با گذشت سهماهه اول سال ۲۰۲۴، پیشبینیها برای معرفی عناوین آینده رو به افزایش است و علاوه بر معرفی برخی از آنها، انتظار میرود که از مابقی آنها در آینده، پرده برداری شود. در حالی که ما مشتاقانه منتظر انتشار عناوینی مانند بازی Hollow Knight: Silkroad هستیم، اما هیاهوی اصلی در عناوین پر طرفداری که معرفی شدهاند نهفته است. عناوینی مانند بازی Death Stranding 2: On the Beach، بازی Monster Hunter Wilds، بازی Fatal Fury: City of the Wolves و صد البته، بازی GTA 6، تنها تعدادی از بازیهای مورد انتظاری هستند که به شدت طرفداران را هیجان زده کردهاند.
از زمان معرفی آن در تاریخ پنجم دسامبر ۲۰۲۳ (۱۴ آذر ۱۴۰۲)، تریلر رونمایی عنوان جهان باز استودیو راکستار توانست در یوتیوب، بیش از ۱۸۵ میلیون بازدید را ثبت کند. برای مقایسه، اولین تریلر رسمی از بازی GTA 5، تنها کمی بیش از ۱۰۹ میلیون بازدید داشته که برای ۱۲ سال پیش است و اولین تریلر از بازی Red Dead Redemption 2، که حدود هفت سال از نمایش آن میگذرد، موفق شد که بیش از ۲۴ میلیون مخاطب را جذب خود کند. پس از سالها شایعات و انواع افشاهای غیر رسمی، تریلر رسمی این بازی بالاخره به نمایش عموم درآمد و طرفداران نشان دادند که چه قدر برای این بازی هیجان زده هستند.
واکنش طرفداران در حین معرفی بازی GTA 6، نشان داد که این سری چقدر در بین بازیکنان محبوب است. با این حال، با اینکه بعید به نظر میرسد، اما شاید برخی از طرفداران از بازی GTA 6 ناامید شوند و لزوما دلیل آن، کیفیت نهایی محصول نیست، زیرا استراوس زلینک (Strauss Zelnick)، مدیرعامل کمپانی Take Two، بر تعهد استودیو راکستار برای رسیدن به بالاترین کیفیت، تاکید کرده است. او اعلام کرد که تعادل بین انتشار به موقع یک بازی و اطمینان از مطابقت محصول با استانداردهای بالای مورد انتظار توسعهدهنده و بازیکنان، یک چالش بزرگ است، اما استودیو راکستار همیشه طرف دوم این معادله را که ارائه محصولی با کیفیت است، در اولویت قرار میدهد. در نهایت، محصول نهایی میزان تعهد استودیو راکستار برای حفظ این استانداردها را بازتاب خواهد کرد و با توجه به سابقه استودیو در ارائه عناوینی با کیفیت، بعید به نظر میرسد که بازی GTA 6 از چیزی که استودیو انتظار دارد، فاصله داشته باشد.
با این حال، باید به این نکته توجه داشت که بازی GTA 6 شاید تمامی خواستههای فردی هر بازیکن را فراهم نکند. محبوبیت گسترده سری GTA باعث شده که بازیکنان انتظارات مختلفی را ار آن داشته باشند. برای مثال، بازیکنانی که در بازی GTA Online به مسابقههای ماشینی میپردازند، شاید انتظار داشته باشند که عنوان آینده پیشرفتهای قابل توجهی را در مکانیک رانندگی به میدان آورد.
از طرفی دیگر، بازیکنانی که ساعتها زمان خود را برای ماموریتهای سرقتی یا مسابقات Deathmatch بازی GTA Online صرف کردهاند، احتمالا انتظار دارند که مکانیکهای تیراندازی در عنوان آینده، عملکرد بهتری داشته باشند. موفقیت بازی GTA 5، چه از نظر تجاری و چه از نظر انتقادی، باعث نمیشود که دنباله آینده آن از افزایش انتظارات طرفداران مستثنی باشد. در حال حاضر، بسیاری از بازیکنان پیشبینی میکنند که بازی GTA 6 از نظر، از بازی GTA 5 پیشی بگیرد.
