بهترین ترسها در قلب و روح ما نفوذ میکنند و رد خود را در زندگی روزمره ما میگذارند. هر تجربهای به غیر از این، چیزی نیست جز یک حقه بصری که اگرچه ممکن است باعث وحشت ما در آن لحظه شوند، اما بعید است که در حافظه ما باقی بمانند. سری Resident Evil همیشه توانایی ایجاد تجربههای ترسناک بهیادماندنی و عمیقی را داشته و در طول 25 سال گذشته، لحظات ترسناکی بسیاری برای نسلهای مختلفی از کاربران بازیهای ویدیویی به یادگار گذاشته است. کپکام در تاریخ 7 می، با نسخه جدیدی از این مجموعه یعنی بازی Resident Evil Village، قصد دارد که بار دیگر مهارت خود را نشان دهد. البته این بار، آنها چیزی فراتر از یک تجربه ترسناک را نشانه گرفتهاند و به دنبال ارائه بهترین بازی در سبک ترسناک بقا هستند.
در دموی بازی به نام Resident Evil Maiden اشارهای به نحوه پیدایش و ساخت Sanguis Virginis وجود داشت. اشارهای هولناک که منجر به عمیقتر شدن ترسهای بازی خواهد شد. با این حال، کپکام میگوید که ما هنوز هیچچیز از محتوای ترسناک بازی ندیدهایم! «موریماسا ساتو» (Morimasa Sato)، کارگردان بازی در مصاحبه با مجله Edge گفته است: «یکی از درونمایههای اصلی مجموعه Resident Evil، ترس یا وحشت است و باید به شما هشدار بدهم که محتوای منتشرشده تا به حال از بازی، نشاندهنده ترس اصلی آن نیستند. صحنههای ترسناک و تکاندهنده بسیاری در بازی وجود دارد، اما ما تصمیم گرفتیم که خودتان آنها را تجربه کنید و غافلگیر شوید.»
آسیب پذیرتر از همیشه
بازی Resident Evil 7: Biohazard یک بازآفرینی جاهطلبانه برای مجموعهای محسوب میشد که شدیدا به نوآوری و تغییرات نیاز داشت. با اجازه کنترل دوربین و شخصیت، برای اولین بار توانستیم که به جای بیننده، در نقش قربانی قرار بگیریم. قربانی تنهایی که در وضعیت ترسناکی قرار گرفته بود و این ترس را به ما به عنوان بازیکن هم منتقل میکرد.
با این تغییر دید، کپکام باموفقیت توانست که سطح جدیدی از ترس و دلهره را منتقل کند و آنها اکنون مشتاق هستند که با بازی Resident Evil Village، این حس وحشت را گسترش دهند. ساتو سال گذشته درباره قدرت بازگشت به دوربین اولشخص صحبت کرده بود و گفته بود: «سری Resident Evil از دید من، شبیه به مجموعهای از فیلمهای ترسناک است که بازیکن، نقش اصلی آن را بر عهده میگیرد. ما تاکید زیادی روی این موضوع داشتیم که اجازه بدهیم شما به عنوان بازیکن، همان کاری را انجام دهید که در شرایط مشابه واقعی نیز انجام میدادید: شما میتوانید برنامهریزی کنید، با موانع و دشمنان خود روبهرو شوید و همانطور که انگار آنجا حضور دارید، آنها را از سر راه بردارید.»
کپکام سه سال گذشته را مشغول بهینهسازی و ارتقای همین عناصر بوده است. آنها تمام تلاش خود را کردهاند تا سیستم مبارزات بازی، نسخه قدرتمندتر و بهتری از بازی Resident Evil 7 باشد و مقیاس و عمق فضاهای قابلتعامل بازی را نیز گسترش دهند تا بازیکن آزادی عمل بیشتری داشته باشد. با این حال، ممکن بود که بازی یک مسیر کاملا متفاوت را در پیش بگیرد. ساتو میگوید: «اشخاصی در تیم وجود داشتند که در ابتدا میگفتند زاویه دوربین سومشخص ممکن است تجربه متفاوتی از مبارزات را ارائه دهد. اما به عقیده من، دید اولشخص به ما اجازه میدهد که ترس نزدیکتر و شخصیتری را تجربه و همچنین، استیصال شخصیت «ایتن» (Ethan) را بیشتر درک کنیم.»
