بازی GTA 6 چگونه می‌تواند از عناوین قبلی راک استار الگو بگیرد؟

بازی GTA 6 چگونه می‌تواند از عناوین قبلی راک استار الگو بگیرد؟

محمد مسعودی محمد مسعودی
5 ماه و 15 روز پیش

همیشه به این شکل بوده که استودیو راک استار با انتشار عنوانی جدید، توجه کل صنعت بازی‌سازی را به خود جلب کرده است و حالا انتظار می‌رود که این روند با بازی GTA 6 ادامه داشته باشد. چنین چیزی تبدیل به یک قانون نانوشته شده و با نگاهی به سوابق این استودیو،‌ می‌توان دلیل این همه توجه را فهمید. راک استار تقریبا تبدیل به چیزی شده که اکثر استودیو‌های فعال در صنعت بازی‌سازی، فقط می‌توانند رویای آن را داشته باشند. در طول سال‌ها، راک استار عناوین متعددی را منتشر کرده که می‌توان استدلال کرد که هر کدام به نحوی، جزو بهترین بازی‌هایی که تا به حال دیده‌ایم هستند و کمتر استودیویی دیده شده که به اندازه راک استار، کل این صنعت را به طور کلی ارتقا داده و استاندارد‌های جدیدی برای آن تعیین کرده باشند. 

البته سوالی که در این مرحله برای یک توسعه دهنده قدرتمند به وجود می‌آید، این است که استودیو راک استار تا چه حدی می‌تواند صعود کند؟ حتی اگر خودمان را تنها به انتشارات دهه آخر این استودیو محدود کنیم، خودمان را در حال مقایسه بازی GTA 6 با بازی GTA 5 و بازی Red Dead Redemption 2، می‌بینیم. هر دو این بازی‌ها به طور گسترده به عنوان دو نمونه از بهترین بازی‌های تاریخ در نظر گرفته می‌شوند، پس بدیهی است که بدون شک، با بازی GTA 6، این استودیو در تلاش برای دست یافتن به چیزی بیشتر از دو بازی قبلی‌اش است. هرچه نباشد، این راک استار است و همیشه اینگونه عمل کرده. اما در حالی که عناوین گذشته این استودیو به عنوان یک رسانه، در اوج صنعت بازی سازی قرار دارند، چگونه می‌توانیم بگوییم بازی GTA 6 به نسبت عناوین قبلی این استودیو پیشرفته‌تر خواهد بود ؟

 

مطالب مرتبط: ویژگی‌هایی که دوست داریم در بازی GTA 6 ببینیم

بدون شک یکی از درس‌هایی که راک استار از هر دو بازی GTA 5 و بازی Red Dead Redemption 2 گرفته است، این است که اهمیت وجود یک داستان خوب در یک بازی، غیرقابل انکار است. بازی Red Dead Redemption 2 این را ثابت کرد که این عنوان، صرفا اثری بی‌عیب و نقص در بحث داستان سرایی بود. این بازی با نویسندگی‌ای عالی و ایفای نقش شخصیت‌های فوق‌العاده و باورنکردنی (که احتمالا موجب تبدیل شدن شخصیت آرتور مورگان به بهترین قهرمان بازی‌های ویدیویی تاریخ شده است)، داستانی فراموش نشدنی را روایت کرد و از همان لحظات اولیه بازی، بازیکنان را مجذوب خود کرد. چیزی که کمتر در دیگر بازی‌ها دیده شده است.


از سوی دیگر، بازی GTA 5 در بخش روایت داستانی، کمتر در خاطرات جای گرفته است. مطمئنا سه شخصیتی بودن آن به بهترین نحو ممکن اجرایی شده است و پویایی بین آن‌ها شاید به عنوان برجسته‌ترین تجربه بازیکنان باقی بماند، اما بازی GTA 5 در مقایسه با بازی‌هایی مانند بازی GTA: Vice City، بازی GTA: San Andreas یا حتی بازی GTA 4، کمتر از نظر داستانی توانسته تاثیرگذار باشد. البته این بازی از بسیاری از جهات دیگر، مانند سندباکس عظیم با جزئیات دقیق، ماموریت‌های سرقت باورنکردنی و برخی رفرنس‌ها به فیلم‌ها و رویداد‌ها، تاثیر زیادی بر بازیکنان گذاشته؛ اما وقتی به داستان سرایی آن دقت کنیم، متوجه شکافی بزرگ بین بازی GTA 5 و دیگر عناوین استودیو راک استار، می‌شویم.


این دقیقا همان شکافی است که بدون شک استودیو راک استار به دنبال پر کردن ‌آن با بازی GTA 6 است. شاید ما داستان یا گروهی از شخصیت‌ها را در این عنوان آینده شاهد نباشیم که بتواند مانند بازی Red Dead Redemption 2 در پنچ سال پیش، بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهد. هرچه نباشد، این دو فرنچایز دارای لحن‌های متفاوتی هستند و سری بازی Red Dead Redemption همیشه برای گنجاندن داستانی سنگین و دراماتیک‌تر، مناسب است، اما بدون شک طرفداران این سری امیدوارند که بازی GTA 6 نشان دهنده یک گام برجسته‌تر به نسبت عناوین پیشین خود باشد. 