شاید معیار قرار دادن بازی GTA 5 یا حتی بازی Red Dead Redemption 2 به عنوان پایهای اصلی برای انتظاراتی که از بازی GTA 6 داریم، غیر منطقی باشد. ماجراهای ریز استودیو راکستار و توجه دقیق آن به جزئیات (مانند تصمیم لحظه آخر این استودیو برای اضافه کردن دو نوار مشکلی بالا و پایین در حین نمایش کات سینها)، میتواند باعث شود که بازیکنان به شکلی ناخودآگاه، چیز بهتری را از عنوان آینده، به نسبت به عناوین پیشین، انتظار داشته باشند. در کمترین حالت ممکن، بازیکنان انتظار دنبالهای را دارند که در ساخت آن، علاوه بر استفاده از تجربیات بدست آمده در حین ساخت و توسعه عناوین قبلی، از فناوریهای امروزی برای ایجاد تجربهای جدید و نوآورانه نیز استفاده شود.
مطالب مرتبط: چه حیواناتی در بازی GTA 6 حضور دارند؟
بازیکنان ممکن است انتظار دنبالهای را داشته باشند که علاوه بر اینکه ساعتها گیمپلیای لذت بخش را ارائه میدهد، بلکه توجهی دقیق به جزئیات، ماموریتهای جانبی رضایت بخش، داستانی جذاب، تصاویری واقع گرایانه، انیمیشنهای چهره استثنایی و موارد دیگر را به رخ میکشد. برخی انتظار دارند که ایالت فلوریدا در نزدیکترین حالت ممکن به تصویر کشیده شود، در حالی که برخی انتظار دارند شاهد حضور افسانهها و شخصیتهای معروف در این بازی باشند. برآورده نشدن این انتظارات لزوما تجربه کلی بازی را خدشه دار نمیکند، اما ترجیحات فردی بازیکنان ممکن است متفاوت باشد.
البته ممکن است زمینههای دیگری نیز وجود داشته باشد که بازی GTA 6، چیزی کمی کمتر از چیزی که بازیکنان انتظار دارند، ارائه دهد. یکی از این زمینهها، بحث مقیاس و اندازه بازی است. کاربر Insider Tez2 در سال گذشته گزارش داده بود که این امکان وجود دارد که تیم سازنده بازی، برخی از بخشهای بازی را، به منظور جلوگیری از شکل گیری هرگونه تاخیر، در بستههای گسترش دهنده پس عرضه دسته بندی کنند. این ادعا با گزارشهای قبلی مربوط به ارائه محتوای جدید مختص بخش تکنفره بازی در دوره پس از انتشار، که شامل اضافه شدن شهرهای جدید نیز میشود، مطابقت دارد.
جالب اینجاست که یکی از افشاگران ادعا کرده که نقشه بازی GTA 6، دو برابر بزرگتر از Los Santos است و سه شهر اصلی، چهار شهر فرعی و مناطق کوچکتر در اطرافشان را در بر میگیرد. همچنین طبق گزارشات، ۷۰ درصد ساختمانهای عنوان آینده قابل کاوش خواهند بود. این افشاگر، که ادعا کرده که با پسر یکی از کارکنان استودیو راکستار دوست بوده، قبل از انتشار اولین تریلر از این بازی، برخی ویدیوهای ضبط شده از محیط درون بازی را منتشر کرده بود. البته نباید خیلی به این شایعات توجه داشت، مخصوصا با توجه به اینکه این افشاگر ادعا کرده بود که بازی GTA 6 در پاییز ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.
با این وجود، پیش از این شایعات، گزارشهایی مبنی بر هدف استودیو راکستار برای ساخت جهانی در اندازه متوسط برای بازی GTA 6، منتشر شده بود. روزنامه نگار، جیسون شرایر (Jason Schreier)، در سال ۲۰۲۰ و زمانی که با وب سایت Kotaku همکاری میکرد، فاش کرد که استودیو راکستار به منظور کاهش بحران در حین توسعه، در حال بررسی ساخت یک بازی در ابعادی متوسط است. او همچنین توضیح داد که در حالی که عنوان آینده همچنان به ارائه یک تجربه جهان باز قابل توجه ادامه میدهد، اما ظاهرا جاهطلبانهتر از چیزی که استودیو در ابتدا برنامه ریزی کرده بود، نخواهد بود. بر اساس گزارش شرایر، در دوران پس از عرضه، شهرها و مکانهای بیشتری از طریق به روز رسانیها به بازی اضافه خواهند شد. در حالی که برنامه ریزیها همیشه در معرض تغییر هستند، اما همسو بودن افشاگری ذکر شده با گزارش سال ۲۰۲۰ شرایر، نشان میدهد که شاید این رویکرد واقعا توسط استودیو اتخاذ شده باشد.
