بازی Ori and the Blind Forest در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک بازی پلتفرمینگ عرضه شد. بازی دارای گیم پلی بسیار سختی بود، مبارزات در آن مشابه بازیهای روگ لایک و بسیار سطحی بود و درجه سختی بازی به حدی بالا بود که به تنها چیزی که میشد فکر کرد، رد کردن مانع پیش رو، به هر روش ممکن بود. بازی Ori and the Blind Forest بازی چالش برانگیزی بود که از المانهای مترویدونیا، مانند گشت و گذار در محیط و مبارزات خاص این سبک بهره میبرد و حتی مانند بازیهای ابتدایی این سبک، دو بعدی بود اما تمرکز اصلی بازی روی سرعت عمل گیمر در پلتفرمینگ و استفاده از محیط برای رفتن از نقطه A به نقطه B بود. استودیو Moon بازی خوبی ساخته بود، اما انگار این بازی هنوز هویت مشخصی نداشت.
استودیو Moon، سازنده بازیهای Ori، با استفاده از تجربیاتی که از ساخت The Blind Forest به دست آورد، دنباله آن را به نام Ori and the Will of the Wisps ساخت. سازندگان بازی اکنون تجربه بیشتری به دست آوردهاند و از انتقادها استفاده کردهاند، در نتیجه، بازی Ori and the Will of the Wisps از یک بازی پلتفرمینگ بسیار سخت، تبدیل به یک بازی مترویدونیا – پلتفرمینگ شد. سازندگان بازی این بار دقیقا میدانستند که با کاراکتر Ori و دنیای بازی چه کنند و با تجربه و دانشی که از بازیسازی داشتند، از ویژگیهایی که باعث محبوبیت دو سبک پلتفرمینگ و مترویدونیا شدند بهترین بهره را بردند. بازی Ori and the Will of the Wisps دارای ویژگیهایی است که نه تنها باعث شدهاند تا این بازی نسبت به بازی Ori and the Blind Forest چند سر و گردن بهتر باشد، بلکه یکی از بینقصترین بازیهای مترویدونیا تاریخ باشد. اما این ویژگیها چه هستند؟
مطالب مرتبط
قبل از اینکه جواب این سوال را بدهیم، اول باید بدانیم که مترویدونیا چیست. سبک مترویدونیا (Metroidvania)، زیرشاخهای از ژانر اکشن ماجرایی است که گیم پلی آن به بازیهای Metroid و Castlevania (بازی Castlevania: Symphony of the Night و عناوین بعدی) شباهت دارد. نام این ژانر نیز ترکیبی از نام این دو بازی است. در واقع، بازی مترویدونیا یک بازی اکشن است که شما را به ماجراجویی تشویق میکند. بازیهای Metroidvania غالبا دارای یک دنیای بزرگ مرکب هستند که گیمر میتواند در آن گشته و به مکانهای متفاوتی دسترسی پیدا کند که بسیاری از آنها، با پیشرفت در بازی و به دست آوردن یک آیتم خاص یا شکست دادن یک باس یا پیدا کردن یک راه مخفی، باز میشوند. به همین دلیل، داستان پردازی و طراحی مراحل در بازیهای Metroidvania اهمیت ویژهای دارد و طراحی دقیق مراحل و پرداخت کاراکترها، گیمر را تشویق میکند تا به ماجراجویی پرداخته و کارهای متفاوتی را امتحان کند و به مرور، در کاراکتر خود غرق شود. بازیهای Metroidvania، اغلب پلتفرمینگهای دو بعدی هستند، اما شامل سبکهای دیگر نیز میشوند. سبک مترویدونیا قدمتی طولانی دارد و المانهای آن را در اکثر بازیهای اکشن و نقش آفرینی مانند سری Resident Evil، بازی God of War، بازی Final Fantasy XV و بازیهای Doom مشاهده میکنید.
در بازی Ori and the Will of the Wisps، المانهای زیادی را خواهید یافت که به خاطر بازیهای مترویدونیا به استاندارد تبدیل شدهاند.
