سرانجام انتظاراتمان برای تماشای گیمپلی بازی Elden Ring به پایان رسید و شاهد 15 دقیقه جذاب از گیمپلی این بازی مورد انتظار بودیم و پس از آن در ویدیوهای منتشر شده از نسخه آزمایشی بازی بخشهای مهمی از گیمپلی را به بهرتین نحو ممکن بررسی کردیم!
در نمایشهای بازی بخشهای متفاوت بسیاری را مشاهده کردیم، مبارزه با غولها، مخفیکاری، محیطهای بزرگ و خاص، دانجنها، حالت چند نفره و بسیاری جزئیات دیگر. اما همانطور که پیشتر اشاره شده بود، بازی Elden Ring نسخهای پیشرفته از سری Dark Souls خواهد بود. با اینحال، چیزی که از گیمپلی بازی دیدیم، اطلاعاتی دیگر به ما داده است و به نظر میرسد بازی Elden Ring فراتر از یک فرمول پیش ساخته باشد.
امیدوار بودیم تا بتوانیم با بازی Elden Ring تجربهای کاملا متفاوت را شاهد باشیم و همانطور که از گیمپلی بازی مشخص است، بدون شک بازی Elden Ring تجربهای کاملا جدید را برایمان به ارمغان خواهد آورد. اما در این میان میدانیم که سازندگان از شباهت زیاد بازی به سری Dark Souls سخن گفتهاند و همانطور که اشاره کردیم، همگی ما در نمایش تفاوتهای بسیاری بین دو بازی مشاهده کردیم. حالا در این مطلب قصد داریم به همین تفاوتها بپردازیم. تغییراتی که باعث میشوند بازی Elden Ring به خودیخود شخصیتی منحصر به فرد داشته باشد و از عنوانی شبیه به بازیهای سری Dark Souls فاصله بگیرد.
البته بازی Elden Ring بدون شک بیش از 10 تفاوت را دارا خواهد بود، که سعی میکنیم در میان موارد اصلی به نکات متفاوت جزئی نیز بپردازیم تا از تمامی جوانب، تغییرات این بازی نسبت به پدربزرگش را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
Guiding Light (نور راهنما)
بونفایرها (Bonfire) یکی از اصلیترین عناصر بازیهای سری Dark Souls به حساب میآیند و بهتر است بگوییم در تمامی عناوین استودیو فرامسافتور به نحوی متفاوت حضور دارند، در بازی Bloodborne به شکل لامپهای نورانی و در بازی Sekiro به شکل مجسمههای بودا، و حالا در بازی Elden Ring به شکل پرتوهای نور کوچک. این پروتوهای نور کوچک که در محیطهای مختلف یافت میشوند، در بازی Sites of Grace نام خواهند داشت و تفاوتشان با بونفایرهای بازی Dark Souls، در این است که درSite of Grace ها به شما اشاره میشود که برای دنبال کردن داستان بازی، باید در مرحله بعد به کدام منطقه سفر کنید، به این معنی که دیگر نیاز نیست در صورت سردرگم شدن، ساعتها به دنبال مسیر اصلی داستان بروید. البته جالب است بدانید که میتوانید این قابلیت را خاموش کنید و یا اصلا آن را نادیده گرفته و به هرجایی که دوست دارید سفر کنید. مهم این است که حالا دیگر گم نخواهید شد.
نقشه
وجود یک نقشه برای بازیهای استودیو فرامسافتور، یک معجزه است و تا به حال اتفاق نیوفتاده بود. اما بازی Elden Ring مانند سایر بازیهای استودیو نیست و دنیایی جهان باز دارد. سرزمینهای میانی شش بخش متفاوت خواهد داشت که هر کدام از آنها سیاهچالها و نیمهخدایان مختص به خودشان را دارند که طبیعتا به شکل غولهای قدرتمند ظاهر خواهند شد. قطعا برای این که بتوانید در این دنیای بزرگ به گشت و گذار بپردازید و بدانید که کدام مناطق را پاکسازی کردهاید، نیازمند یک نقشه خواهید بود. همین اتفاق باعث شده است تا حالا در بازی Elden Ring با یک نقشه زیبا روبه رو باشیم.
