در ابتدای سال ۲۰۱۹ شاهد معرفی سرویس جدیدی توسط غول فناوری یعنی گوگل بودیم .سرویسی که بر طبق گفتههای مسئولین این شرکت، قرار است آینده صنعت بازیهای ویدیویی را تغییر دهد. حال پس از گذشت تقریبا دو سال از معرفی این سرویس ، خبر رسیده که این شرکت قصد دارد استودیوهای First Party بازی سازی این سرویس را تعطیل کرده و مدل بیزینسی این سرویس را به طور کلی تغییر دهد.
طبق متنی که توسط وبسایت Kotaku لو رفته است، گوگل قصد دارد تمام بازیهای در دست ساخت که قرار بود در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شوند را کنسل کند. همچنین دو استودیو بازی سازی استادیا در شهرهای لس آنجلس و مونترال بسته خواهند شد. این موضوع باعث از دست رفتن ۱۵۰ توسعه دهنده خواهد شد که گوگل قصد دارد این افراد را در جایی دیگر از کمپانی مشغول به کار کند.
همچنین جید ریموند (Jade Raymond) که تا پیش از این سابقه کار کردن روی سری Assassins Creed و بازیهایی از شرکت EA را داشت، به تازگی از گوگل و پروژه استادیا جدا شده است. همین موضوع باعث میشود که شایعات مذکور رنگ واقعیت به خود بگیرند.
در حال حاضر شرکت گوگل کماکان برای سرویس Stadia Pro مبلغ ۱۰ دلار را ماهانه از کاربران طلب میکند. حال با این تغییرات، قرار نیست هیچ بازی انحصاری جدیدی برای سرویس Stadia منتشر شود و گوگل تنها بازیهای تولید شده توسط استودیوهای شخص ثالث را برای این سرویس ارائه میدهد.
رئیس بخش سرویس Stadia گوگل در قالب پستی در وبلاگ، آینده این سرویس را به همکاری با شرکت های بازی سازی برای پیشرفت پلتفرم گوگل و زیرساختهای آن اعلام کرده است، موضوعی که شاید تایید تلویحی شایعات منتشر شده باشد.
شاید نقطه عطف این پلتفرم را بتوان زمانی دانست که گوگل قدرت این سرویس را برای کاربران به نمایش گذاشت. زمانی که کاربران میتوانستند تمامی عناوین روز مانند بازی Assassins Creed Odyssey را با رزولوشنی بالا و نرخ بروز رسانی ۶۰ یا ۱۲۰ فریم بر ثانیه، روی هر نمایشگری اجرا کنند. همچنین اجرای بدون نقص بازی Cyberpunk 2077 روی این پلتفرم، باعث شد که نگاهها دوباره به سمت پلتفرم اشتراکی گوگل جلب شود.
حال با وجود رقیب قدرتمندی مانند xCloud Gaming شرکت مایکروسافت، گوگل دیگر در این بازار تنها نیست و احتمالا روزهای بسیار سختتری برای توسعه سرویس خود خواهد داشت.
در حال حاضر کاربران میتوانند پکیج Stadia Founder's Edition را با قیمت ۱۲۹ دلار خریداری کنند. این بسته شامل یک فرستنده Chromecast و کنترلر ویژه استادیا و سه ماه اشتراک سرویس Stadia Pro میشود.
سرویس Stadia با این تغییر استراتژی، هنوز هم میتواند به رشد خود ادامه دهد، چرا که از پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری بزرگترین غول فناوری دنیا برخوردار است. اما این که آیا شاهد بازیهای انحصاری برای این پلتفرم خواهیم بود؟ سوالی است که احتمالا به زودی به جواب آن خواهیم رسید.