۱. مبارزات
بازی Ori and the Will of the Wisps ابزار زیادی برای مبارزه به شما نمیدهد، اما تعداد آنها به اندازهای هست که بتوانید از موقعیتها و مبارزات مختلف جان سالم به در ببرید. شما به مرور دو سلاح برای حملات ضعیف اما سریع و حملات قوی اما کند را به دست میآورید. علاوه بر این دو، چندین روش حمله از راه دور نیز در اختیار دارید که با استفاده از انرژی کار میکنند و میتوانید آنها را آپگرید کنید. تمام اینها باعث شدهاند تا گیمر در هنگام مبارزات، آزادی عمل بیشتری برای استفاده از تاکتیکهای مختلف داشته باشد و به گونهای که دوست دارد مبارزه کند. البته دشمنان بازی نیز سیبل هدفگیری نیستند، با تمام توان مبارزه میکنند و مبارزات بازی آسان نیستند، اما این آزادی عمل در مبارزات باعث میشود تا از تک تک آنها لذت ببرید. این سیستم مبارزات کامل را با بازی Ori and the Blind Forest مقایسه کنید. در آن بازی، تنها کاری که باید میکردید، فشار دادن پشت سر هم دکمه حمله تا مرگ دشمن بود و مبارزات به دلیل نداشتن عمق، خستهکننده و تکراری میشدند. استودیو Moon با کامل کردن سیستم مبارزات با الهام از بازیهای برتر مترویدونیا، یکی از بهترین سیستمهای مبارزه در این سبک را ارائه کرده است.
۲. باس فایت
همانطور که گفته شد، بازی Ori and the Blind Forest تمرکز زیادی روی پلتفرمینگ داشت. بازی فاقد باس فایت بود و تنها راه مقابله شما با جغد بزرگ درون بازی، فرار بود. بازی Ori and the Will of the Wisps نیز دارای این سکانسهای فرار پر از هیجان و سریع است، اما سازندگان بازی، چندین باس فایت به آن اضافه کردهاند که همگی حماسی، عظیم، پر از تعلیق و هیجان و مهمتر از همه لذت بخش هستند. باس فایت در یک بازی ویدیویی باید به گونهای باشد که پس از پایان آن، احساس کنید که دستاورد مهمی را کسب کردهاید و شکست دادن باسهای بازی Ori and the Will of the Wisps، دقیقا همین حس را به شما القا میکنند. این مبارزات بسیار سخت هستند و از شما میطلبند که از نهایت مهارت خود استفاده کنید، اعتماد به نفس داشته باشید و روی هدف خود تمرکز کنید. نه تنها این مبارزات از نظر گیم پلی عالی هستند، بلکه از نظر داستانی نیز شما را درگیر میکنند تا نزد شما ارزشی دوچندان داشته باشند.
۳. المانهای نقش آفرینی
بازیهای مترویدونیا و نقش آفرینی در طول تاریخچه بازیهای ویدیویی ارتباط تنگاتنگی داشتهاند. سبک مترویدونیا وامدار بازیهای نقشآفرینی است و اکثر بازیهای مترویدونیا دارای المانهای نقش آفرینی هستند. بازیهای نقشآفرینی و اکشن نقشآفرینی زیادی نیز از بازیهای مترویدونیا الهام گرفتهاند و عناصر ماجراجویی را در خود جای دادهاند. بازی Ori and the Will of the Wisps بازی نقشآفرینی نیست، اما سازندگان بازی، هوشمندانه عناصری از این سبک را در خود جای دادهاند. شما در بازی با مراجعه به کاراکترهایی میتوانید حملات مبتنی بر انرژی خود را تقویت کنید که در مبارزات نقش بسزایی دارند. همچنین در بازی Ori and the Will of the Wisps با به دست آوردن Shard میتواند مهارتهای مختلفی داشته باشید. سیستم استفاده از این مهارتها به این گونه است که همزمان میتواند تعداد محدودی از آنها را فعال کنید اما بازی به شما اجازه میدهد تا تعداد آنها را افزایش دهید و هر Shard را نیز آپگرید کنید و البته، بازی را به گونهای که میخواهید بازی کنید و تنوع بیشتری در گیم پلی داشته باشید. استفاده از این المانهای نقش آفرینی که در بازی Ori and the Blind Forest فقط محدود به یک درخت مهارت سه شاخه شده بودند، باعث شدهاند تا با پیشرفت در بازی و به دست آوردن مهارتهای جدیدتر، احساس قدرتمند بودن داشته باشید. اوری، موجودی است که از آن به عنوان روح جنگل یاد میشود، او باید قدرتمند باشد اما در بازی Ori and the Blind Forest به شدت بیدفاع به نظر میرسید. در بازی Ori and the Will of the Wisps به دلیل اضافه شدن المانهای نقشآفرینی و حس پیشرفت در بازی، اوری لحظه به لحظه قدرتمندتر میشود و با قدرتمندتر شدن او، گیمر نیز حس قدرتمند بودن را به دست میآورد.
