هفت خواسته طرفداران از بازی Final Fantasy 16

هفت خواسته طرفداران از بازی Final Fantasy 16

مهدی سلیمانی مهدی سلیمانی
1 سال و 12 ماه و 1 روز پیش

سری بازی Final Fantasy از مجموعه‌های قدیمی و پرطرفدار صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شوند و انتظارات طرفداران از این عناوین همواره بیشتر می‌شود. بازی Final Fantasy 16 هم از این قاعده مستثنی نیست و پس از نمایش تریلر معرفی در رویداد معرفی پلی استیشن 5 و انتشار اطلاعات مختلف از اهداف سازندگان در توسعه این بازی، انتظارات طرفداران از این عنوان بسیار بالا رفته است. بازی Final Fantasy 16 قرار است دوباره این مجموعه را به یک دنیای کاملا فانتزی بازگرداند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی امیدواری طرفداران این مجموعه به قسمت شانزدهم است. اگر از بازی Final Fantasy 14 فاکتور بگیریم، آخرین عنوان از این مجموعه که در جهانی کاملا فانتزی و عاری از هرگونه عناصر مدرن جریان داشت، بازی Final Fantasy 12 بود.


انتظارات از بازی Final Fantasy 16 بسیار بالاست و بسیاری از طرفداران می‌خواهند با ورود به نسل نهم شاهد پیشرفت سری بازی مورد علاقه‌شان باشند تا دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکند. در ادامه این مطلب به برخی از خواسته‌های طرفداران و مواردی که بازی Final Fantasy 16 باید از آن‌ها دوری کند اشاره می‌کنیم. 

 

طراحی غیر خطی

هفت خواسته طرفداران از بازی Final Fantasy 16

بازی‌های این مجموعه معمولا از یک طراحی ثابت پیروی نمی‌کنند و هرکدام حال و هوای مخصوص به خود را دارند. این بازی‌ها دنیایی بزرگ و پر از رمز و راز پیش روی بازیکن قرار می‌دهند و در برخی مراحل مسیری خطی‌تر را پیش روی بازیکن قرار می‌دهند. با توجه به اطلاعات و تصاویری که از بازی Final Fantasy 16 منتشر شده، مشخص است که این بازی یک دنیای وسیع را پیش روی بازیکن قرار خواهد داد و می‌توان از جهان باز بودن این عنوان مطمئن بود. البته این موضوع به معنای برتری بازی‌های جهان باز نسبت به عناوین خطی نیست، اما سری بازی Final Fantasy معمولا با خلق یک دنیای فانتزی کاملا جدید بازیکن را به کشف رازهای این دنیا‌های ناشناخته ترغیب می‌کنند. 


بازی‌های این مجموعه معمولا تمرکز ویژه‌ای روی گشت و گزار بازیکن دارند و بخش بزرگی از شخصیت‌ پردازی شخصیت اصلی و همراهانش هم در حین چرخیدن در نقاط دوردست جهان بازی انجام می‌شود. آخرین نمونه آن هم بازی Final Fantasy 15 است که تمرکز اصلی‌اش روی رابطه ناکتیس (Noctis) و دوستانش در سفرشان به نقاط مختلف سرزمین ایوس است. 
البته با توجه به تصاویر و اطلاعات منتشر شده، به‌نظر می‌رسد که در بازی Final Fantasy 16 شاهد حضور دائمی همراهان در کنار کلایو (Clive) نخواهیم بود و او در سفر انتقام جویانه‌اش تنها خواهد بود. به همین دلیل است که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال خطی بودن این بازی قوت گرفته‌اند. با این وجود احتمال این‌که این بازی هم مانند قسمت پانزدهم از ترکیب دنیای باز و تعدادی مراحل خطی پیروی کند.

 

هر آنچه از بازی Final Fantasy 16 می‌دانیم 

قابلیت شخصی سازی کاراکتر در بازی Final Fantasy 16 وجود خواهد داشت

بازی Final Fantasy 16 در روز انتشار بی‌نقص خواهد بود 


 

جهان غنی و پرمحتوا

هفت خواسته طرفداران از بازی Final Fantasy 16

یکی از بزرگترین مشکلات بازی‌های جهان باز در سال‌های اخیر، بزرگ کردن بی‌هدف نقشه بازی و نداشتن محتوای کافی برای پر کردن این نقشه وسیع است. کمبود محتوای با کیفیت و متنوع می‌تواند به سرعت بازیکن را از ادامه بازی خسته کند. این مشکل حتی با تمرکز روی کیفیت مراحل اصلی خط داستانی هم برطرف نمی‌شود؛ بازیکنان می‌خواهند که در یک دنیای وسیع و غنی غرق شوند و این اتفاق نباید لزوما در جریان مراحل داستانی بازی رخ دهد.


