بعد از انتشار تقریبا ناموفق بازی Dead Space 3 در سال 2013 فرانچایز به خوابی طولانی رفت و حالا پس از حدود یک دهه قرار است تا دوباره ترس و وحشت خاصش را با نسخه بازیسازی شده بازی Dead Space بازگرداند. اما اینبار قرار است همه چیز از ریشه دوباره ساخته شود و اشتباهات با ایدههای تازه جایگزین شوند. در روز گذشته نسخه بازسازی شده بازی Dead Space در رویداد EA Play 2021 معرفی شد.
بازی Dead Space توسط استودیو Motive در دست ساخت است و با توجه به نمایشی که در رویداد EA Play داشت، فقط برای کنسولهای نسل جدید، یعنی کنسول ایکس باکس سری ایکس، کنسول ایکس باکس سری اس، پلی استیشن 5 و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد. همچنین سازندگان در ساخت بازی از موتور Frostbite استفاده خواهند کرد تا بتوانند بازی را از ابتدا، درست به سبک قدیمی و با استانداردهای جدید توسعه دهند. از تیم سازندگان بازی، فیل دوشارم (Philippe Ducharme)، سرمایه گذار ارشد بازی و کارگردان رومن کامپوس (Roman Campos) صحبتهایی تازه با رسانه IGN داشتند که در این مصاحبه به برخی سوالات پاسخ دادند و در رابطه با بازی توضیحاتی مفید ارائه کردند که در ادامه با هم به مطالعه آنها میپردازیم.
اینطور که پیداست سازندگان قصد دارند برای ساخت بازی Dead Space از تمام دادههای موجود از نسخه اصلی بازی Dead Space استفاده کنند. کامپوس در رابطه با این موضوع اینگونه توضیح داده است:
«ما کار را با ساخت مراحل نسخه ابتدایی از بازی Dead Space آغاز کردیم. جالب این است که در روند ساخت متوجه برخی اشتباهات و برخی تعویضهای تکراری در کار تیم هستیم، برای مثال محیطی که قرار بود در چپتر ابتدایی بازی فضایی باز داشته باشد را با قرار دادن یک راهرو تغییر دادیم. قطعا این به پیشرفت بازی کمک کرده است. اما یافتن چنین نکاتی بسیار جذاب است.
در رابطه با ظاهر بازی، صداگذاری، گیمپلی و سایر مسائل، بهتر است بگویم که قصد داریم همه آنها را دوباره از نو انجام دهیم و قرار نیست تا آنها را پورت کنیم. ساخت بازی Dead Space جدید یک نوع پورت کردن نیست که با اضافه کردن پیکسل و سه ضلعیهای بیشتر به مدلهای اجسام و شخصیتها ساخته شود. کار ما بازسازی به معنی واقعی کلمه است. ما با نگاه کردن به نسخه اول و استفاده از دادههایی که داشتهایم، دوباره تمام عناصر و انیمیشنها را ضبط خواهیم کرد.»
با اینکه بازی هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر میبرد، استودیو Motive روی کنسولهای نسل جدید و رایانههای شخصی تمرکز کرد و روی توانایی آنها حساب ویژهای باز کرده است:
«ما قصد داریم تا حس بازی را با تجربهای بسیار عمیقتر، جذاب و خاص کنیم. هدفمان این است که این کار را به بهترین روش ممکن از اولین سکانس بازی تا تیتراژ پایانی آن انجام دهیم. دوست نداریم هیچ چیزی در این میان باعث خراب شدن حس بازی شود؛ بنابراین دنبال این هستیم تا هیچ وقفهای در روند بازی وجود نداشته باشد. (با توجه به SSD کنسولهای جدید) هیچگونه صفحه لودینگی در بازی نخواهیم داشت. هیچ لحظهای در بازی وجود نخواهد داشت که ما در آن موجب خراب شدن تجربه شما شویم. تنها مقطعی که در بازی موجب قطع شدن تجربه شما خواهد شد، تیتراژ پایانی است که بلافاصه بعد از تمام شدنش میتوانید با زدن چند دکمه دوباره بازی را از ابتدا آغاز کنید.»
