هواداران خوششانسی که موفق به خرید کنسول PS5 شدند، بالاخره در حال عادت کردن به این کنسول هستند. طبق انتظارات، کنسول PS5 مانند هر کنسول نسل جدید دیگری از قابلیتهای خاص و جالبی بهره میبرد که باعث میشوند این کنسول دارای برتری قابل توجهی نسبت به پلی استیشن 4 باشد. این کنسول دارای قابلیتهایی مانند صفحههای بارگزاری بسیار کوتاه، زیبایی گرافیکی بالاتر، ویژگیهای اجتماعی جدید، عملکرد آنلاین بهتر و چندین قابلیت جدید دیگری است که آن را نسبت به کنسول قبلی سونی در جایگاه بسیار بالاتری قرار میدهند. اما، همانند تمام کنسولها در زمان انتشار، این دستگاه در حال حاضر دارای تمام ویژگیهایی که از آن انتظار میرفت نیست. همچنین بسیاری از ویژگیها و قابلیتهایی که نبود آنها در پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو باعث ناراحتی هواداران شده بود، در پلی استیشن 5 هم وجود ندارند.
در حالی که پلی استیشن 5 تکامل مثبتی نسبت به کنسولهای نسل قبلی به شمار میرود، این کنسول همچنان فاقد ویژگیهایی است که بسیاری از مخاطبان انتظار داشتند که هنگام خرید از آنها بهرهمند شوند. سونی برای تحویل دادن صفحات بارگزاری بسیار کوتاه مجبور شد ویژگیها مهمی در بخش حافظه را قربانی کند. هنوز مسائلی در مورد نحوه نمایش کنسول PS5 وجود دارند که طبق برنامه باید پس از انتشار طی آپدیتی به آن اضافه میشدند، ولی همچنان یک ماه پس از انتشار کنسول PS5 شاهد اضافه شدن چنین ویژگیهایی نبودهایم. حتی بعضی از ویژگیهایی که در پلی استیشن 4 موجود بودند در پلی استیشن 5 در دسترس نیستند، از این ویژگیها میتوان به شخصیسازی با جزئیات بالا و قابلیتهای مهمی در نحوه بارگزاری و ذخیره اطلاعات اشاره کرد. انتظار میرود که برخی از این ویژگیها تا انتهای سال بعد به پلی استیشن ۵ اضافه شوند.
استفاده از اسلات اضافه حافظه داخلی کنسول PS5
یکی از مسائلی که با نقد گسترده هواداران روبرو شد، حافظه محدود پلی استیشن 5 است. سختافزار این کنسول، هم در نسخه دیجیتال هم در نسخه استاندارد، تنها دارای یک حافظه SSD با ظرفیت 825 گیگابایت است. درست است که این حافظه SSD شخصیسازی شده و رابطه سختافزار پلی استیشن 5 باعث میشود که مخاطبان بتوانند از صفحات بارگزاری بسیار کوتاه بهره ببرند، ولی چنین مسئلهای به قیمت محدود کردن تعداد بازیهای نصبی روی سیستم تمام میشود. پس از نصب اجباری سیستم عامل کنسول، حافظه پایهای در دسترس کنسول PS5 تنها 664 گیگابایت است.
مسئله دیگر این است که بدون نصب بازیهای پلی استیشن 5 روی حافظه اصلی، امکان اجرای این بازیها با سرعت بالا وجود ندارد. وقتی این مسئله را با مشکل حافظه محدود کنار هم بگذاریم، قابل درک است که حافظه پلی استیشن ۵ به موضوع بحثبرانگیز و حساسی تبدیل شود. البته احتمالا شرایط در آینده به همین شکل نخواهد ماند، چرا که پلی استیشن 5 دارای یک اسلات اضافه M.2 SSD برای اضافه کردن حافظه داخلی است. سونی هنوز سازگاری این حافظه داخلی اضافی با کنسول PS5 را تایید نکرده است، همچنین این شرکت لیستی از درایوهای سازگار برای اتصال به این اسلات را معرفی نکرده است. احتمالا پس از یک بروزرسانی نرمافزاری اطلاعات سازگاری این هارد درایو اعلام خواهند شد و مخاطبان میتوانند در سال 2021 از این اسلات استفاده کنند.
