درصورتیکه اطلاع نداشته باشید، باید متذکر شویم که طی هفتههای اخیر تریلر گیم پلی طولانی بازی Suicide Squad: Kill the Justice League در رویداد State of Play شرکت سونی منتشر شد. در جریان این تریلر، مخاطبان با ویژگیها و مکانیکهای متعددی از بازی آشنا شدند، اما چیزی که بیشتر از سایر موارد به چشم میآمد، شخصیتهایی بودند که صرفا مشغول پرش و شلیک کردن به سمت دشمنان و موجودات مختلف بودند. تریلر جدید این عنوان سبب شد تا سیل عظیمی از بازیکنها نسبت به محصول جدید استودیو Rocksteady که سابقه توسعه مجموعه فوقالعاده Batman: Arkham را در کارنامه دارد، انتقاد کنند. نمایش و عملکرد ضعیف این بازی در حالی منتشر شد که تنها سه ماه تا عرضه رسمی بازی Suicide Squad: Kill the Justice League زمان باقی مانده بود.
همچنین اگر تریلر گیم پلی این بازی چندان برایتان بد نیست و هنوز جایی برای امید باقی میگذارد، باید اعلام کنیم که وجود پرداختهای درون برنامهای متعدد به همراه امکان خرید و استفاده از آیتمهایی که احتمالا در روند بازی اثر دارند، همگی سبب افزایش نارضایتی بازیکنها از این پروژه شده است. حال اینگونه به نظر میرسد که تمامی انتقادهای صورت گرفته، سبب شده تا استودیو سازنده به همراه شرکت Warner Bros. Interactive Entertainment تصمیم به ایجاد تاخیر در روند تولید و عرضه این بازی بگیرند. البته این موضوع هنوز به صورت رسمی تایید یا تکذیب نشده است. به گزارش جیسون شرایر (Jason Chreier)، ژورنالیست مطرح وبسایت بلومبرگ، بازی Suicide Squad با تاخیر مواجه شده و انتشار آن به ماههای پایانی سال جاری موکول شده است. از این رو، این عنوان در جریان ماه می پیشرو عرضه نخواهد شد. در کنار این منبع، جف گراب (Jeff Grubb) نیز مدعی است که این پروژه برای سال جاری آماده انتشار نخواهد بود و همه چیز تا سال آینده به تعویق خواهد افتاد. گفته میشود که واکنشها و انتقادهای شدید طرفداران دلیل اصلی تاخیر مطرح شده، است.
آیا بازی Suicide Squad: Kill the Justice League چیز جدید برای ارائه دارد؟
بازی Suicide Squad: Kill the Justice League پیش از این برای تاریخ 25 می 2023 (4 خرداد 1402) برنامه ریزی شده بود. لازم به ذکر است که بازه زمانی در نظر گرفته شده برای عرضه این عنوان، نزدیک به تاریخ انتشار بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom بوده و احتمالا بتوان یکی دیگر از دلایل این تاخیر را عدم تطابق زمانی عرضه این بازیها با یکدیگر اعلام کرد. هماکنون سؤال اصلی آن است که تاخیر ایجاد شده چه تغییر و نتیجهای را برای آینده بازی این اثر به همراه دارد؟ در قدم نخست گمان میرود که اگر ه عرضه این بازی به سال آینده یا ماه نوامبر امسال موکول شود، احتمالا سودآوری بیشتری را برای شرکت ناشر خواهد داشت. البته در این بین، مشخصا استودیو Rocksteady فرصت بهبود شرایط فعلی بازی و افزایش کیفیت مکانیکهای گیم پلی آن را کسب خواهد کرد. این اثر هماکنون به عنوان یک بازی سرویس محور در حال توسعه است و انتقادات بسیار زیادی نسبت به این موضوع صورت گرفته است؛ به همین منظور این انتظار وجود دارد که تیم سازنده آیتمهای رایگان بیشتری را در اختیار بازیکنها قرار دهد و همه چیز صرفا نیازمند پرداخت هزینههای اضافی نباشد.