یکی از مهم‌ترین ارکان جذاب برای بازیکن، تنوع ظاهری نقاط مختلف نقشه بازی است. حتی اگر بازی مراحل فرعی باکیفیتی داشته باشد، یک‌ شکل بودن تمام نقاط نقشه و عدم تنوع زیستی باعث می‌شود تا بازیکن علاقه‌ای به کشف نقاط ناشناخته نقشه نداشته باشد و تمام زحمات سازندگان در خلق محتوای باکیفیت بی‌ثمر باشد. تنوع ظاهر محیط و زیست بوم متفاوت مناطق مختلف نقشه دقیقا به اندازه کیفیت محتوایی که قرار است در این مناطق ارائه شود اهمیت دارد.

 

مراحل فرعی با کیفیت

هفت خواسته طرفداران از بازی Final Fantasy 16

عموم بازی‌های نقش آفرینی در ارائه مراحل فرعی باکیفیت مشکل دارند. شاید تعداد بازی‌هایی که در سال‌های اخیر توانسته‌اند علاوه‌ بر ارائه تعداد زیادی مرحله فرعی، کیفیت آن‌ها را هم تضمین کنند به انگشتان یک دست هم نرسد. البته این مشکل، مشکل جدیدی نیست اما در سال‌های اخیر بسیار بیشتر مشاهده شده است. قدرت کنسول‌های نسل هشتم و نهم به بازی‌سازان اجازه می‌دهد تا جهان‌هایی بسیار وسیع‌تر از آن‌چه در گذشته ممکن بود خلق کنند، اما آن‌ها معمولا در ارائه محتوای باکیفیت در این دنیاهای وسیع به مشکل می‌خورند. سری بازی Final Fantasy هم هرگز به‌خاطر مراحل فرعی باکیفیتش شناخته نشده و معمولا در این زمینه دچار مشکلات جدی بوده است. با وجود این‌که این بازی‌ها معمولا بخش داستانی به‌یادماندنی و زیبایی ارائه می‌کنند، مراحل فرعی آن‌ها هرگز به خوبی مراحل اصلی نبوده و بعید است یک نسخه از این مجموعه را پیدا کنید که مراحل فرعی پرمحتوا و به‌یادماندنی داشته باشد. البته انتظار نمی‌رود که بازی Final Fantasy 16 ناگهان کیفیت مراحل فرعی را به سطح سری بازی Wasteland یا بازی The Witcher برساند، اما بهتر است که سازندگان چاره‌ای برای این مشکل داشته باشند و همان فرمول قدیمی را در بازی جدید این مجموعه اجرا نکنند.

 

شخصیت‌های فرعی

هفت خواسته طرفداران از بازی Final Fantasy 16

تشکیل یک گروه از شخصیت‌های جذاب و دوست داشتنی و سفر در سرزمین‌های ناشناخته همیشه یکی از هسته‌های اصلی گیم‌پلی و داستان بازی‌های این مجموعه بوده است. با وجود این‌که هنوز اطلاعات زیادی از بازی Final Fantasy 16 منتشر نشده، اما برخلاف عناوین قبلی، تریلر و تصاویری که از این بازی منتشر شده چندان اشاره‌ای به حضور شخصیت‌های دیگر در کنار کلایو نمی‌کند. در تریلر گیم‌پلی این بازی هرگز شخصیتی درکنار کلایو دیده نمی‌شود و او به‌تنهایی در حال مبارزه با هیولاهاست. این احتمال وجود دارد که به دلیل شخصی‌ بودن احتمالی اهداف کلایو و داستان انتقامی که قرار است روایت شود، او بخش اعظمی از این ماجراجویی را به‌تنهایی تجربه کند. 


چنین تصمیمی ممکن است باعث انتقادهای گسترده طرفداران این مجموعه شود. همراهی و کنترل شخصیت‌های فرعی در مبارزات همواره یکی از امضاهای بازی Final Fantasy بوده و نقش بسیار مهمی در داستان‌سرایی این بازی‌ها ایفا کرده است. شخصیت‌های همراه سری بازی Final Fantasy همواره نقش بزرگی در اجرای مکانیک‌های مختلف گیم‌پلی و شخصیت پردازی شخصیت اصلی ایفا کرده‌اند و این فرمول در تمامی بازی‌های این مجموعه موفق عمل کرده است. باید منتظر ماند و دید که آیا سازندگان قسمت شانزدهم چنین ریسکی را می‌پذیرند یا خیر. 

 

سیستم مبارزه خسته کننده

هفت خواسته طرفداران از بازی Final Fantasy 16

بسیاری از بازی‌های طولانی، مخصوصا عناوین نقش آفرینی، از این مشکل رنج می‌برند. مهم‌ترین خواسته بازیکنان از بازی‌های اکشن ارائه یک سیستم مبارزه جذاب و عمیق است. اگر سیستم مبارزات بازی پیچیدگی و تنوع کافی‌ را نداشته باشد، غیرممکن است که بتواند بازیکن را برای مدت طولانی سرگرم کند. البته از بازی‌های نقش آفرینی انتظار نمی‌رود که سیستم مبارزه‌ای در حد عناوین هک اند اسلش ارائه کنند، اما دیگر زمان آن رسیده تا استانداردهای عناوین نقش آفرینی اندکی به سیستم مبارزات بهترین بازی‌های اکشن نزدیک شود.