فضا و داستان بازی Resident Evil Village بسیار خطرناکتر و جدیتر از بازی Resident Evil 7 به نظر میرسد. محیطهای عریضتر و عمودیتر بیشتری برای مسیریابی وجود دارد و تعداد و تنوع دشمنان نیز بسیار افزایش پیدا کرده است. علاوه بر دشمنان عادی، خطرات و تهدیدهای بسیار هوشمندتری نیز وجود دارند. البته خوشبختانه، ایتن نیز توانسته مهارتهای خود را تقویت کند. ساتو توضیح میدهد: «سری Resident Evil درباره تعقیب و کشتن دشمنان نیست، بلکه راجع به مقاومت در برابر دشمنان خطرناک و وحشتناکی است که بقای شما را تهدید میکنند. وقتی که در حال طراحی بازی Resident Evil 7 بودیم (عنوانی که بیشتر از دیگر نسخههای مجموعه، روی عنصر ترس و دلهره تاکید داشت.) به این نتیجه رسیدیم که بهتر است سیستمی برای دفاع در برابر حملات دشمنان در مکانیسمهای مبارزات بازی داشته باشیم.»
ساتو در ادامه مصاحبه خود با مجله Edge گفته است: «سپس برای بازی Resident Evil Village، این سیستم را متحول کردیم و علاوه بر قرار دادن دکمهای برای دفاع در برابر حملات و دریافت صدمه کمتر، دکمه دیگری نیز ترتیب دیدیم که بازیکن بتواند با استفاده از آن، دشمن را کمی به عقب هل دهد و فرصتی برای ضدحمله با سلاح خود داشته باشد. این مکانیسم، بسیار موثر است اما همچنان، بیش از هر چیزی، یک راهکار برای مواقع ضروری است و قرار نیست که عضو اساسی و مرکزی مبارزات باشد.»
همانند بازی Resident Evil 7، مبارزه باید به عنوان آخرین راهحل دیده شود. در نسخه دموی بازی Resident Evil Village برای پلی استیشن 5، هر حرکتی باید با تصمیمگیری و به شکلی باقاعده انجام شود. با توجه به دشمنان و خطراتی که در بازی Resident Evil Village وجود دارد، هیچ ایرادی ندارد اگر بخواهید از دشمنان خود فرار کنید و از تهدیدها دور شوید. در واقع اگر میخواهید ایتن باموفقیت مراحل را پشت سر بگذارد، باید به استفاده از این تاکتیک عادت کنید.
بازگشت ایتن وینترز
«ایتن وینترز» (Ethan Winters) احتمالا بیش از هر شخصیت دیگری، اهمیت بقا در شرایط ترسناک را درک میکند! او شاید از اتفاقات نسخه قبلی بازی جان سالم به در برده باشد، اما هنوز از آن چه که پیش روی او است، هراس دارد. در بازی Resident Evil Village، ترسهای گذشته ایتن دوباره و با چهرهای جدید، خودشان را نشان میدهند. «پیتر فابیانو» (Peter Fabiano)، تهیهکننده بازی در مصاحبه با مجله رسمی پلی استیشن گفته است: «پس از وقایع بازی Resident Evil 7، ایتن و «میا» (Mia) زندگی جدید خود را در اروپای شرقی و تحت حمایت BSAA شروع کردهاند. اما این آرامش زمانی که «کریس ردفیلد» (Chris Redfield) میآید و دختر آنها را میدزدد، از بین میرود. اکنون ایتن مجبور است که در تلاش برای بازگرداندن دخترش، این دهکده عجیب و غریب را بگردد.»
