شخصی سازی اسلحه در هر بازی لذت بخش است. عناوین زیر بهترین نمونههای موجود در صنعت هستند که چنین مکانیکی را به بهترین شکل ممکن پیادهسازی کردند.
در برخی بازیها، میتوانید یک اسلحه پیدا کنید و استفاده از آن به قدری موثر و سرگرمکننده است که تا پایان بازی فقط این سلاح را انتخاب میکنید. با اینحال، نقطه ضعف اصلی اینجاست که نگاه کردن به یک سلاح گرم با طراحی ساده، بعد از مدتی خستهکننده میشود. به همین دلیل است که گزینههای شخصیسازی سلاحها بسیار پرطرفدار هستند، زیرا به شما اجازه میدهند تا ظاهر و عملکرد سلاح مورد علاقه خود را تغییر دهید. انجام اینکار مشخصا حس تنوع را به کل تجربه شما اضافه میکند.
متاسفانه، این گزینه در همه بازیها وجود ندارد. در واقع تنها تعداد محدودی از عناوین وجود دارند که مکانیک شخصیسازی گستردهای برای سلاحها ارائه میدهند. منظور ما در اینجا صرفا توانایی تغییر دادن رنگ سلاحها نیست.
Army Of Two: The 40th Day
نسخه دوم Army Of Two محبوبترین یا شناختهشدهترین بازی تیراندازی سوم شخص و دو نفره (Co-op) نسل خود نیست، اما گزینههای شخصیسازی اسلحه بسیار فوقالعادهای دارد. شما میتوانید هر قسمت از سلاحهای خود را تغییر دهید و گزینههای زیادی برای هر کدام از آنها وجود دارد. اکثر این گزینهها قطعات معمولی سلاح هستند، اما گزینههای پیشرفتهای نیز در این لیست وجود دارد، مانند یک صداخفهکن ساخته شده از بطری نوشابه!
شما بهعلاوه میتوانید از انواع و اقسام رنگهای مسخره برای رنگآمیزی سلاح خود استفاده کنید.
Ghost Recon Wildlands
بازی Ghost Recon Wildlands از یوبیسافت (Ubisoft) یک بازی تیراندازی تاکتیکی و جهانباز است که در آن موقعیت رانندگی در انواع محیطهای مختلف را پیدا میکنید و ماموریتهای متنوعی انجام میدهید. راه اصلی انجام تمام این مراحل و ماموریتها، شلیک به دشمنان است. خوشبختانه، بازی تفنگهای Assault Rifle، شاتگان (Shotgun)، تفنگهای تک تیرانداز (Snipe) و انواع و اقسام سلاحها را برای انجام این کار در اختیار شما میگذارد.
همچنین بازی به شما اجازه میدهد تا تمام این سلاحها را مطابق با سلیقه خود شخصیسازی کنید. در واقع، شخصیسازی بازی بسیار عمیق است، زیرا میتوانید تک تک قسمتهای سلاح خود را تغییر دهید. این ویژگی بازی به واقعگرایانهترین شکل ممکن پیادهسازی شده است، بنابراین هر کاری که انجام دهید، احتمالا یک سلاح گرم با ظاهری واقعی خواهید داشت.
Mothergunship
در بازی Mothergunship، شخصیسازی سلاح بزرگترین نقطه قوت بازی است؛ به این دلیل که عنوان مذکور به شما اجازه میدهد تا سلاحها را به طور کامل از ابتدا بسازید. شما میتوانید کانکتورها و لوازم مختلفی را باز کنید، میتوانید آنها را به هم متصل کنید و نوع جدیدی از سلاحهای گرم بسازید. شما آزادی عملی مشابه با بازیهای LEGO در اختیار دارید. اگر به اندازه کافی خلاق باشید، میتوانید انواع و اقسام سلاحهای کشنده و وحشی را تولید کنید. بعد از ساخت تفنگ مدنظر خود، میتوانید از آنها در نبردهای اول شخص خشن و پر هرج و مرج استفاده کنید.
Mortal Kombat 11
این یک مورد به طور مستقیم مربوط به شخصیسازی سلاح نیست. در Mortal Kombat 11، استودیو ندررلم (NetherRealm Studios) ویژگی شخصیسازی قابل تنظیم را به بازی معرفی کرد. هر شخصیت در MK11 تغییرات اولیهای دریافت میکند که مکمل سبک مبارزه آنها است. هرچه جلوتر میروید و بیشتر با آن شخصیت مبارزه کنید، شخصیسازیهای بیشتری روی او اعمال میشود.
