بازی رزیدنت ایول: مستر ایکس و نمسیس را بشناسید

بازی رزیدنت ایول: مستر ایکس و نمسیس را بشناسید

مجید ارغوانی مجید ارغوانی
4 سال و 3 ماه پیش

مستر ایکس و نمسیس که هر دو در بازی‌های مجموعه رزیدنت ایول (Resident Evil) کت‌های بلند چرمی می‌پوشند و به دنبال شما می‌گردند تا شکارتان کنند، دو دشمن بسیار ترسناک این بازی‌ها محسوب می‌شوند. شما هم به عنوان طرفدار این مجموعه بازی، شاید دلتان بخواهد بدانید که این شخصیت‌ها دقیقا چه کسانی یا چیزهایی هستند، چرا که حالا با معرفی بازسازی بازی Resident Evil 3 می‌دانیم، نمسیس قرار است میراث‌دار مستر ایکس در بازی دوم باشد و به دنبالتان بیفتد. 

برای شروع از ابتدایی‌ترین موارد، باید بگوییم که مستر ایکس یک تایرنت است. یکی از وحشتناک‌ترین موجود در دنیای رزیدنت ایول که ممکن است به آن‌ها برخورد کنید. نمسیس نیز، که یک دشمن کاملا متفاوت در نوع خود محسوب می‌شود، در واقع از بدن و فیزیک یک تایرنت ساخته شده است. اما مستر ایکس و نمسیس هیچ‌کدام تایرنت‌های معمولی نیستند. ابتدا باید بدانیم که تایرنت چیست؟ در حقیقت، نام کامل ویروس تی (T-Virus)، ویروس تایرنت (Tyrant-Virus) است. 

در واقع تایرنت‌ها نوعی از هیولاها بودند که شرکت آمبرلا بنا داشت آن‌ها را تولید کند. زامبی‌هایی که توسط ویروس تی ساخته شدند، یک کشف اتفاقی برای دانشمندان آمبرلا محسوب می‌شوند. اگرچه آمبرلا بعدا برای زامبی‌ها هم موارد استفاده‌ای پیدا کرد، در ابتدا به دنبال ساختن نمونه‌های پیشرفته‌تر تسلیحات بیولوژیکی بود. 

تایرنت‌ها، به عنوان بخشی از پروژه تایرنت، تسلیحات بیولوژیکی پیشرفته‌ای بودند که آمبرلا قصد داشت در دهه ۱۹۸۰ میلادی با ویروس تی به ساخت آن‌ها برسد. چیزی بسیار قدرتمند، و در عین حال آن‌قدر به هوش انسان میزبان خود وفادار که قادر باشد با استفاده از آن، به سراغ ماموریت‌های مشخص و مسیرهای تعیین شده برود. پروژه تایرنت به طور رسمی در سال ۱۹۸۸ آغاز شد، اما آمبرلا در مسیر نگه داشتن ذهن انسان میزبان در فرایند خلق تایرنت‌ها به مشکلاتی برخورد. آمبرلا برای سوژه‌های آزمایش‌های ویروس تی از زندانی‌ها استفاده می‌کرد. جزیره راک‌فورت که توسط آمبرلا اداره می‌شد، در واقع یک زندان بزرگ بود که آمبرلا در آن زندانی‌ها را تحت آزمایش قرار می‌داد. نیمه ابتدایی بازی کد ورونیکا در این جزیره می‌گذرد. 


تلاش‌های اولیه برای خلق تایرنت‌ها با موفقیت همراه نبود، چرا که تنها یک نفر در ۱۰ میلیون انسان می‌توانست فرایند دگردیسی و تبدیل به تایرنت را دوام بیاورد و زنده بماند یا در بهترین حالت، دچار مرگ مغزی نشود. در بهار ۱۹۹۸ یک شاخه جدید از ویروس تی که با نام شاخه اپسیلون شناخته می‌شود، کامل شد. این ویروس جدید می‌توانست احتمال تبدیل شدن میزبان به تایرنت را افزایش دهد و بدن انسان این تغییر را دوام بیاورد. به علاوه این ویروس سریع‌تر عمل می‌کرد و حتی تایرنت درشت‌اندام‌تر و قدرتمند‌تری را تحویل می‌داد. 