برای کپکام، بازگرداندن ایتن به این شکل، کار جاهطلبانهای محسوب میشود. سری Resident Evil در طول تاریخ 25 سالهاش، هرگز از یک قهرمان یا شخصیت اصلی در دو نسخه اصلی پشت سر هم استفاده نکرده است. شاید مشابهترین مورد، مربوط به بازی Resident Evil 5 و بازی Resident Evil 6 باشد که ردفیلد در نسخه پنجم به عنوان قهرمان اصلی حضور داشت و در نسخه ششم، یکی از چندین قهرمان قابلانتخاب بود. فابیانو میگوید: «اگرچه تولید بازی Resident Evil Village به شکل رسمی، نزدیک به سه سال است که جریان دارد، اما برنامهریزی و ایدهپردازی درباره آن از اواخر مراحل تولید بازی Resident Evil 7، در ذهن اعضای تیم شروع شده بود. آنها علاقه شدیدی به ایتن به عنوان یک شخصیت اصلی پیدا کردند و ما میدانستیم که میخواهیم داستان او را ادامه دهیم.»
بازیکنها و علاقهمندان فرنچایز نیز همانند تیم سازنده بازی، علاقه بسیاری به ایتن دارند. آنها هنگام زنده نگه داشتن این شخصیت در باتلاقهای Louisiana، خرد شدن استخوانها و قطع شدن اعضای بدنش را مشاهده کردند، جسارت و شجاعت او را دیدند و با او همذاتپنداری کردند.
تماس با نوع جدیدی از سلاح بیولوژیکی که Eveline نام دارد و مسئول ماجراهای وحشتناک خانواده «بیکر» (Baker) در نسخه هفتم است، باعث به وجود آمدن نوعی ویروس یا عفونت در ساختار ملکولی میشود؛ همانند بسیاری از ویروسها و قارچهای تاریخ سری Resident Evil. آیا این ویروس، دلیل کشانده شدن ایتان به یک ماجراجویی ترسناک دیگر است؟ کپکام از پاسخ به این سوال، امتناع میکند. با این حال، ساتو گفته است: «بزرگترین عافلگیری ممکن، در انتظار ایتن وینترز در این داستان است. این که این غافلگیری چیست، باید خودتان ببینید و متوجه شوید.»
این غافلگیری هر چه که باشد، بعید است که حامل خبرها و اتفاقات خوبی برای شخصیتهای محبوب بازی باشد! کارگردان بازی گفته است: «بازی Resident Evil Village تمام ابعاد مختلف شخصیت ایتن را گردآوری و داستان او را به طور کامل روایت میکند. من میخواستم داستان ایتن وینترزی که در بازی Resident Evil 7 شروع کردیم را ببینم و به پایان برسانم.» این کلمات، چندان خوشحالکننده و امیدوارانه نیستند. میا توسط همان سازمانی که قرار بود از آن محافظت کند، کشته میشود. «رزمری» (Rosemary)، دختر افرادی که با عفونتهای ویروس E-Type جنگیدهاند، در دستان فرقهای خرافاتی که به دنبال اجرای یک مراسم باستانی هستند قرار دارد و ایتن مجبور است که برای فرار از دست یک کابوس، با کابوس دیگری دستوپنجه نرم کند.
ابزار زنده ماندن
فابیانو در مصاحبه خود از شباهتها با بازی Resident Evil 4 نیز گفته است: «شما متوجه خواهید شد که بازی Resident Evil 4، منبع الهام ما بوده و قطعا، ادای احترام زیادی به این عنوان در بازی Resident Evil Village وجود دارد.» به عنوان مثال، میتوان به وجود محیطهای مشابه از جمله یک قلعه برجمانند در بالای دهکده اشاره کرد. در بین خانههای کوچک و خرابه این دهکده، موجهای مختلفی از دشمنان وجود دارد که یادآور بازی Resident Evil 4 خواهند بود. در بین دیوارهای قلعه، تهدیدهای جدیتر و فراماورایی دیگری دیده میشوند: افراد باستانی فرقه و جادوگرهای قدرتمندی که نشانههایی از وجود یک ویروس قدرتمند را دارند.
علاقهمندان بازی Resident Evil 4 همچنین شاهد بازگشت سیستم شخصیسازی اسلحه، مدیریت آیتمها و منابع و تنوع مهمات نیز خواهند بود. حتی یک فروشنده مرموز در بازی وجود دارد که در صورت داشتن پول کافی، سلاحها، آیتمها و منابع مختلفی را به شما میفروشد. ساتو میگوید: «یکی از درونمایههای پنهان بازی Resident Evil Village، بازآفرینی هیجان و عناصر جذاب بازی Resident Evil 4 است. به همین خاطر، لازم بود که شخصیت فروشنده این عنوان نیز همان نوع حس شوخطبعی و مفرح بودن آن بازی را داشته باشد.»
