پناهگاهی برای استراحت و بهبودی تبدیل شوند، یا دشمنانی که از نور خورشید فراری‌اند ممکن است در کنارگوشه‌ها کمین کرده باشند. چنین مکانیکی بازیکنان را وادار می‌کند تصمیم‌های لحظه‌ای زیادی بگیرند که آیا می‌خواهند همه چیز را رسیک کنند و زیر نور خورشید بجنگند یا خیر. مطمئنا اگر در استفاده از تمام مکانیک‌های ذکر شده زیاده‌روی شود، پتانسیل بالای آن به یک عامل خراب کننده بازی تبدیل می‌شود. پس وظیفه اصلی کپکام ایجاد تعادل بین مکانیک‌های بقا و اکشن سنگین و نفس‌گیر بازی است.

 

 

همانطور که می‌دانید، بازسازی بازی‌های قدیمی فرصتی برای رفع کاستی‌های موجود در نسخه اصلی است. یکی از مواردی که نیاز به بازسازی مجدد دارد، حالت گیم‌پلی دونفره آن است. این حالت بسیار سرگرم‌کننده است و در آن بازیکن دوم وظیفه کنترل شخصیت شیوا آلومار (Sheva Alomar) را بر عهده دارد. از زمان عرضه RE5 در سال ۲۰۰۹، پیشرفت‌های زیادی در فناوری هوش مصنوعی صورت گرفته است که می‌توانند به‌خوبی کم‌ و کاستی‌های این شخصیت در نسخه اصلی را برطرف کنند. شیوا همیشه در دست و پا است، اما بزرگ‌ترین مشکل او که با عقل نیز جور نمی‌آید، استفاده زیاد او از مهمات با ارزش است که همه آن‌ها را سر دشمنان خالی می‌کند. اینکه آیا باید از هوش مصنوعی هوشمندتر برای کمک به شیوا در اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه‌تر استفاده شود، یا اینکه کنترل زرادخانه‌اش به بازیکن واگذار شود تا در طول برخوردها آن را فرماندهی کند، تصمیم کپکام است. هر دو گزینه قابل اجرا هستند، اگرچه دومی ممکن است مشغله‌هایی غیرضروری را‌ برای بازیکنانی ایجاد کند که ترجیح می‌دهند تا آنجا که ممکن است به زامبی‌ها حمله‌ور شوند تا اینکه مهمات شیوا را کنترل کنند.

 

تمام رازها و نکات کاربردی بازی Resident Evil 4 Remake

 

 

کپکام حتی می‌تواند این نوع گیم‌پلی را عمیق‌تر از قبل کند. به‌عنوان مثال، استفاده از مکانیک‌های مخفی کاری زیاد در بازی Resident Evil 5 استفاده نمی‌شود و می‌تواند یک مکمل ارزشمند برای تحول گیم‌پلی باشد. عناوین مدرن مانند بازی A Plague Tale: Requiem نشان می‌دهند که چگونه مکانیکهای مخفی کاری موفقی را می‌توان بین دو شخصیت ترکیب کرد که در آن هر شخصیت دارای مهارت‌های منحصر به فردی است که مکمل و پشتیبانی یکدیگر هستند. شیوا در بازی رزیدنت ایول ۵ می‌تواند به‌عنوان یک جاسوس ماهر عمل کند و پشت خط دشمنان به آن‌ها آسیب برساند در حالی که کریس در حملات از دور مهارت دارد. چشمه‌های از عملکرد این مکانیک حتی در بازی اصلی نیز نشان داده شد؛ جایی که شیوا برای رفتن به تاقچه‌های مرتفع و مناطق غیرقابل دسترس به کریس کمک می‌کند. متاسفانه چنین کارهایی برای چیزهای دیگری جز عبور از محیط استفاده نمی‌شود. کپکام حتی می‌تواند از بازی It Takes Two الهام بگیرد که در آن هر دو شخصیت می‌توانند سلاح‌های فردی را ترکیب کنند تا چیزی مخرب‌تر خلق کنند. با اینکه چنین قابلیت‌هایی هسته اصلی گیم‌پلی اکشن بازی را تشکیل نمی‌دهند، اما می‌توانند کمبود پازل‌ها، کمبود بخش‌های مخفی کاری و حتی بخش دونفره بازی اصلی را بهبود بخشند.

 

 

در طول بازی، رشد شخصیت شیوا مانند یک گودال کم عمق است. با اینکه او پیش‌زمینه غمگینی دارد که در آن او توانست از چنگال آمبرلا فرار کند، اما تمام خانواده‌اش را از دست داد. این داستان تنها به عنوان انگیزه او به‌خاطر کمک به کریس یاد می‌شود و در طول بازی دیگر به آن پرداخته نمی‌شود. در واقع، سرعت روند داستان کلی بازی بخاطر چنین چیزهایی بسیار پایین می‌آید. کریس در طول بازی تلاش می‌کند جیل (Jill) را پیدا کند، اما در پیچ‌ و تاب‌های داستان بازی مشخص می‌شود که جیل زنده است و توسط آلبرت وسکر (Albert Wesker) شستشوی مغزی داده شده است. بازیکنان تا رسیدن به این مرحله باید چالش‌های آزاردهنده گیم‌پلی و حتی داستان بازی را تحمل کنند، بنابراین شاید بیرون آوردن یک واکنش احساسی از یک بازیکن در آن مرحله سخت باشد. از طرف دیگر، منفجر شدن آلبرت وسکر با RPG توسط شیوا نیز دقیقا از همین موضوع رنج می‌برد؛ چراکه بازی زمان کافی برای جلب توجه ما به این شخصیت را نمی‌دهد. کپکام بهتر است در نسخه بازسازی شده این بازی آرپی‌جی را به جیل بدهد یا زمان بیشتری را صرف توسعه شخصیت Sheva کند.

 

 

معرفی مهم‌ترین پروژ‌ه‌های ریمیک در حال ساخت

 

در حال حاضر، مشخص نیست که آیا کپکام قصد دارد این بازی را بازسازی کند یا خیر. اگر بازی Resident Evil 5 بازسازی شود، پس منطقاً بازی Resident Evil 6 نیز باید بازسازی شود. عنوانی که در بین طرفدارهای این سری تفرقه‌های زیادی به‌وجود آورده است. جالب است که با اینکه بازی RE5 در سال ۲۰۰۹ برای کنسول‌های ایکس باکس 360، پلی استیشن 4 و کامپیوتر منتشر شد، همچنان از لحاظ گرافیکی زیبا است. بنابراین کپکام شاید به فکر یک نسخه ریمستر با کیفیت برای کنسول‌های نسل فعلی باشد. از این منظر، پاسخ به این سوال که آیا بازی Resident Evil 5 نیاز به ریمیک دارد تا حد زیادی منفی است. جدای از چند باس فایت کم‌کیفیت، گیم‌پلی بازی نیز بسیار خوب است اما عدم توانایی تیراندازی در هنگام دویدن، ممکن است برای برخی آزار دهنده باشد. اما در آخر این مکانیک‌ها همه قدیمی هستند و اگر بخواهیم از این دید به این مسئله نگاه کنیم، بازی Resident Evil 5 به یک بازسازی نیاز دارد. این بازی پتانسیل کافی برای تبدیل یک بازی مدرن به‌یادماندنی را دارد. اگر کمپانی Capcom بتواند ویژگی‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد را به‌صورت زیرکانه‌ای به نسخه‌ای مدرن از بازی انتقال دهد، دلیلی وجود ندارد که بازسازی بازی Resident Evil 5 نتواند موفقیت آمیز باشد.

برچسب ها: Resident Evil 5
2 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.