بک آپ گرفتن از اطلاعات ذخیره شده پلی استیشن 5 به صورت دستی
پلی استیشن ۵ با طی کردن مسیری مانند نینتندو سوییچ، راهی برای بک آپ گرفتن از ذخیرهسازیهای بازیها به صورت دستی در دسترس مخاطبان نگذاشته است. در حال حاضر، تنها راه در دسترس برای بک آپ گرفتن از ذخیرهسازیها، عضو شدن در سرویس PS Plus و آپلود کردن اطلاعات خود در PSN Cloud است. اگر مخاطبی به عضو شدن در سرویس PS Plus علاقه نداشته باشد، راه جایگزینی برای بک آپ گرفتن از ذخیرهسازیهای بازیهایتان ندارد. چنین چیزی قطعا در آینده تغییر خواهد کرد، چرا که بک آپ گرفتن دستی از ذخیرهسازی در یک درایو USB در پلی استیشن 4 ممکن بود. اما در حال حاضر، راهحلی برای بک آپ گرفتن از بازیها روی یک درایو فیزیکی وجود ندارد، چنین مسئلهای به خاطر مشکلاتی که ممکن است دارندگان کنسول PS5 در اجرای بازیها با آنها روبرو شوند بسیار مشکلساز محسوب میشود.
نرخ تازهسازی متغیر (Variable Refresh Rate) برای بازیهای پلی استیشن 5
نرخ تازهسازی متغیر (VRR) مفهوم به نسبت تازهای برای کنسولها محسوب میشود. با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بسیاری از بازیها توانایی اجرا شدن با نرخ فریم بین 60 تا 120 فریم برثانیه را در بخشهای عملکردی مختلف دارند، نیاز به نرخ تازهسازی متغیر یا VRR بیش از پیش افزایش یافته است. تنها کنسولهایی از نسل هشتم که از نرخ تازهسازی متغیر استفاده میکردند، ایکس باکس وان ایکس و ایکس باکس وان اس بودند، هیچکدام از کنسولهای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو از چنین قابلیتی بهره نمیبردند. از آنجایی که قطع و وصل شدن و گیر کردن صفحه در فریم ریتهای بالاتر قابل توجهتر است، به خصوص در صفحه نمایشهای مدرن، انتظار میرود که پلی استیشن 5 در آیندهای نزدیک با نرخ تازهسازی متغیر سازگار شود.
سازماندهی Home Screen در پلی استیشن 5
حال که به مسائل کوچکتر و ریزبینانهتر کنسول PS5 رسیدهایم، باید گفت که چنین غفلتی کاربران پلی استیشن 4 را مانند کاربران پلی استیشن 5 درگیر کرده است. هنگامی که کاربری پلی استیشن ۵ را روشن میکند، با Home Screen روبرو میشود که دارای لیستی از بازیها و برنامههایی است که اخیرا از آنها استفاده شده است. ترتیب این لیست معمولا با توجه به بازیهایی که نسبت به بقیه به تازگی اجرا شدهاند مشخص میشود، کاربران به هیچ وجه نمیتوانند این لیست را شخصیسازی کنند یا بازیهای آن را سازماندهی کنند. هیچ گزینهای برای ساخت پوشهها، بخشها، منوها یا گزینههای دیگری که با استفاده از آنها بتوان بازیهای Home Screen را شخصیسازی کرد وجود ندارد. البته باز هم باید گفت که نقد این مسئله کمی سختگیرانه به شمار میرود، ولی از طرف دیگر چنین مسئلهای با گذر زمان آزاردهندهتر میشود؛ چرا که بازیکنی که قصد عوض کردن بازیهای اجرایی خود را دارد هیچگاه هنگام مشاهده لیست بازیهای Home Screen خود ترتیب مشابهی با گذشته را مشاهده نمیکند.
برگرداندن تمها به پلی استیشن 5
در آخر، هنوز برای استفاده از تمهای کنسول PS5 گزینهای در این کنسول وجود ندارد. بازیکنانی که در Home Screen خود گشت میزنند، با همان طرحی از بازیای روبرو میشوند که آن را انتخاب کرده یا نشانگر خود را روی آن نگه داشتهاند، ولی هنوز هیچ راهی برای شخصیسازی این منظره وجود ندارد. دوباره باید گفت که اشاره به چنین مشکلی کمی سختگیرانه محسوب میشود، ولی قابلیت شخصیسازی تم کنسول قابلیت محبوبی در پلی استیشن 4 به شمار میرفت. همچنین اگر در نظر بگیریم که بازیکنان تم محبوبی دارند که در پلی استیشن 4 خود از آن استفاده میکردند، مشخص نیست که استفاده از آن تمها با رابط کاربری پلی استیشن ۵ سازگار باشد یا خیر.