چرا سال 2022 نوید دهنده‌ی بهبود سطح دسترسی در بازی‌‌های ویدیویی بود؟

چرا سال 2022 نوید دهنده‌ی بهبود سطح دسترسی در بازی‌‌های ویدیویی بود؟

تارخ ترهنده تارخ ترهنده
1 سال و 20 روز پیش

سطح دسترسی یک ترند جدید نیست. با بیش از 400 میلیون گیمر کم‌توان جسمی در سراسر جهان، استودیوها سخت تلاش می‌کنند تا مطمئن شوند که بازی‌های آن‌ها برای همه گیمرها از جمله گیمرهای کم‌توان جسمی قابل بازی است.

 

از تغییر پیوندهای کلیدی گرفته تا تنظیم اندازه زیرنویس، سطح قابلیت دسترسی هر سال به رشد خود ادامه می‌دهد و سال 2022 نیز از این قاعده مستثنی نبود. سال گذشته شاهد انتشار عناوین متعددی بودیم که سطح دسترسی را در خط مقدم قرار دادند و نه تنها صنعت را متحول کردند، بلکه نشان دادند که لازم نیست هر گزینه‌ای نوآورانه باشد. بخشی از دلیل موفقیت سال 2022 برای بازیکنان کم‌توان جسمی، این بود که توسعه دهندگان بسیاری از ابزارهایی که اکنون در بین ژانرها رایج هستند، اصلاح کردند. هر بازی نیازی به بازسازی مجدد رابط کاربری ندارد، بلکه بهتر است به بهبود گزینه‌ها و طرح‌های فعلی ادامه دهد. سطح دسترسی بازی‌های سال 2022 ثابت کردند که یک طراحی واحد می‌تواند تمام بازی‌های دنیا را در دسترس مردم قرار دهد. بیایید برخی از این موارد را بررسی کنیم و بفهمیم که چه چیزی آن‌ها را در دسترس گیمرها قرار داده است.

 

بازی Elden Ring

عناوین فرام سافتور (FromSoftware) در میان جامعه کم‌توان جسمی بدنام هستند. تصورش را کنید که بازی‌های این شرکت حتی گیمرهای عادی را آزار می‌دهد، چه برسد به جامعه کم‌توان جسمی. از نظر گزینه‌های قابل تنظیم، تنظیمات بازی Elden Ring نسبتا خالی است. هیچ تنظیماتی به جز تنظیم‌ روشنایی برای بازیکنان نابینا/کم بینا در بازی وجود ندارد، زیرنویس‌ها فقط برای کلمات گفتاری در دسترس هستند و بازیکنان کم‌توان جسمی، حتی نمی‌توانند همه دیالوگ‌ها را متوجه شوند. اما سطح انتخاب افراد در سرزمین The Lands Between آنقدر گسترده است که بازی Elden Ring کاملا این مفهوم را در بر می‌گیرد.

 

جدا از آزادی در انتخاب مقصد و حتی باس‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید، بازی Elden Ring به بازیکنان اجازه می‌دهد شخصیت مورد نظر خود را با دقت بسازند. از آنجایی که خیلی‌ها توانایی انجام واکنش سریع در حین مبارزات را ندارند، انتخاب کلاس جادوگر که به آن‌ها اجازه شلیک از راه دور را می‌دهد، می‌تواند منطقی باشد. اما بزرگترین شگفتی در سطح دسترسی در حالت Co-op بازی رخ می‌دهد.

 

بازی Elden Ring بازیکنان را تشویق می‌کند تا با دوستان خود به کاوش بپردازند یا دشمنانی که به دنیای آن‌ها نفوذ می‌کنند را از بین ببرند. یک بازیکن کم‌توان جسمی در صورت در اختیار داشتن یک همراه، از مردن و از دست دادن منابع نمی‎‌ترسد، زیرا دوستانی دارند که می‌توانند خسارت وارده را جبران کنند. درعوض، این گیمرها می‌توانند از مناظر زیبا و مبارزات چالش‌برانگیز بازی لذت ببرند. حق انتخاب، قدرتمندترین ابزار برای بازیکنان کم‌توان جسمی است و بهترین ویژگی بازی Elden Ring این است که به ما اجازه می‌دهد چگونه بازی کنیم.

 

بازی Tunic

این بازی مستقل در مورد یک روباه کوچک است که یک راز بزرگ را کشف می‌کند. این بازی به طرز عجیبی سخت و دشوار است، به خصوص مبارزات که کاملا بازیکن را به چالش می‌کشد. ماهیت وحشیانه و تنبیه‌کننده سیستم مبارزات بازی که  یاد آور سبک سولزلایک است و بازیکن را پس از شکست دادن یک باس سرسخت، بسیار خوشحال می‌کند. بعد از هر مبارزه، از نظر فیزیکی به‌ طور باورنکردنی تخلیه می‌شوید. تجربه بازی ممکن است برای افراد کم‌توان جسمی سخت باشد، مگر اینکه حالت No Fail Mode را فعال کنند.