صحبت از این ویژگی شد، آیا میدانستید چنین شخصیسازیهایی اخیرا حتی در مسابقات رسمی و جهانی هم قانونی شد؟ به این ترتیب، این چیزی است که باعث میشود طراحی کلی کاراکترهای MK11، بسیار منحصر به فردتر از طراحی خودتان باشد. در هر زمانی خارج از مسابقات رسمی، بازیکنان میتوانند به منو مراجعه کرده و تواناییهای کاراکتر را متناسب با سبک بازی خود تنظیم کنند. با این حال، مانند بسیاری از نسخههای سری، کسب آیتمهای مورد نیاز برای انجام این کار، کمی سخت و مبتنی بر خوش شانسی است.
Escape From Tarkov
در چند سال اخیر، فرار از تارکوو (Escape From Tarkov) به یک بازی اصلی برای استریمرها و بازیکنان متعصب سبک شوتر اول شخص بوده است. بخش خوبی از این محبوبیت به دلیل رویکرد واقعی بازی (مانند HUD از دست دادن خون، مسمومیت، لرزش و سایر معیارهای واقعگرایانه) و همچنین برخی ویژگیهای منحصربهفرد بوده است. با این حال، اگر از کسانی هستید که عناوین محبوب دیگری چون Call of Duty ،Battlefield یا Apex Legends را بازی میکنند، بپرسید، به شما خواهند گفت که اصلیترین نقطه قوت Tarkov مربوط به سیستمهای شخصیسازی اسلحه است.
جدا از ویژگیهای واقعگرایانه Tarkov در گیمپلی، بازیکنان میتوانند اساسا هر قطعه ممکن از جمله اسلاید گذاری برای کلت گرفته تا پدهای ضد لگد تفنگ برای شاتگان و پوششهای گرد و غبار برای تفنگهای Assault Rifle را روی سلاحهای خود شخصیسازی کنند. البته بخشی از این امر ناشی از ارتقا سطح و انجام فعالیتهای خاص در بازی است. علاوه بر این، بازیکنان میتوانند هرکدام از تواناییهای خود را با بازی کردن ارتقا دهند. در نظر بگیرید که بیش از ۶۰ اسلحه مختلف در بازی وجود دارد، مشخصا روند شخصیسازی آنها بسیار طول خواهد کشید.
Fallout 4
جالب است بدانید با وجود اینکه Fallout 4 سالها پیش منتشر شد، اما هنوز جامعه بازیکنان نسبتا قوی و فعالی دارد. با این حال، مانند بسیاری از بازیهای بتسدا (Bethesda)، بسیاری از این موارد به دلیل شخصیسازیهای بیپایان و مادهای عرضه شده در این زمینه است. در حالی که Fallout 4 نسبت به عناوین امروزی نسبتا قدیمی به نظر میرسد، سیستم شخصیسازی سلاح این بازی هنوز هم مورد توجه است.
به عنوان مثال، اگر امتیازات یا Perkهای Gunslinger و Sneak شما به حداکثر رسیده باشد، میتوانید از یک تفنگ لیزری مجهز به گلولههای انفجاری ۱۰ میلیمتری استفاده کنید که آسیبی جدی به دشمنان وارد میکند. با استفاده از یک حرکت مشابه، می توانید از یک کلت ۱۰ میلیمتری فلج کننده با یک صداخفهکن استفاده کنید و دشمنان را با یک چاقوی رزمی کشنده از بین ببرید. واضح است که دست شما برای ترکیب کردن چیزهای مختلف باز است، این به شما بستگی دارد که چه سلاح کشندهای بسازید.
Destiny 2
در حالی که Destiny 2 در زمینههای زیادی مانند پشتیبانی از محتوا، چندان عالی عمل نکرد، اما همچنان بازیکنان همزمان زیادی در اختیار دارد. یکی از ویژگیهای اصلی که بازیکنان را مجذوب خود کرده است، به سیستم شخصیسازی سلاحهای این بازی مربوط میشود (خصوصا در شرایطی که بسیاری از پرکهای مربوط به این ویژگی، به صورت تصادفی در اختیارتان قرار میگیرند). البته این بدان معنا نیست که کلا نمیتوانید اسلحههای معمولی دریافت کنید، به خصوص که برخی از اسلحهها قابل ساخت نیستند و میتوانند از پرکهایی استفاده کنند که در سلاحهای کرفت شده قابل استفاده نیستند.
با همه این تفاسیر، باز هم بزرگترین چالش برای انجام اینکار، جمع آوری تمام مواد لازم برای باز کردن قفل اسلحه است. مشخصا هیچ چیز در زندگی رایگان نیست!
