با انتشار بازی The Lords of Fallen و بازی Lies of P طی هفتههای اخیر، طرفداران ژانر Soulslike در حال تجربه روزهای خوشی هستند و غرق در جهان تاریک و غمزده هریک از این آثار شدهاند. از طرفی نباید فراموش کرد که در اوایل سال جاری نیز عناوین دیگری همچون بازی Remnant 2 یا Wo Long: Fallen Dynasty در دسترس بازیکنها و طرفداران آثار مشابه با ساختههای استودیو From Software قرار گرفت. با این حال، برکسی پوشیده نیست که طی سالیان اخیر عده زیادی از اشخاص در انتظار رونمایی از نسخه جدید بازی Bloodborne یا دنباله رسمی این عنوان بسیار محبوب بودند. بازی مذکور حدود یک دهه قبل و برای کنسول پلی استیشن 4 منتشر شد. از آن زمان تا به امروز، استودیو From Software آثار مختلفی را توسعه داده و این روزها نیز مشغول پیشبرد مراحل تولید بسته گسترشدهنده Shadow of the Erdtree بازی Elden Ring است. بنابراین این سوال پیش میآید که چرا باوجود این حجم از محبوبیت بازی Bloodborne میان بازیکنها، تا به امروز نسخههای جدید این بازی یا پورت اختصاصی آن برای سایر پلتفرمها معرفی نشده است؟
مطالب مرتبط: بازی Lies of P؛ ترکیبی جذاب از بهترینهای سولزبورن
بازی Bloodborne در زمان انتشار از نظر جوانب مختلفی با سری بازی Dark Souls متفاوت بود. داستان بازی درون شهر ویکتوریایی یارنام اتفاق میافتاد و تیم سازنده به درستی تصمیم گرفت تا از دوران قروط وسطا فرنچایز نام برده فاصله بگیرد. اما مشابه با سری بازی Dark Souls، در این بازی نیز سیستم مبارزات کاملا به سطح استقامت پروتاگونیست بازی، تجهیزاتی که بازیکن به همراه دارد و بررسی شیوه حمله کردن دشمنان متکی بود. در جریان این عنوان بازیکنها میتوانستند با استفاده از آیتمها سلامتی شخصیتشان را با سرعت بازیابی کنند یا در هنگام دریافت ضربات متفاوت از جانب دشمنان، با اقدام متقابل و وارد کردن ضربه به آنها سلامتیشان را بازگردانند. علاوهبراین، سرعت حرکت پروتاگونیست بازی و فرآیندهایی نظیر جا خالی دادن با سرعت بیشتری صورت میگرفت تا اشخاص سرعت عمل بیشتری را در زمان مقابله با باسها یا سایر دشمنان داشته باشند. درکنار تمامی ویژگیهای برجسته سیستم گیم پلی بازی Bloodborne باید متذکر شد که داستان، شیوه روایت آن و چگونگی جهان سازی استودیو From Software در این اثر بیش از هرچیزی احتمالا میتواند نظر هربازیکنی را به خود جلب کند.
برکسی پوشیده نیست که بازی Bloodborne در زمان انتشار به موفقیتهای چشمگیری دست یافت و احتمالا اگر بازی The Witcher 3: Wild Hunt نبود، میتوانست به بهترین بازی سال 2015 نیز بدل شود. میزان موفقیت این عنوان بهگونهای بود که بسیاری از کاربران در آن زمان مجاب به خریداری کنسول نسل هشتمی پلی استیشن میشدند و تحت هیچ شرایطی خواستار از دست دادن فرصت تجربه این بازی نبودند. اما با در نظر داشتن جزئیات محیطی طراحی شده، اجرا شدن بازی با رزولوشن 1080p و فریم ریت 30fps به همراه لودینگهای نسبتا طولانی و متعدد نکات منفی قابل توجهی برای بازی محسوب میشدند و واکنشهای منتقدین را به همراه داشتند. مشکلاتی نظیر طولانی بودن لودینگها با گذشت زمان و انتشار آپدیتها تاحدودی برطرف شدند، با این وجود هنوز امکان تجربه این بازی با رزولوشن یا فریم ریت بالاتر وجود ندارد. وجود این دسته از مشکلات سبب شده تا طی سالیان اخیر طرفداران به صورت مداوم این سوال را مطرح کنند که چرا بازی Bloodborne محدود به کنسول پلی استیشن 4 شده و نسخه ریمسر یا ریمیک آن برای پلی استیشن 5 عرضه نمیشود؟ حتی گاهی این پرسش مطرح میشود که چرا مشابه با برخی از عناوین انحصاری پلی استیشن، پورت اختصاصی این بازی برای پلتفرم کامپیوتر در دسترس قرار نمیگیرد؟
مشخصا با گذشت زمان، شایعات گوناگونی پیرامون شروع روند تولید نسخههای جدید بازی Bloodborne توسط منابع مختلف منتشر شده است. از میان شایعات موجود میتوان به ساخت نسخه ریمیک بازی توسط استودیو Bluepoint اشاره کرد. با این حال، هیچیک از آنها تا به امروز به صورت رسمی تایید یا تکذیب نشدهاند تا وضعیت آینده این عنوان پرطرفدار همچنان در هالهای از ابهام قرار داشته باشد و طرفداران صرفا به شایعات بسنده کنند. به همین منظور، احتمالا بازیکنها باید با این حقیقت تلخ مواجه شوند که قرار نیست در آینده نسخه جدیدی از این بازی ساخته شود یا تغییراتی در شرایط فنی آن ایجاد شود. یکی از دلایل اصلی این فرضیه به صحبتهای هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) کارگردان برجسته حاضر در استودیو From Software در سال 2015 بازمیگردد. در آن زمان میازاکی اعلام کرد که ادامه دادن روند تولید بازیهای سری بازی Dark Souls یا بازی Bloodborne تصمیم درست و مناسبی برای آنها محسوب نمیشود. ناگفته نماند که در بازه زمانی مطرح شده استودیو مذکور مشغول تولید بازی Dark Souls 3 به عنوان پایان بندی کامل این فرنچایز بود.
