سرویس گوگل استادیا در سال 2019 با هدف ارائه تجربه بدون مرز بازیهای ویدیویی به کاربران از طریق استریم بازیها از طریق اینترنت آغاز به کار کرد. این سرویس به دلایل مختلف هرگز با استقبال بزرگ بازیکنان مواجه نشد و بهنظر میرسد که خیلی زود به پایان عمر خود رسیده است.
بر اساس ادعای منابع نزدیک به کمپانی گوگل، پروژه استادیا این از کانون توجه این کمپانی خارج شده است و دیگر به عنوان یکی از بخشهای اصلی گوگل شناخته نمیشود. پس از بسته شدن استودیوهای بازیسازی Stadia در سال گذشته، کمپانی گوگل علاقه چندانی به این پلتفرم نشان نداد و قصد انجام همکاری با شرکای خارجی نظیر کمپانی کپکام و استودیو بانجی داشت.
حالا بهنظر میرسد که پروژه استادیا به پایان خط رسیده و گوگل قصد دارد تا منابع استادیا را با کارکردی متفاوت و نام Google Stream بازخواهد گشت. این کمپانی همچنان در تلاش است تا تجربه عناوین بزرگی مانند بازی Red Dead Redemption 2 و بازی Destiny 2 را از طریق استریم آنها برای کاربر ممکن کند. البته بهنظر میرسد که گوگل دیگر توجه چندان زیادی به کاربران حال حاضر پلتفرم استادیا نخواهد داشت و بعید است که در آینده شاهد بسته شدن قراردادهای جدید برای اضافه شدن بازیهای بزرگ به این پلتفرم باشیم.
یکی از دلایل اصلی کاهش علاقه گوگل به استادیا، محقق نشدن اهداف اولیه این پروژه است. بر اساس گزارشات، بازیکنان علاقه چندان زیادی به استادیا نشان ندادهاند و این پلتفرم تا سال 2020 حتی موفق به جذب یک میلیون کاربر فعال ماهانه هم نشده بود.
از طرفی، خریدهای بزرگ اخیر توسط کمپانیهای رقیب هم کمپانی گوگل را نگران وضعیت آینده گوگل استادیا کرده است. به گفته یکی از کارمندان سابق گوگل که به پروژه استادیا نزدیک بوده، میگوید که خریداری کمپانی Bethesda (Zenimax) توسط مایکروسافت «افراد بالا رده گوگل را به وحشت انداخت».
در همین راستا، سال گذشته تمامی استودیوهای بازیسازی داخلی استادیا بسته شدند تا کمپانی گوگل تمام تمرکز خود را روی همکاری با شرکای خارجی بگذارد. این تصمیم باعث جدایی بسیاری از اعضای بالا رده کمپانی گوگل و مرتبط با پروژه استادیا شد. جید ریموند (Jade Raymond)، یکی از این افراد بود که بلافاصله بعد از جدایی از گوگل، استودیو Haven را با کمک پلی استیشن تاسیس کرد و تعدادی از افراد بالا رده سابق پروژه استادیا را هم با خود همراه کرد.
کمپانی گوگل در ماههای اخیر با استودیو بانجی در ارتباط بوده تا با ارائه تکنولوژی استریم به این عنوان، بازی Destiny 2 را تبدیل به یک عنوان کاملا مستقل (از پلتفرمهای دیگر) کند. البته هنوز مشخص نیست که خرید این استودیو توسط سونی چه تاثیری روی این مذاکرات خواهد گذاشت.
یکی دیگر از شرکای احتمالی گوگل، کمپانی کپکام است که در حال مذاکره برای ادغام عناوین بزرگ خود با تکنولوژی استادیا است. در صورت موفقیت این مذاکرات، یکی از ویژگیهای بازیهای آینده کمپانی کپکام، امکان تجربه دموی آنها روی وبسایت این کمپانی خواهد بود.
در هر حال بهنظر میرسد که کار گوگل با نام استادیا تمام شده و این کمپانی به احتمال زیاد از تکنولوژی استریم بازیها در پروژه جدید Google Stream استفاده خواهد کرد و همچنان به فعالیت خود در صنعت بازیهای ویدیویی ادامه خواهد داد.