بررسیهای انجام شده از بازی Dragon’s Dogma 2 نشان دادند که همه چیز در دنیای بازی خوب است و در پی آن، امتیاز این بازی در متاکریتیک بالا است. در پلی استیشن 5، عنوان اکشن نقش آفرینی جهان باز کمپانی کپکام، موفق شد که امتیاز چشمگیر ۸۷ را از ۵۷ بررسی بدست آورد و در ایکس باکس سری ایکس و اس، بر اساس ۱۴ بررسی، امتیاز این بازی در متاکریتیک ۸۸ شد. با این حال، امتیاز بدست آمده در کامپیوترهای شخصی، چشمگیرترین آنهاست و پس از ۳۴ بررسی، این بازی موفق شد امتیاز ۹۰ را متاکریتیک برای خود ثبت کند.
نظرات کاربران نسبت به این بازی هم جالب است. برخی آن را یک عنوان برجسته در بین بازیهای اکشن نقش آفرینی جهان باز خطاب کردهاند و دستهای دیگر داستان آن را یک ماجراجویی جذاب توصیف میکنند. میتوان گفت که بازی Dragon’s Dogma 2 برای علاقهمندان سبک نقش آفرینی بسیار مناسب است. همچنین این نظرات برای تیم توسعه بازی که به سختی این دنیای گسترده را با بیش از هزار NPC، هزاران اسرار و مجموعهای چشمگیر از محتوای جانبی گسترده، خلق کردهاند، بسیار ارزشمند هستند.
با این حال، این بازی بدون مشکل نیست. زمانی که استودیو سازنده بازی تایید کرد که این عنوان با نرخ فریمی بدون محدودیت همراه خواهد بود، نگرانیهای قابل درکی در جامعه شکل گرفت. حالا که منتقدان توانستند زمانی کافی را صرف این عنوان کنند، مشکلاتی فنی این بازی خود را نمایان کردهاند. به ویژه وقتی که درباره نسخه کامپیوتری این عنوان صحبت کنیم.
وبسایت PC Gamer بازی Dragon’s Dogma 2 را با پردازندهها و پردازندههای گرافیکی مختلفی در بالاترین حد تنظیمات گرافیکی و خاموش بودن Ray-Tracing، آزمایش کرد. لازم به ذکر است که قویترین سیستم مورد آزمایش دارای یک پردازنده Core i7 14700KF و یک پردازنده گرافیگی RTX 4070 Ti بود. این بازی توانست در وضوح 1080p، به طور متوسط نرخ فریم ۱۱۸ فریم بر ثانیه را برای خود ثبت کند که در پایینترین حد ممکن، این مقدار برابر با ۹۳ فریم بر ثانیه بود. با این حال، زمانی که وارد مکانی با چندین ساختمان و NPC میشوید (که در این آزمایش مکان استفاده شده Vernworth بود)، متوسط نرخ فریم به ۷۰ فریم بر ثانیه میرسد و در بدترین حالت، نرخ فریم معادل ۳۳ فریم بر ثانیه است.
در وضوح هم 1440p اوضاع بدتر میشود. تست انجام شده در جهان باز بازی، متوسط نرخ فریم ۸۹ فریم بر ثانیه را برای این بازی ثبت کرد که در کمترین حالت، این مقدار برابر ۶۹ فریم بود. با رفتن به شهر Vernworth یا هر مکان مشابه دیگری، متوسط نرخ فریم به چیزی در حدود ۷۱ فریم بر ثانیه میرسد و در بدترین حالت، این مقدار برابر ۳۴ فریم بر ثانیه، برآورد شد.
