فرایند تولید بازیهای ویدیویی ممکن است گاهی بیشتر از آنچه که انتظار میرود، طولانی شود و سیر فرسایشی را طی کند. کنترل و مدیریت این دسته از پروژهها برای هریک از استودیوهای بازی سازی چالش بسیار بزرگی محسوب میشود و احتمال اینکه در طول این روند برخی پروژهها به صورت کامل لغو شوند، بسیار زیاد است. از طرفی این احتمال وجود دارد که درصورت به پایان رسیدن مراحل تولید و عرضه بازی در مارکت، خروجی نهایی از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نباشد و با اعتراض گسترده بازیکنها مواجه شود. با این حال، در طول تاریخ صنعت ویدیوگیم عناوین متعددی بودند که ضمن پشت سر گذاشتن روند توسعه پرفراز و نشیب و دشوار، موفق به جلب حداکثری رضایت بازیکنها و منتقدین شدند. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مطلب برخی از بهترین بازیهای تاریخ که روند تولیدشان به خوبی پیش نرفته و بارها به تعویق افتادهاند، اما درنهایت تبدیل به یک تجربه دلچسب شدهاند را به شما معرفی کنیم.
یکی از عناوینی که طی سالیان گذشته و پس از سپری کردن روند تولید بسیار سخت و دشوار در دسترس بازیکنها قرار گرفت، بازی Final Fantasy 15 محصول استودیو Square Enix به شمار میرود. در طول فرایند ساخت این عنوان، پلتفرم انتخابی برای عرضه بازی تغییر پیدا کرد و فناوریها و رویکردهای مختلفی در زمان توسعه آن به کار گرفته شد. اعضا تیمی که مشغول کار روی این پروژه بودند، بارها تغییر پیدا کردند و حتی داستان، برخی مکانیکها و المانهای محیطی مهم در نظر گرفته شده برای جهان بازی نیز به صورت کامل متحول شدند. با این وجود نسخه نهایی بازی و آنچه که روانه مارکت شد، توانست با استقبال مناسبی از جانب منتقدین و بازیکنها مواجه شود و تجربه فراموش نشدنی را برای دوست داران ژانر JRPG خلق کند.
در زمان توسعه یک عنوان بزرگ، گذراندن مدت زمانی حدود چهار سال چندان به چشم نمیآید. اما بازی Sleeping Dogs ساخته استودیو United Front Games در همین بازه زمانی با مشکلات مختلفی مواجه شد. کار حتی به جایی رسید که شرکت اکتیویژن بلیزارد مالک ابتدایی حقوق مرتبط با این اثر از پیشبرد روند تولید آن به صورت کامل صرف نظر و پس از گذشت مدتی، شرکت Square Enix امتیاز انتشار آن را خریداری کرد. یکی از دلایل لغو شدن بازی Sleeping Dogs توسط اکتیویژن و اخراج برخی از کارمندان حاضر در استودیو سازنده به علت قطع شدن حمایتهای مالی، عقیده عوامل شرکت ناشر در زمینه عدم توانایی رقابت کردن این عنوان با بازی GTA یا بازی Red Dead Redemption بود. درنهایت، محصول خروجی استودیو UFG توانست به یکی از مهمترین و برجستهترین آثار در زمان خودش بدل شود.
مطالب مرتبط: بهترین بازیهای مسابقهای سال 2023
بازی L.A. Noire در زمان عرضهاش به لطف جلوههای بصری و گرافیکی در کنار انیمیشنهای واقع گرایانه مرتبط با حرکات کلی شخصیتها توجه بسیاری از بازیکنها را به خود جلب کرد. البته مشخصا تعلق حقوق مرتبط با این عنوان به شرکت راکستار نیز در میزان توجه معطوف شده نسبت به آن بیتاثیر نبوده است. مشابه با سایر موارد حاضر در این مطلب، این بازی نیز فرایند تولید پرحاشیه و جنجالی را پشت سر گذاشته و تولیدش برای بیش از هفت سال طول کشیده است. کم بودن میزان حقوق پرداختی به اعضا حاضر در استودیو Team Bondi و فرسایشی شدن فرایند تولید بازی به علت ایجاد تغییرات متعدد و پیادهسازی خواستههای شرکت ناشر، سبب شد تا بازی L.A. Noire تا همیشه به عنوان اولین و آخرین محصول توسعه یافته توسط این استودیو شناخته شود.
همانطور که احتمالا به خاطر دارید، در زمان انتشار بازی Cyberpunk 2077 اتفاقات دور از انتظاری رخ داد و این عنوان با معایب فنی متعددی روی تمامی پلتفرمها در دسترس بازیکنها قرار گرفت. مراحل ابتدایی تولید این بازی در سال 2012 آغاز شدند، اما شروع کامل فرایند ساخت آن و قرارگیری کامل تمرکز استودیو CD Projekt RED روی این پروژه به سال 2016 بازمیگردد. از زمان شروع و پیشبرد مراحل توسعه بازی تا زمان انتشارش، تیم توسعه دهنده بارها مشکلات مختلفی مواجه شد و تا پیش از عرضه رسمی بازی موفق به برطرف سازی باگها و مشکلات فنی آن نشدند. حجم زیاد انتقادات از بازی Cyberpunk 2077 حتی سبب شد که این اثر از روی برخی فروشگاهها نظیر فروشگاه پلی استیشن به صورت کامل حذف شود. برکسی پوشیده نیست که به لطف انتشار آپدیتهای متعدد و بهینهسازی هرچه بیشتر بازی، این عنوان هماکنون از کیفیت فنی و بصری قابل توجهی روی پلتفرمهای مختلف بهرهمند است!
