سوالات زیادی درباره آینده بازی Resident Evil 9 مطرح شده است. از جمله، آیا یک عنوان اول شخص خواهد بود یا سوم شخص؟ آیا این بازی به شهر راکون سیتی برمیگردد یا در محیطهای روستایی منزوی ادامه میدهد؟ آیا بیشتر به سبک اکشن متمایل میشود یا در سبک ترسناک روانشناختی فرو میرود؟
عناوین سری بازی Resident Evil یا بهطرز باشکوهی وحشتهای پر از تنش را به بازیکنان انتقال دادهاند، یا با اکشن و انفجارهای مختلف به استقبال بازیکنان آمدهاند و تا قبل از عرضه بازی Resident Evil Village بهنظر میرسید که توسعه دهندگان این سری بازی هرگز نمیتوانند این دو مورد را با هم ترکیب کنند. در ادامه اکشن سنگین بازی Resident Evil 6، توسعه دهنده با بازی Resident Evil 7: Biohazard به ریشههای ترسناک و آزاردهنده خود بازگشت. مبارزه استفاده شده در این بازی سبک بود، در نتیجه تنوع دشمنان، استراتژی و نقشه بازی نیز سبک بود.
شخصیت تاجر بازی Resident Evil 4 نماد همه ویژگیهای فوقالعاده این عنوان است
بازی Resident Evil Village ثابت کرد که سبک ترس و اکشن بقای روانشناختی، گیم پلی سنگین و لحظات سینماتیک میتوانند با هم وجود داشته باشند. این امر از طریق محیط متمایز این بازی بهدست آمده است که نه تنها فضای وسیعی برای گم شدن در آن فراهم میکند، بلکه فرصتهایی برای کشف استراتژیهای مختلف نیز در اختیار قرار میدهد. برای مثال، رویکرد مخفیانه در برجهای مجلل قلعه دیمیترسکو ممکن است انتخاب بهتری باشد، در حالی که کارخانه زیرزمینی هایزنبرگ ممکن است به احتیاط و مهمات جنگی زیادی نیاز داشته باشد. تنوع گسترده هیولاهای تشنه به خون در بازی Resident Evil Village، بهخصوص در مقایسه با بازی Resident Evil 7، بسیار مورد استقبال طرفداران قرار گرفت. این موضوع نه تنها علاقه به پیشروی کردن در داستان 10 تا 15 ساعته بازی را افزایش داد، بلکه به عمق تصمیم گیری نیز اضافه کرد که در نسخه قبلی آن وجود نداشت. تنها نقطه ضعف وجود دشمنان متنوع در بازی Resident Evil Village این بود که آنها اغلب هوش زیادی نداشتند و نمیتوانستند بر قهرمان داستان، ایتان وینترز (Ethan Winters) غلبه کنند و برای او چالشهای سختی ایجاد کنند.
بزرگترین تفاوتهای بازی Resident Evil 4 Remake با نسخهی اصلی
دشمنان معمول در بازی Resident Evil 4: Remake تا حدودی متفاوت هستند، آنها دیگر زامبیهای معمولی و متزلزل بازی قبلی یا جهش یافتههای اسطورهای بازی Resident Evil Village نیستند، بلکه انسانهای آلودهای هستند که بدون مغز عمل میکنند، اما همچنان هوش خود را حفظ کردهاند و توانایی تصمیم گیری سریع در نبرد و همچنین استعداد تاکتیکی زیادی در کمین کردن دارند. در مبارزات متعدد لیان کندی (Leon Kennedy) با انبوهی از دشمنان خود، برخی از آنها مستقیما به او حمله میکنند، در حالی که برخی دیگر دینامیت یا تبر پرتاب میکنند که فرصت مناسبی برای حمله کردن گروه دیگری از دشمنان فراهم میکند. این سطح بالاتر تواناییهای رزمی، بهلطف هوش مصنوعی اصلاح شدهای است که توسعه دهندگان در بازیResident Evil 4: Remake قرار دادهاند.
همانطور که گفته شد، احتمالا نیاز به دشمنان باهوشتر در بازی Resident Evil 4: Remake به این دلیل است که دشمنان هنوز تا حدودی انسان هستند و بازیکنان در این بازی برخوردهای بسیار شدیدتر و پر از اضطرابی را تجربه میکنند. در درجه سختی معمولی، بازی Resident Evil Village یک بازی آسان است، ولی در مورد بازی Resident Evil 4: Remake اینطور نیست. برخوردهای دشمنان بسیار چالش برانگیزتر است و اگر فناوری هوش مصنوعی توسعه یافته برای بازی Resident Evil 4: Remake به عناوین بعدی این سری بازی منتقل نشود، تعجب آور خواهد بود.