در نهایت، اگرچه احتمال موفقیت آزمایش ویروس تی به میزان زیادی افزایش یافته بود، بسیاری از میزبان‌ها در این فرایند کشته شدند. خوشبختانه برای آمبرلا، سه تایرنت موفقیت‌آمیز ساخته شدند که با نام‌های تی-001 و تی-002 و نیز تی-011 شناخته می‌شوند.

تی-001 توسط آمبرلا کنار گذاشته شد، چرا که در فرایند تبدیل به میزان زیادی از عقلانیت او کاسته شده بود و عملا به دردنخور بود. اما تی-002 و تی-011 همچنان آزمایش می‌شدند. بلافاصله پس از این‌که آزمایشگاه آرکلی در جریان شیوع رزیدنت ایول 0 و 1 مورد حمله قرار گرفت، یک کلون ساخته شده از تی-002 از آزمایشگاه رهاسازی شد، تا تحقیقات پروژه تایرنت بتوانند ادامه پیدا کنند. اکثر تایرنت‌های موجود در بازی‌های بعدی، کلون‌های بهبودیافته از این نمونه تی-002 بودند. این کلون‌های ساخته شده، منجر به ساخت تایرنت‌های کلون‌شده تی-103 شدند، که می‌شد آن‌ها را از طریق فرایند کلون کردن انبوه‌سازی کرد. فرایند کلون کردن، احتمال شکست در مرحله تبدیل را که در ساخت تایرنت از طریق یک میزبان وجود داشت، به صفر نزدیک کرد.

در نتیجه، مستر ایکس از یکی از تایرنت‌های انبوه‌سازی شده کلون شد، اما در واقع با نام تی-00 شناخته می‌شود. مشخص نیست که آیا تفاوتی بین ویژگی‌های یک تی-103 و یک تی-00 وجود دارد یا این‌که تی-00 تنها نام یکی از تایرنت‌های تی-103 با ماموریتی خاص در جریان شیوع راکون سیتی است. در نهایت هم، تفاوت چندانی ممکن نیست و مستر ایکس کم و بیش یک تایرنت تی-103 است که از طریق کلون سازی تی-002 خلق شده است. مستر ایکس از راه هوایی به راکون سیتی منتقل شده و دو هدف داشته است: به دست آوردن و احیای ویروس جی (G-Virus) و کشتن همه بازماندگان در اداره پلیس راکون سیتی.

دلیل این‌که مستر ایکس، یا تایرنت تی-00 در ادامه داستان قدرتمندتر شد و ناگهان به سوپر تایرنت تبدیل شد، این بود که جراحاتی را تحمل کرد که منجر به غیرفعال شدنِ «کاهنده قدرت» (Power Limiter) او شدند. دستگاهی که روی هر تایرنت نصب است تا آن‌ها را از تغییرات بیشتر باز داشته و جلوی پیشرفت تا جایی که دیگر قابل کنترل نباشند و عقلانیت خود را از دست ندهند را بگیرد. به عبارت دیگر، آمبرلا از دستگاه کاهنده قدرت استفاده کرده تا مطمئن باشد، تایرنت‌ها در محدوده قابل کنترلی از آشوب باقی می‌مانند و آن‌چنان قدرتمند نمی‌شوند که دیگر نتوان آن‌ها را کنترل کرد.

در جریان همین ماموریت آمبرلا در راکون سیتی بحران‌زده، نمسیس را هم به این شهر منتقل کرد. نمسیس که همچنین با نام نمسیس-تی تایپ (Nemesis-T Type) هم شناخته می‌شود، نسبتا با مستر ایکس تفاوت دارد. حداقل ظاهر این دو تایرنت با هم متفاوت است و نمسیس گرچه عضلاتی بدون پوست دارد، در حقیقت همانند مستر ایکس یک تایرنت تی-103 محسوب می‌شود، اما چند تفاوت جزئی و یک فرق بسیار بزرگ بین آن‌ها وجود دارد. در حالی که تایرنت‌‌های تی-103 و شخص مستر ایکس، از هوشی تقریبا برابر با انسان، اما اندکی کم‌تر برخوردار بودند، نمسیس در این حیطه از ویژگی‌هایی اضافه بهره می‌برد.