دوشارم در رابطه با حس تجربه بازی اینگونه توضیح داد:
«هدفی که ما به دنبال آن هستیم و به طرفداران نیز اطلاع دادیم، این است که وسعت بازی را به حداکثر برسانیم و در نهایت به حالتی برسیم که دوست نداشته باشید لحظهای کنترلر را زمین بگذارید. همانطور که میدانید بازی Dead Space بین 60 یا 100 ساعت گیم پلی مفید نخواهد داشت. بنابراین در بهترین حالتی که میتوانیم به آن دست پیدا کنیم، شما نباید دلتان بخواهد که بازی کردن را کنار بگذارید، حتی چند لحظه استراحت و یا استفاده از سرویس بهداشتی نیز در اولویت دومتان قرار بگیرد. چرا که درگیر فضای ترسناک و گیرای بازی شدهاید و دوست ندارید لحظهای آن را کنار بگذارید.»
اما در این میان روشهای بسیاری وجود دارد تا بازیسازان شما را در بازیهای غرق کنند. بدون شک یکی از این روشها استفاده از رابط کاربریای هوشمندانه است که درون بازی قرار بگیرد. خوشبختانه همیشه در سری Dead Space شاهد رابط کاربری (Hud) مناسبی بودیم، مقدار گلولهها و سلامتی آیزاک بخشی از سلاحها و لباسش بود و تا جایی که ممکن بود چیزی در گوشههای تصویر دیده نمیشد. اما سازندگان قصد دارند این حالت را بهتر از قبل توسعه دهند و کاری کنند تا بازیکنان تا جایی که ممکن است روی دنیای بازی تمرکز داشته باشند.
با این کار، حتی اگر بخشهایی از بازی به اندازه کافی ترسناک نباشد هم میتوانیم از کیفیت مناسب محیط و نورپردازی خاص آن لذت ببریم.
دوشارم در رابطه با این بخش اینگونه توضیح داده است:
«ما قصد داریم تا بهبودها را به گونهای توسعه دهیم که در DNA بازی Dead Space جای بگیرد و به چیزی متفاوت تبدیل نشود. با این حساب قرار نیست به بهبود کیفیت بافتها و اضافه کردن چند سه ضلعی بیشتر بسنده کنیم. پس هرچه داریم را برای این بازی استفاده خواهیم کرد. ما برای اینکه بتوانیم به بهترین حالت از بازی Dead Space برسیم بسیار جدی هستیم. افکتهای صوتی اضافه و بهبود یافته در کنار نورپردازی خاص و پیشرفته بازی میتوانند عناصر بسیار مهمی در سکانسهای خاص بازی باشند و اتمسفری که دنبال ساختش هستیم را به راحتی ایجاد کنند.»
دوشارم در ادامه به این موضوع شاره کرد که برای ساخت فضایی نزدیک به واقیت و القای ترس بیشتر امکان پشتیبانی از صدای سه بعدی را نیز برای بازی فراهم خواهند کرد:
«ما دوست داشتیم تا از صداهای آشنا استفاده کنیم و در عین حال این صداها را دوباره ضبط کنیم تا از نظر کیفیت بهبود یافته باشند. برای مثال صدای درها در بازی، یا صدای مخصوص به نوار سلامتی روی کمر آیزاک و در نهایت صدای ترسناک هیولاها ... در نتیجه با روشهای قدیمی به دنبال ساخت همان صداهای آشنا رفتیم تا بتوانیم نمونههای بهتری را داشته باشیم. پس در این روند حواسمان را جمع کردیم تا صداها به اندازه کافی به نمونه اصلی شباهت داشته باشند تا تم و سبک و سیاق اصلی آن را تغییر ندهند.
اما برای این که حس بازی را بهتر از قبل کنیم و کاری کنیم تا بازیکنان بتوانند متوجه شوند صداها از چه سمتی میآیند، امکان پشتیبانی از صدای سه بعدی را نیز به بازی اضافه خواهیم کرد. با این امکان میتوانید حس کنید که چیزی در انتهای راهرو منتظر شماست، یا هیولایی در کانالهای اکسیژنی که درست بالای سرتان قرار دارد در حال خزیدن است. اینها بخشی از امکاناتی است که قصد داریم در بازی به کار ببریم تا وسعت آن را حس کنید و بتوانید در دنیای آن غرق شوید.»
بازی Dead Space هنوز هیچگونه تاریخ انتشاری ندارد و فعلا مراحل ابتدایی توسعه را پشت سر گذاشته است. خوشبختانه سازندگان بازی برای ساخت بازی Dead Space بسیار مشتاقاند. نظر شما در رابطه با بازی Dead Space چیست؟ آیا به این بازی امیدوار هستید؟