در نهایت، در وضوح 4K، این عنوان توانست که در جهان باز، به صورت متوسط، نرخ فریم ۶۲ فریم را ارائه دهد و که در کمترین حالت ثبت شده آن، برابر با ۵۰ فریم بر ثانیه بود. البته متوسط نرخ فریم ثبت شده در شهر Vernworth، چیزی مشابه با نرخ فریم ثبت شده در جهان باز بود، اما کمترین میزان نرخ فریم چنین وضعیتی نداشت و بازی توانست چیزی برابر ۳۶ فریم بر ثانیه در این مکان، ارائه دهد. در سایر سیستمهای استفاده شده در این آزمایش، عملکرد بازی به مراتب بدتر بود و در مناطق شهری، نرخ فریم، در هیچ کدام از وضوحهای 1080p، 1440p یا 4K، اصلا به ۶۰ فریم بر ثانیه نرسید. همچنین این حقیقت که این نتایج با خاموش بودن Ray-Tracing بدست آمده، بسیار نگران کننده است.
همچنین وبسایت IGN هم در تستهای خود با پردازنده Radeon 5800X3D و پردازنده گرافیکی RTX 3080، به نوسان عملکرد مشابهی در شهرها در هنگام بازی، با تنظیمات گرافیکی High، وضوح 4K و قرار دادن DLSS در حالت Balanced، اشاره کرد. اگرچه در آزمایش IGN، نرخ فریم به ۶۰ فریم بر ثانیه میرسید، اما وضعیت در شهرها اینکونه نبود و نرخ فریم به ۳۰ فریم بر ثانیه کاهش مییافت. در جهان باز بازی با این تنظیمات، IGN موفق شد که نرخ فریم مداوم ۶۰ فریم بر ثانیه را در آزمایش خود ثبت کند، اما باز هم در برخی نقاط بازی، نرخ فریم به ۳۹ فریم بر ثانیه میرسید.
خبر خوب اینکه در تست با یک پردازنده گرافیکی RTX 4090 با حداکثر تنظیمات در وضوح 4K و تنظیم کردن DLSS در حالت Quality، این عنوان توانست در جهان باز، نرخ فریم ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه را با افت گاهی یک یا دو فریم را برای خود ثبت کند. با این حال، با وارد شدن به شهرها، حتی پردازنده گرافیکی RTX 4090 هم نتوانست نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه را حفظ کند و این مقدار در این مناطق به ۳۲ فریم در ثانیه کاهش مییافت.
وب سایت Gamingbolt هم آزمایشهای عملکردی خود را با سیستمی دارای پردازنده Ryzen 9 5950X، پردازنده گرافیکی RTX 3080Ti، ۳۲ گیگابایت رم و یک حافظه ذخیرهسازی SSD از نوع PCI E 4.0، روی این بازی انجام داد. در بالاترین تنظیمات گرافیکی، وضوح 4K، فعال بودن Ray-Tracing و تنظیم بودن DLSS روی حالت Quality، این تیم موفق شد که عملکردی متغیر بین ۴۵ تا ۵۰ فریم بر ثانیه را برای این بازی بدست آورد. این تیم برای رسیدن به مقدار طلایی ۶۰ فریم بر ثانیه، مجبور شد که تنظیمات Mesh را به حالت Medium کاهش دهد. حتی در چنین تنظیماتی، نرخ فریم در حین گذر از شهرها به ۵۵ فریم بر ثانیه کاهش مییافت که میتوان گفت افت عملکردی خیلی مهمی محسوب نمیشود.
نسخههای کنسول بازی Dragon’s Dogma 2 هم لزوما عاری از مشکلات عملکردی نیستند. IGN برای انجام تستهای خود روی این بازی، به دلیل Motion Sickness (که منجر به حال تهوع و سرگیجه میشود)، مجبور شد که از نسخه پلی استیشن 5 این بازی، به نسخه کامپیوتری روی آورد. همچنین IGN اشاره داشت که بازی Dragon’s Dogma 2 از آن دسته عناوینی است که با نگاه کردن به زمین و آسمان در بازی، نرخ فریم بالاتر میرود.