به عنوان بخشی از ماموریتش، نمسیس به راکون سیتی فرستاده شده بود تا قابلیت‌های قدرتمندترش در تشخیص چهره‌های منحصر به فرد را برای پیدا کردن و شکار آن‌ها آزمایش کنند. در حالی که مستر ایکس ماموریت داشت همه بازماندگان اداره پلیس راکون سیتی را نابود کند، ماموریت نمسیس نابود کردن افراد خاصی در این اداره بود. او ماموریت داشت اعضای استارز (S.T.A.R.S.) را پیدا کرده و بکشد. در واقع، نمسیس تصاویر هر یک از اعضای استارز را دیده بود و آن‌ها را می‌شناخت. نمسیس همچنین مسلح به یک راکت لانچر روی شانه‌اش هم بود تا قدرت هدف‌گیری و شلیک با سلاح هم در او آزمایش شود. 

اگرچه مستر ایکس و نمسیس هر دو تایرنت‌های تی-103 هستند، و از فیزیک مشابهی برخوردارند، نمسیس بخشی از یک آزمایش بود که طی آن، یک انگل به نام «نمسیس آلفا» وارد بدن او می‌شد و کنترل مغزش را بر عهده می‌گرفت. انگل نمسیس به گونه‌ای طراحی و دستکاری شده بود که کمبود هوشِ تایرنت‌های معمولی تی-103 را جبران کند. هوش پایین تی-103 ها باعث می‌شد آن‌ها در یک منطقه جنگی کم‌تر قابل کنترل باشند و از ارزش و کارایی آن‌ها به میزان زیادی کاسته بود.


انگل نمسیس توسط شعبه اروپایی آمبرلا ساخته شده بود. آمبرلای اروپا بیشتر در زمینه‌های هوش و عقلانیت تمرکز داشت در حالی که مراکز آمبرلا در آمریکا به دنبال ساخت سلاح‌های بیولوژیک با قدرت و مهارت‌های فیزیکی زیاد بودند. نمسیس در نهایت محصولی مشترک از آمبرلای آمریکا و خلاقیت‌های شعبه اروپای این شرکت بود که منجر به خلق یکی از قدرتمندترین و نهایی‌ترین نمونه‌های تسلیحات بیولوژیکی شد. 

این تئوری را نیز می‌شود در نظر گرفت که نمسیس ماموریت داشت تا اعضای مشخصی از استارز را که از وقایع آزمایشگاه آرکلی در رزیدنت ایول 0 و 1 جان سالم به در برده بودند به قتل برساند. چون این اعضای استارز موفق شده بودند در نهایت تایرنت تی-002 آمبرلا را بکشند. شاید آمبرلا حس کرده بود که اگر نمسیس بتواند اعضای باقی‌مانده استارز را در راکون سیتی بکشد، برتری خودش نسبت به دیگر تایرنت‌ها را به اثبات رسانده و خود را به عنوان سلاح بیولوژیکی برتر مطرح کرده است.

در جریان بازی Resident Evil 3، انگل نمسیس قابلیت‌های دیگری را علاوه بر کنترل ذهن میزبان به نمایش گذاشت. در مواقعی که نمسیس صدمه می‌دید، انگل نمسیس قادر بود موادی شیمیایی در بدن او ترشح کند که به گسترش فیزیکی او منجر می‌شدند و او را قدرتمندتر می‌کردند. در جایی از بازی بعد از چندین بار جنگیدن با نمسیس، بدنِ تی-103 او کاملا نابود می‌شود، و انگل نمسیس درون آن زنده می‌ماند و خود را در یک هیبت بسیار بزرگ به نمایش می‌گذارد. این اساسا ماهیت نمسیس را مشخص می‌کند: نمسیس مستر ایکسی است که یک انگل غول آسا در بدن آن زندگی می‌کند و کنترل بدن و ذهنش را در دست دارد.

