مایکروسافت بالاخره به صورت رسمی از ایکس باکس سری اس رونمایی کرد و همانند اکثر اعلامیههای رسمی مایکروسافت، همراه با این خبر هم یک نگرانی اجتنابناپذیر دیگر به دل طرفداران ایکس باکس اضافه شد. مایکروسافت همیشه از یک رویکرد و سیستم اسمگذاری عجیب برای پلتفرمهایش استفاده کرده و پس از اولین نسل که ایکس باکس نام داشت، ایکس باکس 360 و بعد از آن، ایکس باکس وان را دیدیم و اکنون، دوباره به نام ساده ایکس باکس بازگشتهایم. البته این بار، مجموعهای از حروف و پسوندهای مخلتف هم برای آن در نظر گرفته شده است. سردرگمی طرفداران از نام کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس شاید جدید باشد، اما کاملا قابل پیشبینی بود.
به نظر میرسد مایکروسافت به دنبال جذب یا حتی نوعی سواستفاده از نسل تازهای از گیمرها (و البته، والدین آنها) است که آشنایی خوبی با سیستم نامگذاری گوشیهای هوشمند و به طور کلی، این بازار دارند. اگر به Google Store بروید و گزینه «گوشیها» را انتخاب کنید، این موارد را به ترتیب میبینید: Pixel 4a، Pixel 4، Pixel 3a، Pixel 5 و Pixel 4a (5G). در فروشگاه اپل نیز با چنین لیستی مواجه خواهید شد: iPhone 11 Pro، iPhone 11، iPhone SE و iPhone Xr. این سیستم نامگذاری، به شدت گیچکننده و البته، کاملا استاندارد برای این نوع تجهیزات، یعنی گوشیهای هوشمند است. پس چرا در کنسولهای بازی از آنها استفاده نکنیم؟! اگر میلیونها کاربر گوشیهای همراه میتوانند با کمی غر زدن و البته، کمی گوگل کردن از میان این میدان مین عبور کنند، پس قطعا بخشی از آنها میتوانند مفهوم ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و ایکس باکس وان اس را درک کنند.
همزمان با درک این اطلاعات، باید به یاد داشته باشیم که مایکروسافت صرفا میخواهد که بازیکنهای احتمالی را به اکوسیستم ایکس باکس بکشاند و به نظر نمیرسد که چگونه رسیدن آنها به این پلتفرم، برای مایکروسافت علاقه یا اهمیتی داشته باشد. صاحبان ایکس باکس سری اس، سری ایکس و ایکس باکس وان میتوانند بازیهای فرستپارتی یکسانی را بازی کنند و تا سالها، از مزایای سرویس Xbox Game Pass بهره ببرند. این در حالی است که ناشران تردپارتی باید تصمیم بگیرند که کدام گروه از بازیکنها را در چه مقطعی از شروع عمر نسل بعد کنسولها، تنها بگذارند. اگر مردم با وجود تمام این توضیحات، همچنان نمیتوانند متوجه مفهوم موردنظر مایکروسافت شوند، اختلاف هزینه و قیمت جذاب 299 دلاری ایکس باکس سری اس قطعا به آنها کمک بیشتری خواهد کرد.
مایکروسافت عاشق هیاهو درست کردن است
در ابتدای مطلب گفته شد که سردرگمی ناشی از سیستم اسمگذاری کنسولهای مایکروسافت قابل پیشبینی بوده است چون در گذشته هم همین مشکلات درباره برندینگ ایکس باکس نیز دیده شده بود. وقتی که ایکس باکس 360 در روز عرضه با دو نسخه Core و Pro عرضه شد، گیمرها گیج شده بودند. در آن زمان، مهمترین عامل تصمیمگیرنده درباره انتخاب یکی از این دو نسخه این بود که «آیا میخواهید به Xbox Live دسترسی داشته باشید؟»
اگر آنلاین شدن برایتان اهمیتی نداشت، میتوانستید نسخه ارزانتر Core با کارت حافظه را خریداری کنید. اگر میخواستید دستگاهتان به اینترنت و سرویس Live وصل شود، باید نسخه گرانتر با هارد دیسک داخلی Pro را میخریدید. توجه کنید که این اتفاق در سال 2005 رخ داده بود؛ یعنی زمانی که سرویس Xbox Live تازه داشت جای خودش را پیدا میکرد و دسترسی اینترنتی دستگاههای الکترونیکی چندان همهگیر نشده بود. برای یادآوری بیشتر و بهتر نیز باید بگوییم که YouTube هم در همین سال معرفی شد و گوشیهای iPhone برای اولین بار، دو سال بعد از آن به بازار آمدند. انتخاب بین ایکس باکس، ایکس باکس 360 Pro و ایکس باکس 360 Core و درک درست تفاوتهای آنها در آن روزها قطعا کار سختتری از تصمیم گرفتن بین ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در زمان حال است.
اما سوالاتی که خریداران احتمالی کنسولهای ایکس باکس باید امروز بپرسند چیست؟ به طور کلی، میتوان با پاسخ به این سوالها، متوجه شد که چه کنسولی مناسب شما است: آیا یک تلویزیون 4K که از حالت اتوماتیک low-latency (ALLM) پشتیبانی کند و مجهز به HDMI 2.1 و نرخ رفرش متغیر (VRR) باشد، دارید؟ آیا قصد دارید چنین تلویزیونی در آینده بخرید؟ اگر پاسختان «خیر» است، پس ایکس باکس سری اس مناسب شما است. اگر چنین تلویزیونی دارید، قطعا باید به سراغ نسخه قدرتمند کنسول یعنی ایکس باکس سری ایکس بروید. آیا میخواهید فقط یک کنسول ایکس باکس داشته باشید که بتوانید با دوستانتان، بازی Fortnite یا بازی Warzone را تجربه کنید و شاید هم سری به بازی Halo Infinite بزنید؟ پس ایکس باکس وان بخرید (یا ایکس باکس وان فعلیتان را نگه دارید.) و هر وقت که خودتان آماده بودید، به سراغ نسل بعد بروید.
