سونی سه سال پیش، پلی استیشن 5 را منتشر کرد و بلافاصله، انتظارات بالایی برای چرخه عمر این کنسول شکل گرفت. البته، انتظارات همیشه برای هر کنسول پلی استیشن جدید بالا است، اما با وجود اینکه کنسول پلی استیشن 5 در کنار پلی استیشن 4 (که به لطف عناوین درخشانش یکی از بهترین کنسولهای تاریخ است)، عرضه میشد، این انتظارات حتی به نسبت شرایط معمولی هم، بالاتر بود. البته هنوز کار با پلی استیشن 5 تمام نشده است. اگر این کنسول دارای چرخه عمری مانند کنسول پلی استیشن 4 باشد، تا الان کمتر از نیمی از دوران این کنسول نسل آخر را گذراندهایم. اما با توجه به اینکه سه سال از عمر این کنسول میگذرد، سخت است که به گذشته نگاهی کنیم و تحت تاثیر چیزهایی که تا به حال دیدهایم، قرار نگیریم.
کتابخانه بازیها، چیزی است که میتواند یک کنسول را به عرش برساند یا آن را تخریب کند. در عرضه سه سال، پلی استیشن 5 توانسته مجموعه قابل توجهی از بازیهای انحصاری را به وجود آورد؛ حتی اگر برخی مشکلاتی وجود داشت که در ادامه به آن میپردازیم. در مورد بازیهای استودیوهای پلی استیشن، پلی استیشن 5 در سال ۲۰۲۱ و در همان ابتدای عرضه، شروع قویای با بازیهایی مانند بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، بازی Sackboy: A Big Adventure، بازی Astro’s Playroom و بازی Demon’s Souls، داشته است. این کنسول در همان سال میزبان عناوین تحسین شدهای مانند بازی Returnal و بازی Ratchet and Clank: Rift Apart نیز قرار گرفت. سال ۲۰۲۲ سال قویتری برای این کنسول بود و بازی Gran Turismo 7، بازی God of War: Ragnarok و بازی Horizon Forbidden West، برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه شدند. اگرچه سال ۲۰۲۳ سالی سبکتر از نظر انتشارات عناوین شخصی اول انحصاری بود، اما شاهد عرضه بازی Marvel’s Spider-Man 2 نیز بودیم.
مطالب مرتبط: آیا پلی استیشن 5 اسلیم ارزش خرید دارد؟
مطمئنا تعداد عناوین عالی ساخته شده برای پلی استیشن 5 توسط استودیوهای سوم شخص هم کم نیستند. عناوینی مانند بازی Elden Ring، بازی Baldur’s Gate 3، بازی Resident Evil 4 Remake، بازی It Takes Two، بازی Sifu، بازی Deathloop، بازی Dead Space، بازی Street Fighter 6 و بازی Alan Wake 2، تنها بخش کوچکی از کتابخانه بازیهای سوم شخص این کنسول است. پلی استیشن 5، از زمان عرضه تا به امروز، جریان ثابتی از انتشار تمامی بازیهای مهم دنیای بازیها را داشته که برخی از آنها حتی به عنوان بزرگترین عناوین تاریخ شناخته شدند. سال ۲۰۲۳ را شاید بتوان به عنوان بهترین سال برای انتشار بهترین و بزرگترین عناوین تاریخ صنعت بازی دانست، که البته همین امر کمک زیادی در افزایش محبوبیت پلی استیشن 5 داشت.
اما مشکلی که پیشتر به آن اشاره کرده بودیم که اغلب اوقات، نه تنها در پلی استیشن 5، بلکه در تمامی کنسولها نسل فعلی وجود دارد، این است که عناوین زیادی ندیدیم که به طور کامل و به درستی از سختافزار قدرتمند موجود در دسترس توسعه دهندگان، استفاده کنند. در طول سه سال گذشته، اکثر قریب به اتفاق عناوین مهم منتشر شده بزرگ و کوچک، عناوینی میان نسلی بودند و تنها تعداد انگشت شماری از بازیهای قابل توجه (که بیشتر آنها در سال گذشته منتشر شدهاند) به صورت انحصاری برای سخت افزارهای نسل فعلی توسعه یافته بودند. به این معنی که پس گذشت سه سال از عمر پلی استیشن 5، ما تازه شروع به دیدن بازیهایی کردیم که به طور کامل از سختافزار ارائه شده استفاده میکنند.