سؤال دیگری که در ابتدای این مطلب مطرح شد، حدس و گمانها در مورد محیط بازی Resident Evil 9 است. شایعات تایید نشده زیادی مبنی بر اینکه جزئیات محیط این بازی قبلا فاش شده است وجود دارد. بر اساس این شایعات، بازی Resident Evil 9 در یک شهر ارواح روستایی، با جنگلهای تسخیر شده و غارهایی که توسط جانوران اسطورهای شبیه به وندیگو پر شدهاند، روی میدهد. اگر این شایعات درست باشد، تقریبا بهطور قطع نشان دهنده ادامه انزوای روستایی بازی Resident Evil Village است و در این صورت شاید روایت این بازی نیز ادامه پیدا کند. با این حال، داستان حماسی خانواده وینترز ظاهرا با بسته گسترش دهنده Shadows of Rose به پایان رسیده است که این سؤال را ایجاد میکند که چه کسی رهبری روایت بازی را بر عهده میگیرد، آیا یک شخصیت جدید این مسئولییت را به دوش میکشد یا شاهد بازگشت یک شخصیت قدیمی خواهیم بود؟
بازی Resident Evil 2 Remake چگونه صنعت بازیهای ویدیویی را متحول کرد؟
همانطور که میدانید هدف این نوشته ایجاد حدس و گمان نیست، بلکه اشاره به مواردی است که بازی Resident Evil 9 میتواند از بازی Resident Evil 4: Remake و بازی Resident Evil Village یاد بگیرد. البته فقط برای اینکه مقداری به حدس و گمانها وارد شویم، با توجه به پایان داستان بازی Resident Evil Village، بهنظر میرسد که شخصیت قدیمی این سری بازی، کریس ردفیلد (Chris Redfield)، میتواند در عنوان بعدی این فرنچایز نقش آفرینی کند. بدون فاش کردن پایانبندی بازی Resident Evil Village ، پایان این بازی نشان میدهد که کریس و تیمش احتمالا به مقر اتحاد ارزیابی امنیت بیوتروریسم (BSAA) در اروپا میروند.
بازی Resident Evil 5 یک عنوان اکشن است و اگر بازی Resident Evil 9 به سمت اکشن سنگین این بازی متمایل شود، میتواند از چیزهای زیادی، از جمله بخش مربوط به کریس در بازی Resident Evil Village، بهعلاوه هوش مصنوعی بهبود یافته دشمنان و سیستم مبارزهای بهتر در بازی Resident Evil 4: Remake الهام بگیرد. برای مثال، بازی Resident Evil 4: Remake دارای سیستم مبارزه با دست خالی یا سلاح سرد عالی و همچنین مکانیک دفع حمله استثنایی است. مکانیک دفع حمله بازی به زمانبندی دقیقی متکی است. همانطور که برخوردهای لیان کندی با جک کراسر و همچنین مبارزه با چاقو نمادین را در نسخه بازسازی شده بازی Resident Evil 4 دیدیم، این سیستم بهخوبی در بازی گنجانده شده است و عملکرد خوبی از خود در تمام بازی نشان میدهد.
هنگامی که زمانبندی دفع حمله خوب باشد، میتواند تمام حملات مختلف، از مشت گرفته تا تبرهایی که پرتاب میشوند و حتی حملات با اره برقی را دفع کند و باعث گیج و مبهوت شدن دشمنان شود که به لیان کندی فرصت میدهد که حملات خود را به دشمنان وارد کند. این سیستم، بدون اینکه احساس کنید بیش از حد سخت یا غیر واقعی است (شاید بهغیر از دفع کردن حملات اره برقی)، یک سطح استثنایی از عمق و ظرافت را برای مقابله با رویاروییهای مختلف با دشمنان فراهم میکند. در کنار سیستمهای تهاجمی و هوشمند توسعه یافته برای بازی Resident Evil 4: Remake، اگر کپکام این مکانیک دفع حملات را به بازی Resident Evil 9 نیز ببرد اصلأ جای تعجب نخواهد بود، بهخصوص اگر این بازی واقعا دارای مبارزات زیادی باشد.
با توجه به طراحی فشرده و کاربردی مراحل بازی Resident Evil 4: Remake، رویاروییها احساس سادهتری پیدا میکنند. در حومه اسپانیا، وقتی که لیان کندی در حال جست و جو در جزیره است، خطی بودن وقایع حس میشود. قابل توجه است که علیرغم اینکه بهطور معمول مسیرها در بازی علامت گذاری شدهاند و بازیکن را راهنمایی میکنند، این احساس را که بازی بهشدت تالیف شده و بازیکن را بهشدت در روایت مرحله فرو میبرد را نیز میدهد، اما از هیجان بازی کم نمیکند، البته این در تضاد با گرایش محبوب طراحی جهانهای باز است. بازی Resident Evil 4: Remake ثابت میکند که خطی بودن مراحل یک بازی جای خود را دارد و برای طراحی بازیهای سبک وحشت و بقا، انتخاب بهتری محسوب میشود. در نتیجه، امیدواریم که بازی Resident Evil 9 نیز با همین روند ادامه دهد و از محیطهای تنگ و ترسناک بهجای محیطهای با مناظر وسیع و گسترده استفاده کند.
برای پاسخ دادن به همه سوالها، آیا بازی Resident Evil 9 باید یک عنوان اول شخص باشد یا سوم شخص؟ اگر صادقانه بگوییم، هر کدام ویژگیهای خود را دارند و فوقالعاده خوب کار میکنند. بنابراین شاید بازی Resident Evil 9 بتواند از هر دو دید استفاده کند، شاید به این صورت که برای صحنههای بیرونی بازی، دید سوم شخص و برای فضاهای داخلی تاریک به دید اول شخص بازگردد.