فیل اسپنسر در سخنان اخیر خود ذکر کرد که یکی از بزرگترین دلایل خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، حضور قدرتمند این کمپانی در بازار بازیهای موبایل بوده است.
پس از اعلام خبر توافق مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد برای این معامله 69 میلیارد دلاری، هیچکس از دلایل واضح پیشنهاد هنگفت مایکروسافت خبر نداشت. مشخص است که این معامله در دراز مدت سود خوبی به جیب مایکروسافت واریز میکند، اما قطعا دلایل دیگری هم در این معامله دخیل بودهاند. اسپنسر در مصاحبه اخیر خود با Bloomberg توضیحات بیشتری در اینباره داده و بهنظر میرسد که دلایل اصلی مایکروسافت برای ارائه این پیشنهاد حضور پررنگ در بازار بازیهای موبایل و کامپیوتر هستند.
«تلفنهای هوشمند بزرگترین پلتفرم گیمینگ روی زمین هستند. بیش از یک و نیم میلیارد نفر با تلفنهای هوشمند خود بازی میکنند. و فکر میکنم که مایکروسافت پلتفرم بومی خود را روی تلفنهای هوشمند ندارد. ما در بازار کامپیوتر و کنسولها فعالیت میکردیم و ظرفیت خلاق چندان زیادی برای ساخت بازیهای پرفروش موبایل نداریم.»
اسپنسر در ادامه اضافه کرد:
«تواناییهای کمپانی اکتیویژن بلیزارد در بازار موبایل و کامپیوتر، موارد مورد بحث و علاقه اصلی ما را در مذاکره برای خرید این کمپانی بودند.»
باوجود اینکه بازی Diablo Immortal مورد انتقاد بازیکنان یان مجموعه قرار گرفت، موفق شد تنها در هشت هفته بیش از 100 میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد. بیدلیل نیست که یکی از مهمترین دلایل کمپانی مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد، حضور پررنگ این کمپانی در بازار بازیهای موبایل است.
کمپانی اکتیویژن بلیزارد در کنفرانس مالی سال 2020 خود اعلام کرد که علاقمند به عرضه تمام فرنچایزهای بزرگ خود روی موبایل است. با توجه به اینکه این کمپانی هنوز بازیهای بزرگی مانند بازی World of Warcraft و بازی Overwatch را برای این بازار عرضه نکرده، احتمالا مایکروسافت برنامه شلوغی برای توسعه این عناوین خواهد داشت.