در پایان، آیا چنین موضوعی از قدرت کتابخانه پلی استیشن 5 کم میکند ؟ احتمالا نه. اگر دارنده یک پلی استیشن 5 باشید، احتمالاً اهمیتی نمیدهید که بازیهای زیادی که در کنسولهای نسل قبلی از آنها لذت میبردید، حالا روی سختافزار نسل آخر نیز قابل بازی باشند. با این حال، امید این است که با حرکت رو به جلو، عرضههای بین نسلی بسیار کمتر شوند؛ چیزی که خوشبختانه به نظر میرسد شروع شده است. به هر حال، چندین بازی بزرگ مانند بازی Alan Wake 2، بازی Dead Space، بازی Baldur's Gate 3، بازی Marvel's Spider-Man 2، بازی Star Wars Jedi: Survivor، بازی Final Fantasy 16 و بازی Cyberpunk 2077: Phantom Liberty ، امسال تنها برای پلی استیشن 5 منتشر شده بودند و خبری از آنها در کنسولهای نسل قبلی نبود.
پس تا الان متوجه شدهایم که کتابخانه بازیهای یک کنسول، از اهمیت بالایی بر خوردار است و کنسول پلی استیشن 5 شروع بسیار خوبی را تجربه کرد. به حدی که حتی میتوان استدلال کرد که سه سال اول عمر این کنسول، از سه سال اول پلی استیشن 4، بهتر بود. اما اگر بخواهیم فراتر از این پیش برویم چطور ؟ جدای از کتابخانه بازیها، پلی استیشن 5 چه عملکردی در سه سال اول عمر خود داشته است ؟
یکی از زمینههایی که بدون شک بسیاری از بازیکنان را ناامید کرد، سیاست درآمدزایی اتخاذ شده سونی در نسل فعلی کنسولها است. در همان ابتدا، تصمیم این کمپانی برای افزایش قیمت عناوینش به ۷۰ دلار، یکی از مواردی بود که با نارضایتی گستردهای از سوی طرفداران مواجه شد. حتی امروزه هم خیلیها از چنین تصمیم ناراضی هستند. البته این تنها کمپانی سونی نبود که چنین تصمیم را اتخاذ کرد و تعدادی از ناشران بزرگ مانند کمپانی Activision، کمپانی Take Two و کمپانی Square Enix و دیگران نیز شروع به عرضه عناوین خود با قیمتی ۷۰ دلاری کردند که باعث شد اکثر بازیهای پلی استیشن 5 گرانتر از استاندارد قیمتی ۶۰ دلاریای که قبلا صنعت بازی روی آن ثابت شده بود، باشد.
فروش بازیها با قیمتی بالاتر تنها تصمیم قیمت گذاری مشکوک سونی نبود. پلی استیشن 5 در سال ۲۰۲۰ با قیمت بالایی عرضه شد، اما در سال ۲۰۲۲، این کمپانی یک افزایش قیمت را در تعداد از مناطق از جمله اروپا، بریتانیا، ژاپن و کانادا، اعمال کرد و حتی جدیدترین مدل این کنسول که از آن به عنوان پلی استیشن 5 اسلیم نیز یاد میشود، در ژاپن قیمت بالاتری خواهد داشت. در عین حال، این کمپانی قیمت تمامی سطوح سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس را برای اشتراکهای ۱۲ ماهه افزایش داده است. حالا بازیکنان برای خرید سطح Essential باید ۲۰ دلار، برای سطح Extra ۳۵ دلار و برای سطح Premium باید ۴۰ دلار بپردازند. جای تعجبی هم نیست که این تصمیمات باعث نارضایتی جامعه بازیکنان شده باشد.
