پشت هر عنوانی، صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودنش، تیمی متشکل از توسعهدهنگانی سخت کوش، وجود دارد. اما برخی از آنها، استودیوهایی هستند که به ساخت و توسعه عناوین AAAای میپردازند که میتوانند مسیر تاریخ را با محصولات خود، تغییر دهند. این غولهای صنعت بازی، که صدها ذهن با استعداد را در زیر بال و پر خود جای دادهاند، شایدعناوین جدیدی را به صورت سالیانه معرفی نکنند، اما وقتی این کار را انجام میدهند، باعث شکل گیری هیاهویی در صنعت بازی میشوند و میلیونها نفر بازیکن را با محصولات خود سرگرم میکنند.
صنعت بازی، متشکل از استودیوهای بیششماری است که دوران کودکی و بزرگسالی بسیاری را بازیکنان را زیبا کردهاند. از داستان سرایی استادانه استودیو ناتیداگ گرفته، تا ماجراهای حماسی استودیو Santa Monica و نوآوریهای استودیو Ninja Theory. در حالی که این توسعهدهندگان شاید در این مطلب حضور نداشته باشند، اما باید توجه داشت که مشارکت آنها در رقم زدن برخی از بهترین تجربههای تاریخ صنعت بازی، بسیار ارزشمند است.
استودیوهای شرکت Rockstar بدون شک سابقه بی عیب و نقصی در صنعت بازی دارد. هر عنوان اصلی از سری بازی GTA و سری بازی Red Dead Redemption، باعث شکسته شدن رکوردهای صنعت بازی شدند و هر یک از آنها، استانداردهای جدیدی را برای سطح جزئیات قابل دستیابی در یک محیط جهان باز، تعیین کردهاند. چه در حین کاوش در دنیای مدرن پر از هرج و مرج بازی GTA 5 یا در حین غرق شدن در مناظر زنده غرب وحشی بازی Red Dead Redemption 2، بسیاری به این موضوع پی بردند که استودیوهای شرکت Rockstar، به شکلی مداوم، بینظیرترین طراحیها را به نمایش میگذارد.
بیشک، رتبهبندی عناوین این استودیو کاری سخت و دلهره آور است، زیرا هر عنوان در دوره خود، اثری فراموش نشدنی را در صنعت بازی به جای گذاشته است. علیرغم کاهش میزان عرضه عناوین در دهه گذشته، انتظارات برای جدیدترین عنوان این استودیو بینظیر است و هیاهوی پیرامون بازی GTA 6، این حرف را تایید میکند. تریلر معرفی بازی GTA 6، با بیش از 180 میلیون بازدید، نشان داد که بسیاری از بازیکنان بی صبرانه در انتظار تجربه محتوای نسل بعدی استودیو Rockstar هستند.
نکتهای که در مورد استودیوهای شرکت کپکام صادق است، این است که این استودیو روزهای خوب و بد خود را سپری کرد و در حال حاضر، هیچ وقت وضعیتش بهتر از این نبوده است. دهه ۲۰۰۰ برای استودیو کپکام، دههای افسانهای بود. مجموعههایی مانند سری بازی The Devil May Cry، سری بازی Resident Evil و سری بازی Street Fighter، داغترین بازیهای این دوره بودند و بسیاری از بازیکنان بزرگسال، این استودیو را مسئول شکل گیری بهترین خاطرات دوران کودکیشان میدانند. با انتقال صنعت به دهه ۲۰۱۰، استودیوهای شرکت با سهم عادلانهای از چالشها مواجه شد، اما با انعطافپذیری و خلاقیتش، توانست به درخشش خود ادامه دهد.
بازسازیهای سری بازی Resident Evil، باعث زنده شدن عناوین کلاسیک دوست داشتنی شد. بازی Devil May Cry 5، با طراحی اکشنی جذاب و روایتی عالی، ژانر هک اند اسلش را احیا کرد و با انتشار بازی Street Fighter 6، استودیو کپکام مجددا وضعیت خود را به عنوان توسعه دهندهای پیشرو در ساخت عناوین مبارزهای، تغییر داد. هر یک از آخرین عناوین این استودیو توانستند انفجاری در صنعت بازی باشند و طرفداران هیچ وقت به این اندازه از این موضوع راضی نبودند. آنچه که بهتر از این دستاوردها به نظر میرسد، این است که عناوین در حال توسعه استودیو کپکام با شکوهتر از چیزهایی است که در گذشته با آنها مواجه شدیم و از این رو، نمیتوان این استودیو را در لیست بهترین استودیوهای بازیسازی تاریخ قرار نداد.
برخلاف استودیو کپکام، شرکت Bethesda واقعا پس از ادغام با ایکس باکس و کمپانی ZeniMax، با چالشهایی روبرو شد، اما تاثیر عناوین این استودیو بر تاریخچه بازیهای ویدیویی، چیزی غیرقابل انکار است. مجموعههایی مانند سری بازی Elder Scrolls و سری بازی Fallout این استودیو، به عنوان ستونهایی برای ژانر نقش آفرینی در صنعت بازی شناخته میشوتد و سطوح بینظیری از غوطهوری، آزادی و محتوا را در چهار دهه گذشته، ارائه کردهاند.
