چرا بازی های نسل بعد را هم با 30 فریم در ثانیه تجربه خواهیم کرد؟

چرا بازی های نسل بعد را هم با 30 فریم در ثانیه تجربه خواهیم کرد؟

مصطفی محدث مصطفی محدث
3 سال و 9 ماه و 17 روز پیش

یکی از مهم‌ترین نکات فنی مربوط به رویداد دیجیتالی اخیر پلی استیشن 5 این بود که اگرچه اکثر عناوین ظاهر بسیار جذابی داشتند، اما نرخ 30 فریم در ثانیه ظاهرا قرار نیست جایی برود و ما در نسل بعد نیز مجبور به تجربه آن خواهیم بود. به نظر می‌رسد که برای اکثر عناوین فرست‌پارتی سونی مثل بازی Horizon Forbidden West، بازی Ratchet and Clank: Rift Apart و بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، نرخ فریم 30 همچنان به عنوان هدف عملکردی و فنی اصلی انتخاب شده است. ظاهرا این موضوع یکی از تفاوت‌های اساسی بین پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس خواهد بود چون اگرچه مایکروسافت بارها تاکید کرده که توسعه‌دهندگان می‌توانند هر طور که دوست دارند از قابلیت‌های کنسول استفاده کنند، اما بارها هم درباره قابلیت نرخ 60 فریم در ثانیه ایکس باکس سری ایکس صحبت کرده و حتی پس از موج جدید صفحه‌نمایش‌هایی با فناوری HDMI 2.1، اشاره‌هایی هم به 120 فریم در ثانیه داشته است.

 

با رسیدن هر نسل جدید از کنسول‌ها، انتظار عملکرد 60 فریم در ثانیه نیز دوباره نمایان می‌شود، اما استدلال کلی علیه آن این است که هر نوع پیشرفتی از نرخ 30 فریم در ثانیه، باید بر عهده توسعه‌دهنده و سازنده بازی باشد؛ چون اگرچه هر دو کنسول نسل بعد سونی و مایکروسافت قدرتمند هستند، اما این قدرت اضافه نیز تا حدی می‌تواند جوابگو باشد. تیم سخت‌افزار مایکروسافت هنگام طراحی ایکس باکس سری ایکس، یک هدف کلی داشت و آن، ساخت دستگاهی با حداقل 2 برابر قدرت ایکس باکس وان ایکس بود. آن‌ها موفق به تحقق این هدف و حتی فراتر از آن شدند، اما با یک حساب و کتاب ساده هم می‌توانیم متوجه شویم که چرا نرخ فریم 60 برای کنسول‌های نسل بعد، وظیفه بسیار سنگینی محسوب می‌شود: اگر تیم شما بتواند قدرت کنسول نسل بعدی را به حداقل 2 برابر قدرت کنسول فعلی برساند، پس 2 برابر کردن نرخ فریم کنسول نیز به معنای از دست دادن بخش زیادی از این قدرت اضافی است و در نتیجه، ظرفیت چندانی برای ارتقا و بهبود دیگر بخش‌های گرافیکی باقی نمی‌ماند.

 

سونی رویداد رونمایی از بازی‌های پلی استیشن 5 را با تیزری کوتاه از بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales شروع کرد و ظاهرا، سازنده این بازی یعنی Insomniac قصد دارد که این نسخه را هم همانند نسخه پیشین بازی، با نرخ 30 فریم در ثانیه عرضه کند، در حالی که قدرت کافی برای دو برابر کردن این نرخ فریم وجود دارد. اکنون یکی از نویسندگان سایت Eurogamer با استفاده از یک رایانه شخصی قدرتمند، توانسته 2 ساعت از گیم‌پلی بازی Spider-Man را با استفاده از PS4 Pro 4K ضبط و پردازش کند. نتیجه کار او بسیار لذت‌بخش و دیدنی است. بعد از تماشای این ویدیو و مقایسه آن با تریلر بازی Miles Morales روی پلی استیشن 5، کاملا متوجه می‌شوید که Insomniac تصمیم گرفته که موتور بازی خود را به جهت کاملا متفاوتی ببرد و نمی‌خواهد صرفا نرخ فریم بازی را 2 برابر کند. اگرچه که نتیجه گرفتن از این ویدیوی کوتاه کار نسبتا سختی است، اما می‌توان گفت که افکت‌های تصویری فوق‌العاده آن (افکت‌هایی که روی نسخه PS4 بازی Spider-Man دیده نشده‌اند.) نشان‌دهنده این است که شرکت می‌خواهد فناوری‌های فعلی را ارتقا دهد و در عین حال، ویژگی‌های جدیدی نیز به آن‌ها اضافه کند. اگر شرکت تصمیم می‌گرفت که نرخ فریم بازی را 2 برابر کند، طبیعتا شاهد این افکت‌ها و بهبودهای گرافیکی نبودیم چون نمی‌‌توان هر دوی این کارها را با هم انجام داد.