با این حال، به نظر میرسد که در هر نسخهای از بازی Dragon’s Dogma 2، بازیکنان با ورود به شهرهایی با چندن NPC، با افت عملکردی شدید روبرو میشوند. خبر خوب این است که توسعهدهنده، حداقل در نسخه کامپیوتری این بازی، از این مشکلات آگاه است و معتقد است که این مشکل به وجود آمده، ناشی از بالا رفتن بار پردازشی پردازنده توسط NPCها است.
یکی از نمایندگان کمپکام در مصاحبهای با IGN در این باره توضیح داد که :«بخش زیادی از پردازش پردازنده به هر یک از NPCهای بازی اختصاص یافته که به صورت پویا، تاثیر حضور فیزیکی آنها در محیطهای مختلف را محاسبه میکند. در شرایط خاصی که چندین NPC به صورت همزمان ظاهر میشوند، بار پردازشی پردازنده میتواند بسیار زیاد باشد و ممکن است روی نرخ فریم تاثیر بگذارد.»
نماینده کپکام در ادامه گفت :«ما میدانیم که در چنین شرایطی، تنظیماتی که بار پردازنده گرافیکی را کاهش میدهند، شاید بتوانند تاثیری محدود داشته باشند. با این حال، ما به دنبال راههایی برای بهبود عملکرد این بازی در آینده هستیم. اینکه چقدر ممکن است رسیدن به یک راه کاری مناسب چقدر به طول انجامد، معلوم نیست اما در اولویت تیم توسعه قرار دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که اینگونه مشکلات، مسائلی نیستند که بتوان آنها را با فشار دادن یک دکمه برطرف کرد.»
از این رو، بازیکنان به دنبال این هستند که خودشان راه کاری بیابند و قصد دارند NPCها را به منظور رسیدن به نرخ فریمی بالاتر، از بین ببرند. حضور برخی از NPC در بازی ضرورت دارد، اما از آنجایی که همه آنها توانایی از بین رفتن را دارند، بحثهایی در جوامع بازیکنان به وجود آمده که کدام یک از NPCها در یک دوره دراز مدت، از اهمیت پایینتری برخوردار هستند. برخی هم پیشنهاد کردهاند که پس از به پایان رساندن تمامی فعالیتهای یک NPC، آن شخصیت را از بین برود. چندین نکته مهم از این وضعیت وجود دارد که یکی از آنها اقدامات شدید بازیکنان برای دستیابی به نرخ فریم بالاتر است.
مطالب مرتبط: بازی Dragon's Dogma 2 تنها از یک حالت گرافیکی پشتیبانی میکند
بازی Dragon’s Dogma 2 با به نمایش گذاشتن گیمپلی و تعاملات نوظهور قابل توجهی، به مرزهایی ورود کرده که تعداد کمی از بازیهای جهان باز جرات ورود به آنها را دارند. توجه دقیق به جزئیات، جلوههای بصری خیره کنند، ذرات پیچیده فیزیک واقع گرایانه ارائه شده در این بازی واقعا چشمگیر است. همچنین نباید فراموش کنیم که این بازی نبردهای بی وقفه حس حماسی ماجراجویی القا شده به بازیکنان، جذابیت این عنوان را دو چندان کرده است.
با این حال، بحث متعدد زیادی، از چیزهایی که برای چنین عنوانی ضروری است و تا آنچه که موتور بازیسازی RE قادر به انجام آن است، میتواند در مورد بهینهسازی بازی Dragon’s Dogma 2 مطرح شود. به یاد داشته باشید که نتایج به دست آمده از تستهای ذکر شده در سختافزاری رقم خوردند که بسیار بالاتر از چیزی بود که توسعهدهنده برای اجرای این بازی با وضوح 4K و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه، توصیه کرده بود. محض اطلاع، طبق گفته توسعهدهنده، برای رسیدن به این وضوح و نرخ فریم، بازیکنان به یک پردازنده Core i7 10700 یا Ryzen 5 3600X، ۱۶ گیگابایت رم و یک پردازنده گرافیکی Radeon RX یا RTX 2080، نیاز دارند.
