رئیس استودیو Bethesda Games؛ یعنی تاد هاوارد (Todd Howard)، در رابطه با خرید شرکت مادر آنها (شرکت ZeniMax) توسط شرکت مایکروسافت نظر خود را اعلام کرد. به نظر هاوارد انحصاری شدن بازی The Elder Scrolls 6 برای کنسول ایکس باکس امری است که «تصور کردن آن دشوار» است.
در جریان مصاحبه، جیمز بچلر (James Batchelor) از وبسایت Gameindustry نیز به انحصاری شدن بازی The Elder Scrolls 6 اشاره کرده و آن را امری دور از ذهن تلقی میکند. او معتقد است بازی The Elder Scrolls 6 انحصاری نخواهد شد چرا که بیشترین موفقیت بازی The Elders Scrolls 5: The Skyrim به خاطر انتشار آن بازی برای تمامی پلتفرمهای موجود بوده است. هاوارد نیز در پاسخ به بچلر انحصاری شدن بازی نامبرده را «دور از ذهن» نامید اما از ارائه اطلاعات بیشتر و پرداختن به جزئیات خودداری کرد.
از زمانی که خبر خریداری شرکت ZeniMax توسط شرکت Microsoft به قیمت ۷٬۵ میلیارد دلار منتشر شد، بسیاری از اصحاب رسانه در رابطه با انحصاری شدن بازیهای استودیو Bethesda Games به گمانهزنی پرداختهاند. برای شرکت Microsoft این یک بازی دو سر برد است، چه بازی انحصاری باشد و چه مولتیپلتفرم، در هر صورت سود سرشاری نصیب این شرکت خواهد شد. رئیس استودیوهای ایکس باکس؛ یعنی فیل اسپنسر (Phil Spencer) نیز در رابطه با انحصاری شدن بازیهای استودیوهای خریداری شده اطلاعات زیادی منتشر نکرده است و تنها به اشاره به اینکه برای انحصاری شدن یا نشدن هر بازی جداگانه تصمیمگیری خواهد شد بسنده کرده است.
هاوارد هم از این بیانیه اسپنسر حمایت کرده است اما چون قرارداد خرید شرکت ZeniMax هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و تا سال ۲۰۲۱ نهایی نخواهد شد، افراد مسئول هنوز به بررسی جنبههای مختلف انحصاری شدن بازیها نپرداختهاند. اسپنسر هم اوایل هفته جاری به این نکته اشاره کرده بود و با توجه به این که قرارداد خریداری هنوز نهایی نشده است بنابراین هرگونه تصمیمگیری از سوی اسپنسر برای تعیین سیاستهای استودیو Bethesda Games تا پیش از سال ۲۰۲۱، امری غیرقانونی تلقی میشود.
هاوارد به این نکته اشاره کرد که استودیو روی تمامی بازیهای سری The Elder Scrolls، از نسخه Morrowind به بعد تا حدودی برای تولید محتوا با شرکت Microsoft همکاری کرده و اگر زمانی از دل قرارداد خرید استودیو یک قرارداد انحصاری شدن بیرون آید، تغییر چندانی در محتویات نامبرده ایجاد نخواهد کرد. هاوارد در این رابطه بیشتر توضیح میدهدد:
من دقیقاً نمیتوانم بگویم مسیر توسعه بازیهای استودیو به چه سویی خواهد رفت اما جا دارد به این نکته اشاره کنم که تولید محتویات انحصاری زمانی که یک استودیو مستقل بودیم هم در دستور کار ما قرار داشت. اگر به بازیهای مجموعه The Elder Scrolls نگاهی کنید خواهید دید که هر بازی دارای محتویات انحصاری روی پلتفرمهای شرکت مایکروسافت بوده است. ما تقریباً روی هر بازی با این شرکت همکاری داشتهایم. بازی Morrowind که اساساً یک انحصاری کنسولی بود، بازی Oblivion هم یک انحصاری زمانی محسوب میشد و بستههای الحاقی بازی Skyrim هم برای مدت زیاد انحصاری زمانی این شرکت بودند. زمانی که موعد مناسب برسد، ما بهترین تصمیم را برای مخاطبین خود اتخاذ خواهیم کرد و امروز نمیتوانم در رابطه با آینده حرفی بزنم.
همانطور که پیش از این شنیده بودیم، هاوارد با وجود ادغام شدن استودیو Bethesda Games با استودیوهای بازیسازی شرکت مایکروسافت، باز هم آزادی عمل خود و استقلالی که نیاز دارد را حفظ میکند. او به این نکته اشاره میکند که اگرچه آنها زیرمجموعه یک شرکت بزرگتر هستند اما با این حال میتوانند برای محتویاتی که تولید میکنند، تصمیم بگیرند. به طور خلاصه این حرفها بدان معنی است که شرکت Microsoft روی تصمیمات نهایی مربوط به استودیوهای خریداری شده تاثیر میگذارد اما خود این استودیوها هم در این تصمیمات نقش پررنگی را ایفا خواهند کرد.
هاوارد میگوید اصلا انتظار این همه جنجال از سوی طرفداران را نداشته است چرا که کاملا در فرایند خرید و نوشتن قرارداد غرق شده بوده است. او میگوید:
من تقریبا تاثیر بزرگ این اقدام روی جامعه بازیکنان و طرفداران را دست کم گرفته بودم. در رابطه با اینکه این قرارداد چگونه به بار مینشیند سادهانگارانه برخورد کرده بودم و تاثیر آن روی انتشار بازیها را خوب بررسی نکرده بودم. البته بازخوردهایی که دریافت کردیم من را خوشحال میکنند. دیدم بسیاری از مردم چنین اتفاقی را یک امر مثبت تلقی میکنند، همانطور که ما به آن چنین مینگریم.
با توجه به نهایی نشدن قرارداد تا سال ۲۰۲۱، هنوز برای قضاوت پیرامون انحصاری شدن بازیهای استودیو Bethesda Games زود است، باید صبر کرد و دید در نهایت این اتفاق رخ میدهد یا خیر. نظر شما چیست؟