۴. ماجراجویی در دنیای بازی
بازی Ori and the Will of the Wisps دنیایی سه برابر بزرگتر از بازی Ori and the Blind Forest دارد. دنیای بازی دارای بخشهای مختلف و رنگارنگی است که هر کدام به گونهای شما را به چالش میکشند. هیچ قسمت از دنیای بازی واقعا قفل نیست و تنها محدودیت در گشت و گذار، قابلیتهایی است که به مرور به دست میآورید. دنیای بازی Ori and the Will of the Wisp نه تنها بسیار متنوع است، بلکه شما را به گشت و گذار و ماجراجویی تشویق میکند. جنگل نیون (Niwen) آنقدر جذاب و متنوع است که شما را وسوسه میکند تا به جای پیمودن مسیر مشخص شده، برای لحظهای مسیر مخالف را انتخاب کنید اما کمی بعد آنقدر جذب رازهای این جنگل شدهاید که داستان را فراموش کردهاید. همچنین بازی The Will of the Wisps دارای کاراکترهای مختلفی است که میتوانید با آنها حرف بزنید تا بیشتر با دنیای نیون آشنا شوید و بسیاری از آنها به شما مأموریتهای فرعی نیز میدهند. اگرچه این مأموریتها چندان پر پیچ و خم و پیچیده نیستند، اما داستانهای آنها به اندازه کافی شما را درگیر میکنند. از اصلیترین عناصر یک بازی مترویدونیا همین المان ماجراجویی است که به خوبی در بازی Will of the Wisps به کار گرفته شده است؛ این در حالی است که بازی Ori and the Blind Forest فاقد چنین حسی بود و تنها هدف شما، رسیدن به مقصد تعیین شده بود.
۵. سیستم ذخیره بازی
بازی Ori and the Blind Forest دارای سیستم ذخیرهای مشابه بازیهای روگ لایک بود. این سیستم ذخیرهسازی به تازگی توسط سری بازیهای Souls (که خود این بازیها نیز به شدت الهام گرفته از مترویدونیا و دارای المانهای متعددی از این سبک هستند) رایج شده است و بسیاری از بازیها از آن استفاده میکنند، اما واقعیت این است که این نوع سیستم ذخیره سازی نیازمند طراحی خاصی است که بازی Ori and the Blind Forest، که بازی بسیار سختی بود، از آن بیبهره بود. در این سیستم، شما فقط با مراجعه به چشمهها میتوانستید بازی را ذخیره کنید و تعداد این چشمهها آنقدر زیاد نیست. کافی است تا یک بار ذخیره بازی خود را فراموش کنید تا پس از مرگ به شدت از این کوتاهی خود و البته این سیستم ذخیرهسازی، سرخورده شوید. در بازی Ori and the Will of the Wisps این سیستم ذخیرهسازی حذف شده است و جای خود را به سیستم چک پوینت رایج در دیگر بازیها داده است. اگرچه این سیستم مختص سبک مترویدونیا نیست، اما حضور آن در یک بازی مترویدونیا خوشایند است و باعث بهبود تجربه بازی میشود.
بازی Ori and the Will of the Wisps دارای ایرادات فنی روی کنسول ایکس باکس وان، ایکس باکس وان اس و حتی ایکس باکس وان ایکس است که از یک بازی انحصاری (در میان کنسولها) انتظار نمیروند. اما این ایرادات فنی به مرور با آپدیتهای مختلف برطرف خواهند شد و نتیجه نهایی، یک بازی مترویدونیا کامل است که تجربه آن هیچوقت تکرار نخواهد شد.