۱۰ نکته جدید بازی Final Fantasy 16

۱۰ نکته جدید بازی Final Fantasy 16

مهدی سلیمانی مهدی سلیمانی
1 سال و 1 ماه و 22 روز پیش

بازی Final Fantasy 16 یکی دیگر از عناوین نقش آفرینی پر سر و صدای امسال است که انحصاری زمانی پلی استیشن 5 خواهد بود. بعد از شکست بازی Forspoken، کمپانی Square Enix با نقش آفرینی بزرگ و مورد انتظار خود بازگشته است. به‌لطف دمو قابل تجربه‌ این بازی که اخیرا در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، اطلاعات بیشتری از گیم‌پلی و دیگر بخش‌های بازی منتشر شده که در ادامه آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

 

مبارزه بدون توقف

 

 

سری بازی Final Fantasy هرگز از تغییر مکانیک‌های گیم‌پلی نترسیده و همواره سیستم‌های مبارزه جدید را امتحان کرده است. بازی Final Fantasy 16 هم قرار است همین کار را تکرار کند، اما بعضی از نوآوری‌های این بازی هرگز در عناوین قبلی مجموعه دیده نشده بودند.
بازی‌های این مجموعه بارها از ترکیب مبارزات هم‌زمان و نوبتی استفاده کرده‌اند، اما بازی Final Fantasy 16 تعارف را کنار گذاشته و گیم‌پلی‌اش هیچ توقفی نخواهد داشت. تمام بخش‌های گیم‌پلی این بازی به‌شکل هم‌زمان عمل می‌کنند که هرگز در هیچ بازی دیگری از این مجموعه دیده نشده بود. حالا تمرکز مبارزات روی ضربات تهاجمی، جاخالی، دفاع و استفاده از قابلیت‌های کلایو (Clive) قرار دارد. 
علاوه بر این، کلایو تنها شخصیت قابل کنترل بازی Final Fantasy 16 خواهد بود که این مورد هم هرگز در هیچ‌کدام از بازی‌های اصلی مجموعه  اتفاق نیافتاده بود.

 

مکانیک‌های مبارزه

 

 

مبارزات بازی Final Fantasy 16 همان‌چیزی هستند که انتظار دارید در یک بازی اکشن محور ببینید. کلایو می‌تواند با شمشیر و جادو به دشمنان حمله کند و امکان شارژ ضربات هر دو آن‌ها برای آسیب بیشتر وجود دارد. برای دفاع کردن ضربات دشمنان هم باید در آخرین لحظه قبل از اصابت ضربه دشمنان دکمه دفاع را فشار دهید. علاوه بر این‌ها، قابلیت ایکان (Eikon) کلایو هم نقش بزرگی در گیم‌پلی ایفا می‌کند. کلایو در مسیرش با ایکان‌های مختلف ملاقات می‌کند و توانایی‌های آن‌ها را یاد می‌گیرد. توانایی‌ هر یک از ایکان‌ها با یک عنصر رابطه مستقیم دارد. برای مثال، ققنوس قابلیت‌های مربوط به آتش را اهدا می‌کند و گارودا (Garuda) در کنترل باد تخصص دارد. بازیکنان می‌توانند در هنگام مبارزه آزادانه این عناصر را تغییر دهند و استفاده از آن‌ها درکنار حملات عادی کلید جریان سریع مبارزات است.

 

پیشرفت و شخصی‌سازی

 

 

به‌هرحال بازی Final Fantasy 16 یک عنوان نقش آفرینی است و مانند هر بازی دیگر در این سبک، سیستم پیشرفت و مکانیک‌های شخصی‌سازی گسترده‌ای خواهد داشت. در این بازی تعداد زیادی اسلحه، زره و تجهیزات در اختیار بازیکنان قرار خواهد گرفت و درکنار آن‌ها سیستم آپگرید گسترده بازی هم وجود دارد. تمام حرکات استاندارد کلایو و هر یک از ایکان‌ها (درواقع عناصر طبیعی) درخت مهارت‌ مخصوص خودشان را خواهند داشت که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا درکنار دسترسی به فنون و قابلیت‌های جدید، قابلیت‌های قبلی‌شان را هم آپگرید کنند.

 

کاوش در جهان بازی

 

 

کمپانی Square Enix اعلام کرده که بازی Final Fantasy 16 یک عنوان جهان باز نخواهد بود. این بازی، بازیکنان را از یک منطقه به منطقه دیگر خواهد فرستاد که بسیاری از آن‌ها خطی خواهند بود. باوجود این‌که بعضی مناطق و سیاه‌چال‌های بازی طراحی خطی خواهند داشت، در مناطق دیگر بازی فضای زیادی برای کاوش و پیش‌روی در محیط وجود دارد.

 

درجه سختی

 

 

این بازی روش جالبی برای تنظیم درجه سختی انتخاب کرده است و قرار است تنها یک درجه سختی پیش‌فرض داشته باشد. برای کنترل درجه سختی، بازیکنان می‌توانند از آیتم‌های زمان‌بندی‌ شده استفاده کنند تا بعضی از مبارزات بازی برایشان آسان‌تر شود. این آیتم‌ها می‌توانند ویژگی‌هایی مانند جاخالی دادن خودکار یا استفاده از یک چندضرب طولانی با فشردن تنها یک دکمه را به بازیکن بدهند. 
بازی Final Fantasy 16 دو حالت مختلف برای تجربه داستان را پیش‌روی بازیکنان قرار می‌دهد. یکی حالت داستان محور است که آیتم‌های کمکی را به‌صورت خودکار برای بازیکنان فعال می‌کند. دیگری هم حالت اکشن محور است که حالت معمولی بازی محسوب می‌شود.

