آیا بازی Bioshock 4 در محیطی کاملا جدید جریان خواهد داشت؟

آیا بازی Bioshock 4 در محیطی کاملا جدید جریان خواهد داشت؟

خشایار بهرامی خشایار بهرامی
2 سال و 11 ماه و 21 روز پیش

شکی وجود ندارد که بازی Bioshock 4 سوپرایزهای متعددی را برای طرفداران به همراه خواهد داشت، اما مهمترین تغییری که این عنوان به آن نیاز دارد، تغییر محیط و منطقهای است که اتفاقات بازی در آن جریان دارند. توسعه این پروژه برعهده استودیو Cloud Chamber است و درحالیکه بسیاری از اعضا تیم سازنده عناوین پیشین این فرنچایز در استودیو مذکور حضور دارند، کن لوین (Ken Levine) خالق این سری محبوب در این پروژه مشارکتی را نخواهد داشت. عدم حضور کن لوین در پروسه تولید بازی Bioshock 4 سبب شده است تا گمانه زنیهای متعددی پیرامون این پروژه شکل بگیرد که یکی از بحث برانگیزترین حدسیات موجود، احتمال بازگشت یا عدم بازگشت این بازی به دو شهر Rapture یا Columbia است. حال، در ادامه این مطلب با بررسی برخی از مهمترین دلایل پیرامون این موضوع که چرا این پروژه میبایست ریسک قرار دادن بازیکنها در شهر و منطقهای کاملا جدید را بپذیرد، همراه ما باشید.

آیا بازی Bioshock 4 در محیطی کاملا جدید جریان خواهد داشت؟

 

چالش بزرگی که در مسیر بازی Bioshock 4 قرار دارد

در اولین قدم، بازی Bioshock 4 میبایست به گونهای خودش را از سه عنوان پیشین این فرنچایز متمایز کند که باتوجه به میزان محبوبیت هریک از بازیهای منتشر شده، این مسئله مشکلی بزرگ و در عین حال منحصر به فرد محسوب میشود. پیچش داستانی بازی Bioshock Infinite نشان داد که داستان این عنوان و بازی Bishock 1 درواقع نسخه‌های مشابه از یک سری اتفاقات به خصوص هستند که در بازههای زمانی متفاوتی رخ میدهند. اگر عبارت «همواره یک فانوس دریایی وجود دارد. همواره یک مرد و یک شهر وجود دارد» که توسط شخصیت الیزابت گفته میشود را به خاطر داشته باشید، میدانید که همین جمله کوتاه نشانگر ارتباط و پیوستگی داستان بازی Bioshock Infinite با دو نسخه پیشین آن است، اما حال ریسک بزرگی که در مسیر استودیو Cloud Chamber وجود دارد، این است که تیم سازنده مجددا بازیکنها در یک خط داستانی با همان فرمول همیشگی قرار ندهد و اینبار از خط داستانی و پیچیدگیهای کاملا جدیدی استفاده کند.

 

باوجود این نکته که قرار دادن بازیکنها در یک شهر جدید همچنان به عبارت «همواره یک شهر وجود دارد» اشاره میکند، پرهیز از شهرهای Rapture یا Columbia سبب میشود تا بازیکنها انتظار داستان کاملا تازهای را از این عنوان داشته باشند. در زمان تجربه بازی Bioshock Infinite، بازیکنها به صورت واضح متوجه ارتباط موجود هر دو شهر مذکور میشوند، اما این فرنچایز هماکنون نیاز دارد که به فراتر از پیچشهای داستانی همیشگیاش برود و رویدادهای جدیدی را برای بازیکنها روایت کند.

