در ماههای اخیر شایعات و حدس و گمانهای زیادی در رابطه با ساخت بازی Silent Hill توسط استودیو Bloober Team منتشر شده است. شایعاتی که پس از امضای قرارداد همکاری میان کمپانی Konami و این استودیو شدت بیشتری گرفتند و حالا عده کثیری از طرفداران این سری بازی قدیمی، ساخت قسمت جدید آن توسط استودیو Bloober Team را قطعی میدانند. البته همکاری کونامی و استودیو مذکور یک «توافقنامه همکاری استراتژیک» نامیده شده است و تنها جزئیاتی که از آن منتشر شده، به «توسعه محتوای مخصوص و تبادل دانش» اشاره میکند. اما همین اطلاعات مبهم و اندک هم برای نتیجه گیری کامل طرفداران کافیاست.
اول از همه، شهرت استودیو Bloober Team در توسعه عناوین ژانر ترس و بقا این تفاهمنامه را به بازی Silent Hill مرتبط میکند. بازی The Medium، بازی Layers of Fear، بازی Observer و بازی Blair Witch، عناوین اخیر این استودیو هستند که همگی در سبک وحشت و بقا ساخته شدهاند. همکاری کمپانی کونامی با این استودیو هم نمیتواند هیچ دلیل دیگری جز توسعه بازی Silent Hill داشته باشد. البته، با توجه به سیاستهای عجیب و غریب و غیر قابل درک کونامی، این احتمال هم وجود دارد که کار ساخت قسمت جدید عناوینی مانند بازی The Thing و بازی Saw به استودیو Bloober Team محول شود؛ موضوعی که هیچ کس علاقهای به حقیقت داشتن آن ندارد و در این مطلب آن را بررسی نخواهیم کرد.
دومین دلیل حقیقت داشتن این موضوع، زمان بندی آن است. کمپانی کونامی هم مانند هر فرد دیگری که اندکی در جامعه گیمرهای سرتاسر جهان فعالیت میکند، از عطش بی پایان بازیکنان برای قسمت جدید بازی Silent Hill با خبر است. عطشی که در سالهای اخیر و کمبود یا افت شدید بازیهای دیگر این سبک، و عدم انتشار هیچ بازی ترسناک با کیفیتی بسیار بیشتر شده است. قطعا اعلام خبر آغاز همکاری با استودیویی که تنها به ساخت بازیهای سبک وحشت و بقا شهرت دارد، آن هم در این بازه زمانی، نمیتواند بی ارتباط با خواستههای آشکار بازار باشد. حتی اگر اهداف اصلی همکاری کونامی و استودیو Bloober Team شامل ساخت قسمت جدیدی از بازی Silent Hill نشوند، احتمال این که نتیجه این همکاری در نهایت (به هر شکلی) به ساخت قسمت جدید این مجموعه منجر شود، بسیار بالاست.
اما اگر استودیو Bloober Team برای ساخت بازی Silent Hill انتخاب شده باشد، سوال مهمی که در ذهن هواداران پیش میآید این است که «آیا این استودیو انتخاب مناسبی برای ساخت این بازی است؟». مجموعه Silent Hill هیچ شباهتی به بازیهای معمول سبک وحشت ندارد و بازیکنان را با روشهای بچهگانه و پرشهای ناگهانی نمیترساند. این مجموعه هرگز با بازیهای بیکیفیت آشنا نبوده و حتی از ضعیفترین نسخههای آن (یا حداقل بیشتر آنها) هم امروزه به عنوان بازیهای به یاد ماندنی و قابل احترامی یاد میشود. ساخت قسمت جدید این مجموعه، آن هم بعد از یک غیبت طولانی مدت عناوین اصلی، فیلمهای بسیار بی کیفیت و محصولات عجیب و غریبی که در این سالها از دنیای آن منتشر شده است، به توجه بهترین افراد ممکن برای ارائه یک محصول بی نقص و جذب دوباره هواداران احتیاج دارد. تنها کور سوی امیدی که طرفداران این مجموعه در سالهای اخیر مشاهده کردند، بازی P.T. هیدئو کوجیما بود که پروسه ساخت آن به سرعت توسط همین کمپانی متوقف شد.