البته وجود نقشه یکی از استانداردهای اولیه ساخت بازی جهان باز است و با توجه به عناصری که به بازی Elden Ring اضافه شده است میتوان نتیجه گرفت که استودیو فرامسافتور به خوبی برای ساخت یک بازی جهان باز مطالعه کرده است و استانداردها را رعایت میکند. جالب است بدانید که نقشه بازی در ابتدا کامل نخواهد بود و برای اینکه به کلیت نقشه اشراف داشته باشید نیاز دارید تا قطعههای آن را پیدا کنید. هر زمان که بخشی جدید را با پیدا کردن نقشهاش باز میکنید، دیدی بازتر به منطقه خواهید داشت و میتوانید با برنامهریزی بهتر در آن مکان گشت و گذار کنید.
بدون شک استفاده از این فرمول بسیار بهتر از فرمول قدیم یوبیسافت است که در آن باید منطقهای را پاکسازی کنید و از برج بالابروید.
طبیعتا هر منطقه جدید سورپرایزهایی خاص از جمله دشمنان و غولهای خودش را خواهد داشت که با این فرمول تا زمانی که برای اولین بار با آنها مواجه نشده باشید، نمیتوانید آنها را رویت کنید.
علامتگذاری
بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild یکی از مهمترین بازیهای جهان باز چند سال اخیر است و میدانیم که عناوین بزرگی مانند بازی Red Dead Redemption 2 هم از این بازی الگوبرداریهای زیادی کردهاند. حالا نوبت به بازی Elden Ring رسیده است تا درست مانند سایر بازیهای جهان باز جدید، امکان علامتگذاری روی نقشه را برای بازیکنان فراهم کند. اگر در نقشه متوجه محیطی خاص شدید یا حدس زدید که در این منطقه منابع وجود دارد، کافی است آن را علامتگذاری کنید. پس از این کار میتوانید علامتتان را مانند یک خط نور راهنما در بازی مشاهده کرده و به سمتش حرکت کنید. از جمله سایر علامتگذاریها نیز میتوان به مواقعی اشاره کرد که به محیطی میروید و دشمنانش برایتان بسیار قوی هستند. کافی است یک علامت در این منطقه بگذارید تا بدانید که این بخش از نقشه دقیقا کجاست.
NPCها و رویدادهای اتفاقی
شاید بتوانیم بگوییم اکثر این تغییرات استانداردهای سبک جهان باز هستند که به بازی Elden Ring اضافه شدهاند. در این بازی اتفاقات ناگهانی بسیار زیادی وجود خواهد داشت که چند نمونه از آنها را در نمایش بازی مشاهده کردیم. کاروانهایی که در حال حرکتاند و میتوانید با حمله به آنها برای خودتان منابع جمعآوری کنید. یکی دیگر از این اتفاقات خاص که در بازی وجود دارد حمله اژدها به برخی دشمنان بود که در حال آتش زدن جنگل بودند. در نمایش بازی شاهد بودیم که یک رویداد اتفاقی خاص، منجر به مبارزه با یک غول بزرگ شد.
یکی دیگر از این اتفاقات خاص، کوزهای بود که خود را الکساندر معرفی کرد و میتوانستید به او کمک کنید. بدون شک تغییرات آب و هوایی در بازی موجب شکلگیری رویدادهای اتفاقی متفاوتی خواهند شد و با تجه به این که استودیو فرامسافتور در پرداخت و ساخت شخصیتهای غریب و اتفاقات خاص تبحر دارد، میتوانیم امیدوار باشیم که این بازی مملو از رویدادهای اتفاقی منحصر به فرد باشد.
همانطور که اشاره کردیم، NPCهای بسیاری نیز در بازی وجود خواهند داشت که یکی از آنها میتواند همان الکساندر باشد. جادوگری که در قصر حضور داشت و البته نگهبانی که راه مخفی ورود به قله را معرفی کرد نیز از سایر این شخصیتها هستند.
مبارزات گستردهتر
زمینگیر کردن دشمنان، استفاده از قابلیتهای خاص سلاحها و البته، وارد کردن ضربات کاری خاص به آنها، یکی از اصلیترین استانداردهای بازیهای سری Dark Souls بود و در تمامی نسخههای این عناوین و حتی بازیهای دیگر استودیو فرامسافتور نیز رعایت شده است. اما اینبار در بازی Elden Ring سبکی جدید از مبارزات را شاهد هستیم، البته بهتر است بگوییم سبکی گسترهتر، چرا که این بازی همان سیستم مبارزات و ضربات را به شما ارائه خواهد داد، با این تفاوت که اینبار دستتان برای وارد کردن ضربات متفاوت و گوناگون به دشمنانتان بسیار بیشتر از قبل باز است.
