هفت اتفاق بزرگ که از بازی Dragon Age 4 انتظار داریم

هفت اتفاق بزرگ که از بازی Dragon Age 4 انتظار داریم

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 7 ماه و 20 روز پیش

فرآیند ساخت بازی Dragon Age 4 از سال 2015 و پس از این که بازی Dragon Age: Inquisition جایزه بهترین بازی سال را دریافت کرد، شروع شده بود. آن نسخه از بازی همچنین، توانست طرفداران ناراضی از بازی Dragon Age II را دوباره به حمایت از فرنچایز راضی کند.

با وجود سه بازی کم و بیش موفق و باکیفیت، انتظارات از بازی Dragon Age 4 از همان ابتدا هم بسیار بالا بود. تا پیش از رویداد گیمزکام 2020، خبر خاصی از نسخه بعدی بازی منتشر نمی‌شد و حتی برخی از طرفداران معتقد بودند که استودیو BioWare در سکوت خبری، این پروژه را لغو کرده است. البته این استودیو اخیرا اطلاعیه‌ای منتشر کرد و گفت که کار روی ساخت این بازی ادامه دارد و در رویداد گیمزکام نیز یک ویدیوی پشت‌صحنه از مراحل ساخت آن را منتشر کرد. این ویدیو تا به امروز، برجسته‌ترین و مهم‌ترین خبری است که درباره بازی Dragon Age 4 دریافت کرده‌ایم.

در این ویدیو، بخشی از تیم سازنده بازی را دیدیم که هر کدام، درباره جهان بازی صحبت می‌کردند و همچنین، چند تصویر و طرح اولیه از بازی را مشاهده کردیم. نیم‌نگاهی به مراحل بسیار اولیه گیم‌پلی و شناخت صداپیشه‌های چند شخصیت جدید و قدیمی از جمله دیگر نکات مهم این ویدیو بودند.

برای طرفداران مجموعه، خبر عرضه نسخه جدید بسیار خوشحال‌کننده و البته، موردنیاز بود. اگرچه فعلا اطلاعات بیشتری از بازی نداریم، اما می‌توان گفت که طرفداران چه انتظاراتی از نسخه جدید مجموعه Dragon Age دارند. در ادامه مطلب، هفت اتفاق بزرگ و موردانتظار بازی Dragon Age 4 را بررسی خواهیم کرد.

1. مکانیسم‌های جدید

بازی Dragon Age: Origins در سال 2009 عرضه شد و مکانیسم‌های گیم‌پلی آن به قدری جذاب و نوآورانه بود که حتی در دنباله‌های بعدی بازی، تغییرات جزئی و کوچکی روی آن‌ها اعمال شد. بازی Dragon Age: Inquisition توانست این مکانیسم‌ها را در یک فضای جهان‌باز ارتقا دهد. با این حال، شش سال از آن زمان گذشته و می‌توان انتظار داشت که بازی Dragon Age 4، گیم‌پلی و یا حداقل، مکانیسم‌های متفاوتی داشته باشد.

برخی از توسعه‌دهندگان بازی به این موضوع اشاره کرده‌اند که تصمیماتی که در بازی Dragon Age 4 می‌گیرید و انتخاب‌هایی که می‌کنید، ممکن است تبعات و تاثیرهای به مراتب بزرگ‌تری روی جهان بازی و اشخاص درون آن بگذارند و حتی مرگ همیشگی اعضای تیم، از جمله نتایج این تصمیم‌ها عنوان شده است.

در بخش مبارزات بازی که فعلا در مراحل بسیار اولیه تولید است، به نظر می‌رسد که نه تنها انیمیشن شخصیت‌ها بسیار پیشرفته و واقع‌گرایانه خواهد بود، بلکه افکت‌ها و ویژگی‌های بصری قدرت هر شخصیت هم کاملا متفاوت و نشان‌دهنده قابلیت مخصوص هر کدام از آن‌ها است.