اینکه چه چیزی در بحث کیفیت در برابر کمیت پیروز میدان خواهد بود، معلوم نیست و تنها با گذشت زمان و در دسترس قرار گرفتن بازی میتوان آن را فهمید. اما باید توجه داشت که ترجیحات فردی ممکن است متفاوت باشد و بر آورده کردن انتظارات همه واقعا چیزی غیر ممکن است. حتی اگر این موارد را هم در نظر نگیریم، باز هم دستهای از بازیکنان وجود خواهند داشت که از بازی GTA 6 ناامید خواهند شد. اگر تریلر معرفی بازی GTA 6 را به یاد داشته باشید، دیدیم که این بازی در ابتدا تنها برای ایکس باکس سری ایکس و اس و پلی استیشن 5 عرضه خواهد شد در هیچ زمانی، استودیو راکستار به انتشار نسخهای کامپیوتری از این بازی اشاره نکرده است. با اینکه میتوان فرض کرد که این بازی همانند بازی GTA 5 و Red Dead Redemption 2، در حدود یک سال پس از انتشار اولیه به کامپیوترهای شخصی راه خواهد یافت، اما باید توجه داشت که با داشتن چنین هیجانی، یک سال میتواند دورهای طولانی برای این دسته از بازیکنان باشد.
پس از تمام اینها، تازه به بحث عملکرد بازی میرسیم. با توجه به اینکه عناوین نسل فعلی جهان باز با بودجه توسعه بالا، نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه را ارائه میدهند، این امکان وجود دارد که استودیو راکستار هم همین رویکرد را در بازی GTA 6 نیز پیادهسازی کند که البته با توجه به سابقه این استودیو، چیز تعجب برانگیزی نخواهد بود. این استودیو به دلیل تعهدش در ارائه گرافیکی بهتر و در عین حال، اولویت قرار دادن جلوه های بصری به نرخ فریم، شناخته شده است. از این رو، به همین دلیل در نسخههای اولیه کنسولی از بازی GTA 5 و بازی Red Dead Redemption 2، شاهد نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه بودیم.
البته نمیتوان گفت که اتخاذ چنین رویکردی توسط استودیو راکستار، چیزی صد درصدی است. در حالی که نسخه ایکس باکس سری ایکس و اس و پلی استیشن 5 بازی GTA 5، به نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه دست یافت، اما بازی Red Dead Redemption 2 در این کنسولها، هنوز روی نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه قفل شده است. اگر کنسول پلی استیشن 5 پرو شایع شده در سال آینده عرضه شود، این امکان وجود دارد که استودیو راکستار به واسطه یک به روز رسانی، ارائه نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه را در این بازی ممکن سازد. با این حال، چنین چیزی شاید باعث شود که بازیکنان حاضر در پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس، نتوانند به چنین عملکردی در بازی Red Dead Redemption 2، دست یابند.
مطالب مرتبط: هرآنچه از نقشه و محیط بازی GTA 6 میدانیم
عرضه یک بازی و به روز رسانی آن برای کنسولهای قوی و مدرنتر مطمئنا حرکتی مورد استقبال محسوب میشود، اما چگونه به دارندگان نسل فعلی کنسولهای بازی خانگی میتوان گفت که پلتفرمهای آنها تجربه مطلوبی را برای یکی از مورد انتظارترین بازیهای تاریخ، ارائه نمیکنند ؟ چنین چیزی میتواند مطمئنا با ناامیدی و نارضایتی بازیکنان به همراه باشد.
در آخر، مثل همیشه باید منتظر جزئیات بیشتری از استودیو راکستار بود. در حالی که نگاههای اجمالی به گیمپلی بازی GTA 6 باعث افزایش انتظارات شده است، اما هنوز اطلاعات خاصی از جمله کارهایی که میتوان در بازی انجام داد تا نرخ فریم وضوحی که در پلتفرمهای مختلف میتوان داشت، در دسترس نیست. جدای از اینکه آیا بازی GTA 6 میتواند خواستههای مختلف طرفداران، چه قدیمی و چه جدید، را برآورده کند یا خیر، میتوان از این بازی به خاطر نقاط قوتش قدردانی کرد و از آن لذت برد.