سری بازی Final Fantasy در قسمت پانزدهم اولین قدم‌ها را برای تغییر سیستم مبارزه همیشگی این مجموعه برداشت. البته مبارزات هم‌زمان این بازی پیچیدگی خاصی نداشت و تمامی چندضرب‌ها تنها با نگه داشتن یک دکمه به‌صورت خودکار اجرا می‌شدند. سازندگان تمام تلاش خود را برای جذاب کردن ظاهری مبارزات این بازی انجام دادند اما در نهایت سیستم مبارزه این بازی پس از چند ساعت به‌شدت یکنواخت و خسته کننده می‌شد. بازی Final Fantasy 15 توانست با تکیه بر دیگر شخصیت‌های همراه نوکتیس، مبارزات بازی را اندکی جذاب‌تر کند. اما اگر قرار باشد که کلایو در بازی Final Fantasy 16 به تنهایی مبارزه کند، استفاده از چنین سیستم مبارزه‌ای به سرعت حوصله بازیکن را سر خواهد برد. با توجه به این‌که تنها تمام کردن بخش داستانی عناوین این مجموعه معمولا بیشتر از 25 ساعت طول می‌کشد، غیر ممکن است که چنین سیستم مبارزه‌ای بتواند بازیکن را در طول مراحل سرگرم نگه دارد.

 

سیستم پیشرفت خسته کننده

هفت خواسته طرفداران از بازی Final Fantasy 16

یکی دیگر از سیستم‌های بسیار مهم یک بازی نقش آفرینی، درخت مهارت و سیستم پیشرفت است. حقیقت این است که اضافه کردن یک درخت مهارت کاربردی به بازی‌های نقش آفرینی کار چندان سختی نیست. فقط کافی‌است که همه چیز سر جای خودش قرار داشته باشد و هر پیشرفت بازیکن در درخت مهارت روی گیم‌پلی هم تاثیر هرچند اندکی بگذارد و حس پیشرفت را به مخاطب القا کند. چنین سیستم ساده‌ای می‌تواند کمک بزرگی به عمق بخشیدن به گیم‌پلی بازی و جذاب نگه داشتن آن برای بازیکن بکند.

 

مشکلات داستان و شخصیت‌ها

هفت خواسته طرفداران از بازی Final Fantasy 16

یکی از مشکلاتی که بازی‌های این مجموعه معمولا با آن سر و کله می‌زنند، روایت شلخته داستان است. عناوین سری بازی Final Fantasy معمولا داستان‌های به‌یادماندنی و زیبایی را روایت می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها در روایت داستان عجیب و غریب عمل می‌کنند. داستان بازی‌های این مجموعه معمولا پیچیدگی‌های عجیب و غریب و اضافی دارد که به روایت ضربه می‌زنند و کار مخاطب را برای ارتباط با شخصیت‌ها سخت‌تر می‌کنند. علاوه بر این، در بعضی مواقع شاهد تکه تکه شدن داستان و روایت بخش‌های مهمی از آن در انیمیشن‌های سینمایی یا محتوای دانلود پولی هستیم که باعث پراکندگی بیشتر داستان و گیج کردن مخاطبان ناآشنا می‌شود.


یکی دیگر از مشکلات بزرگی که سال‌هاست در این بازی‌ها دیده می‌شود، نویسندگی عجیب و غریب دیالوگ‌ها و واکنش‌ شخصیت‌های داستان به اتفاقات مهم داستانی است. برای مثال می‌توان به بازی Final Fantasy 7 Remake و واکنش کلود (Cloud) به مرگ جسی اشاره کرد که قطعا در این سکانس به ظاهر غمگین باعث خنده بازیکن می‌شود. صداپیشگی بسیار بد و غرولندهای گاه و بی‌گاه شخصیت‌ها هم دیگر به بخش جدانشدنی بازی‌های این مجموعه تبدیل شده‌اند و به‌نظر نمی‌رسد که قرار باشد به این زودی از شر آن‌ها خلاص شویم. 


متأسفانه صداپیشگی شخصیت‌های بازی Final Fantasy 16 در تریلر این عنوان چندان امیدوار کننده به‌نظر نمی‌رسد. البته نمی‌توان با در نظر گرفتن یک تریلر کوتاه این بازی را قضاوت کرد و باید تا انتشار اطلاعات و تریلرهای بیشتر از آن منتظر بمانیم.


در حال حاضر بازی Final Fantasy 16 تاریخ انتشار مشخصی ندارد، اما احتمالا تا پایان سال 2022 یا اوایل سال 2023 شاهد عرضه این بازی برای پلی استیشن 5 خواهیم بود.

 

برچسب ها: Final Fantasy 16, پلی استیشن 5
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.