 

New Game +

 

 

این روزها از همه بازی‌ها انتظار می‌رود که گزینه New Game + را از روز عرضه ارائه کنند. خوشبختانه این گزینه برای بازی Final Fantasy 16 فعال خواهد بود و به گفته کمپانی Square Enix، تجربه چالش‌ برانگیز‌تری برای بازیکنان خواهد بود. علاوه سرسخت‌تر شدن دشمنان، محل قرارگیری آن‌ها هم در هر New Game + تغییر می‌کند. علاوه بر این، حالت نیو گیم پلاس مبارزات مخصوص و جدیدی ارائه می‌کند که در تجربه عادی این بازی وجود ندارند.

 

استفاده از سخت افزار پلی استیشن 5

 

 

این بازی به‌صورت انحصاری برای پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد و کمپانی Square Enix بدون شک از تمام ویژگی‌های سخت افزاری منحصر به فرد این کنسول برای بهبود گیم‌پلی بازی استفاده خواهد کرد. برای مثال، به لطف SSD پرسرعت این کنسول، تغییر حالت بازی از سکانس‌های مبارزه به گشت و گزار و کات‌سین‌ها کاملا بدون تاخیر خواهد بود. هرچند هنوز مشخص نیست که آیا تمام بخش‌های بازی Final Fantasy 16 بدون بارگزاری در دسترس خواهند بود یا خیر، اما می‌دانیم که بخش بزرگی از این بازی هیچ صفحه بارگزاری‌ای نخواهد داشت.
 

همان‌طور که انتظار می‌رفت، این بازی از ویژگی‌های کنترلر دوال سنس مانند بازخورد هپتیک و تریگرهای تطبیق‌ پذیر هم استفاده کرده است. هیروشی تاکای (Hiroshi Takai)، کارگردان بازی Final Fantasy 16، درباره نحوه استفاده تیم سازنده از بازخورد هپتیک دوال سنس می‌گوید:
 

«ما اطلاعات مربوط به افکت‌های صوتی را از کات‌سین‌ها استخراج کرده و آن‌ها را به اطلاعات مربوط به ویبره کنترلر تبدیل می‌کنیم. مشخصا یک انفجار لرزش بزرگی در دستان ایجاد خواهد کرد، اما صداهای ضعیف‌تر و لرزش‌های آرام این کنترلر برایمان بسیار جذاب‌تر هستند. حس می‌کنیم که از یک نسل کنترلر به نسل بعدی رسیده‌ایم.»

 

حالت‌های گرافیکی

 

 

این بازی دو حالت گرافیکی مختلف خواهد داشت. اولی Performance Mode است که بازی را روی وضوح تصویر 4K اجرا می‌کند و دومی هم Frame Rate Mode است که با پایین آوردن وضوح تصویر، بازی را با نرخ فریم بر ثانیه بالاتر (احتمالا ۶۰ فریم بر ثانیه) اجرا می‌کند. هنوز هیچ اطلاعاتی از نرخ فریم بر ثانیه دقیق این دوحالت منتشر نشده، اما احتمالا آن‌ها با ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا خواهند شد.

 

دمو قابل بازی

 

 

انتشار دمو قابل بازی برای کمپانی Square Enix تبدیل به یک عادت شده و این کمپانی اندکی قبل از عرضه بازی Final Fantasy 16 دمو قابل تجربه آن را منتشر خواهد کرد. نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida)، تهیه کننده بازی، اخیرا در یک مصاحبه اعلام کرده که دمو بازی Final Fantasy ۱۶ حدود دو هفته قبل از تاریخ انتشار این بازی در اختیار بازیکنان قرار خواهد گرفت. این دمو به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بخش ابتدایی بازی را تجربه کنند، هرچند هنوز مشخص نیست که این دمو چند ساعت محتوا ارائه می‌کند. همچنین بازیکنان می‌توانند پیشرفت خود در این دمو را به بازی اصلی منتقل کرده و بازی را از همان‌جا ادامه دهند.

 

نسخه کامپیوتر

 

 

با پیام‌های گیج‌کننده‌ای که کمپانی Square Enix درباره نسخه کامپیوتر بازی Final Fantasy 16 می‌دهد، نمی‌توانیم نسبت به عرضه این نسخه مطمئن باشیم. با این حال، تهیه کننده این بازی در مصاحبه با بلاگ ژاپنی پلی استیشن اعلام کرد که ساخت نسخه کامپیوتر این بازی همچنان یکی از برنامه‌های آینده کمپانی Square Enix است. البته او یادآور شد که نسخه کامپیوتر این بازی به محض پایان قرارداد انحصاری شش ماهه با پلی استیشن منتشر نخواهد شد و تیم سازنده به زمان بیشتری برای توسعه این نسخه نیاز دارد.

 

یکی از دلایل انحصاری شدن بازی Final Fantasy 16 مشخص شد

بازی های رایگان پلی استیشن 5 که برای تجربه آن‌ها نیاز به هزینه ندارید

 

بازی Final Fantasy 16 در تاریخ ۲۲ ژوئن (یک تیر ۱۴۰۲) برای پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد.
 

برچسب ها: Final Fantasy 16, پلی استیشن 5
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.