بازی Elden Ring تعداد بسیاری سلاحهای متفاوت را به بازیکنان ارائه خواهد داد و بدون شک در این زمینه پیشرفتی اساسی نسبت به بازیهای سری Dark Souls داشته است. در نمایش بازی مشاهده کردیم که شخصیت اصلی در حمله به کمپ دشمنان، از یک کمان، یک شمشیر بزرگ و یک شمشیر دو طرفه استفاده کرد که هرکدام از آنها قابلیتهای خاص خودشان را داشتند.
اما برای اینکه بهتر متوجه شویم، بهتر است مثالی دیگر بزنیم، در مبارزهای از بازی که در نمایش مشاهده کردیم، بازیکن با یک نیزه و سپر در حال مبارزه بود اما ناگهان جادویی به کار برد که هیچ ارتباطی با سلاحش نداشت. این امکان در بازیهای قبلی استودیو غیرممکن بود و حالا در بازی Elden Ring ممکن شده است. بازی Elden Ring محدودیتها برای اجرای جادو و حمل سلاحهای گوناگون برای بازیکنان را برداشته است، چرا که یک بازی جهان باز چنین حالتی را درخواست میکند.
مخفیکاری
استودیو فرامسافتور، پس از انتشار بازی Sekiro قابلیت مخفیکاری را به طرفدارانش نشان داد و حالا به نظر میرسد متوجه شده که این قابلیت بسیار کارآمد و محبوب است. بدون شک در بازیهای سری Dark Souls قابلیت مخفیکاری وجود نداشت و نهایتا میتوانستید یکی از دشمنان را با آرام حرکت کردن، از پشت بزنید تا مقدار زیادی صدمه به او وارد شود. حالا در بازی Elden Ring حالت مخفیکاری به شدت گسترش یافته است. در این عنوان تیرهایی خاص برای به خواب بردن دشمنان خواهید داشت. حالا میتوانید بدون درگیری از یک محیط عبور کنید یا از تیرهای خواباور استفاده کنید.
اما یکی دیگر از قابلیتهایی که باعث رشد حالت مخفیکاری شده است، حالت نشستن است. همانطور که در نمایش مشاهده کردید، شخصیت اصلی بازی در جنگل با حالت نشسته به راحتی از میان دشمنانش عبورکرد و با آنها درگیر نشد. این امکان که مستقیما از بازی Sekiro آمده است، به همراه چنیدن عنصر دیگر بخش مخفیکاری بازی را به مرحلهای جدید بردهاند.
ساخت و ساز
برخلاف مخفیکاری، امکان ساخت و ساز، عنصری است که به طور کلی جدید به حساب میآید و بدون شک یکی از عناصر اصلی بازیهای جهان باز مدرن است. این امکان که به شما اجازه میدهد با پیدا کردن منابع و استفاده از آنها ساخت و ساز کنید و آیتمهای متفاوت بسازید، به دلیل وسعت بازی Elden Ring به آن اضافه شده است. بازی Elden Ring دیگر مانند سایر بازیهای استودیو نیست که بتوانید آیتمهای مورد نیاز را بخرید یا پیدا کنید، محیطهای این عنوان بزرگاند و بازی برای اینکه بتواند تعادلی برای آیتمهایتان ایجاد کند، سیستم ساخت و ساز را در آن جای داده است.
برای پیدا کردن منابع میتوانید حیواناتی که در تریلر مشاهده کردیم را شکار کنید و یا ازبرخی گیاهان استفاده کنید. در نتیجه میتوانید مانند تمام بازیهای جهان باز با عناصر نقشآفرینی، آیتمی که دوست دارید را بسازید و از آن استفاده کنید. از مدلهای متفاوت تیر برای کمان گرفته تا آیتمهای تقویت کننده گوناگون!
احضار روحها
ارواح در اطلاعات ابتدایی منتشر شده از بازی معرفی شده بودند و به همین دلیل در نمایش اخیر بازی Elden Ring چندان به آنها پرداخته نشد، اما با اینحال نمونهای جدید از کاربردشان را مشاهده کردیم. درست همانطور که مشاهده کردید، میتوانید یک گروه از اسپریتها را احضار کنید تا به دشمنتان حمله کرده یا حواسش را پرت کنند. با این کار میتوانید فرصتی داشته باشید تا از دور ضربه بزنید و استراحت کنید.