اما بدیهی است که همان اندازه که داستان‌سرایی در یک بازی استودیو راک استار، از اهمیت بالایی برخوردار است، تجربه واقعی گیم پلی نیز اهمیت زیادی دارد.البته این حوزه‌ای است که راه و روش استودیو راک استار، در طول سال‌ها، با شکست مواجه نشده است. اما با توجه به پتانسیلی که دارد، هنوز جایی برای پیشرفت در این حوزه حس می‌شود. چیزی که باید توجه داشته باشید، این است که ما اصلا در مورد چگونگی طراحی جهان باز سندباکس صحبت نمی‌کنیم و هیچ کس نمی‌تواند گیم پلی جهان باز را به خوبی استودیو راک استار پیاده‌سازی کند و شکی نداریم که بازی GTA 6 یک بار دیگر استاندارد‌های جدیدی را در این زمینه ایجاد خواهد کرد (مگر اینکه همه چیز به طرز وحشتناکی اشتباه پیش برود). منظور ما، ماموریت‌ها و نحوه طراحی آن‌ها است. 

هر دو بازی GTA 5 و بازی Red Dead Redemption 2، به وضوح دارای ماموریت‌هایی باورنکردنی، صحنه‌های اکشن فراموش نشدنی،‌ سکانس‌های عالی، لحظات داستانی و چیز‌های دیگر هستند. اما بحث در این مورد که فلسفه‌های طراحی ماموریت‌های عناوین استودیو راک استار،‌ شاید کمی قدیمی باشند، دارد سخت می‌شود و نمی‌توان خیلی از آن‌ها دفاع کرد. به‌عنوان سکانس‌های فیلم‌نامه‌شده، مشخصاً مأموریت‌ها مستحق تحسین و تمجید هستند، اما این حقیقت که در آنها، بازیکنان مجبور هستند با بازی به روش‌های بسیار خاص و کاملاً تجویز شده تعامل داشته باشند، غیرقابل انکار است. چیزی که با بازی‌هایی که به خاطر حس گسترده آزادی و عاملیت بازیکن معروف هستند، ناهمخوانی دارد. هر دو بازی GTA 5 و بازی Red Dead Redemption 2 دارای شبکه‌های ظریف مکانیک سندباکس هستند، بنابراین مشاهده ادامه روند طراحی ماموریت راک استار، که به شما اجازه منحرف شدن از مسیر برنامه‌ریزی شده را نمی‌دهد، می‌تواند کمی خسته کننده باشد. موضوعی که امیدواریم در بازی GTA 6 به آن پرداخته شود.


چیز دیگری که ارزش بحث کردن را دارد، شیوه کنترل‌هاست که هم بازی GTA 5 و هم  بازی Red Dead Redemption 2، به خاطر آن مورد انتقاد قرار گرفته‌اند (البته این انتقادات بیشتر برای بازی Red Dead Redemption 2 بوده است). القای حس سنگینی در حین حرکت شخصیت‌ها و احساس کلی تاخیر ورودی، چیزی است که در این مرحله برای راک استار، به احساسی معمولی تبدیل شده است و موجب شده که انتقادات گسترده‌ای نسبت به این بخش عناوین این استودیو وارد شود. امیدواریم که حرکت کردن یک شخصیت در بازی GTA 6، حداقل از چیزی که در بازی Red Dead Redemption 2 دیده‌ایم، سریعتر و روانتر باشد.

 

مطالب مرتبط: بهترین شخصیت‌های اصلی سری بازی GTA

شاید بزرگترین درسی که بسیاری امیدوارند راک استار از دو بازی GTA 5 و بازی Red Dead Redemption 2 بگیرد، این باشد که ارزش انتشار محتوای تک نفره پس از عرضه توسط این استودیو دست کم گرفته نشود. راک استار برای بازی‌هایی مانند بازی GTA 4 و بازی Red Dead Redemption اصلی، برخی از بهترین بسته‌های گسترشی را ارائه کرد، اما متاسفانه پشتیبانی از دنباله‌های مربوطه این بازی‌ها، تنها به اجزای آنلاین آن‌ها، محدود بود. چیزی که بدیهی است، این است که چنین کاری برای راک استار بسیار سود آور بوده، به ویژه در بازی GTA Online و شکی درش نیست که این استودیو چننین روندی را برای بازی GTA 6 نیز حفظ خواهد کرد. اما با توجه به عدم وجود هر نوع بسته گسترش‌دهنده تک نفره برای بازی GTA 5 و بازی Red Dead Redemption 2، این استودیو شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت ما امیدواریم که در آینده، پشتیبانی از GTA Online در کنار ارائه محتوای اضافی تک نفره، انجام شود. این دقیقا چیزی است که افشاهای گذشته به آن پرداخته‌اند، اما باید دید که آیا استودیو راک استار به چنین برنامه‌های ادعا شده‌ای پایبند خواهد ماند یا خیر. 


در نهایت، دلایل زیادی برای هیجان‌انگیز بودن آنچه که استودیو راک استار در تمام این سال‌ها برای بازی GTA 6 آماده کرده، وجود دارد. هرچه نباشد، این توسعه دهنده‌ای است که شهرت خود را با بالا بردن سطح بازی‌های جدیدی که منتشر می‌کند، بدست آورده؛ تا جایی که حتی غیر منطقی‌ترین انتظارات نیز، چیزی دست نیافتنی برای عناوین این استودیو به نظر نمی‌رسند. اینکه آیا بازی GTA 6 می‌تواند با طوفان جنون آمیرز هیاهو و پیش‌بینی‌های پیرامون خود، تطابق داشته باشد یا خیر، چیزی است که ما زمانی متوجه خواهیم شد که بازی در دستان ما باشد. اما با توجه به شواهد دهه گذشته و در کل، سابقه راک استار،‌ به نظر می‌رسد که همه نشانه‌ها حاکی از این هستند که بازی GTA 6 یکی از بهترین‌ها خواهد بود. امیدواریم که در زمان انتشار این بازی، از سخنانی که گفته‌ایم پشیمان نشویم.

برچسب ها: GTA 6, GTA 5, Red Dead Redemtion 2
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.