تعطیلی استودیوهای Arkane Austin و Tango Gameworks توسط مایکروسافت و حواشی آن

تعطیلی استودیوهای Arkane Austin و Tango Gameworks توسط مایکروسافت و حواشی آن

رضا مدرسی رضا مدرسی
12 روز پیش

مایکروسافت در اقدامی عجیب و ناگهانی، اعلام کرد که چندین استودیو بتزدا را تعطیل می‌کند. استودیو Arkane Austin که سازنده بازی Redfall بود، استودیو Tango Gameworks که بازی Hi-Fi Rush و بازی The Evil Within را ساخته بود، دو استودیو بزرگی هستند که توسط مایکروسافت تعطیل شده‌اند.

استودیو Alpha Dog که بازی Mighty Doom که عنوانی موبایلی است هم تعطیل شد. استودیو Roundhouse Games هم با استودیو ZeniMax Online Studios که سازنده بازی The Elder Scrolls Online است ادغام خواهد شد. مایکروسافت که هم‌اکنون ارزشی بالغ بر سه تریلیون دلار دارد، نگفته که چند نفر کار خود را از دست داده‌اند، و در واکنش به سوال IGN هم از پاسخ سر باز زده‌اند. حال IGN در حال مکالمه با Bethesda است تا آماری دقیق از تعداد افرادی که بیکار شده‌اند به دست آورد.

بازی Redfall که عنوانی ضعیف و چند نفره بود، دیگر به‌روزرسانی دریافت نخواهد کرد، و بسته‌های گسترش دهنده برای بخش تک نفره هم منتشر نخواهد شد، چرا که مایکروسافت تماما پروسه توسعه بازی را متوقف کرده است. این شرکت اعلام کرده که بازی Redfall همچنان قابل بازی خواهد بود، و مسئله پیش آمده را برای بازیکنان این محصول «جبران» خواهد کرد.

استودیوی Arkane Lyon که در حال کار روی بازی Marvel’s Blade است، در کنار استودیو Bethesda Game Studios (سازندگان بازی Fallout و بازی The Elder Scrolls و بازی Starfield)، استودیو Machine Games (سازنده بازی Indiana Jones and the Great Circle) و استودیو id Software (سازنده بازی Doom) از تعطیلی جان سالم به در برده‌اند، حداقل فعلا.

 

 

مت بوتی، رئیس استودیوهای ایکس باکس، در ایمیلی به کارمندان ایکس باکس به این موضوع اشاره کرده و مقصر ماجرا را، کمبود منابع و تغییر اولویت‌بندی‌ها اعلام کرده:

«امروز خبر تغییراتی را به شما می‌دهم که در خصوص بتزدا و ZeniMax اعمال خواهد شد. این تغییرات به این دلیل به وجود آمده‌اند که می‌خواهیم عناوین تاثیرگذار و بزرگ را در اولویت قرار دهیم، و با سرمایه‌گذاری بیشتر در این بازی‌های بلاک‌باستر که بسیاری از شما در ساخت آن‌ها مشارکت داشتید را، بیش از پیش بزرگ‌تر سازیم.

برای سرمایه‌گذاری بیشتر روی این عناوین و ساخت بازی‌های جدید، نیاز داشتیم که فرصت‌های مختلف را بازبینی کنیم تا به بیشترین میزان موفقیت دست یابیم. این تغییر در اولویت‌بندی بازی‌ها و منابع، به این معنی خواهد بود که چند تیم با هم ادغام خواهند شد، و بعضی از همکاران‌مان نیز ما را ترک خواهند کرد.

تغییراتی که حرفش را می‌زنم به این شرح هستند:

استودیو Arkane Austin: این استودیو تعطیل خواهد شد، و بعضی از کارمندانش به دیگر تیم‌های بتزدا ملحق خواهند شد. استودیو Arkane Austin تاریخچه غنی‌ای در ساخت بازی‌های تاثیرگذار و خلاقانه دارد، که همه باید به آن افتخار کنند. به‌روزرسانی اخیر بازی Redfall آخرین آپدیت این عنوان خواهد بود، چرا که توسعه بازی را کاملا متوقف کردیم. بازی و سرورهایش همچنان آنلاین خواهند بود تا بازیکنان بتوانند از آن لذت ببرند؛ با کسانی که Hero DLC بازی را خریده بودند نیز معامله خوبی خواهیم کرد و قضیه را برای آن‌ها جبران خواهیم کرد.

استودیو Alpha Dog: این استودیو هم تعطیل خواهد شد. ما قدردان خلاقیت تیم برای معرفی بازیکنان جدید به مجموعه بازی Doom هستیم. سرورهای بازی Mighty Doom در تاریخ هفت آگوست تعطیل خواهد شد، و از آن زمان بازیکنان قادر به هیچ نوع خریدی در بازی نخواهند بود.

استودیو Tango Gameworks: استودیو Tango Gameworks هم تعطیل خواهد شد. ما سپاس‌گزار تعهدی که به بازیکنان و بتزدا داشتند هستیم. بازی Hi-Fi Rush همچنان در دسترس خرید بازیکنان خواهد بود.

استودیو Roundhouse Games: تیم Roundhouse Games به استودیو ZeniMax Online ملحق خواهد شد. Roundhouse در چند بازی اخیرمان نقش کلیدی‌ای داشتند، و ملحق شدن‌شان به استودیو ZeniMax می‌تواند باعث شود که حتی بازیکنان بیشتری سراغ بازی The Elder Scrolls Online بروند.

