تا به امروز، آثار نقش آفرینی برجستهای طی سال جاری میلادی در دسترس بازیکنها قرار گرفته و همچنان عناوین مورد انتظاری دیگری برای طرفداران این سبک از بازیهای ویدیویی در راه هستند. یکی از این پروژهها، بازی Dragon’s Dogma 2 محصول جدید شرکت کپکام محسوب میشود. بیش از یک دهه از انتشار نسخه نخست این مجموعه میگذرد و پس از مدتها انتظار، طرفداران این سری قرار است تا تجربه جدیدی را در جهان آن کسب کنند. این دنباله از نظر جوانب مختلفی نظیر میزان گستردگی نقشه و جهان بازی با نسخه پیشین متفاوت است و گیم پلی آن نیز شامل مکانیکها و المانهای جدیدی خواهد بود. میزان تغییرات و جوانب جدید بازی محدود به این موارد نشده و سوپرایزهای متعددی را برای بازیکنها و طرفداران قدیمی سری به همراه خواهد داشت. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به برخی از مهمترین جزئیاتی که باید در مورد بازی Dragon’s Dogma 2 بدانید، بپردازیم و شما را بیشتر از گذشته با این عنوان آشنا کنیم.
یکی از سوالات پرتکراری که پس از معرفی بازی Dragon’s Dogma 2 به صورت مکرر توسط طرفداران مطرح میشد، در مورد کلیت جهان این دنباله و چگونگی ارتباط با بازی قبلی است. در پاسخ به این دسته از سوالات، هیدآکی ایتسونو (Hideaki Itsuno) کارگردان بازی در گفت و گو با Siliconera، تایید کرد که اتفاقات این دنباله درون جهان کاملا مشابهی با بازی اول جریان خواهد داشت. با این حال، دنیا و کلیت محیطهای این بازیها متفاوت از دیگری است و بازیکنها نباید انتظار مواجهه با مناطق بازی پیشین را در سر داشته باشند. ایتسونو همچنین اعلام کرده است که برخی از المانهای اصلی گیم پلی نظیر اژدهاها و شخصیتهای همراه پروتاگونیست بازی یا به اصطلاح Pawnها بازخواهند گشت. کارگردان بازی معتقد است که بهترین توصیف برای جهان سری بازی Dragon’s Dogma، این است که بگوییم داستان و اتفاقات مختلف آنها درون دنیاهای موازی جریان دارند و طرفداران متوجه برخی شباهتها و ارتباطات آنها با یکدیگر خواهند شد!
از آنجا که بازی Dragon’s Dogma 2 در دنیا متفاوتی نسبت به بازی اول جریان دارد و بازیکنها با هیچ شخصیت آشنایی مواجه نخواهند شد، با قطعیت میتوان گفت که برای درک کامل اتفاقات این دنباله نیازی به تجربه بازی Dragon’s Dogma نخواهد بود. هیدآکی ایتسونو تایید کرد که بازیکنهای جدید میتوانند به راحتی از تجربه این دنباله لذت ببرند و نیازی به تجربه بازی اول نخواهند داشت. بخشی از گفتههای کارگردان بازی به شرح زیر است:
اتفاقات بازی از جایی آغاز میشود که پروتاگونیست داستان حافظهاش را از دست داده است. در طول بازی، شما با شخصیتهای مختلفی مواجه خواهید شد که در مورد تمامی اتفاقات حال و گذشته توضیحاتی را ارائه میدهند. بنابراین اگر برای اولین بار قصد تجربه سری بازی Dragon’s Dogma را در سر دارید، میتوانید به راحتی ماجراجوییتان را در جهان این دنباله آغاز کنید.