ارواح نیز گونههای متفاوتی خواهند داشت و طبق اطلاعات منتشر شده، میتوانید با شکست دادن هیولاهای معمولی روح آنها را جمع آوری کنید و در زمان مبارزات از آنها استفاده کنید.
سیاهچالهای متفاوت
اینطور که مشخص شده است بازی Elden Ring درست شش سیاهچال اصلی خواهد داشت که بزرگترین سیاهچالها به حساب خواهند آمد. یکی از این سیاهچالها که معرفی شده است، قلعه Stormveil خواهد بود. این قلعه که به نظر بسیار بزرگ و پیچیده است، چندین راه ورودی متفاوت خواهد داشت که میتواند شرایط متفاوتی را برایتان رقم بزند. در نمایش بازی مشاهده کردیم که وارد شدن به قلعه از دروازه اصلی کاری سخت و دشوار بود. در عوض وارد شدن از مسیر فرعی آسان و بی دردسر. سپس متوجه شدیم که برای وارد شدن به قلعه میتوانیم از پرش نیز استفاده کنیم و با کمک گرفتن از عنصر پلتفرمینگ در بازی مسیرهایی جدید را برای خودمان پیدا کنیم.
جدای از اینکه بازی راههای متفاوتی از یک دانجن را به ما ارائه میدهد و مانند عناوین قبلی سری، ما را به طی کردن یک مسیر خاص وادار نمیکند؛ میتواند از دیدگاهی دیگر نیز جذاب باشد، اینگونه که هر بازیکن با توجه به سبک مبارزه و بازی خودش به قلعه وارد خواهد شد و تجربهای منحصر به فرد را کسب خواهد کرد. این عنصر میتواند در تکرار پذیر بودن بازی بسیار موثر باشد.
بدون شک در این سیاهچالها شاهد درهای نامرعی آشنای سری Dark Souls و البته دشمنان آشنا نیز بودیم، اما تغییراتی که گیمپلی و چیدمان جدید سیاهچالها در بازی Elden Ring به وجود آوردهاند، بدون شک این عنوان را در دسته بندیای جدید قرار خواهد داد.
پرش
پس از بررسی اکثر تغییرات دو بازی، به اصلیترین تفاوت آنها در گیمپلی خواهیم رسید، عنصر پرش چیزی است که بازی Elden Ring را به طور کلی از بازیهای سری Dark Souls مجزا میکند. البته سیستم حرکت شخصیت اصلی در بازی Elden Ring بسیار روانتر و آسانتر است. همچنین با بهبودها و استانداردهایی مدرن آمیخته شده، اما به طور کلی این عنصر پریدن است که بعدی جدید را به بازی اضافه کرده است و به شما اجازه میدهد در نقشه و محیطهای بازی، به هرجای که دوست دارید بروید و شاید در آن منطقه یک آیتم و یا سلاح خاص بیابید.
این عنصر جدید که میتوان گفت مستقیما از بازی Sekiro آمده است، در مبارزات نیز تاثیر خواهد داشت. همانطور که مشاهده کردید، ضربات هوایی قدرتمندی در بازی وجود دارند که تنها با پریدن و ضربه زدن ممکن خواهند شد. همچنین امکان پرش برای مرکب نیز در بازی وجود خواهد داشت که به خودی خود هم در گشت و گذار و هم در مبارزات بازی موثر خواهد بود.
نکته نهایی که باید به آن اشاره کنیم هم میتواند به خودیخود یک عنصر جدید باشد که تفاوتی اساسی بین دو بازی به وجود آورده است، اما در همین بخش به آن میپردازیم. عنصر Fall damage که در بازیهای سری Dark Souls بازیکنان را بسیار به دردسر میانداخت در بازی Elden Ring کاهش شدیدی داشته است تا به شما اجازه دهد به راحتی در محیطهای بازی بگردید!
نظر شما در رابطه با بازی Elden Ring و عناصری که از تمامی عناوین استودیو فرامسافتور با خود آورده است چیست؟
بازی Elden Ring در تاریخ 25 فوریه سال 2022 (6 اسفند ماه) برای کنسولهای پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس سری ایکس و کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد.
برای دنبال کردن اخبار مربوط به این بازی با ما هراه باشید.