 

در همان تیزر کوتاه، متوجه شدیم که شهر نیویورک مکان به مراتب متراکم‌تری نسبت به همین شهر در نسخه پلی استیشن 4 است. تعداد خودروهای موجود در آن و حتی تعداد NPCهای در حال گذر در خیابان نیز بیشتر از نسخه فعلی بازی به نظر می‌رسند. آب و هوای این تریلر نیز برف و زمستان را نشان می‌دهد. برف و یخ از عناصر بصری اصلی این ویدیوی کوتاه هستند و این مورد هم در مقایسه با نسخه اصلی بازی در پلی استیشن 4 که بزرگ‌ترین تفاوت آب و هوایی آن یک افکت باران ساده بود، پیشرفتی بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

 

شرکت Insomniac در صفحه توییتر خود نیز به این موضوع اشاره کرده که ممکن است از فناوری Ray Tracing پلی استیشن 5 در بازی Spider-Man: Miles Morales استفاده کند و چاله‌های آب نیز قطعا انعکاس‌های مرتبط با این فناوری را خواهند داشت. با توجه به آن چه که در تریلر این بازی و البته بخشی از گیم‌پلی بازی Ratchet and Clank: Rift Apat دیدیم، می‌دانیم که Insomniac علاقه زیادی به این تکنولوژی دارد. البته با این وجود، محتوای بسیار کمی از بازی جدید نشان داده شده و در بخشی از تریلر نیز چاله‌های آب دیده می‌شوند، اما این‌طور به نظر نمی‌آید که در آن‌ها از فناوری RT استفاده شده است. در هر صورت، بهره بردن از Ray Tracing و دیگر ویژگی‌های بصری و گرافیکی با استفاده از GPU قدرتمند نسل بعدی کنسول‌ها در برابر افزایش نرخ فریم، کاری است که دقیقا بازی Horizon Forbidden West و بازی Ratchet and Clank نیز انجام داده‌اند.

 

البته که شاید این تمام داستان نباشد؛ بازی Demon’s Souls Remake از شرکت Bluepoint قرار است از لحاظ ارائه ویژگی‌های بصری و عملکرد کلی، جا پای بازی Shadow of the Colossus Remake بگذارد. طبق آن چه که تا به حال گفته شده، ممکن است Bluepoint بخواهد که کیفیت 4K را برای حالت 30 فریم در ثانیه هدف قرار دهد و رزولوشن 1440p را برای حالت عملکردی بگذارد. شرکت Codemasters نیز گفته که ممکن است رویکرد مشابهی را درباره بازی Dirt 5 اتخاذ کند. هدف آن‌ها برای بخش عملکردی، نرخ 120 فریم در ثانیه است. به نظر می‌رسد که حالت‌های کیفی/نرخ فریم بالا حداقل برای بازی‌های بین نسلی، یک ویژگی رایج باشد. بازی‌هایی که در آینده نزدیک عرضه می‌شوند، باید توانایی پشتیبانی از ساختار کم‌قدرت AMD Jaguar CPU نسل فعلی را داشته باشند و این می‌تواند به معنای پیروزی و موفقیتی هر چند کوتاه‌مدت برای طرفداران نرخ فریم بالا باشد، چون توسعه‌دهندگان می‌توانند از ظرفیت باقی‌مانده کنسول‌های نسل بعد، برای 2 برابر کردن نرخ فریم عناوین خود استفاده کنند. آیا چنین حالت‌هایی را در بازی Miles Morales نیز خواهیم دید؟ البته که همه ما امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد، اما واقعا تحقق آن بعید است؛ چون اگر چنین چیزی درست بود، سونی همانند بازی Demon’s Souls، آن را به صورت رسمی اعلام می‌کرد.

