معمولا در یک یا دو سال اولیه هر نسل کنسولهای خانگی، بازیها به صورت مشترک برای نسل قبلی و جدید منتشر میشوند، اما بازی Avatar: Frontiers of Pandora از این رویه پیروی نمیکند و برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر نخواهد شد. طبق گفتههای اعضای استودیو Ubisoft Massive، بسیاری از ویژگیهای جدید این بازی تنها با استفاده از سخت افزار پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس قابل اجرا هستند و به همین دلیل نمیتوان آن را روی کنسولهای نسل هشتمی اجرا کرد.
برای مثال، یکی از مکانیکهای اصلی گیم پلی این بازی، پرواز کردن در دنیای بزرگ آن است که کاملا به سخت افزار قدرتمند کنسولهای نسل نهم وابسته است. مگنس یانسن (Magnus Jansen)، کارگردان بازی Avatar: Frontiers of Pandora، درباره وابستگی این بازی به سخت افزار نسل جدید میگوید: «این کنسولها به ما اجازه دادند تا علاوه بر طراحی پرجزئیات محیطهای نزدیک به بازیکن، چشم اندازهای دوردست را هم با جزئیات باورنکردنی طراحی کنیم تا وقتی بازیکنان درحال پرواز کردن در ارتفاعات بازی هستند همچنان با محیطهایی بسیار پرجزئیات و پویا روبرو باشند. این کنسولها به ما اجازه دادهاند تا حتی در فواصل سه یا چهار کیلومتری از بازیکن، از رهگیری پرتو (Ray tracing) برای سایه زنی و نورپردازی محیط استفاده کنیم.»
نیکولای استفانوف (Nikolay Stefanov)، مدیر برنامه نویسی این عنوان هم درباره تاثیر سرعت بالای پردازش دادههای کنسولهای نسل جدید روی بازی میگوید: «بازیکنان با سرعت بسیار زیادی روی Bansheeها (موجودات پرنده پاندورا) در دنیای پرجزئیات پاندورا حرکت خواهند کرد و اگر نتوانیم تمامی اطلاعات مورد نیاز را با حداکثر سرعت پردازش کنیم، طراحی این محیطهای زیبا و پرجزئیات بیمعنی خواهد بود. حافظه SSD پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نقش اساسی در بارگذاری سریع این دادهها دارند.»
از طرفی، ساخت بازی Avatar: Frontiers of Pandora به صورت اختصاصی برای کنسولهای نسل نهم، به سازندگان اجازه داده تا بدون هیچ محدودیتی دنیای بزرگ و زنده این عنوان را طراحی کنند. یانسن در این باره میگوید: « بارگذاری اطلاعات در حافظههای داخلی قدیمی بسیار کند انجام میشد و سازندگان مجبور بودند تا اطلاعات پردازشی را با فاصله بسیار زیادی از یکدیگر قرار دهند تا زمان کافی برای خروج اطلاعات قبلی و بارگذاری اطلاعات جدید را به حافظه داخلی بدهند.»
علاوه بر طراحی دنیای بزرگ و زنده این بازی، استودیو Ubisoft Massive در طراحی هوش مصنوعی و نحوه تعامل بازیکن با NPCها هم به شدت به سخت افزار نسل جدید تکیه کرده است. تمامی فعالیتهای گونههای جانوری مختلف پاندورا، مانند فعالیتهای روزمره و نحوه ردگیری و یا حمله آنها به بازیکن، به کلی با بهره گیری موتور Snowdrop از سخت افزار نسل جدید ممکن شده است. برای مثال، هنگامی که جانوران عظیم الجثه پاندورا با آرامش در محیط بازی حرکت میکنند، به آرامی از کنار پوشش گیاهی محیط میگذرند؛ اما هنگامی که این موجودات خطر را احساس کنند و شروع به دویدن کنند، اهمیتی به موانع سر راه خود نخواهند داد و بدون توجه به درختان سر راه، مسیر مستقیم را طی خواهند کرد و تمامی پوشش گیاهی مسیرشان را نابود میکنند.
بازی Avatar: Frontiers of Pandora در سال 2022 برای رایانههای شخصی، پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر خواهد شد.