حتی کلیپ کوتاهی از شخصیتی که یک سپر در دست دارد هم جذاب و زیبا است و باید امیدوار باشیم که تمامی این انیمیشن‌ها و مکانیسم‌های جدید، در نسخه نهایی بازی نیز حضور داشته باشند.

2. یک جهان پیچیده

از همان صحنه‌هایی ابتدایی بازی Dragon Age: Origins، ما تقریبا کنترل کامل و بی‌نقصی روی اتفاقات جهان و شخصیت‌ها داشتیم و هر تصمیمی که می‌گرفتیم، می‌توانست به نحوه شکل گرفتن جهان «تیداس» (Thedas) و آینده آن کمک کند.

البته استودیو BioWare با پایان‌بندی سه‌گانه Mass Effect بخش زیادی از اعتبار خود را در این زمینه از دست داد و بازیکن‌هایی که به دنبال وجود چندین پایان پرمعنا و بر اساس انتخاب‌های خودشان در این سه بازی بودند، با ناامیدی بزرگی مواجه شدند. دلیل آن هم این بود که فقط سه پایان‌بندی ساده برای این اثر حماسی در نظر گرفته شده بود که اساسا ربطی به انتخاب‌های پیشین بازیکن نداشت.

با این حال، استودیو توانست با عرضه بازی Dragon Age: Inquisition در سال 2014، بخش زیادی از اعتماد این بازیکن‌ها را دوباره جذب کند، اما هنوز یک سوال بزرگ باقی می‌ماند: چطور تمام انتخاب‌ها و تصمیم‌های ما در بازی Dragon Age 4، قرار است روی جهان این بازی تاثیر بگذارد؟

شاید با گسترده کردن و ارتقا دادن بخش Dragon Age Keep، بتوان پاسخ شایسته‌ای به این سوال داد. بازیکن‌ها می‌توانستند از طریق این بخش، دنیای سفارشی مخصوص خودشان را بر اساس انتخاب‌هایی که می‌کردند بسازند و اکنون، طرفداران امیدوارند که در نسخه چهارم بازی، بتوانند همچنان جهان منحصربه‌فرد خودشان را درست کنند.

3. بازگشت شخصیت‌ها

با توجه به تصاویر مفهومی، صداپیشگان و برخی از بخش‌های اولیه‌ای که از ویدیوی بازی Dragon Age 4 دیدیم، این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که برخی از نظریه‌های طرفداران این مجموعه ثابت شده است.

استودیو BioWare همیشه از ارجاع به نسخه‌های قدیمی بازی‌های خود در عناوین جدید، لذت می‌برد و فرنچایز Dragon Age هم در این زمینه، بسیار قدرتمند عمل کرده است. نحوه برخورد با شخصیت‌های بازی‌های پیشین و حضور شخصیت‌های اصلی و فرعی در حداقل دو نسخه از سه نسخه این مجموعه، طرفداران را مشتاق و امیدوار نگه داشته است که با عرضه بازی Dragon Age 4، این سنت همچنان ادامه یابد و بتوانند برخی از شخصیت‌های محبوبشان را دوباره ببینند.

تصاویر مفهومی بازی، دو شخصیت آشنا را نشان می‌دهند: «ایزابلا» (Isabela) و «دوریان» (Dorian) که به ترتیب، همراهان بازیکن در نسخه دوم و Inquisition بازی هستند، در حال گشت‌وگذار در زیر آب دیده می‌شوند. شخصیت «سولاس» (Solas) نیز که «گرت دیوید لوید» (Gareth David-Lloyd) دوباره صداپیشگی آن را بر عهده دارد هم یکی دیگر از شخصیت‌های محبوب در حال بازگشت به نسخه چهارم است که قطعا، نقشی مهم در داستان بازی خواهد داشت.

این موضوع البته به انتخاب‌هایی که بازیکن در سه بازی اول گرفته و همچنین، سرنوشت شخصیت‌هایی مثل «آلیستایر» (Alistair) یا «هاک» (Hawke) بستگی دارد. با این حال، با حداقل چند شخصیت محبوب از نسخه‌های قدیمی بازی ملاقات خواهیم کرد.