 

 

با این تغییرات در تیم‌هایمان در استودیو Bethesda، می‌توانیم بیشتر روی بازی‌های پرسودتر و مجموعه‌های جدید سرمایه‌گذاری کنیم، بخش کوچکی از اعضای مشغول به کار در تیم انتشارات بتزدا هم از کار کنار گذاشته خواهند شد.

کسانی که کارشان تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهد گرفت، امروز از این موضوع مطلع خواهند شد، و ما از شما درخواست داریم که با همکارانی که ما را ترک می‌کنند با احترام برخورد کنید. ما از کسانی که امروز تحت تاثیر تغییرات قرار گرفتند کاملا پشتیبانی خواهیم کرد، چه در امر نقل مکان، و چه امور مرتبط به بیمه که در قانون وجود دارد.

این تغییرات نشان دهنده خلاقیت یا مهارت افرادی که امروز دچار آن‌ها شدند، نیست. متوجه هستم که تغییرات مذکور می‌تواند کار چند تیم پشتیبانی Bethesda و ZeniMax را هم مختل کند. ما این تصمیمات سخت را به این دلیل اتخاذ کردیم که ظرفیت خود برای افزایش سرمایه‌گذاری در بازی‌های پرسود و با اولویت بالای خود را بیشتر کنیم.

بتزدا همچنان یکی از ستون‌های سودآور و کلیدی ایکس باکس باقی می‌ماند. به آینده که نگاه می کنیم، بازی‌های فوق العاده زیادی را می‌بینیم. صرفا در سال ۲۰۲۴ ما شاهد بازی Starfield: Shattered Space، بازی Fallout 76 Skyline Valley، بازی Indiana Jones and the Great Circle، و بازی The Elder Scrolls Online Golden Road خواهیم بود. ما نقشه‌ها و منابع خود را برای بهترین نتیجه در این صنعت همیشه در حال تغییر و پیچیده آماده می‌کنیم، و استودیوهای Arkane Lyon، Bethesda Game Studios، id Software، MachineGames، ZeniMax Online Studios و تیم انتشارات بتزدا در بهترین موقعیت‌ها قرار خواهند گرفت تا بتوانند بازی‌های جدید بسازند و مجموعه‌های قبلی را گسترش دهند.»

مدتی پیش بود که مایکروسافت اعلام کرد قصد دارد تقریبا ۱۹۰۰ نفر از کارمندان خود را اخراج کند. تعطیلی استودیو Tango Gamesworks فقط یک سال بعد از موفقیت زیاد بازی Hi-Fi Rush در حال اعلام شدن است، عنوانی که بسیاری آن را بهترین بازی ایکس باکس در چند سال اخیر می دانستند. آرون گرینبرگ (Aaron Greenberg)، رئیس بخش بازاریابی ایکس باکس در اردیبهشت پارسال و در توییتز گفته بود که ایکس باکس نمی‌تواند بیشتر از این از بازی Hi-Fi Rush راضی باشد، و استودیو Tango توانسته این بازی را با یک معرفی غافلگیرانه عرضه کند. ماه پیش بود که این بازی در راستای مولتی پلتفرم شدن بازی‌های ایکس باکس، برای پلی استیشن 5 عرضه شد.

 

 

دینگا باکابا (Dinga Bakaba)، رئیس استودیو Arkane Lyon نیز سریعا به اتفاقات واکنش نشان داد و خطاب به مدیران اجرایی مایکروسافت نوشت:

«خطاب به هر مدیر اجرایی که این را می‌خواند می گویم: بازی‌های ویدیویی صنعتی فرهنگی/سرگرمی هستند، و وظیفه شما به عنوان یک شرکت، این است که مراقب هنرمندان و اعضای خود باشید، و به آن‌ها کمک کنید که ارزش شما را بالاتر ببرند. ما را وارد قمار طلا و جواهر خود نکنید، از ما به عنوان مورد آزمون و خطای خود استفاده نکنید، محیط کارمان را تبدیل به جنگل داروینی (بخور یا خورده شو) نکنید. وقتی بازی‌های خوب می‌سازیم، می‌گویید که شما را سربلند کرده‌ایم. وقتی وضعیت خوب نیست، شما ما را سربلند کنید. می‌دانیم که می‌توانید، چون قبلا هم این مورد را دیده‌ایم. در حال حاضر بازی‌های فوق العاده‌ای در صف نابودی قرار گرفته‌اند، و این واقعا زجرآور است. استودیو Lyon در امان مانده، اما خواهش می‌کنم در مورد این قضایا کمی فکر کنید، و به صحبت‌های کسانی که تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته‌اند احترام بگذارید، و بگذارید حرف‌هایشان شنیده شود. این داستان آن‌هاست و احساسات آنه‌است که ابرازش می‌کنند. اگر از کسی بشنوم که بگوید «نفرین بازی‌های ایمرسیو باعث این اتفاق شد»، مخصوصا اگر آن شخص از همکاران خودمان باشد… محض رضای خدا بیایید به دلایل اصلی بپردازیم، و بهانه‌های قدیمی را کنار بگذاریم. خواهش می‌کنم که بس کنید.»

تعدیل نیرو گریبان صنعت گیم را گرفته و در یک سال اخیر تقریبا ۱۰ هزار نفر از استودیوهای خود اخراج شده‌اند، ده‌ها بازی کنسل شده‌اند و چندین استودیو هم تعطیل گشته‌اند. تام هندرسون (Tom Henderson) از رسانه Insider Gaming می‌گوید که تا یک سال الی ۱۵ ماه آینده همچنان شاهد چنین اتفاقات تلخی خواهیم بود.

برچسب ها: xbox, Arkane Austin, Tango Gameworks
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.