مطالب مرتبط: مورد انتظارترین بازیهای پلی استیشن 5 در سال 2024
همانطور که ذکر شد، جهان بازی Dragon’s Dogma 2 شامل مناطق منحصر به فردی خواهد بود. یکی از مناطق اثرگذار در داستان بازی تحت عنوان Battahl معرفی شده است. این سرزمین خانه اصلی نژاد Beastren خواهد بود. فرهنگ، اعمال و اعتقادات مردمان این نژاد کاملا متناسب با محیط پیرامونشان است. این سرزمین مملو از محیطهای بیابانی یا بقایا باستانی و شهرهای نیمهساز است و بازیکن تجربه هیجان انگیزی را در زمان حضور در این سرزمین کسب خواهد کرد. اهالی این سرزمین اهمیت چندان زیادی را به پروتاگونیست بازی یا Pawnها نمیدهند و بیشتر از هرچیزی، مسائلی نظیر ملکهشان نادینیا و امور مذهبی برایشان حائز اهمیت است.
مطابق اطلاعات موجود، جهان بازی Dragon’s Dogma 2 مملو از نژاد الف و مردمان مختلف این نژاد خواهد بود. با این وجود، بسیاری از الفها ترجیح میدهند تا دور از سایر نژادها و در روستا دور افتادهای به نام Sacred Arbor زندگی کنند. الفهای حاضر در جهان این دنباله، به زبان مخصوصی صحبت خواهند کرد و بازیکنها به خودی خود قادر به ترجمه و فهمیدن صحبتهایشان نخواهند بود. بنابراین اگر خواستار برقراری ارتباط با این نژاد هستید، میبایست هنگام ساخت شخصیتتان نژاد الف را انتخاب کنید یا اینکه از Pawnها برای ترجمه صحبتهای آنها کمک بگیرید.
در کنار تمامی نژادهای مطرح شده، نباید از حضور و اهمیت انسانها در جهان این دنباله غافل شد. اینگونه به نظر میرسد که از نظر جوانب سیاسی و فرهنگی، انسانها نژاد غالب در بازی Dragon’s Dogma 2 هستند و پادشاهی گستردهشان ورموند اولین مکانی است که بازیکنها در جهان بازی کشف خواهند کرد. برخلاف نژاد Beastren و اهالی سرزمین Battahl، در پادشاهی ورموند مردم به پروتاگونیست بازی که تحت عنوان Arisen شناخته میشود، شدیدا اهمیت میدهند. در این بین، ملکه ریجنت دیسا برای فرار از مشکلات و توطئههای در حال شکلگیری، در حال حمایت از یک Arisen دروغین بوده و سیاستهای نادرستی را پیش گرفته است.
توسعه دهندگان بازی Dragon’s Dogma 2 به صورت مکرر در مصاحبههای مختلفشان به میزان گستردگی نقشه بازی و محتواهای متنوعی که درون آن قرار گرفته است، اشاره داشتهاند. مشخصا گسترده بودن جهان یک عنوان، سبب به وجود آمدن نیاز به وجود المانها و مکانیکهای پیمایش مختلف از جمله ویژگی فست تراول برای بازیکنها میشود. اما باید اعلام کرد که این عنوان فاقد این ويژگی است و بازیکنها میبایست برای تردد بین نقاط مختلف نقشه از راههای دیگری استفاده کنند. هیدآکی ایتسونو در گفت و گو با رسانه IGN پیرامون این موضوع اطلاعات قرار گرفته در بخش زیر را منتشر کرده است:
پیمایش و تردد در جهان بازی خسته کننده است؟ این موضوع تحت هیچ شرایطی حقیقت ندارد. خسته کننده بودن پیمایش در محیطها برای بازیکنها صرفا زمانی اتفاق میافتد که کلیت بازی شما فاقد جذابیت باشد. بنابراین تنها کاری که نیاز به انجام دارید، جذاب و هیجان انگیز کردن فرآیند پیمایش و تردد بین نقاط مختلف برای بازیکنها است. برای تحقق این هدف میبایست که چیزهای مختلفی را در مکانهای مناسب قرار دهید تا بازیکنها به کشف آنها تشویق شوند. از طرفی، ایجاد تنوع در چگونگی مواجه شدن با دشمنان یا وارد کردن بازیکنها در موقعیتهایی که نمیتوانند حتی در مورد میزان امنیت ده متر جلوتر از مکان فعلیشان تصمیمگیری کنند، همگی میتوانند سبب افزایش لذت و هیجان پروسه پیمایش در محیطها شود. تیم ما تلاش زیادی را به منظور طراحی و پیاده سازی سوپرایزهای متعدد در تمامی نقاط نقشه بازی به کار گرفته است. بنابراین اگرچه که وجود ویژگی فست تراول میتواند کار بازیکنها را راحتتر کند و همه چیز با سرعت بیشتری برایشان پیش برود، ما تصمیم گرفتیم تا جهان بازی را به گونهای طراحی کنیم که بازیکنها شخصا برای خودشان و قدم بعدیشان تصمیم بگیرند.