4. هیولاها و مناطق جدید

یکی از شایعات جذابی که طرفداران مجموعه به دنبال تحقق آن هستند، امکان رخ دادن وقایع بازی Dragon Age 4 در منطقه Tevinter Imperium است. این سرزمین در سه نسخه اول بازی، منطقه‌ای مرموز و دور محسوب می‌شد و به نظر می‌رسد که بالاخره ممکن است در نسخه چهارم بازی، به این سرزمین سفر کنیم.

طرفداران تیزبین فرنچایز از بین تصاویر مفهومی بازی، یک تصویرسازی را پیدا کرده‌اند که برده‌هایی را در خیابان‌های یک شهر ناآشنا نشان می‌دهد و برده‌داری یکی از ویژگی‌های اصلی شهر Tevinter است. سرنخ‌های دیگری نیز هم از تصاویر مفهومی و هم از گیم‌پلی اولیه بازی به دست آمده است که همگی، محیط‌های ناآشنایی را نشان می‌دهند و به این نظریه اعتبار می‌بخشند که حداقل بخشی از وقایع بازی، قرار است در محیط‌های جدید و پیش از این دیده‌نشده رخ دهند.

و البته که مناطق جدید، به معنای هیولاهای جدید است. در بخشی از این تصاویر، یک موجود بسیار بزرگ شبیه به کراکن و دیگر هیولاهای دریایی را می‌بینیم که در حال حمله به ماجراجویان هستند. این خبر خوبی برای شکارچیان هیولاهای خاص خواهد بود.

5. احتمال وجود نوع جدیدی از شخصیت اصلی

در ویدیوی پشت صحنه‌ای که منتشر شد، برخی از نویسندگان و سازندگان بازی به این موضوع اشاره کردند که این بار، بازیکن کنترل شخصی را بر عهده می‌گیرد که قدرت خاصی ندارد.

در طول سالیان گذشته و چند بازی عرضه‌شده برای این فرنچایز، ما همیشه عادت داشتیم که مسئولیت سنگین Grey Wardens و نیروی شدید Inquisition را بر عهده بگیریم و به همین خاطر، فکر کنترل کردن یک شخصیت عادی و بدون هیچ ویژگی خاصی، ممکن است برای عده‌ای از طرفداران مجموعه عجیب و حتی ترسناک باشد.

آیا باید منتظر داستانی مثل بازی Dragon Age II باشیم که «هاک» از شخصیتی ناشناخته و عادی به یک جایگاه قدرت و اهمیت می‌رسد؟ شاید هم باید انتظار حتی چیزی فراتر را داشته باشیم.

«پاتریک ویکز» (Patrick Weekes)، نویسنده ارشد بازی یک سوال مهم را مطرح می‌کند: «چه اتفاقی رخ می‌دهد اگر شما هیچ قدرتی نداشته باشید؟ چه می‌شود وقتی که افراد نشسته بر مسند قدرت، حاضر نیستند مشکلات را ببینند؟» به نظر می‌رسد که بازی نوعی درون‌مایه‌های سیاسی و اجتماعی خواهد داشت و با یک شورش و نافرمانی جمعی مواجه خواهیم شد که شخصیت اصلی بازی و قهرمان ما، در راس آن قرار دارد.

6. تصمیمات و گزینه‌های بیشتر

با توجه به احتمال درگیری با افراد باقدرت و نفوذ سیاسی، به نظر می‌رسد که BioWare نه تنها نمی‌خواهد ساختار بازیکن‌محور بازی و تاثیر انتخاب‌های او را کاهش دهد، بلکه باید شاهد گسترش و توسعه یافتن این انتخاب‌ها در نسخه جدید باشیم.

