کمپانی سونی بالاخره طراحی هدست PlayStation VR2 را که برای کنسولهای نسل بعدی تولید شده است به نمایش گذاشت. سال گذشته (ماه فوریه سال ۲۰۲۱) رسما خبر تولید این هدست اعلام شده بود. در ماه مارچ همان سال اخبار مربوط به دستههای کنترلر آن منتشر شد و در ماه ژانویه تایید شد که نام آن قرار است PlayStation VR2 باشد.
طراحی جدید شامل یک رنگبندی سفید و سیاه مشابه کنسول پلی استیشن ۵ است (طبق گفتههای کمپانی سونی این دو محصول با در نظر گرفتن دیگری طراحی و تولید شدهاند) و با آن که طراحی کلی آن شباهتهایی به هدست PS VR اصلی دارد، مدل جدید بهبودهایی نیز به همراه خود دارد. این بهبودها شامل یک پیچ قابل تنظیم برای قرارگیری بهتر هدست روی سر، یک سیستم جدید برای تهویه هوا و یک کاهش وزن کوچک است. همانند کنسول پلی استیشن ۵ و کنترلرهای DualSense آن، هدست PS VR2 آیکونهای PlayStation کوچک و تا حدودی مخفی شدهای روی بخش جلویی و عقبی بندهای هدست دارد.
پنج سال از زمانی که هدست PSVR نسخه اصلی بیرون آمد میگذرد و قطعا زمان یک به روز رسانی برای این هدست رسیده است. با آن که میتوانید از PSVR با کنسول PS5 استفاده کنید، اما نیاز به یک آداپتور ویژه برای این کار دارید و تجربهای که از آن دریافت میکنید بیشتر یادآور کنسولهای نسل قبلی هستند. کمپانی سونی همچنین قدمهایی در راستای ترویج جهان VR خود برداشته است که بدون یک نسخه جدید از هدست VR از این کمپانی، جالب به نظر نمیرسد؛ قدمهایی مثل توزیع رایگان بازیهای VR میان کاربران سرویس PlayStation Plus.
این هدست از بازخورد هپتیک (haptic feedback) سیستم دنبال کننده نگاه، رزولوشن 4K HDR، فریمریتهای ۹۰/۱۲۰ هرتز، Foveated Rendering و میدان دید ۱۱۰ درجهای به همراه اتصال از طریق یک کابل USB-C به کنسول پلی استیشن ۵ پشتیبانی میکند.
هدست PlayStation VR اولین هدست VR با قیمت مناسب بود که نه نیازمند یک PC و نه نیازمند ۸۰۰ دلار تجهیزات گوناگون بود. با قیمتی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ دلار، خریداران هیجانزده کنسول PS4 صاحب یک سیستم توانا برای بازیهای VR در سال ۲۰۱۶ شدند و با گذر زمان نیز قیمت این هدست تنها کاهش داشته است.
اما بهتر است به یاد داشته باشیم که PSVR بخشی از اولین موج هدستهای VR مخصوص مشتریان عامه بود و در کنار نسخه اولیه هدست Oculus Rift و HTC Vive به بازار آمد که هر دو از زمان انتشار، موفقیتهای بزرگی در کنار پیشرفتهای عظیم در کیفیت نمایش، میدان دید و به طور کلی قابلیت غرق شدن در جهان VR برای بازیکنان داشتند. هنگامی که هدست PSVR اولین بار به بازار آمد، تنها میتوانستید در محیطی کوچک که مستقیما جلوی کنسول PS4 شما بود حرکت کنید و با جهان مجازی داخل بازی تنها به وسیله دستههایی که می توانستند در بهترین حالت گرفتن و ول کردن اشیاء را شبیهسازی کنند تعامل کنید. چیزی که از مجموعه کارهای دقیق و پر سرعتی که با کنترلرهای مدرن یا کنترلر Valve Index با دستان مجازی که برای هر انگشت به صورت جدا برنامه ریزی شدهاند تفاوت زیادی دارد.
سیستم ابتدایی دنبال کردن بازیکنان به وسیله یک دوربین که در هدست اصلی PSVR وجود داشت به معنای آن نیز بود که نمیتوانستید کاملا نسبت به تلویزیون بچرخید زیرا در این صورت نمیتوانست به خوبی مکان شما را تشخیص دهد.
اما هم اکنون کمپانی سونی باید با هدستهای بدون نیاز به کامپیوتر مثل هدست Oculus Quest 2، هدست Valve Index با قابلیت تشخیص حرکت هر انگشت به صورت جداگانه و هدست HP Reverb G2 با رزولوشن بالا رقابت کند. سخت افزار VR از زمانی که اولین PSVR به بازار آمد پیشرفت زیادی کرده است و کمپانی سونی و دستههای کنترلر PlayStation Move، باید ثابت کنند که هنوز میتوانند تجربهای جالب (به همراه بازیهای مناسب در کنار آن) به کاربران ارائه دهند. تا این لحظه کمپانی سونی یک بازی را رسما برای این هدست تایید کرده است؛ بازی Horizon Call of the Mountain که طبق گفتهها قرار است «به طور خاص برای هدست PS VR2 ساخته شود و راهی جلوی بازیکنان قرار میدهد که عمیقتر غرق در دنیای بازی Horizon شوند»
با آنکه این پردهبرداری از هدست PS VR2 بزرگترین سوالات در ارتباط با این هدست را جواب داده است، اما هنوز جزئیات زیادی وجود دارد که از آنان بی اطلاع هستیم. چیزهایی مثل قیمت یا تاریخ دقیق انتشار آن که هنوز مشخص نشدهاند. هرچند که ظاهرا قرار است به زودی کمپانی سونی اخبار بیشتری در رابطه با این هدست منتشر کند.