این فروشنده که در بازی The Duke نام دارد، یک NPC بسیار بزرگ است که در بخشهایی از بازی دیده میشود. شما میتوانید با گشتوگذار در قلعه Dimitrescu و له کردن جعبههای چوبی با استفاده از چاقویتان، پول موردنیاز او را پیدا کنید و آیتمهای دلخواه خود را بخرید. خود فروشگاه نیز به بخشهای «منابع» (Supplies)، «تفنگها» (Gunsmithery) و «کیف دوک» (The Duke’s Purse) تقسیم میشود. در همین بخش آخر است که آیتمهای ضروری مربوط به مراحل را میتوانید بخرید.
شما همچنین میتوانید با پیشروی و گشتوگذار در بازی و پیدا کردن پازلهای مختلف، سلاحهای جدیدی به دست آورید. البته که نمیتوانید همه آنها را با خود حمل کنید. فابیانو با اشاره به بازی Resident Evil 4 میگوید: «فکر میکنم شباهتهایی در سیستم مدیریت آیتمها نیز {به بازی Resident Evil 4} وجود دارد. بخش Inventory بازیکن شبیه به یک کیف قابلحمل است که میتوانید آیتمها را درون آن و بر اساس میزان فضای اشغالشده قرار دهید.»
در بازی Resident Evil 7، شما با جای 12 آیتم بازی را شروع میکنید و میتوانید با پیدا کردن سه کیف مخفی، میزان فضای آیتمهای خود را ارتقا دهید. هر کدام از این کیفها، 4 جای آیتم دیگر به بازیکن میدهند. اگرچه آیتمهای مخفی قابل پیدا کردن دیگری در بازی Resident Evil Village وجود دارد، اما تنها راه شما برای افزایش فضای مدیریت آیتمهای خود، خرید کیفهای بزرگتر از دوک است. در دموی بازی، شاهد حضور یک جدول 9 در 5 بودیم و برای ارتقای این فضا، باید مبلغ نسبتا گران 10 هزار Lei (نرخ درون بازی) را میپرداختیم.
شما همچنین میتوانید با آزادی بیشتری، آیتمها و مهمات مخصوص خود را بسازید. در منوی کاربری بازی دیده شده است که 5 نوع منبع مختلف برای جمعآوری و ترکیب وجود دارد. به عنوان مثال، با ترکیب یک Green Herb و یک Chem Fluid میتوانید به یک First Aid Med دست پیدا کنید که تمام زخمهای ایتن را درمان میکند. برای ساخت مهمات مختلف نیز ابتدا باید دستور ساخت آنها را پیدا کنید. البته بزرگترین اشغالکننده فضا، سلاحها هستند. سلاح استاندارد EM 1 Handgun، جای شش مربع را میگیرد و سلاح محبوب M1897 Shotgun نیز به 10 مربع فضا احتیاج دارد. همانند بازی Resident Evil 4، نگه داشتن مجموعهای محدود از سلاحها و ارتقای آنها بهتر از این است که گستره وسیعی از آیتمها و سلاحهای مختلف را داشته باشید.
ترس و بقا وارد می شوند
نحوه کنار هم قرار دادن تمام این عناصر است که باعث شده علاقهمندان بسیاری از سراسر جهان، چشمانتظار عرضه بازی در 7 می 2021 باشند. به نظر میرسد که بازی از نوعی طراحی نیمه جهانباز بهره ببرد و بخشهای بیشتری از دهکده، با پیشروی در بازی قابلدسترس خواهند شد. با نگاه به نقشه نسخه Collector’s Edition بازی متوجه میشویم که چهار خانواده اشرافی، کنترل این منطقه را در دست دارند. خاندانهای Beneviento، Moreau و Heisenberg مناطق مربوط به دهکده را کنترل میکنند و خاندان Dimitrescu، مسئولیت مربوط به قلعه که در بالای تمام این مناطق قرار دارد را بر عهده گرفته است.