سابقه 10 سال اخیر استودیو Bloober Team نشان دهنده تواناییهای قابل قبول اعضای این استودیو در ساخت عناوین ترسناک است. این استودیو در فواصل زمانی بسیار کوتاه، عناوین متعددی منتشر کرده است. بسیاری از استودیوهای بازی سازی مشابه در مدت 10 سال تنها یک یا دو بازی بزرگ منتشر میکنند. این عدد برای استودیو Bloober Team به پنج بازی بزرگ در ده سال گذشته میرسد که نشان از تبحر اعضای استودیو در خلق دنیاهای جدید و توسعه سریع آنها دارد.
چنین انتخابی میتواند به دلیل درس گرفتن کونامی از تصمیمات گذشتهاش باشد. این کمپانی با سپردن پروژه ساخت بازی Silent Hill: Homecoming به استودیو Double Helix Games، که هیچ سابقه قابل ذکری در ساخت بازیهای ترسناک نداشت، شرایط توسعه یکی از ضعیفترین عناوین این مجموعه را فراهم کرد. از طرف دیگر، استودیو Bloober Team حتی پیش از آغاز ساخت بازیهای ترسناک اخیرش هم سابقهای طولانی در توسعه عناوین مختلف داشته است. اولین بازی ترسناکی که در ابتدای توسعه عصر عناوین سبک وحشت Bloober توسط این استودیو منتشر شد، بازی Layers of Fear بود که تجربه خاصی در نوع خود به شمار میرفت. سپس نوبت بازی Observer بود که لایههای ترس روانشناسانه را به گیم پلی خود اضافه میکرد. پس از این عنوان، بازی Layers of Fear 2، بازی Blair Witch و بازی The Medium عناوین ترسناک استودیو Bloober Team بودند که در سالهای اخیر منتشر شدند. نگرش متفاوت این استودیو به مقوله وحشت، روش شجاعانهای است که هر استودیویی توانایی موفق خارج شدن از آن را ندارد. اگرچه عنوان اخیر این استودیو یعنی بازی The Medium به موفقیتی که این استودیو در نظر داشت دست پیدا نکرد، اما مانند دیگر بازیهای این استودیو از ایدههای جذابی بهره میبرد. اگر اعضای این استودیو زمان و دقت بیشتری روی توسعه یک بازی صرف کنند و با عجله بسیار زیاد کار ساخت یک پروژه را پیش نبرند، میتوان از با کیفیت بودن محصول نهایی تقریبا مطمئن بود. اتفاقی که میتواند برای بازی احتمالی Silent Hill رخ دهد.
البته اینها تنها جنبههای مثبت کارهای استودیو Bloober Team بودند. از طرف دیگر، میتوان به این موضوع اشاره کرد که هیچ یک از عناوین ساخت این استودیو آنچنان انقلابی و تاثیر گذار نبودند و بسیاری از آنها خیلی زود به دست فراموشی سپرده شدند. بازی Layers of Fear که اولین بازی ترسناک ساخت این استودیو بود را میتوان بهترین بازی آنها در سبک وحشت دانست که البته در زمینه ارائه اتمسفر گیرا و خفه کننده و روایت مرموز داستان، در مقایسه با بهترین بازیهای مجموعه Silent Hill، یک شوخی به نظر میرسد. اگر این استودیو قصد داشته باشد تا یک بازی Silent Hill قابل قیاس با عناوین خوب این مجموعه بسازد، باید بهترین عملکرد تاریخ خود را ارائه کند. از طرفی، استودیوهای با استعداد زیادی هستند که بازیهایی که در سبک وحشت خلق میکنند از هر آنچه استودیو Bloober Team تولید کرده با کیفیتتر است. استودیوهایی مانند استودیو SadSquare که با توسعه بازی Visage، یک بازی سبک وحشت روانشناسانه بینظیر را روانه بازار کردند و در همین بازی تواناییهای خود را در ساخت عناوینی در حد و اندازه بازیهایی که در بهترین سالهای مجموعه Silent Hill منتشر شدند، ثابت کردند.