مطالب مرتبط: چرا نسخه بعدی بازی Bloodborne باید یک پیش درآمد باشد؟
همچنین اگرچه که بازی Elden Ring دارای داستان و جهان کاملا متفاوتی در قیاس با ساختههای پیشین این تیم توسعه دهنده است، اما همچنان نقاط مشترک متعددی میان آنها وجود دارد و این موضوع را میتوان یک روزنه امید کوچک برای قرارگیری تمرکز عوامل ایده استودیو روی نسخه جدید یا دنباله بازی Bloodborne در نظر گرفت. متاسفانه یا خوشبختانه، تصمیم ساخته شدن نسخه جدید این بازی کاملا برعهده شرکت سونی به عنوان مالک حقوقی این IP است. اگر به گذشته بازگردیم، میبینیم که این عنوان طی شش ماه نخست انتشارش به فروش کلی دو میلیون نسخه در سرتاسر جهان رسید. مشخصا میزان فروش ساخته استودیو From Software برای شرکتی نظیر سونی چندان دلگرم کننده نیست و آنها انتظار فروش بیشتری را از عناوین انحصاریشان دارند. با گذشت زمان و قرارگیری هرچه بیشتر تمرکز سونی روی ساخت سینماتیک و هیجان انگیزتر و استقبال قابل توجهی که بازیکنها از این بازیها به عمل آوردند، امکان توسعه و انتشار پروژههای نسبتا ریسکیتر برای آنها به حداقل رسید. به همین خاطر، میتوان عدم توسعه نسخه جدید یا دنباله بازی Bloodborne را یک تصمیم یکطرفه از جانب شرکت ژاپنی سونی دانست!
در این بین، احتمالا برخی از طرفداران باتوجه به توسعه یافتن نسخه ریمیک بازی Demon’s Souls توسط استودیو Bluepoint و عرضه آن روی پلی استیشن 5 همچنان نسبت به آینده و ساخته شدن نسخه ریمستر یا ریمیک بازی Bloodborne خوشبین هستند. مجددا با بررسی میزان فروش و عملکرد مالی این عنوان میتوان به این نتیجه رسید که نتایج نهایی چندان برای سونی رضایت بخش نبودهاند. چراکه نسخه ریمیک بازی Demon’s Souls طی 10 ماه به فروش کلی 1.4 میلیون نسخه رسید. بیشک همچنان فاکتورها و المانهای دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفتشان. برای مثال، سونی در سبد محصولاتش IPهای قدیمی و پرطرفداری نظیر فرنچایز Gravity Rush را دارد. اما مشخصا دیدگاه و نگرش کلی عوامل این شرکت نسبت به آینده و اینکه بودجههای کلان را به چه عناوینی باید اختصاص داد، تغییر پیدا کرده است. در نقطه مقابل، استودیو بازی سازی سونی در کشور ژاپن احتمالا به زودی بسته خواهد شد و اگرچه که همچنان نسخه بعدی بازی Bloodborne میتواند بدون نظارت این تیم ساخته شود، سونی چنین ریسکی را پذیرا نخواهد بود و شرایط پیرامون این عنوان بدون تغییر باقی خواهد ماند.
شایان ذکر است که احتمالا ساخت نسخه اختصاصی بازی Bloodborne برای پلتفرم کامپیوتر، بهترین گزینه برای شرکت سونی از لحاظ مالی محسوب میشود. اما هنوز مشخص نیست که آیا سونی مایل به سرمایهگذاری در این پروژه و پذیرش ریسکهای احتمالی باوجود شکستهای اخیری که در زمینه عرضه بازیهای انحصاری پلی استیشن برای پلتفرم مذکور داشته است، خواهد بود یا خیر. درصورتیکه به خاطر داشته باشید، نسخه کامپیوتر بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، بازی Returnal و بازی The Last of Us Part 1 عملکرد ناامید کنندهای را روی PC داشتند و همراه با معایب فنی متعددی در دسترس کاربران این پلتفرم قرار گرفتند. درنهایت میتوان گفت که در بازه زمانی فعلی سونی دارای دیدگاههای متفاوتی نسبت به برخی بازیکنها است و قصد دارد تا وقت و سرمایهاش را صرف پروژههای لایو سرویس گسترده در حال توسعهاش کند.
نظر شما در مورد شرایط و وضعیت بازی Bloodborne در آینده چیست؟ آیا شاهد معرفی دنباله یا نسخه جدید این بازی پرطرفدار خواهیم بود؟