شایان ذکر است که باتوجه به عدم وجود ویژگی فست تراول در بازی Dragon’s Dogma 2، بازیکنها همچنان میتوانند از آیتمهایی نظیر Ferrystone و Portcrystals جهت تلپورت کردن بین نقاط مختلف نقشه استفاده کنند. البته نباید فراموش کرد که میزان کارایی این آیتمها در قیاس با سایر بازیهای جهان باز، در این دنباله به مراتب محدودتر خواهد بود!
مطالب مرتبط: مهمترین بازیهایی که در شش ماه اول سال 2024 منتشر میشوند
در طول تجربه بازی Dragon’s Dogma 2، بازیکنها با شخصیتهای مهم متعددی مواجه خواهند شد. هریک از این شخصیتها میتوانند کاملا روی چگونگی پیشروی داستان بازی و اتفاقات مختلف آن تاثیر بگذارند. از میان این دسته از شخصیتها میتوان به حاکمین سرزمینهای Battahl و Vermund یا شخصیتی به نام Ulrika اشاره کرد. شخصیت اولریکا وظیفه پرستاری و مراقبت از پروتاگونیست بازی را برعهده دارد. در کنار وجود شخصیتهای اثرگذار در داستان و اتفاقات بازی، جهان این عنوان شامل دشمنان متنوعی خواهد بود. یکی از موارد معرفی شده توسط تیم سازنده، باس فایتی به نام Sphinx است. اینگونه به نظر میرسد که برای مقابله با این باس فایت، بازیکنها در ابتدا میبایست معماهای گوناگونی را در نقاط مختلف نقشه بازی کشف و حل کنند. بنابر اعلام کارگردان این دنباله، پروسه یافتن و مبارزه با این باس فایت یکی از بزرگترین و چالش برانگیزترین اسرار جهان بازی محسوب میشود. شایان ذکر است که مقابله با Sphinx و حل معماهای او کاملا اختیاری است و بازیکنها برای تکمیل داستان بازی اجباری به انجام این امر نخواهند داشت.
برخلاف آنچه که منابع گوناگون ادعا کرده بودند، بازی Dragon’s Dogma 2 فاقد هرگونه محدودیت در نرخ فریم ریت خواهد بود و کاربران پلتفرم کامپیوتر میتوانند این دنباله را با نرخ حتی فراتر از 120fps نیز تجربه کنند. البته هنوز از رزولوشن اجرایی بازی رونمایی نشده و مشخص نیست که بازی شامل چه حالات گرافیکی خواهد بود. علاوهبر این، تایید شده است که بازی در زمان انتشارش روی کامپیوترها از ویژگیهای گرافیکی و بصری همچون ری تریسینگ و DLSS 3 پشتیبانی خواهد کرد. در کنار پلتفرم کامپیوتر، این دنباله برای کنسولهای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. اما هنوز پشتیبانی نسخه این کنسولها از ویژگی ری تریسینگ تایید یا تکذیب نشده است. بازی Dragon’s Dogma 2 اولین عنوان 70 دلاری شرکت Capcom محسوب میشود و با این قیمت روی تمامی پلتفرمهای تایید شده، منتشر خواهد شد.
بازی Dragon’s Dogma 2 در تاریخ 22 مارچ 2024 (سه فروردین 1403) عرضه میشود.