با قطعیت میتوان گفت که بازی Diablo 3 محصول استویو Blizzard یکی از موفقترین عناوین منتشر شده طی یک دهه اخیر به شمار میرود. این عنوان در زمان انتشارش موفق شد تا از آثاری نظیر بازی Minecraft یا بازی PUBG: Battlegroungs پیشی بگیرد و فروش بیشتری را تجربه کند. اما شاید کمتر شخصی این موضوع را بداند که مدتها پیش از معرفی رسمی بازی توسط تیم سازنده، استودیو Blizzard روند تولید این بازی را آغاز کرده بود و برای بیش از 10 سال مشغول پیشبرد فرایند ساخت آن بوده است!
درحالیکه بازی Mother 3 قرار است تا طی سال جاری میلادی برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر شود، جالب است بدانید که پیش از عرضه بازی در سال 2006 امکان لغو شدن کامل آن وجود داشته است. روند تولید نسخه اصلی این بازی آنقدر طول کشید که چهار نسل کنسولی تغییر پیدا کرد و ضمن انتظار طولانی مدت بازیکنها برای عرضه آن، استودیو Brownie Brown نیز با تحولات متعددی نظیر تغییر کارکنان حاضر در استودیو و برنامههای مختلفشان برای طراحی و پیادهسازی مکانیکهای گیم پلی یا سایر جوانب بازی مواجه شد. درنهایت این عنوان در آپریل 2006 منتشر شد و بازیکنها نیز به خوبی از آن استقبال کردند.
مطالب مرتبط: سختترین بازیهای سال 2023
اگر نگوییم محبوبترین، بیشک بازی Resident Evil 4 یکی از محبوبترین نسخههای تاریخ مجموعه Resident Evil است و همواره از آن به عنوان یکی از منابع الهام اصلی برای بازیهای سوم شخص اکشن- دلهرهآور یاد میشود. مطابق اطلاعات موجود فرایند ساخت این دنباله حدود پنج سال طول کشیده، اما این روند تحت هیچ شرایطی برای استودیو سازنده ساده نبوده و با چالشها و مشکلات مختلفی همراه شده است. در طول این فرایند، جوانب مختلف بازی نظیر جلوههای بصری و گرافیکی یا سیستم گیم پلی آن دستخوش تغییرات گوناگونی شدند. نسخه ریمیک این عنوان نیز سال گذشته منتشر شد و مشابه با نسخه اصلی، توانست رضایت حداکثری بازیکنها را به خود جلب کند.
پس از پیادهسازی اشارات مختلف به جهان بازی Alan Wake در بازی Control و کسب تمامی حقوق مرتبط با این سری توسط استودیو Remedy، سرانجام بازی Alan Wake 2 سال گذشته در دسترس قرار گرفت و از ويژگیها و نقاط مثبت گوناگونی ازجمله فرایند تولید برنامه ریزی شده و بدون مشکل بهرهمند بود. اما این موضوع در مورد بازی Alan Wake صدق نمیکند. در زمان عرضه بازی Alan Wake، حقوق این IP در تصاحب شرکت مایکروسافت قرار داشت. بنابر اطلاعات منتشر شده، میدانیم که که عوامل شرکت ناشر در طول فرایند تولید بازی مداخله میکردند و خواستار ایجاد تغییرات مختلفی از جمله در گیم پلی بازی بودند. این دسته از مداخلهها سبب شدند تا اعضا استودیو رمدی برای بیش از پنج سال مشغول کار روی بازی Alan Wake باشند!
پیشبرد مراحل ابتدایی و پیش تولید بازی Persona 5 در جریان سال 2008 آغاز شدند و درنهایت، استودیو P-Studio در سال 2010 روند اصلی تولید این عنوان را به صورت رسمی آغاز کرد. این دنباله در سپتامبر 2016 و پس از گذراندن فرایند تولید شش ساله در دسترس بازیکنها قرار گرفت. یکی از دلایل اصلی به تعویق افتادن روند ساخت و انتشار بازی، عرضه آن روی کنسول پلی استیشن 4 بود. درواقع این عنوان در ابتدا قرار بود تا صرفا برای پلی استیشن 3 ساخته و منتشر شود، اما شرکتهای Atlus و Deep Silver تصمیم گرفتند تا محصول جدیدشان را روی پلتفرم نسل هشتمی سونی نیز عرضه کنند تا اکثریت بازیکنها قادر به تجربه آن باشند. نتیجه این تصمیم چه برای شرکتهای ناشر و چه برای بازیکنها کاملا مطلوب بود و تجربه فراموش نشدنی را برای همه اشخاص رقم زد.
مطالب مرتبط: نادیده گرفته شدهترین بازیهای پلی استیشن 5
اگر فقط یک بازی وجود داشته باشد که بتوان از آن به عنوان نمادی برای پشت سر گذاشتن روند تولید سخت و پرفراز و نشیب یاد کرد، آن پروژه بیشک بازی Half-Life 2 است. روند ساخت این دنباله با مشکلاتی نظیر هک شدن اطلاعات شرکت Valve، فاش شدن برخی جوانب مهم بازی، ایجاد تاخیر در زمان انتشار به علت ارتقا موتور بازی سازی و افزایش هرچه بیشتر کیفیت جلوههای بصری مواجه شد. پنج سال پس از شروع توسعه بازی، این اثر منتشر شد و تا به امروز در زمینه داستان سرایی جز یکی از بهترینهای تاریخ محسوب میشود.