با این حال، بر عکس این تصمیمات، سونی تا حد زیادی در بحث ارائه لوازم جانبی برای پلی استیشن 5، طرفداران را تحت تاثیر قرار داده است. از کنترلر Access گرفته تا کنترلر DualSense Edge، هدست Pulse 3D و حتی کاورهای بدنه کنسول، از نمونه لوازمی است که بازیکنان میتوانند تهیه کنند. در کل، این کمپانی به شکل ثابتی به ارائه لوازم جانبی برای این کنسول پرداخته که به روشهایی مختلف و به شکلی قانونی، تجربه بازی کاربران را دگرگون کرده است. مطمئناً تصمیمات سونی در مورد سیاست قیمتگذاری، شامل لوازم جانبی نیز میشود که برخی از آنها مانند کنترلر DualSense Edge موجب تعجب بازیکنان شد. به درد بخور بودن دیگر لوازم جانبی هم، مانند PlayStation Portal آینده، هنوز تحت بررسی است. با این وجود، به طور کلی مجموعهای متنوع و قوی از لوازم جانبی کنسول پلی استیشن 5 برای کاربران در دسترس است. بازار طیف وسیعی از گزینهها را ارائه کرده که مطابق با اولویتها و نیازهای مختلف است و به کاربران امکان میدهد تجربه بازی خود را با تجهیزات جانبی و افزونههای مختلف، سفارشیسازی کنند.
مطالب مرتبط: هر آنچه که باید در مورد پلی استیشن 5 اسلیم بدانید
حالا که در مورد لوازم جانبی گفتیم، واضح است که باید در مورد هدست PS VR2 نیز صحبت کنیم، با اینکه چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد و مشکل دقیقا همین است. هدست PS VR2 به لطف پیشرفتهای عظیمی که در بحث سختافزار، تکنولوژی و کنترلرهای خود به نسبت نسخه قبلی خود داشته است، توسط طرفداران ستوده شد، اما مشکلاتی هم با این هدست همراه است. در وحله اول، قیمت این هدست بسیار زیاد است که موجب آن شد که بسیاری از خریداران بالقوه را از خود دور کند. اما مهمتر از آن، پشتیبانیای بود که این هدست در ماههای اولیه خود تجربه کرد. تنها چیزی که میتوانست بازیکنان را متقاعد کند که در خرید خود به قیمت این هدست توجهی نداشته باشند، میتوانست ارائه یک کتابخانه قوی باشد. از زمان عرضه آن در فوریه ۲۰۲۳ تا به امروز، این هدست از کتابخانه ضعیفی از عناوین برخوردار بوده است. قابل توجه ترین عنوان در کتابخانه بازیهای هدست PS VR2، بازی Horizon Call of Mountain بود که حتی با اینکه همراه با این هدست منتشر شد، به تنهایی تاثیر زیادی در فروش این هدست نداشت. وضعیت فعلی این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است هدست PS VR2 با سرنوشتی مشابه روزهای کمتر موفق کنسول پلی استیشن Vita روبرو شود. امیدها به پتانسیل پشتیبانی قویتر و کتابخانه قانعکنندهتر در ماهها و سالهای آینده بسته شده است، اما چشمانداز کنونی شروعی چالشبرانگیز را برای دستگاه نشان میدهد.
مطمئناً کنسول پلی استیشن 5 سه سال اولیه چرخه عمر خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. با اینکه مشکلاتی وجود دارد که ممکن است در آینده حل شوند، اما کتابخانه درخشان این کنسول، یکی از مهمترین دلایل این موفقیتها بوده است. یک مجموعه بازی قوی اغلب میتواند مشکلات دیگر را کاهش دهد و کنسول پلی استیشن 5 در این زمینه عملکردی عالی از خود به جای گذاشته است. با عملکرد چشمگیر در سه سال اول، انتظارات برای آینده بسیار زیاد است، که نویدبخش هیجان ادامه دار برای کاربران فعلی و بالقوه است.