سرویس گیم پس ایکس باکس، در شرکت مایکروسافت، حکم یک استراتژی جدید را برای انتشار بازی دارد. این سرویس اشتراکی، اولین در نوع خود نیست، ولی قطعا از لحاظ مقیاس و تنوع، اولین است. به دلیل در دسترس گذاشتن همیشگی بعضی از بازیها و همچنین رفتوآمد بازی های دیگردر این سرویس، داشتن اشتراک را به یک مزیت برای بازیکنان تبدیل میکند. اما هنوز خطراتی وجود دارند. با توجه به صحبتهای یکی از مدیرعاملهای سابق PlayStation، درباره پایداری این سرویس در آینده، میتوان حدس و گمان هایی زد که خوشآیند نیستند.
در یک گفتگو با شاون لیدن (Shawn Layden)، مدیرسابق PlayStation، که سمتهای گوناگونی در این شرکت داشته است، درباره خیلی از مسائل مربوط به صنعت بازی فعلی صحبت شد. وقتی بحث به سرویس گیم پس ایکس باکس رسید، او به بیان تردیدهای خود درباره پایدار ماندن این سرویس در بلند مدت، پرداخت. لیدن عقیده دارد که افزایش بودجه ساخت بازیها توسط سازندگان بازی، میتواند منجر به تغییراتی در این سرویس شود.
«انتشار یک بازی که برای شرکت سازنده ۱۲۰ میلیون دلار هزینه ساخت را به همراه داشته، در یک سرویس اشتراکی که ماهیانه ۹.۹۹ دلار هزینه اشتراک دریافت میکند، بسیار سخت است. با یک حساب ساده، باید حداقل ۵۰۰ میلیون اشتراک در این سرویس وجود داشته باشد تا بتوان این سرمایه گذاری را جبران کرد.به همین دلیل باید ریسک قرار گرفتن این سرویس در یک موقعیت زیانآور را در صورت ادامه چنین وضعیتی درنظر داشت. اگر شما فقط ۲۵۰ میلیون کنسول در سطح جامعه دارید، داشتن نیم میلیارد اشتراک برای این سرویس نشدنی است. راه حل اینکه چطور این سرویس پایداری خود را حفظ کند، تا به حال توسط کسی پیدا نشده است.»
نظرات لیدن جدید نیستند و با در اختیار نداشتن اطلاعاتی از درون سازمان، رسیدن به چنین نتیجههایی سخت است. مدیر اجرایی ایکس باکس، فیل اسپنسر (Phil Spencer) درباره نگرانیهای حول پایداری گیم پس اینگونه بیان کرد که این سرویس کمتر به تعداد مشترکان توجه دارد و بیشتر درباره ایجاد راحتتر سرگرمی است و به طور کلی درآمد مایکروسافت از صنعت بازی روندی مثبت و صعودی دارد.
در جمع بندی کلی، میتوان به این رسید که محاسبات لیدن به عنوان فردی خارج از دفتر مایکروسافت، میتواند اشتباه باشد ولی دیدن اینکه آیا تغییراتی در آینده این سرویس به وجود میآید یا خیر میتواند جذاب باشد.