سه سال از روزی که کمپانی Bethesda اعلام کرد استودیو MachineGames درحال توسعه بازی Indiana Jones and the Great Circle است میگذرد. این کمپانی در همان زمان اعلام کرده که بازی یک داستان کاملا جدید از ماجراجوییهای ایندیانا جونز را روایت خواهد کرد که توس تاد هاوارد (Todd Howard) نوشته شده و هاوارد بهعنوان تهیهکننده اجرایی هم روی روند توسعه آن نظارت خواهد داشت.
در این سه سال هیچ خبر یا تصویری از بازی Indiana Jones and the Great Circle منتشر نشد، تا اینکه در رویداد Developer Direct ایکس باکس بالاخره اولین تریلر گیمپلی آن به نمایش درآمد و رسما از این بازی رونمایی شد. علاوه بر رونمایی از بخشهایی از گیمپلی، حالا اطلاعات بسیار بیشتری از این بازی در دست داریم که در ادامه مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.
داستان بازی Indiana Jones and the Great Circle در سال 1937، بین وقایع فیلم Indiana Jones and the Raiders of the Lost Arc و فیلم Indiana Jones and he Last Crusade رخ میدهد و درواقع دومین ماجراجویی بزرگ ایندی محسوب میشود. در ابتدای بازی، ایندی شغل عادی خود را بهعنوان پروفسور دانشگاه مارشال برعهده دارد، اما وقتی یک دزد شبانه به موزه دانشگاه دستبرد میزند، همه چیز بههم میریزد. این دزد غول پیکر یکی از اشیا باستانی موزه را به سرقت میبرد که در نگاه اول هیچ قدرت بهخصوصی ندارد، اما خیلی زود مشخص میشود که شیء دزدیده شده ارتباط مستقیمی با معمای «حلقه عظیم» دارد. اینجاست که جهانگردی جدید باستانشناس دوست داشتنی داستان آغاز میشود و او را به مناطق مختلف دنیا مثل واتیکان، هیمالیا، مصر و تایلند میکشاند.
بهمحض رونمایی از بازی Indiana Jones and the Great Circle و معرفی شدن استودیو MachineGames بهعنوان سازندگان بازی، بزرگترین سوالی که در ذهن طرفداران شکل گرفت این بود که آیا همانطور که از چنین عنوانی انتظار میرود، زاویه دوربین بازی سوم شخص است یا بهخاطر مهارت این استودیو در ساخت عناوین اول شخص، شاهد یک بازی اول شخص خواهیم بود. حالا میدانیم که استودیو MachineGames به مهارتهای خود اعتماد کرده و این بازی را بهعنوان یک تجربه اول شخص توسعه داده است. البته، در بخشهای مختلفی از بازی زاویه دوربین به سوم شخص تغییر میکند. برای مثال، در کاتسینهای بازی و بخشهای خاصی از گیمپلی زاویه دوربین به سوم شخص تبدیل میشود.
مطالب مرتبط: چرا سازندگان بازی Indiana Jones and the Great Circle دوربین اول شخص را انتخاب کردند؟
استودیو MachineGames همیشه در خلق مبارزات هیجانانگیز در بازیهای خود موفق عمل کرده، اما باید از بازی Indiana Jones and the Great Circle چه انتظاری داشته باشیم؟
همانطور که انتظار میرود، مبارزات این بازی مانند دیگر ماجراجوییهای ایندیانا جونز روی تیراندازی با اسلحه گرم متمرکز نیست و این خلاف چیزی است که معمولا در بازیهای این استودیو دیده بودیم. در مصاحبهای که از یرک گوستافسون (Jerk Gustafsson)، کارگردان بازی Indiana Jones and the Great Circle، روی وبسایت رسمی LucasArts منتشر شده، او مبارزات این بازی را «ساده و سهمگین» توصیف میکند. به گفته گوستافسون، تمرکز مبارزات بازی روی مبارزات تن به تن است و بازیکنان میتوانند روی خلاقیت ایندی در این نبردها حساب باز کنند. البته، شلاق خاطرهانگیز ایندی هم در بازی نقش بزرگی ایفا میکند.