حتی بدون در نظر گرفتن گستره سختافزاری موجود در کامپیوترهای شخصی و تنظیمات متفاوت درون بازی، بازیکنان همچنان ۷۰ دلار برای عنوانی میپردازند که نمیتوانند به طور مداوم آن را با یک سختافزار سطح بالا، در بالاترین حد تنظیمات گرافیکی و فعال بودن DLSS، در نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه، اجرا کنند. این وضعیت نگرانیهایی را در مورد نیاز روزافزون به راهحلهای وابسته به ارتقا مقیاس، مانند DLSS و FSR، را برای برخی از عناوین بزرگ ایجاد میکند و بازی Dragon’s Dogma 2 هم مطمئنا از این ماجرا در امان نیست.
همچنین، با اینکه خیلی به موضوع مورد بحث در این مطلب مربوط نیست، اما چنین موضوعاتی باعث میشود که برخی از افراد به این فکر کنند که آیا عناوین جهان باز مقیاس بزرگ آینده، مانند بازی GTA 6، قادر به ارائه نرخ فریم بالاتر از ۳۰ فریم بر ثانیه در پلی استیشن و ایکس باکس سری ایکس و اس خواهند بود یا خیر. مخصوصا با توجه به اینکه هنوز یک گیمپلی رسمی یا حتی چیزی در مورد وضوح این بازی و فناوریهای بکار گرفته شده در این بازی ندیدهایم.
با این حال، باید گفت که این نگرانیها به جا هستند، زیرا ما در حال نزدیک شدن به نقطه میانی عمر نسل فعلی کنسولها هستیم (مخصوصا با توجه به شایعه عرضه پلی استیشن پرو در اواخر سال میلادی جاری). اگر کامپیوترهای شخصی سطح بالا برای با وجود سرمایهگذاریهای قابل توجه، با ارائه عملکردی ثابت برای عناوین خاص دست و پنجه نرم میکنند، این سوالات را به وجود میآورند که عناوین میان نسلی شایع شده قرار است چه عملکردی از خود نشان دهند. مثل همیشه، زمان نشان میدهد که نسخههای کنسول از نظر بهینهسازی چه عملکردی را به نسبت نسخههای کامپیوتری، از خود نشان میدهند.
مطمئنا اهداف و پروسههای هر توسعهدهنده در بحث ساخت بازی با دیگر توسعهدهندهها متفاوت است. برای مثال، بازی Starfield در ایکس باکس سری ایکس و اس، نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه را بره بازیکنان ارائه میدهد، اما هنوز برای ورود به مناطق مختلف در بازی، به صفحات بارگذاری نیاز دارد. همچنین برای دستیابی به وضوح 1440p و 4K، نیازمند FSR 2 نیز است. در مقابل، بازی Dragon’s Dogma 2، یک تجربه جهان باز و بدون صفحات بارگذاری را ارائه میدهد. البته مشخص نیست که این بازی از یک راه حل نمونه برداری برای افزایش مقیاس استفاده میکند یا خیر. جالب اینجاست که در بازی Starfield هم، به هنگام ورود به شهرهایی مانند نیو آتلانتیس (New Atlantis) و آکیلا (Akila)، بازیکنان با افت فریم مواجه میشوند.
در نهایت باید توجه داشته باشید که هیچ کدام از این مشکلات، این حقیقت را تغییر نمیدهند که بازی Dragon’s Dogma 2 یک عنوان با رتبه بالا است و احتمالا طرفداران این سری و بازیکنان تازهوارد تا دهها ساعت از آن لذت خواهند برد. با این حال، مایه تاسف است که این عنوان مورد انتظار بسیاری از بازیکنان، در وضعیتی منتشر شده که با چنین مشکلات و شرایطی همراه است.