تا زمانی که عمر ایکس باکس 360 تمام شده بود، انقدر نسخههای مختلفی از آن وجود داشت که تفاوت بین آنها حتی برای فروشندگان این کنسولها هم سخت میشد. ایکس باکس 360 اس در دو نسخه 4 و 250 گیگابایتی عرضه میشد و به غیر از این دو، نسخههای لیمیتد خاصی با درایوهای بیشتر هم وجود داشت. در کنار این نسخه جدیدتر و باریکتر، نسخههای متعدد دیگری نیز وجود داشت: ایکس باکس 360 Core، Arcade، Elite، Super Elite و دو نسخه Premium که یکی با پورت HDMI عرضه میشد و دیگری، بدون آن. هر کدام از این سیستمها، ویژگیها و تجهیزات مشابهی با یکدیگر داشتند و حتی کاربران و مشتریان ایکس باکس در این شرایط هم اعتراض چندانی نکردند. بعد از آن بود که مایکروسافت ایکس باکس 360 ای (E) را عرضه کرد که ظاهر آن بسیار شبیه به ایکس باکس وان بود و در واقع، با هدف شناساندن و افزایش فروش ایکس باکس وان ساخته شده بود. مایکروسافت با عرضه ایکس باکس وان در دو نسخه مجهز به کینکت و بدون کینکت، دوباره این کار را انجام داد و پس از آن هم که ایکس باکس وان الیت، ایکس باکس وان اس، ایکس باکس وان اس تمام دیجیتالی و ایکس باکس وان ایکس عرضه شدند. اسامی و SKUهای گیجکننده به امضای مایکروسافت در کنسولهایش تبدیل شده است و نکته جالب این است که مصرفکنندگان و مشتریان این پلتفرمها هم در نهایت و با وجود تمام سردرگمیها، بالاخره تفاوت هر کدام از نسخهها با یکدیگر را متوجه میشوند و کنسول موردنظر خود را پیدا میکنند.
نسل تازهای از بازیکنهای نسل بعد
افرادی که توانستند سیستم نامگذاری پیچیده ایکس باکس 360 و نسخههای متعدد آن را پشت سر بگذارند، همان کسانی هستند که توانستند کابوس نامگذاری پیچیده گوشیهای همراه که با معرفی iPhone در سال 2007 شروع شد را تحمل کنند. مخاطبان هدف کنسولهای ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس نیز بازیکنانی هستند که کم و بیش، با کنسولهای بازی و برندینگ عجیب و غریبی که ممکن است از یک نسل به نسل دیگر منتقل شود، آشنا هستند. البته که شرایط عوض شده است. اینترنت عوض شده است و پیدا کردن تفاوتها و درک سیستم نامگذاری کنسولهای مایکروسافت همچنان آسانتر از وقایع و سختافزارهای جدید رایانههای شخصی است.
با این وجود، آیا بازیکنها و والدینی وجود خواهند داشت که گیج و سردرگم شوند؟ قطعا. همین موضوع که با معرفی رسمی ایکس باکس سری اس، عبارت Xbox One به یکی از موضوعات Trending در توییتر تبدیل شد، خود نشاندهنده بخشی از این سردرگمی است. اما با وجود این موضوع، مایکروسافت مشخصا به برندینگ و تبلیغات ایکس باکس به روال عادی خود ادامه خواهد داد و قطعا اگر این سیستم به ضررش تمام شده بود، تا الان از آن استفاده نمیکرد. در نهایت هم پیدا کردن تفاوتهای ایکس باکس سری اس 299 دلاری با ایکس باکس سری ایکس 499 دلاری کار بسیار راحتتری از تفاوت قائل شدن بین نسخههای Pro، Arcade، Elite و Slim در روزهای 360 خواهد بود. حقیقت این است که هر کدام از ما با هر سطح آگاهی و دانشی که از یک حوزه یا صنعت داریم، ممکن است هنگام خرید دستگاهی از صنعتی دیگر، همینقدر گیج و سردرگم شویم. ما گیمرهای حرفهای که میتوانیم ساعتها درباره یک ژانر یا بازی خاص یا همین تفاوتهای بین کنسولها صحبت کنیم، ممکن است موقع انتخاب یک ماشین ظرفشویی جدید یا حتی خرید یک گوشی همراه، دچار سوالات زیادی شویم و به گوگل و دوستان توییتریمان پناه ببریم.
همانطور که پیش از این هم گفته شد، ما حتی اگر در سختترین شرایط هم قرار بگیریم، سعی میکنیم به دنبال منطق وقایع باشیم. اگر توانستیم در همه این سالها، با نسخههای مختلف و عجیب و بعضا مشابه گوشیهای هوشمند گوگل و آیفون کنار بیایم، چرا نتوانیم همین کار را برای کنسولهای بازی انجام دهیم؟ انگار مایکروسافت هم این موضوع را میداند و مطمئن است که هر وقت نیاز داشته باشیم، حاضریم گیجکنندهترین اطلاعات را هم به شکلی منطقی، برای خودمان توجیه و بازتعریف کنیم.