 

آیا بازی Bioshock 4 در محیطی کاملا جدید جریان خواهد داشت؟

 

ارائه یک فلسفه کاملا جدید در بازی Bioshock 4

ارائه محیط و جهانی کاملا تازه در بازی Bioshock 4 به خوبی میتواند زمینه شکوفایی یک فلسفه جدید را فراهم کند؛ درصورتیکه عناوین پیشین این فرنچایز را تجربه کرده باشید، به خوبی از اهمیت بالا فلسفه‌های مختلف به عنوان یک عنصر کلیدی در جهان این سری اطلاع دارید. جهان هردو عنوان اول این مجموعه، پیرامون استفاده و اکتشاف فلسفههای به خصوص ساخته شده است؛ در جریان این بازیها به منظور نکوهش عقاید و نگرشهای شخصی اندرو رایان، رهبر شهر زیردریایی و زیبا Rapture، بازیکنها به تدریج شاهد از بین رفتن جنبههای مثبت این شهر و تبدیل شدن آن به مکانی مملو از کابوسهای مختلف هستند. در بازی Bioshock Infinite جامعه مذهبی، اصولگرا و ملیگرا شهر Columbia نیز به منظور نقدی بر دیدگاههایی نظیر امپریالیسم، نژاد پرستی یا منجصر به فرد بودن جامعه آمریکا طراحی و خلق شده است.

 

همانند سایر بازیهای این فرنچایز، بازی Bioshock 4 نیز نیازمند ارائه یک فلسفه کاملا جدید است. برای دست یابی به چنین هدفی، تیم سازنده میبایست شهر یا منطقهای که اتفاقات بازی در آن جریان دارند را برپایه سیاستها و عناصر مرتبط با آن فلسفه به خصوص طراحی کنند. مشخصا بازگشت به شهرهای پیشین، ایده چندان جالبی نمیتواند باشد چراکه هریک از آنها منظور خودشان به صورت واضح رساندهاند و این فرنچایز عملا نیازمند تغییر محیط و فلسفه‌ای است که در آن منطقه حکم فرما خواهد بود.

 

 

آیا بازی Bioshock 4 در محیطی کاملا جدید جریان خواهد داشت؟

 

براساس لیست منتشر شده روی وبسایت رسمی استودیو Cloud Chamber به منظور استخدام توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی در زمینههای مختلف، میتوان از ایجاد تغییرات متعدد در بازی Bioshock 4 اطمینان خاطر داشت و اینگونه به نظر میرسد که احتمالا در این عنوان، شاهد ارائه برخی از المانهای بازیهای نقش آفرینی نظیر سیستم انتخاب دیالوگ یا جهان باز بودن بازی خواهیم بود. ناگفته نماند که درصورت استفاده از چنین تغییراتی، ممکن است که تیم سازنده به منظور عدم فاصله گرفتن از ریشههای این فرنچایز تصمیم بگیرد تا بازیکنها را مجددا به یکی از دو شهر پیشین این مجموعه بازگرداند تا تجربه این بازی، حس کاملا آشنایی را به آنها القا کند.

 

با این حال اگر بازی Bioshock 4 به دنبال تبدیل شدن به یک عنوان ماندگار باشد و بخواهد با روایتهای داستانی جاه طلبانه بازیهای پیشین این فرنچایز رقابت کند، به قرارگیری در محیط کاملا جدید نیازمند است. شهر Rapture در زیر دریا قرار داشته و شهر Columbia نیز روی آسمان بوده است، بنابراین برای حدس زدن این موضوع که شهر بعدی این مجموعه در چه مکانی قرار خواهد داشت، گزینههای مختلفی نظیر فضا یا یک جزیره دور افتاده را میتوان در نظر گرفت. همانطور که ذکر شد، انتخاب یک منطقه جدید بزرگترین چالشی است که در مسیر استودیو سازنده قرار دارد و به نوعی نیز میتوان آن را لازمه تبدیل شدن این بازی، به یک عنوان ارجینال همانند بازی Bioshock 1 دانست.

بازی Bioshock 4 هماکنون در حال توسعه است، اما جزئیات چندانی پیرامون آن در دسترس نیست.

برچسب ها: Bioshock 4
0 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.