نسل بعدی کنسولهای خانگی یعنی پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری ایکس قرار است تا پایان سال میلادی عرضه شوند. چندی پیش و با عرضه دموی فنی Unreal Engine 5 روی پلیاستیشن 5، نیمنگاهی به تواناییهای این کنسول داشتیم، اما تولید چنین گرافیک واقعگرایانه و پر از جزئیاتی قطعا ارزان نخواهد بود. این موضوع ممکن است به افزایش هزینههای تولیدی بازیهای AAA منجر شود.
«جیم رایان» (Jim Ryan)، مدیرعامل و رییس بخش سرگرمیهای تعاملی سونی (SIE) مصاحبهای با سایت GameIndustry داشته است. او در این مصاحبه، درباره هزینههای تولیدی هنگفت یک بازی که گرافیک مشابهی با دموی فنی UE5 داشته باشد نیز صحبت کرده است.
رایان گفت: «من فکر میکنم که تلاشهای انسانی و مالی برای ساخت بازیهایی که از گرافیکهای واقعگرایانه و بهتری بهره ببرند، بیشتر خواهد شد. این موضوع احتمالا به افزایش بودجههای تولیدی نیز منجر میشود.» البته این الزاما به معنای افزایش شدید بودجه محصولات نهایی نیست چون رایان معتقد است: «با این حال، فکر نمیکنم که افزایش شدیدی در راه باشد.»
سونی پیش از این گفته بود که میخواهد تغییری سریعتر در تعویض نسلهای کنسولی در مقایسه با گذشته ببیند و اکنون رایان میگوید که این رویکرد با هدف «ایجاد یک پایگاه موثر برای افرادی که میخواهند بازی بسازند و از طریق آن کسب درآمد کنند.» ایجاد شده است. رایان امیدوار است که هزینه تولیدی بالای این بازیها توسط موجهای اولیه خریدارانی که کنسول و بازیهای آن را میخرند، جبران شود. او میگوید: «اگر بتوانیم با افزایش احتمالی هزینههای تولیدی منطبق شویم، سپس کل صنعت نیز میتواند به رونق و سودآوری خود ادامه دهد.»
اگرچه رایان مشخصا درباره پلیاستیشن 5 صحبت کرده است، اما حرفهای او را میتوان به نوعی نیز درباره ایکسباکس سری ایکس هم درست دانست. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که هنوز قیمت کنسولهای نسل بعد یا بازیهای آنها نیز مشخص نیست.