 

شاید رویداد رونمایی از پلی استیشن 5 باعث از بین رفتن تمام امیدها برای الزام بازی‌های نسل بعد به ارائه نرخ 60 فریم در ثانیه شد، اما به نظر می‌رسد که این تمام قضیه نیست. مجبور کردن بازی‌سازها به 2 برابر کردن نرخ فریم برای تمام پروژه‌ها، ایده واقعا بدی است. این که ما هنوز هم در حال دیدن و تجربه عناوین 30 فریمی در ثانیه هستیم، به معنای این نیست که ساختار جدید Zen 2 کنسول‌ها به اندازه کافی قدرتمند محسوب نمی‌شود. اتفاقا کاملا بر عکس، این ساختار جدید قطعا تغییرات بسیاری ایجاد خواهد کرد و اگر شرکتی بخواهد که بازی‌های خود را با نرخ 60 فریم در ثانیه ارائه کند، واقعا بعید است که ساختار CPU جدید، عامل محدود‌کننده آن باشد.

 

نکته دوم این است که حتی با وجود تمام مشکلات واحدهای پردازش‌کننده سخت‌افزار نسل فعلی، ما عناوین و بازی‌های متعددی دیدیم که پیشرفتی چشم‌گیر و بسیار بزرگ نسبت به دوران پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 محسوب می‌شدند. نه تنها عناوین بسیار زیبا و باکیفیتی را مشاهده کردیم، بلکه فرنچایزهای مهمی مثل Battledfield و Halo، رسما به نرخ 60 فریم در ثانیه مهاجرت کردند و موتورهای گرافیکی جدیدی مثل id Tech 6/7 یا RE Engine شرکت کپکام، با هدف ارائه عناوینی با 60 فریم در ثانیه ساخته شده‌اند. شرکت Codemasters نیز به جمع بازی‌سازهای 60 فریمی آمد و حتی The Coalition موفق شد که بازی Gears 5 را با full frame-rate روی ایکس باکس وان ایکس عرضه کند. فرنچایزهایی که با نرخ 60 فریم در ثانیه تثبیت شده‌اند (مثل Gran Turismo) توانستند علاوه بر ارتقای عملکرد خود نسبت به بازی‌های نسل پیش، ویژگی‌های بصری و گرافیکی بهتری نیز ارائه دهند. معرفی موتور IW8 در بازی Call of Duty Modern Warfare نیز یک دستاورد فنی مهم دیگر شمرده می‌شود که توانسته است قدرت‌های نسل فعلی کنسول‌ها را در بهترین حالت خود به نمایش بگذارد.

 

شاید توسعه‌دهندگان بازی‌ها نیاز به زمان داشته باشند تا بتوانند قابلیت‌ها و ویژگی‌های سیستم‌های جدید را کشف کنند و به شکل مناسبی، در عناوین خود قرار دهند و شاید در این مسیر هم، پروژه‌های ناامیدکننده و فراموش‌شدنی زیادی عرضه شود. با این حال و در نهایت، حقیقت این است که هر دو کنسول‌های نسل بعد یعنی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5، دستگاه‌های به مراتب قدرتمندتری نسبت به کنسول‌های فعلی هستند و میان توانایی و کیفیت هر دو واحد CPU و GPU آن‌ها، تعادل مناسبی برقرار است. این به معنای این است که بازی‌سازها اکنون گزینه‌ها و ویژگی‌های بیشتر و البته، محدودیت‌های کم‌تری از لحاظ سخت‌افزاری دارند. رایانه‌های شخصی قدرتمند احتمالا همچنان انتخاب اول کسانی خواهد بود که به دنبال نرخ فریم بالا هستند، اما عناوین پلی استیشن 5 نشان دادند که نرخ 30 فریم در هر ثانیه، همچنان می‌تواند توانایی شگفت‌زده کردن و میزبانی از ویژگی‌های جدید بصری را داشته باشد.

 

و ما هم هم‌چون شما، مشتاقانه منتظر این هستیم که با قابلیت‌ها و ویژگی‌های دیگر بصری نسل جدید کنسول‌ها آشنا شویم.  

برچسب ها: پلی استیشن 5
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.