شلاق ایندی همیشه بهترین ابزاری بوده که در اختیار داشته و بهنظر میرسد که سازندگان بازی Indiana Jones and the Great Circle هم بهخوبی از این موضوع مطلع هستند. آنها تایید کردهاند که این شلاق یک ابزار همهکاره برای ایندی است که تاثیر آن را در تمام بخشهای گیمپلی بازی خواهیم دید. از مبارزات گرفته تا حرکت سریع در محیط و حتی مخفیکاری (برای پرت کردن حواس دشمنان). کارگردان بازی تایید کرده که رفتار این شلاق کاملا شبیهسازی شده است. با وجود چالشهایی که شبیهسازی عملکرد دقیق این شلاق برای استودیو MachineGames ایجاد کرده، نتیجه کار یک شلاق روان و واقعگرایانه شده که استفاده از آن حس بسیار خوبی برای بازیکن خواهد داشت.
ایندیانا جونز هرگز از آن دسته قهرمانان بزن بهادری نبوده که با یک زرادخانه بزرگ به نبرد دشمنان میرود و معمولا از راههای مخفیانه و هوشمندانهتری نقشههای خود را عملی کرده است. خوشبختانه، این خصوصیت ایندی هم راه خود را به گیمپلی بازی Indiana Jones and the Great Circle پیدا کرده است.
وقتی احتمال درگیری بالا میرود، بازیکن این فرصت را خواهد داشت تا به روشهای مختلف حواس دشمنان را پرت کند، به آرامی از کنارشان عبور کرده و در سکوت حسابشان را برسد. هنوز مشخص نیست که گیمپلی بازی تا چه حدی روی بخش مخفیکاری تاکید دارد، اما با توجه به چیزی که تا امروز از گیمپلی بازیهای استودیو MachineGames دیدهایم، احتمالا مخفیکاری در کنار مبارزات و معماها یکی از سهپایه اصلی گیمپلی خواهد بود.
ایندیانا جونز سالها قبل از بهوجود آمدن شخصیتهایی مثل لارا کرافت (Lara Croft) و نیتن دریک (Nathan Drake) در سایتهای باستانشناسی مشغول حل معماهای باستانی بوده و همانطور که انتظار داشتیم، این معماها یکی از مهمترین بخشهای گیمپلی بازی Indiana Jones and the Great Circle خواهند بود. در حقیقت، استودیو MachineGames عقیده دارد که این معماها «مهمترین بخش تجربه بازی» هستند و مهمترین بخش ماجراجویی ایندی در بازی محسوب میشوند. این استودیو معماهای بازی را بهعنوان «تلههای بزرگ، رازهای کوچک و پازلهای مخفی که کاملا با محیط اطراف ترکیب شدهاند» توصیف میکند. سازندگان در رویداد Developer Direct درباره معماهای بازی گفتند:
«یکی از چیزهایی که درباره بازی دوست داریم، سطح بسیار بالای تعامل با محیط است. ما این جهان مرموز را در اختیار داریم که هرچیزی میتواند یک راز عجیب را مخفی کرده باشد و هرچه بیشتر به اطراف نگاه کنید، اکتشافات بیشتری خواهید داشت.»
مطالب مرتبط: اولین تریلر گیمپلی بازی Indiana Jones and the Great Circle منتشر شد
یکی از مهمترین چیزهایی که استودیو MachineGames درباره این بازی اعلام کرده و حس کنجکاوی طرفداران را بهشدت قلقلک داده، این است که تجربه گیمپلی بازی قرار است بسیار غیرخطیتر از چیزی باشد که انتظارش را داشتیم. هرچند بهنظر میرسد که سکانسهای سینمایی و پرزرق و برق زیادی برای بخشهای خاص بازی طراحی شدهاند. سازندگان تمرکز ویژهای روی اهدای آزادی عمل به بازیکن داشتهاند و حتی از المانهای مخصوص بازیهای Immersive Sim برای غرق کردن هرچه بیشتر بازیکنان و البته آزادی عمل برای پیشروی در مراحل بهره بردهاند.
