شش سال از معرفی ناگهانی بازی Metroid Prime 4 در رویداد E3 میگذرد. در این شش سال هم غیر از ویدیو ۴۳ ثانیهای معرفی این بازی که فقط نشان دهنده عدد چهار و پیام «بازی Metroid Prime 4 برای نینتندو سوییچ در دست توسعه است» بود، هیچ تصویر و اطلاعات دیگری منتشر نشده است.
در سال ۲۰۱۹ مشخص شد که دلیل اصلی سکوت خبری بازی Metroid Prime 4 چیست. شینیا تاکاهاشی (Shinya Takahashi)، مدیر اجرایی کمپانی نینتندو، در این سال اعلام کرد که روند ساخت بازی Metroid Prime 4 کاملا از ابتدا آغاز شده است.
«پس از معرفی بازی، فرصت ارائه اطلاعات جدید از آن را نداشتیم، اما در نتیجه ادامهدار شدن روند توسعه باید به اطلاعتان برسانیم که پیشرفتهای فعلی روند توسعه این بازی به استانداردهایی که برای دنباله مجموعه Metroid Prime وضع کردیم نرسیده است.
کمپانی نینتندو همیشه بهدنبال بالاترین کیفیت ممکن در بازیهاست و ما در فاز توسعه بازی خودمان را بهچالش کشیده و هر روز از خودمان میپرسیم که آیا بازی در آن سطح از کیفیت قرار دارد یا خیر. اگر از کیفیت بازی مطمئن نباشیم، نسبت به عرضه آن حس خوبی نخواهیم داشت و میدانیم که انتظارات طرفدارانمان هم برآورده نخواهد شد.
به همین دلیل، مشخص شد که روند توسعه کنونی بازی با چالشهای بزرگی مواجه شده و بهعنوان یک تیم توسعه مجبور شدیم که تصمیم سختی اتخاذ کنیم. تصمیم گرفتیم که ساختار توسعه بازی Metroid Prime 4 را دوباره بررسی کرده و آن را تغییر دهیم.
در نتیجه، تصمیم گرفتیم که کنسوکه تانابه (Kensuke Tanabe)، تهیه کننده بازی را برای همکاری با استودیو Retro، که مجموعه اصلی Metroid Prime را توسعه داده است، به آمریکا منتقل کرده و توسعه این بازی را از ابتدا آغاز کنیم.
معتقدیم که با همکاری استودیو Retro میتوانیم این بازی را تبدیل به همان عنوانی کنیم که میتواند انتظارات طرفداران را برآورده کند.»
استودیو Retro هم در سالهای اخیر افراد متخصص زیادی را برای توسعه بازی Metroid Prime 4 استخدام کرده است. بت نانداکومار (Bat Nandakumar) که سابقه کار کردن روی تمام نسخههای سری بازی Call of Duty: Black Ops را داشته، درکنار استفن دوپری (Stephen Dupree)، طراح ارشد بازی Donkey Kong Country: Tropical Freeze، برای توسعه قسمت چهارم بازی Metroid Prime به استودیو Retro ملحق شدند.
این استودیو در سال ۲۰۲۰ جان مارسلا (Jon Marcella) را هم استخدام کرد. مارسلا طراح محیطی بازیهای استودیو Santa Monica بوده و در توسعه بازی God of War 2 و بازی God of War Ascension هم مشارکت داشته است.
باتوجه به سکوت خبری ادامه دار استودیو Retro، احتمالا بازی Metroid Prime 4 هنوز به سطحی نرسیده که برای نمایش عمومی و رونمایی دوباره آماده باشد.