بر کسی پوشیده نیست که یکی از دلایل اصلی عدم گسترش قابلیت کراس پلی در نسل گذشته همکاری نکردن سونی با سازندگان بازیهای مختلف است. سونی با وجود فروش بالای پلی استیشن 4 دلیلی برای گسترش بیشتر مخاطبان خود نمیدید و تلاشی برای همکاری با سازندگان و کمپانیهای دیگر برای تحقق بخشیدن به کراس پلی کامل میان تمامی پلتفرمها از خود نشان نداد. اما جزئیات تلاشهای سونی برای جلوگیری از این امر تا به امروز و انتشار اسناد و مدارک مختلف در دادگاه میان کمپانی اپیک و اپل فاش نشده بود.
پیش از این سونی از اضافه کردن قابلیت کراس پلی در بازی Rocket League و بازی Minecraft به خاطر وابستگی این بازیها به کمپانیهای مایکروسافت و نینتندو سر باز زده بود و از وجود این قابلیت روی بازی Fortnite هم جلوگیری کرده بود. مدارک جدید منتشر شده در این دادگاه هم چنین موضوعاتی را تایید میکنند. سونی برای از دست ندادن سود بیشتر خود روی پلتفرمهای پلی استیشن از وجود قابلیت کراس پلی روی بازی Fortnite و بازار چند میلیارد دلاری این بازی جلوگیری کرده بود.
پس از این تصمیم سونی، شرکت اپیک تلاشهای خود را برای راضی کردن سونی و اضافه کردن کراس پلی بازی Fortnite روی پلی استیشن 4 آغاز کرد. این کمپانی میدانست که با تبدیل شدن بازی Fortnite به بزرگترین بازی پلتفرم پلی استیشن، آنها در نهایت سونی را وادار به اضافه کردن کراس پلی روی پلی استیشن 4 خواهند کرد.
تلاشهای اپیک گیمز برای راضی کردن سونی بلافاصله پس از علنی شدن تصمیم سونی آغاز شد. جو کرینر (Joe Kreiner)، نائب رئیس بخش توسعه تجارتهای کمپانی اپیک، درباره این تلاشها میگوید: «ما قصد داشتیم با اضافه کردن قابلیت کراس پلی روی پلی استیشن سونی را به عنوان قهرمان داستان معرفی کنیم.».
این کمپانی پیشنهاد قرارداد انحصاری میان پلی استیشن و اپیک گیمز برای حضور مشترک در مراسم E3 و اضافه کردن شخصیتهای انحصاری برای کاربران پلی استیشن پلاس را به سونی ارائه کرد. یک معامله دو سر برد برای سونی و اپیک گیمز که سود سرشاری نصیب هر دو کمپانی میکرد اما سونی از قبول کردن این پیشنهاد سر باز زد.
جیو کورسی (Gio Corsi)، مدیر ارتباطات تجاری وقت سونی، درباره قابلیت کراس پلی میان کنسولها گفته بود: «کمپانیهای زیادی درباره تاثیرات مثبت قابلیت کراس پلی روی پلی استیشن صحبت میکنند، اما هیچ کدام از آنها نمیتوانند نحوه کارکرد را برای ما شرح دهند.»
از آپریل 2019 سونی سیستم جدیدی به اپیک گیمز پیشنهاد داد که با وجود اضافه شدن قابلیت کراس پلی به پلی استیشن 4، سازندگان را مجبور به پرداخت مبالغی مشخص به این کمپانی، در صورت هزینه بیشتر کاربران پلی استیشن در بازیها، میکرد. سونی هم از این طریق سود همیشگی خود را از بازیهای مذکور دریافت میکرد و قابلیت کراس پلی تاثیر منفی روی درآمدهای این کمپانی نمیگذاشت. البته مشخص نیست که آیا کمپانیهای مایکروسافت و نینتندو هم قراردادهای مشابهای منعقد کردهاند یا خیر.
سیاستهای سونی در رابطه با کراس پلی میان کنسولها اصلا به نفع بازیکنان نیست. با گسترش و محبوبیت بیشتر قابلیت کراس پلی، وجود ان در تمامی بازیهای چندنفره الزامی خواهد شد.