اکنون که کمتر از یک ماه به عرضه بازی Resident Evil Village مانده است، موریماسا ساتو (Morimasa Sato)، کارگردان این بازی، در مصاحبهای با مجله رسمی پلی استیشن از تجربه خود هنگام ساخت بازی برای پلی استیشن 5 صحبت کرده است. بخشی از صحبتهای او به شرح زیر است:
احساس میکنم [با پلی استیشن 5] مسیرهای بیشتری برای انتقال عواطف و احساسات به بازیکنان باز شده است. مهمترین وجه بازیهای ترسناک این است که تا چه حد میتواند بازیکن را در دنیای خود غوطهور کنند و به نظر من فناوریهای به کار رفته در پلی استیشن 5 تاثیر بهسزایی در بالا بردن این حد میگذارد. با استفاده از سرعت زیاد حافظه SSD ما به بازیکنان اجازه میدهیم تا به آسانی در محوطه روستایی بازی گشت و گذار کنند و در همین حین با استفاده از صدای سهبعدی، حس یک محیط لایهای و چندطبقه را به بازیکنان القا میکنیم. حین مبارزات نیز بازیکنان قادرند تا اسلحه را در دستهای خود احساس کنند که این هم به لطف ماشههای تطبیقپذیر (Adaptive Triggers) کنترلر دوال سنس است.
من وقتی که بازی Resident Evil را برای اولین بار تجربه کردم تنها ۱۳ سال داشتم. این بازی به حدی ترسناک بود که نه تنها گاهی اوقات از بازی کردن آن دست میکشیدم، بلکه گاهی جعبه آن را پشتورو میکردم تا تصویر ترسناک روی آن را نبینم. من میخواهم که بازیکنان امروز آن وحشتی که من در بچگی تجربه کردم را تجربه کنند و احساس میکنم به لطف فناوریهایی که از آن زمان تا کنون پیشرفت داشتهاند، این واقعه امکانپذیر است. در واقع ما ساخت بازی Resident Evil Village را با در نظر داشتن این هدف آغاز کردیم و اکنون به آسانی میتوانم بگویم که سختافزار پلی استیشن 5 بسیار مناسب بازیهای ترسناک است.
او در پاسخ به این سوال که کدام یک از فناوریهای به کار رفته در پلی استیشن 5 بیشترین تاثیر را روی بازیهای ترسناک میگذارند اعلام کرد:
برای بازیای مانند بازی Resident Evill Village که کاوش و گشت زدن در محیط آن یکی از ستونهای اصلی گیمپلی است، باید بگویم که فناوری صدای سهبعدی تاثیرگذارترین است. شما میتوانید بخشی از تاثیر صدای سهبعدی را در دموی Maiden این بازی به وضوح تجربه کنید. صدای پای نمایندگان قلعه هنگامی که از پلهها بالا میروند، یا صدای «چیزی» که در تاریکیهای اطراف انبار محو میشود… همه و همه به لطف فناوری صدای سهبعدی امکانپذیر شدهاند و تاثیری که ساخت یک فضای صوتی سهبعدی [روی گیمپلی] دارد از انتظارهای من خارج است. در سبک وحشت، احساس حضور یک موجود ناشناخته که فراتر از تصویر وجود داشته باشد بسیار ضروری است. به همین دلیل باور دارم از حالا به بعد صدای سهبعدی یک بخش جدانشدنی از بازیهای ترسناک خواهد بود.
او در باقی صحبتهایش اعلام کرد که از بین رفتن صفحات بارگذاری به طرز «بیسروصدایی» بازیها را متحول میکند:
به عنوان یک طراح بازی، باید بگویم که نابودی صفحات لودینگ، خیلی بیسروصدا بازیها را متحول میکند. این لحظات کوتاه که بازیکن از لحاظ روانی ارتباطش با دنیای بازی قطع میشود و دوباره به دنیای آن برمیگردد همواره در ذهنیتی که بازیکنان از گیمپلی دارند تغییراتی ایجاد میکند. به نظر من اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است که بازیسازان چگونه روند جریانات و سرعت بازی را تنظیم میکنند تا بازیکنان بتوانند برای زمانهای بیشتری بدون اینکه تجربهشان خستهکننده شود در دنیای بازی زندگی کنند.
بازی Resident Evil Village در تاریخ ۱۷ اردیبهشت (۷ می) برای پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس و سری اس و رایانههای شخصی منتشر میشود. دموی Maiden از این بازی تنها برای پلی استیشن 5 موجود است اما انتظار میرود به زودی تمامی پلتفرمها یک دموی جدید از این بازی دریافت کنند.
نظر شما درباره صحبتهای او چیست؟ به نظر شما تجربه بازیهای ترسناک در پلی استیشن 5 تا چه حد با تجربه آن در دیگر پلتفرمها تفاوت دارد؟