Metal Gear Solid 5
بازی Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain یک بازی طولانی است، به خصوص اگر بخواهید تمام محتوای بازی را تجربه کنید (به چیزی حدود 140 ساعت زمان نیاز خواهید داشت). جدای از ماموریتهای اصلی، ماموریتهای جانبی متعددی در بازی وجود دارد که انجام دادنشان میتواند ویژگیهای نه چندان آشنایی را برای بازیکنان باز کند، مانند Legendary Gunsmith.
چیزی که شخصیسازی سلاحهای این بازی را جذاب میکند، این واقعیت است که گزینههای مربوطه برای هر خانواده از سلاحها متفاوت هستند. در نهایت، این باعث صرفه جویی در زمان و از بین بردن تکرار در طراحی و شکل اسلحه میشود، چیزی که مشخصا یک امر مثبت است، به خصوص برای سبک بازی متفاوت هر بازیکن.
Payday 2
وقتی کسی از Grand Theft Auto 5 صحبت میکند، ذهن گیمرها به بحث دزدی و زندگی تبهکارانه در کشور آمریکا میرود. با این حال، GTA تنها فرنچایز مطرح در چنین سبکی نیست. سری بازیهای Payday نیز در کنار GTA، چرخ پیشرفت این ژانر را به حرکت درآوردند. در بازی دوم، بازیکنان داستان نسخه اول Payday را ادامه میدهند. گروه تهبکاری Payday شروع به انجام ماموریتهای مختلف در اطراف واشنگتن دی سی میکند.
اگرچه سلاحهای موجود در Payday 2 چندان جذاب و متنوع نیستند، اما به عبارتی نقش یک اسلحه همه کاره را ایفا میکنند. بسیاری از مسلسلهای سبک با جزئیات بالا قابل شخصیسازی هستند. مثلا اسلحه Buzzsaw 42 میتواند با اعمال شخصیسازیهای لازم، تبدیل به یک سلاح بسیار دقیق شود و حتی اگر بخواهید میتوانید آن را به یک تفنگ ساکت تبدیل کنید. اعمال برد بلند و دقیق روی سلاحها، میتواند به شما در برابر دشمنان قویتری که در پایان بازی Payday 2 به سراغتان میآیند، کمک کند.
Dead Rising 4
اگرچه این بازی در ابتدا از مشکلات فنی رنج میبرد، اما Dead Rising 4 هنوز هم یک عنوان بسیار سرگرمکننده است. شما یک بار دیگر در نقش فرانک وست (Frank West)، یک روزنامهنگار که در مورد شیوع زامبیها در یک شهر خیالی تحقیق میکند، بازی خواهید کرد. Dead Rising فرانچایز است که بر پایه ایجاد ترکیبهای فوقالعاده در سلاحها و در عین حال مقابله با انبوهی از زامبیها، ساخته شده است. همانطور که با گروههای متعدد زامبیها مبارزه میکنید، در طول بازی دستور ساخت سلاحهای متنوع و جذابی را دریافت خواهید کرد.
به عنوان مثال، میتوانید «Holiday Junk» را بسازید که به معنای واقعی کلمه، یک سلاح قدرتمند است. هنگامی که در برابر زامبیها از آن استفاده کنید، نه تنها آسیب زیادی به آنها وارد میکند، بلکه بازیکنان میتوانند بقایای Holly Jolly را جمع آوری کرده و دوباره از آن استفاده کنند.
Metro Exodus
با توجه به اینکه Metro Exodus در روسیه پسا آخرالزمانی اتفاق میافتد، ایده ساخت سلاحهای خود با استفاده از مواد حاصل از غارت اردوگاهها و دهکدههای راهزنان مختلف، جذاب است. به این ترتیب، در حالی که تنها ده اسلحه منحصر به فرد در بازی وجود دارد، صدها گزینه شخصیسازی برای هر یک از آن اسلحهها پیادهسازی شده است.
به عنوان مثال، اسلحه Tihar را در نظر بگیرید، یک نوع تفنگ بادی که میتواند به یک تفنگ ریلی پرقدرت تبدیل شود، البته به شرطی که تغییرات مناسبی را روی آن اعمال کنید. یکی دیگر از سلاحهای علاقه طرفداران، Ashot، یک تپانچه با قدرت شاتگان است اما وقتی به خوبی شخصیسازی شود، میتوان از آن در مخفیکاری نیز استفاده کرد.
منبع: The Gamer