 

این گزینه دسترسی مانع از باخت بازیکنان در بازی می‌شود. در حالی که هنوز ممکن است در بازی آسیب ببینید و حتی داستان را پیش ببرید، اما سیستم مبارزات در نهایت بی‌اهمیت می‌شود و البته که این موضوع هیچ اشکالی ندارد. رسالت اصلی بازی Tunic در بخش اکتشاف و حل پازل است. بازیکنان باید با آیتم‌های جدید به مناطقی که قبلا بازدید کرده‌اند، بازگردند تا اسرار جدیدی را کشف کنند. از طرفی بازیکنان باید با کشف آیتم‌های جدید، خود را ارتقا دهند. در نهایت مهم نیست که یک باس را در حالت No Fail Mode شکست دهید، زیرا هنوز باید هر رمز و راز جدیدی را کشف کنید.

 

برتری بزرگ پلی استیشن 5 نسبت به ایکس باکس سری ایکس

 

اگر این گزینه در عناوین سولزلایک وجود داشت، گیمرها می‌توانستند به راحتی مردن را برای چندین مبارزه خاموش کنند. با این ویژگی، بازی Tunic به شما اجازه می‌دهد که از بازی نهایت لذت را ببرید، بدون اینکه مجبور شوید خودتان را خسته کنید.

 

بازی The Last of Us Part I

در سال 2020، استودیو ناتی داگ بازی The Last of Us Part II را با بیش از 60 تنظیمات در سطح دسترسی برای مجموعه‌ای از بازیکنان کم‌توان جسمی منتشر کرد. مهم‌تر از همه، گزینه‌های خاصی مانند پیمایش، نشانه‌های صوتی در حین مبارزه و هدف‌گیری خودکار به بازیکنان نابینا اجازه می‌داد تا کل بازی را به راحتی تمام کنند. علاوه بر این، تنظیمات سطح دشواری بازی هیچ یک از ویژگی‌های سطح دسترسی را تحت تاثیر قرار نمی‌داد، به این معنی که افراد نابینا/کم بینا می‌توانند بدون خطر از دست دادن این گزینه مفید، خود را به چالش بکشند. دو سال بعد، بازسازی نسخه اول مجددا چنین سطح دسترسی را برای بازیکنان نابینا/کم بینا تعریف کرد.

 

در حالی که این بازسازی شامل تمام تنظیمات نسخه دوم است، بازی از ابزارهای کاملا جدیدی استفاده می‌کند که در هیچ عنوان AAA دیگری دیده نشده است. کات‌سین‌های کوتاه توصیف صوتی به ارائه اطلاعات احساسی مهم در طول هر صحنه برای بازیکنان نابینا/کم بینا کمک می‌کند. موقعیت هر شخصیت، حالت چهره، رسیدن به یک آیتم یا حتی حرکات جزئی اکنون از طریق یک صدا برای بازیکنتن کم‌توان جسمی توصیف می‌شود.

 

 

تاخیر بازی Suicide Squad: Kill the Justice League چه تاثیری را روی آینده آن دارد؟

 

از آنجایی که روایت اغلب به اندازه گفتار بر زبان بدن متکی است، افراد نابینا/کم بینا اکنون می‌توانند هر صحنه را به طور کامل درک کنند. سری The Last of Us به دلیل داستان سرایی خود مورد ستایش قرار می‌گیرد و این گزینه در سطح دسترسی بازی، نحوه تعامل بازیکنان ناتوان با بازی‌های داستان محور را تغییر می‌دهد.

 

بازی God of War Ragnarök

مقایسه یک بازی با ده‌ها گزینه در سطح دسترسی با عنوانی مانند بازی The Last of Us Part II آسان است، به خصوص زمانی که یک بازی جدید توسط یکی از استودیوهای دیگر پلی استیشن منتشر شود. با این حال، چیزی که بازی God of War Ragnarok را شایسته حضور در این لیست می‌کند، تعهد پلی‌ استیشن برای در دسترس قرار دادن بازی‌های خود برای تمام گیمرها است.

 

بازی God of War Ragnarok از چند جهت از بازی‌های قبلی سونی که به بازیکنان کم‌توان جسمی کمک می‌کردند، متفاوت است. بازی تنظیمات کنتراست قابل تنظیم را برای افراد نابینا/کم بینا ارائه می‌دهد که در قسمت دوم بازی The Last of Us موجود نیست. همچنین بر خلاف قسمت دوم، زیرنویس‌هایی برای صداهای خارج از دیالوگ‌ها نیز طراحی شده است. حتی سیستم هدف‌گیری دشمنان برای افراد ناتوان جسمی و نابینا/کم بینا بهبود یافته است. هیچ یک از این گزینه‌ها انقلابی نیستند، اما نشان می‌دهند که صنعت بازی باید فراتر از دست‌آورد بازی The Last of Us Part II سطح دسترسی بازی‌ها را بالاتر ببرد. بازی‌ها به طور مداوم در حال تکامل هستند و دانش جدید به سمت ابزارها و سیستم‌های قابل دسترس در حرکت است.

برای افراد کم‌توان جسمی ، سال 2022 یک نقطه عطف بود و این در نهایت چیز خوبی است. یک بازیکن ناتوان جسمی، دیگر نیازی به ترس از خرید بازی جدید ندارد. از آنجایی که این صنعت به پیشرفت و نوآوری خود ادامه می‌دهد، می‌توانیم در سال جاری شاهد گزینه‌های بهتر و متنوع‌تری هم باشیم.

برچسب ها: God of War Ragnarok, Elden Ring, The Last of Us
1 نفر این پست را پسندیده اند. این مطلب را به اشتراک بگذارید:
مطالب مشابه
مشاهده موارد بیشتر
محصولات مرتبط
نظر کاربران
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.