در دادگاه مایکروسافت و کمیسیون تجارت فدرال آمریکا مدارک مهمی از کمپانیهای تحت تاثیر این معامله منتشر شده است، اما تمام اطلاعات مهم دادگاه محدود به مدارک نیست و سران این کمپانیها هم ادعاهای جالب توجهی مطرح میکنند.
جیم رایان (Jim Ryan)، رئیس SIE، در بخشی از اظهارات خود در این دادگاه ادعا کرده که ناشران صنعت با سیاستهای اشتراک گیم پس مخالف هستند و این دیدگاه یک دیدگاه گسترده و عادی بین آنها است.
یک ماه پس از اعلام خبر پیشنهاد ۶۹ میلیارد دلاری مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد، رایان در ملاقاتی که با سرمایهگذاران داشته درباره این معامله هم صحبت کرده بوده است. وکیل کمپانی مایکروسافت هم سوالاتی در رابطه با همین جلسه از رایان پرسیده است. طبق بازگویی مکالمات این جلسه توسط وکیل کمپانی مایکروسافت، رایان در جلسه به سرمایهگذاران گفته بوده که سرویس گیم پس «آنها (مایکروسافت) را مجبور به این خرید بزرگ کرده است.»
ظاهرا رایان هم با گفتن «من با ناشران صحبت کردم و همه آنها بهخاطر تخریب ارزش محصولات توسط گیم پس، از این سرویس ناراضی هستند.» سخنان این وکیل را ادامه داده است.
در ادامه، این وکیل از رایان میپرسد که «شما گفتید با همه ناشران صحبت کردید؟» و او در پاسخ میگوید:
«من همیشه با ناشران صحبت میکنم و این (نارضایتی از گیم پس) یک دیدگاه بسیار عادی بین ناشران در سالیان اخیر است.»
سرویس گیم پس در سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد و بهسرعت تبدیل به هسته اصلی بخش گیمینگ کمپانی مایکروسافت شد. به گفته این کمپانی، سرویس گیم پس تا ژانویه ۲۰۲۲ موفق به جذب حدود ۲۵ میلیون کاربر شده است. مشترکین این سرویس میتوانند با پرداخت تنها ۱۰ دلار در ماه به بیش از ۱۰۰ بازی، از جمله عناوین انحصاری ایکس باکس دسترسی داشته باشند. تمام بازیهای فرست پارتی ایکس باکس و البته بازیهای منتخب دیگر هم از اولین روز عرضه در دسترس کاربران گیم پس قرار میگیرند. به ادعای ساتیا نادلا (Satya Nadella)، رئیس کمپانی مایکروسافت، مشترکین سرویس گیم پس نسبت به کاربرانی که مشترک این سرویس نیستند، حدود ۴۰ درصد بیشتر بازی میکنند و ۵۰ درصد هم بیشتر از آنها هزینه میکنند که مشخصا برای ناشران سودآور است.
با این حال، جیم رایان در این دادگاه گفت که با توجه به هزینههای هنگفت مایکروسافت برای سرویس گیم پس، انتظار داشته که مشترکین این سرویس بیشتر از آمارهای این کمپانی باشند.
در بخش دیگری از این دادگاه، از رایان درباره احساسش نسبت به انحصاری شدن بازیهای اخیر کمپانی Bethesda برای ایکس باکس، پس از خریداری این کمپانی در سال ۲۰۲۱ توسط مایکروسافت سوال میشود.
او درباره بازی Redfall که اخیرا برای کامپیوتر و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر شده گفت «ناراضی هستم (که این بازی انحصاری شده) اما با این اتفاق مشکلی ندارم.» او سپس درباره عدم انتشار بازی Starfield برای پلی استیشن 5 گفت «ناراضی هستم اما بهنظرم ضدرقابتی نیست.»
رایان اخیرا اعلام کرده بود که در صورت خریداری کمپانی اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، اطلاعات مربوط به پلی استیشن 6 را در اختیار این کمپانی قرار نخواهد داد.