علاوه بر این، استودیوهای داخلی شرکت Bethesda، از جمله استودیو Arkane (که با سری بازی Dishonored شناخته میشود)، استودیو id Tech (توسعهدهنده سری بازی DOOM) و استودیو Tango Gameworks (سازنده سری بازی The Evil Within)، سهم قابل توجهی از در صنعت بازی داشتهاند. خانواده استودیوهای شرکت Bethesda در کنار هم، توانستند اثری محو نشدنی در صنعت بازی به جای بگذارند.
اهمیت تاثیر قابل توجه استودیو Bethesda در زنده کردن تجربیات شوتر و نقش آفرینی، برای هر کسی که در سالها اخیر به این دسته از عناوین علاقهمند شدند، پوشیده نیست. با اینکه استودیو Bethesda با چالشهایی جدی مواجه شده، اما نقش آن در صنعت بازیسازی همچنان قابل توجه است.
میراث کمپانی نینتندو در صنعت بازی، چیزی فراموش نشدنی در ذهن بازیکنان است و از دهه ۸۰ میلادی به بعد، به عنوان یکی از سرسختترین فعالان صنعت بازیسازی شناخته شده است. استودیوهای این کمپانی به عنوان یک مجموعه، نه تنها برخی از پرفروشترین بازیهای ویدیویی کنسولهای دستی را ارائه کردهاند، بلکه مجموعههای نمادینی از جمله سری بازی Mario و سری بازی The Legend of Zelda را ساختهاند و نسلی از بازیکنان را شیفته خود کردهاند.
ماجراجویی استودیوهای نینتندو در صنعت بازیسازی، مملو از نوآوری و تکامل بوده است. از بازیهای دو بعدی پیشگام صنعت گرفته تا ساخت عناوین ماجراجویی گسترده جهان باز، مانند بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom، این استودیو همیشه در تلاش بوده تا مرزهای آنچه را که با بازی میتواند بدست آورد، جا به جا کند. همچنین خلاقیت و بینش پایدار آن در عرضه کنسول دستی نینتندو سوییچ، موجب شد که بازار بازیهای کنسولهای دستی، مجددا تقویت شود.
کمپانی نینتندو هر سال و به شکلی مدوام، تجربیات جدیدی را به بازیکنان سراسر دنیا ارائه میدهد. آنها فرنچایزهای محبوب خود، به ویژه سری بازی Mario و سری بازی Zelda را، بازنگری کردند و آنها را برای مخاطبان جدید و قدیمی، به شکلی یکسان، مرتبط و جذاب نگه داشتهاند. تعهد کمپانی نینتندو به کیفیت و نوآوری باعث شده که آنها به شکل غیرقابل انکاری، شایسته جایگاهش در صنعت بازی، یعنی یکی از برترین استودیوهای بازیسازی تاریخ، باشد.
حتی اگر تجربه استفاده از نینتندو سوییچ را نداشته باشید یا وارد دنیای سری بازی Zelda، سری بازی Mario یا سری بازی Pokémon قدم نگذاشته باشید، باز هم میتوانید تاثیر عمیق این کمپانی بر صنعت بازیسازی را حس کنید. تعهد آنها به ارائه تجربههای استثنایی بازی، باعث شده که شهرت آنها به عنوان یکی از قدیمیترین و محبوبترین استودیوهای بازی تثبیت شود و همواره مخاطبانش را با خلاقیتهایی قابل توجه، خوشحال نگه دارد.
استودیو FromSoftware به عنوان نمونهای از استودیوهای سازنده بازیهای مدرن در صنعت حضور دارد و با تعهد خود بر ارائه تجربههای بینظیر، به شکلی مداوم، عناوینی را عرضه کرده از انتظارات مخاطبان فراتر بودند. در دورهای که بازیهای ویدیویی غرق در ریزتراکنشهای پیچیده و پرداختهای درون برنامهای هستند، استودیو FromSoftware همچنان در تلاش است که تجربهای کامل را، بدون هیچ حواس پرتیای، به بازیکنان ارائه دهد.
سوابق این استودیو هم گویای همه چیز است. در کارنامه این استودیو، عناوین شاهکاری وجود دارند که هر کدام پس از انتشار، استانداردهای جدیدی را برای صنعت بازیسازی، تعیین کردند. دنیای تاریک و چالش برانگیز بازی Dark Souls 2، وحشت تیره بازی Bloodborne و داستان غوطهور کنند یک سامورایی در بازی Sekiro: Shadows Die Twice، نمونه تجربههایی هستند که تطبیق پذیری و نوآوری استودیو FromSoftware را بازتاب میکنند.
ژانر Soulslike، توسط استودیو FromSoftware به وجود آمد هر عنوان جدید، با باسهای، جلوههای بصری، طراحی و روایتی بهبودیافته، به تکامل این ژانر میپردازد. رشد استودیو FromSoftware در دهه گذشته، چیزی غیرقابل انکار است و هر عنوان منتشر شده از آن، توانسته که از هر نظر از عنوان پیشین خود، بهتر باشد. همچنین کسب عنوان بهترین بازی سال در دو سال پیاپی در رویداد The Game Awards، گواهی بر توانایی این استودیو در مجذوب کردن بازیکنان و کسب تحسین منتقدان است. بدون شک، استودیو FromSoftware در حال ایجاد استانداردهایی جدید برای عناوین تکنفره است و در سالهای آتی، استودیو FromSoftware استودیویی خواهد بود که باید به آن توجه داشت.