طبق اطلاعات جدیدی که با بررسی آگهی استخدام جدیدی استودیو سازنده بازی BioShock 4 منتشر شد، به نظر میرسد این عنوان قرار است جهان باز باشد و سیستم هوش مصنوعی جاهطلبانهای خواهد داشت.
همانطور که میدانید استودیو Cloud Chamber در حال ساخت عنوان جدیدی در سری BioShock است. البته این خبر به طور رسمی تایید نشده است که این بازی نسخه بعدی سری BioShock باشد با این وجود، تقریبا همه اطمینان دارند که این عنوان بازی BioShock 4 خواهد بود. در هر حال به ادامه خبر بپردازیم و به سراغ لیست جدید منتشر شده از طرف استودیو برویم.
در آگهیهای استخدام تازهای که توسط استودیو Cloud Chamber منتشر شده، شاهد این هستیم که آنها نیازمند چند کارمند جدید هستند و به نظر میرسد که بازی بعدی در این سری بسیار متفاوت باشد و استانداردهای قبلی را در طراحی محیط دنبال نکند.
در این بین مهمترین نکتهای میتوان از این آگهی استخدام جدید بیرون کشید این است که بازی در دنیایی جهان باز جریان خواهد داشت و محیطی بسیار بزرگتر از کانالهای باریک شهر درهم پیچیده رپچر و خیابانهای معلق شهر کلمبیا خواهد داشت.
جالبتر از همه این مسائل این است که با توجه به اخبار منتشر شده، میدانیم که بازی هر دو شهر معروف را در خود جای خواهد داد و به احتمال بسیار زیاد حتی بزرگتر هم خواهد بود. شاید محیطهایی جدید هم در کنار این دو شهر اضافه شود و توانایی این وجود داشته باشد که بتوانیم در زمان دلخواه به هرکدام از این محیطها سفر کنیم. در آگهی استخدام، استودیو به دنبال افرادی می گرددد که «بتوانند تاثیرگذار باشند و یک داستان شخصیت محور و عمیق را در دنیایی جهان باز گسترش دهند.»
در ادامه اطلاعات جدید میتوانیم به این موضوع اشاره کنیم که قرار نیست زاویه دید کلاسیک بازی تغییری پیدا کند و همانطور که همه طرفداران دوست دارند بازی BioShock 4 زاویه اول شخص خواهد داشت. چرا که استودیو به دنبال یک طراح گرافیکی میگردد که «بتواند میان پردههایی عمیق را با زاویه اول شخص، به شکل استادانه بسازد و آنها را در بین مراحل و اتفاقات بازی جای دهد.»
همچنین به دنبال آن میتوان به بخش استخدام طراح سلاح برای بازی هم نگاهی انداخت. طبق متن استخدام طراح سلاحها در بازی باید «بتواند سلاحها و قدرتهای جادویی را با تلفیقی درست در کنار یکدیگر بگذارد و طراحی کند.» این بخش از اطلاعات هم نشان میدهد که مانند قبل، در بازی BioShock 4 هم علاوه بر سلاحهای متفاوت میتوانیم از قدرتهای جادویی استفاده کنیم.
به نظر میرسد قرار است در بازی BioShock 4 جهانی بسیار پویا و زنده را تجربه کنیم، چرا که در بخش استخدام طراح جهان بازی اینگونه نوشته شده است: «طراح باید بتواند با تلفیقی از یک محیط وسیع و دست ساز (به معنی اینکه محیط بازی به صورت دستی طراحی خواهد شد و هیچ برنامهای محیط را به شکل تصادفی نخواهد ساخت) و هوش مصنوعی قدرتمند، دنیایی زنده را بسازد که وسعت آن به راحتی توسط بازیکنان قابل رویت باشد و مخاطب را جذب کند.»
حالا که چندین بار به هوش مصنوعی قدرتمند بازی اشاره شد بهتر است بدانید که استودیو در حال استخدام یک برنامه نویس هوش مصنوعی هم هست و قصد دارند در بازی هوش مصنوعی را گسترش داده و کاری کنند که تعامل در بازی بسیار زیاد باشد.
«ما ایدههای بزرگ و جاه طلبانهای برای هوش مصنوعی داریم و قرار است این هوش مصنوعی در پیش بردن داستان نقش بسیار مهمی داشته باشد. وظیفه شماست تا این هدف را دنبال کنید و هوش مصنوعی را به این شکل طراحی کنید. شما به عنوان برنامه نویس هوش مصنوعی بازی با طراح ارشد بازی همکاری خواهید داشت تا مفهوم کلی از بازی را به خوبی درک کنید و هوش مصنوعی را برای سیستم شهرهای شلوغ پایه گذاری کرده و برای هوش مصنوعی برخی از دشمنان در بازی، سبک زندگی و رفتار قبیلهای را طراحی کنید. همچنین مهندسی و رهبری رسیدن به این اهداف در دست شماست. انتظار داریم تا کمک کنید در ابتدا طرحی مفهومی از چیزی که میتوانید بسازید را ارائه دهید تا در مراحل شکل گیری هوش مصنوعی اصلی بتوانیم ایدههای جاه طلبانه را به بهترین شکل در بازی جای دهیم تا در آخر چیزی وسیع بسازیم.»
بله همانطور که متوجه شدید سیستم هوش مصنوعی بازی قرار است بسیار خاص باشد اما در این میان بخشی از متن بود که برایمان بسیار جذاب شد.«پایه گذاری سیستم شهرهای پرجمعیت» و «هوش مصنوعی برای سبک زندگی قبیلهای» و در ادامه وظیفه طراح که باید «کمک کند تا سیستم (شهرهای شلوغ و هوش مصنوعی اجتماعی) به بهترین شکل اجرا شود و با ایدههای جاه طلبانه وسیعتر شود.»
به نظر میرسد همانطور که انتظار میرود بخشی جدید را در بازی شاهد خواهیم بود که مردمش مانند یک قبیله زندگی خواهند کرد و به احتمال زیاد تعداد این مردم هم اصلا کم نخواهد بود. البته یادمان نرود که متنهای آگهی استخدام، ایده اولیه سازندگان برای بازی است و ممکن است در روند توسعه تغییراتی در بازی ایجاد شود. همچنین ممکن است منظور بند آخر از زندگی قبیلهای، سبک زندگی وابسته به یکدیگر و یا سبک زندگی اقلیتها باشد، درست مانند سبک زندگی مردم شهر معلق کلمبیا. پس ممکن است در بازی شاهد وسیعتر شدن این شهرها و هوش مصنوعی فوقالعاده شخصیتهای غیر قابل بازی و دشمنها باشیم.
اینها اطلاعات و یا بهتر است بگوییم سرنخهای جدیدی بودند که استودیو Cloud Chamber، از بازی BioShock 4 در آگهیهای استخدام جدیدش به ناچار منتشر کرد و قطعا اطلاعات مفیدی بود. اما هنوز چیز دیگری از بازی مشخص نیست و باید برای اطلاعات بیشتر تا زمان رونمایی صبر کنیم.