علاوه بر استودیو SadSquare، میتوان از چندین استودیو دیگر به عنوان گزینههای ارجح به استودیو Bloober Team برای ساخت بازی Silent Hill نام برد. استودیو Creative Assembly یکی از همین گزینههاست. با وجود این که این استودیو بیشتر به ساخت عناوین استراتژی شهرت دارد، اما تنها تلاش آنها برای ورود به ژانر وحشت هم یکی از بهترین بازیهای این سبک در سالهای اخیر (و حتی تاریخ این سبک) محسوب میشود. بازی Alien: Isolation حس تعلیق و ترس محیطی را به ماهرانهترین شکل ممکن، و در بسیاری از مواقع بدون حضور فیزیکی بیگانه، به مخاطب ارائه کرد. استودیو دیگری که میتواند یک انتخاب ایدهآل برای ساخت این بازی باشد، استودیو Frictional Games است که با ساخت بازیهای ترسناک فوق العادهای مانند بازی SOMA و سری بازی Amnesia به شهرت رسیده است. از طرف دیگر، استودیو Kojima Productions چند پله از دیگر استودیوهای مذکور جلوتر است. این استودیو عملا یک دوم بازی کوچک مرتبط با این مجموعه منتشر کرده است که به سادگی بهترین تجربه سبک وحشت دهه اخیر لقب میگیرد.
وجود چندین استودیو ماهرتر از استودیو Bloober Team و عدم ثبات کیفی بازیهای این استودیو، طرفداران مجموعه Silent Hill را نسبت به کیفیت بازی در دست توسعه احتمالی توسط استودیو مذکور، به شک و تردید انداخته است.
اگرچه بازیهای ساخت این استودیو هرگز شکستهای مطلقی نبودند، اما موفقیتهای بزرگ و چشمگیری هم نبودهاند. هیچ شکی در در تواناییهای اعضای این استودیو در توسعه عناوین سبک وحشت وجود ندارد، اما آنها هرگز آنچه که یک بازی ساختار شکن و به یاد ماندنی نیاز دارد را ارائه نکردهاند و انتظار این که ره صد ساله را یک شبه طی کنند و بازی Silent Hill را در حد و اندازههای استودیو افسانهای Team Silent توسعه دهند، بسیار بعید به نظر میرسد.
اگر طرفداران این مجموعه با کاهش سطح انتظارات خود و بدون توجه به امیدهایی که بازی P.T. در دلهایشان زنده کرد، به سراغ بازی بعدی این مجموعه، که احتمالا توسط استودیو Bloober Team ساخته میشود، بروند، ممکن است این بازی شانسی دربرابر منتقدین و مخاطبین داشته باشد. در غیر این صورت، بعید است که این استودیو بتواند با شاهکار کوچک کوجیما و دل تورو رقابت کند و در مقایسه با این بازی شانسی برای خود نمایی نخواهد داشت.
به هر حال، بازگشت سری بازی Silent Hill، حتی در صورت عدم موفقیت بازی جدید مجموعه، میتواند اتفاق بسیار امیدوار کنندهای برای طرفداران این مجموعه باشد. با زنده شدن دوباره این مجموعه میتوان احتمال اتخاذ تصمیمات درست از کمپانی Konami، درباره آینده بازی Silent Hill را در نظر گرفت و نسبت به ساخت یک شاهکار دیگر در آینده دور، امیدوار بود. شاهکاری که بعید است توسط استودیو Bloober Team به طرفداران معرفی شود.