ساتو درباره فضای بازی گفته است: «وقتی که مردم درباره یک دهکده فکر میکنند، به نظرم اکثر آنها تصویری از یک منطقه بسیار کوچک در ذهنشان نقش میبندد. اما وقتی که به فضا و منطقه در بازی Resident Evil Village نگاه میکنید، حتی دوردستترین بخشها نیز بسیار واقعگرایانه هستند. کوههای در دوردست، به شکلی زیبا دیده میشوند و جهان بازی، مقیاس و ابعاد فوقالعادهای دارد. ما میخواهیم بازیکن در جهان بازی قدم بردارد و با چیزهایی مواجه شود که باعث شگفتی او شوند. چیزهایی که باعث میشوند او به خود بگوید: «چقدر جالب، میتوانی حتی به این نقطه هم برسی!»
وقتی که مجله رسمی پلی استیشن از فابیانو درباره مقیاس محتوای بازی پرسید، او اینگونه پاسخ داد: «من فقط این را میگویم که جهان بازی بسیار بزرگتر از چیزی است که بازیکنها در بازی Resident Evil 7: Biohazard تجربه کردند.» با این حال، اعضای مجله پلی استیشن به این پاسخ قانع نشدند و از او پرسیدند که چه میزان از بازی، در قلعه Dimitrescu رخ میدهد. او باز هم پاسخ واضحی نداد و گفت: «سخت است که بخواهم درصد خاصی بگویم، اما مطمئنم که متوجه خواهید شد این قلعه نیز بخشهای بسیار زیادی برای گشتوگذار دارد.» شنیدن این موضوع قطعا هیجانانگیز است، چون آن چه که در دموی Maiden دیدیم، بسیار جذاب بود: هزارتویی از محیطهای کوچک که به راهروهای متقاطع با یکدیگر ختم میشد.
آن چه که محیطهای متفاوت بازی را جذاب میکند، تغییرات گیمپلی و تاکتیکهای مختلف در هر بخش از آنها است. در قلعه، Lady Dimitrescu و سه دختر او وجود دارند. در خارج از قلعه، گروههای دیگری از دشمنان دیده میشوند که مانع ایتن و هدف او هستند. دشمنانی که فقط شامل افراد انسانی نمیشوند و موجودات و تهدیدهای فراماورایی بسیاری در بین آنها وجود دارد.
این که موجودات فراماورایی و تخیلی چطور قرار است در جهان و داستان یک بازی Resident Evil قرار بگیرند، هنوز معلوم نیست اما فابیانو میگوید که همهچیز در انتها، منطقی خواهد بود: «ما نمیخواهیم که داستان بازی را لو دهیم، اما آن چه که میتوانم بگویم این است که این موجودات، همگی در بافت و زمینه جهان سری Resident Evil جای خواهند گرفت. ما به شما اطمینان میدهیم که بازی Resident Evil Village، جهان و تاریخچه کلی مجموعه را در داستان خود، در نظر خواهد گرفت و بر اساس آن، روایت خواهد کرد.»
فابیانو میگوید تیم او در کپکام، در حال ساخت «عنوانی است که ممکن است بهترین بازی ترسناک بقا تا به امروز» باشد. البته که اگر او چنین ادعایی نمیکرد عجیب بود اما همه ما میتوانیم روی این موضوع توافق کنیم که اگر قرار باشد لقب «بهترین بازی ترسناک بقای تاریخ» را به عنوانی بدهیم، کپکام بهترین کاندیدا برای ساخت آن بازی است. بازی Resident Evil Village، ماموریت سخت توسعه و تحول مجموعه را دارد و میخواهد این کار را با گسترش دادن مقیاس و مکانیسمهای گیمپلی و جهان بازی انجام دهد: ترکیب مکانیسمهای اکشن و عناصر نوآورانه بازی Resident Evil 4 با حس وحشت و سرعت فوقالعاده بازی Resident Evil 7. نگه داشتن تعادل و توازن بین این دو عنوان، قطعا کار سختی است. کاری که میتوانیم در آیندهای نزدیک، نتیجه آن را مشاهده کنیم و تصمیم بگیریم که آیا بازی Resident Evil Village، لیاقت یدک کشیدن لقب «بهترین بازی ترسناک بقا» را دارد یا صرفا تجربهای بهیادماندنی و مفرح خواهد بود.