پیت وارد (Pete Ward)، کارگردان صدای بازی، در رویداد Developer Direct گفت:
«شکی وجود ندارد که بعضی موانع با استفاده از اسلحهای که از یکی از نگهبانها بهدست آوردهاید راحتتر کنار میروند، اما بهنظرم در بیشتر مواقع با پیدا کردن راه حلهای هوشمندانه لذت بسیار بیشتری از گیمپلی میبرید و تجربه نزدیکتری به ماجراجوییهای ایندیانا جونز خواهید داشت.»
در ادامه، یولی هارالسوتیر (Juli Haraldsdottir)، طراح ارشد نورپردازی این بازی اضافه کرد:
«میخواهیم همیشه راههای بیشتری برای پیشروی ارائه کنیم. پیدا کردن یک راه طولانیتر برای دور زدن دشمنان، زیرنظر گرفتن مسیر حرکت آنها و سواستفاده از فضاهای خالی و استفاده از ابزار ایندی، مثل شلاق، برای پیشروی هوشمندانه در بازی، برخی از راههایی هستند که پیشروی شما قرار دارند.»
علاوه بر ایندیانا جونز که محور اصلی داستان بازی Indiana Jones and the Great Circle است، برخی از شخصیتهای مهم داستان هم معرفی شدهاند. جینا لومباردی (Gina Lombardi)، یک خبرنگار تحقیقی است که بهعنوان دومین شخصیت اصلی داستان بازی معرفی شده است. جینا برای حل معمای حلقه عظیم دلایل شخصی خود را دارد و برای انجام این کار، بهعنوان دست راست ایندی در ماجراجوییهای او حضور خواهد داشت.
علاوه بر این، امریک واس (Emmerich Voss) هم بهعنوان شرور اصلی بازی معرفی شده که به گفته سازندگان «شدیدا شیفته روانشناسی است» و «علاقه خاصی به ذهن انسان و دستکاری آن دارد.»
با وجود اینکه استودیو MachineGames از ظاهر هریسون فورد (Harrison Ford) جوان برای ایندیانا جونز استفاده کرده، فورد بهعنوان صداپیشه ایندی در بازی حضور ندارد. این وظیفه برعهده تروی بیکر (Troy Baker) گذاشته شده که بهخاطر ایفای نقشهای بهیادماندنی زیادی مثل جول در بازی The Last of Us شناخته میشود. درکنار بیکر، الساندرا مستروناردی (Alessandra Mastronardi)، ستاره سریال Master of None نقش جینا را ایفا میکند. بازیگر نقش امریک واس هم ماریوس گاوریلیس (Marios Gavrilis) خواهد بود. همچنین یکی دیگر از نقشهای مهم بازی برعهده تونی تاد (Tony Todd) گذاشته شده که بهتازگی بهخاطر صداپیشگی ونوم در بازی Marvel’s Spider-Man 2 سر و صدای زیادی بهپا کرده بود. واس در بازی Indiana Jones and the Great Circle نقش لوکاس (Locus) را ایفا میکند. همان دزد غولپیکری که در ابتدای بازی با ایندی روبرو میشود.
با وجود اینکه در زمان معرفی بازی Indiana Jones and the Great Circle، این عنوان در مراحل اولیه توسعه قرار داشت، بهنظر میرسد که استودیو MachineGames با سرعتی باورنکردنی روند ساخت بازی را پیش برده است. شایعات اخیر درباره تاریخ انتشار این بازی صحت داشتند و سازندگان در رویداد Developer Direct تایید کردند که ماجراجویی جدید ایندیانا جونز در سال 2024 روانه بازار خواهد شد. البته هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای عرضه این بازی اعلام نشده است.
با وجود اینکه در ابتدا قرار بود بازی Indiana Jones and the Great Circle برای پلی استیشن 5 هم عرضه شود، همانطور که انتظار داشتیم این عنوان به انحصار ایکس باکس درآمده و قرار است فقط برای کامپیوتر و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر شود. مانند دیگر عناوین انحصاری ایکس باکس، این بازی هم از اولین روز عرضه روی سرویس گیم پس در دسترس خواهد بود.