به طور جزئی‌تر، انگل نمسیس در زمانی که در اندازه سلولی و نوزادی بود در قشای مغزی تایرنت کار گذاشته شد. این انگل با رشد کردن، اعصاب میزبان خود را نابود می‌کند و آن‌ها را با عصب‌های مخصوص به خودش جایگزین می‌کند که همه به او متصل هستند. به عبارت دیگر، میزبان، یا در این مورد تایرنت، به یک عروسک خیمه شب بازی برای انگل نمسیس تبدیل می‌شود که کاملا تحت کنترل او است.

مشخص نیست که آیا هیچ کدام از قابلیت‌های ابتدایی مغز تایرنت دست‌نخورده باقی می‌ماند. مثلا نمی‌دانیم که حافظه یا هوشیاری تایرنت سر جای خود قرار دارد یا مغز او به طور کامل با انگل نمسیس جایگزین شده است. به علاوه، نمسیس قادر است افراد زنده را با وارد کردن ویروس به جریان خونشان از طریق ترشحات پوستی به ویروس تی آلوده کند. بدن تایرنت تی-103 به این ترشحات آغشته است، تا بتواند راحت‌تر قربانیان را آلوده کند و نیازی به گاز گرفتن همانند زامبی‌های معمولی نداشته باشد.

تا به امروز، تایرنت نمسیس-تی تایپ تنها یک بار مورد استفاده قرار گرفته و آن هم در جریان اتفاقات بازی Resident Evil 3 بوده است و آمبرلا بعد از آن پروژه نمسیس را متوقف کرد و دلایل این تصمیم را هم توضیح نداده است. از طرف دیگر، تایرنت تی-103 پس از اتفاقات بازی‌های رزیدنت ایول 2 و 3 باز هم در تعدادی محدود تولید شد و نمونه تی-011 هم ادامه پیدا کرد. بعد از فروپاشی آمبرلا، گزارش‌ها از وجود سه تایرنت در شرق اروپا در سال ۲۰۱۱ حکایت کردند، اما نوع و سری آن‌ها هرگز مشخص نشدند.

امیدواریم که در بازی Resident Evil 3 Remake که نمسیس در آن حضور دارد، اطلاعات بیشتری از ریشه شکل‌گیری و عملکرد آن ارائه کند، چرا که طرفداران بسیاری تشنه جزئیات بیشتر و داستان‌های مشخص‌تری از انگل نمسیس هستند. فضای زیادی برای پر کردن با وجود پیشینه قدرتمند داستانی وجود دارد و احتمالات بسیاری هستند که باید منتظر آن‌ها باشیم. 

اما فقط یکی از تئوری‌های ممکن، می‌تواند ارتباط بین انگل نمسیس و انگل لاس پلاگاس که در بازی Resident Evil 4 معرفی شد باشد، چرا که هر دو انگل از اروپا می‌آیند و ویژگی‌های مشترک بسیاری از جمله تحت کنترل گرفتن مغز میزبان را دارند. هر چه باشد، پیشینه شخصیت منفی بازی Resident Evil 4 یعنی آزموند سدلر (Osmund Saddler) کمی مرموز است، اگرچه او ارتباطات عمیقی با صنعت تسلیحات بیولوژیک و تحقیقات پیرامون آن دارد و حتی می‌دانست که انگل لاس پلاگاس را در کجای اسپانیا می‌شود پیدا کرد.

با این‌که به وضوح می‌دانیم مستر ایکس چیست و کیست، پیشینه داستانی نمسیس و انگل او از ابهامات بسیاری برخوردار است. در حالی که Resident Evil 3 برای عرضه به صورت بازسازی آماده می‌شود، امیدواریم که بالاخره بتوانیم تصویر واضحی از یکی از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین هیولاهای مجموعه‌ی رزیدنت ایول به دست آوریم. 

بازی Resident Evil 3 Remake توسط کپکام در حال ساخته شدن است و در تاریخ سه آوریل ۲۰۲۰ (۱۵ فروردین ۱۳۹۹) برای پلتفرم‌های PC، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عرضه خواهد شد.


برچسب ها: Resident Evil
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.