اگرچه بخش زیادی از صحبت‌هایی که در این باره شده بسیار مبهم هستند، اما مشخص است که تیم سازنده نسبت به میزان کنترلی که بازیکن روی جهان بازی در اختیار خواهد داشت، بسیار مهیج است. اگر میزان آزادی و انتخاب‌هایی که در نسخه‌های گذشته بازی داشتیم را در نظر بگیریم، می‌توان گفت که هیجان آن‌ها به معنای آزادی حتی بیشتر و تصمیمات حساس‌تر از گذشته خواهد بود.

قابلیت تغییر جهان پیرامون بر اساس تمایل و خواسته‌های شخصیت اصلی بازی از مهم‌ترین عواملی است که مجموعه Dragon Age را به یکی از برجسته‌ترین عناوین نقش‌آفرینی تاریخ تبدیل کرده است. مشخصا هم BioWare قصد دارد در ساخت نسخه جدید، نهایت استفاده را از این موضوع ببرد.

اگر واقعا بتوانیم تصمیماتی بگیریم که زندگی همراهانمان در بازی را نجات دهد یا آن‌ها را به کام مرگ بکشاند، متوجه تاثیرگذاری هر چه بیشتر انتخاب‌هایمان در بازی خواهیم شد. به نظر می‌رسد که بازی Dragon Age 4 عنوانی است که در آن، تصمیم‌های بازیکن نه تنها در مرکز روایت و قصه بازی خواهد بود، بلکه باعث می‌شود حتی کوچک‌ترین انتخاب‌‌ها از جمله انتخاب جمله بعدی در دیالوگ ها را با دقت بیشتری انجام دهیم.

7. پاسخ به سوالات

بازی Dragon Age: Inquisition با اتفاقی به پایان رسید که باعث شوکه شدن تمام بازیکن‌ها و جهان تیداس شد.

دوست و همراه ما یعنی سولاس که یک الف متعصب و یک‌دنده بود، افشا کرد که او به «سوریفیوس» (Corypheus) اجازه داده تا از قدرت ارب کانونی الف‌ها استفاده کند و در واقع، باعث به جریان افتادن داستان بازی شده است. سپس در یک صحنه کوتاه که پس از تیتراژ پایانی بازی به نمایش گذاشته شد، مشخص می‌شود که او «فن‌هاریل» (Fen'Harel)، یکی از خدایان الف‌ها با لقب Dread Wolf بوده است. فن‌هاریل در افسانه‌های مربوط به الف‌ها، خدای خیانت یا طغیان شناخته می‌شود. سولاس در همین صحنه، «فلمث» (Flemeth) که یکی از شخصیت‌های قدرتمند همیشگی فرنچایز بوده است را به سنگ تبدیل می‌کند.

اگرچه DLC این بازی با نام Trespasser باعث شد که با داستان و پیشینه سولاس بیشتر از گذشته آشنا شویم، اما هنوز پرسش‌های بسیاری توسط هواداران مجموعه مطرح شده است که فعلا، بدون پاسخ مانده‌اند.

برخی از آن‌ها پاسخ‌های ساده‌ای دارند و می‌شود به راحتی، آن‌ها را توضیح داد. مثلا سرنوشت Circle of Magi شاید از همین الان هم مشخص باشد. با این حال، مسائل پیچیده‌تری نیز وجود دارند که احتمالا در بازی Dragon Age 4 دوباره مطرح خواهند شد و طرفداران امیدوارند که در نسخه جدید، حداقل به بخشی از سردرگمی‌های آن‌ها پاسخ داده شود.

فرقی نمی‌کند که طرفدار قدیمی مجموعه هستید یا می‌خواهید برای اولین بار، فرنچایز Dragon Age را تجربه کنید؛ آن چه که قطعی است این است که بازی Dragon Age 4 نوآوری‌های زیادی خواهد داشت و علاقه‌مندان آن، امیدوارند که استودیو BioWare بتواند همانند گذشته با عرضه نسخه جدید،  استاندارد تازه‌ای از بازی‌های نقش‌آفرینی را ارائه کند.

 

برچسب ها: Dragon Age 4
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.