علاوهبر این، برخی منابع عقیده دارند که بازی Suicide Squad: Kill the Justice League سرنوشت مشابهی با بازی Gotham Knights را پیدا خواهد کرد. در زمان رونمایی از تریلر گیم پلی بازی شوالیههای گاتهام نیز انتقادات مشابهی به ویژه از بخش co-op بازی انجام شده و درنهایت تیم سازنده به همراه شرکت WB Bros از ایجاد تاخیر در روند توسعه و عرضه این عنوان خبر دادند. در آن زمان نیز گفته میشد که بازی Gotham Knights قرار است تا یک بازی تماما سرویس محور باشد و بازیکنها برای تجربه هرچه بهتر آن نیازمند پرداخت هزینههای اضافی خواهند بود. با این وجود، درنهایت شرکت ناشر اکثر برنامههایش را تغییر داد و جز برخی آیتمهای مرتبط با ظاهر شخصیتها، سایر محتواهای غیر رایگان بازی را حذف کرد. از این رو، این عقیده وجود دارد که این دسته از شایعات احتمالا صحت دارند و بازی Suicide Squad نیز روال مشابهی با بازی شوالیههای گاتهام را طی خواهد کرد.
در این بین بهترین کاری که استودیو Rocksteady میتواند انجام دهد، این است که تمامیت تمرکزش را روی هسته گیم پلی بازی Suicide Squad قرار دهد و ضمن ارائه یک تجربه سرگرمکننده و رضایت بخش، اطمینان یابد که این محصول فاقد هرگونه مشکلات فنی آزار دهنده متعدد است. در کنار این موضوع، تیم توسعه دهنده به همراه شرکت ناشر میبایست یک برنامه مشخص را برای محتواهای پس از عرضه بازی تعیین کنند. مشخصا هریک از این موارد، جز اصول ابتدایی و حتمی تولید یک بازی ویدیویی محسوب میشود و حداقل انتظاری است که از آنها میرود. همچنین اگر قرار باشد تا عرضه این بازی به سال آینده موکول شود، بازی مذکور میبایست به منظور قرار گیری در سال مالی فعلی شرکت وارنر برادرز تا پیش از پایان مارچ 2024 در دسترس بازیکنها قرار بگیرد.
با این حال، بدون شک و تردید میتوان گفت که دوره ساخت بازیهای سرویس محور با بودجه کلان به منظور تصاحب بخش اعظمی از مارکت فعلی گذشته است. بهترین نمونه از میان عناوینی که در این مسیر شکست خوردهاند، بازیهای Anthem و Marvel’s Avengers محسوب میشوند. اما در کنار این دسته از عناوین، استودیو بانجی به خوبی توانسته با عرضه محتواهای متنوع و باکیفیت برای بازی 2 Destiny توجه تعداد قابل توجهی از بازیکنها را به ساختههای اخیرش جذب کند. به همین منظور اگر استودیو Rocksteady همچنان بخواهد به برنامههای سابقش متعهد بماند و هیچگونه تغییری را در شرایط سرویس محور بودن بازی Suicide Squad: Kill the Justice League ایجاد نکند، آنها میبایست از ایدهها و برنامه ریزیهای صورت گرفته برای عناوین موفق این سبک از بازیها، به بهترین شکل الگو برداری کنند.
متأسفانه، تصمیمات نهایی در زمینه تغییرات شرایط بازی و برنامه ریزیهای انجام شده برای عرضه یا عدم عرضه آن به صورت یک اثر سرویس محور برعهده شرکت ناشر است. در بازه زمانی فعلی بازیکنها تحت هیچ شرایطی نمیخواهند که بازی Suicide Squad: Kill the Justice League یک اثر سرویس محور باشد تا بلکه با گذشت زمان محتواهای متنوعی برای آن منتشر شود. بلکه خواهان یک اثر داستان محور با روایت فوقالعاده نظیر سری Batman: Arkham هستند. هنوز مشخص نیست که شرکت ناشر در نظر دارد تا چه تغیراتی را در شرایط کلی بازی ایجاد کند. صرفا میبایست امیدوار بود که تمامی تصمیمات آنها در عوض هدف گذاری روی درآمدزایی و سودآوری نسبتا طولانی مدت با انتشار یک بازی سرویس محور، در راستا جلب رضایت بازیکنها و خلق یک تجربه فراموش نشدنی برای آنها باشد!